jo
door johnny123 Oct 20, 2014 om 13:50
Geldzaken & recht

Wat is de minimum brandtijd van geel bij een driekleurig verkeerslicht

Onlangs kreeg ik een bekeuring in de bus voor rijden door rood. Het idiote bedrag van 237 euro. Ik ben absoluut geen roodlicht-rijder.
Bij het verkeerslicht waar ik de bekeuring opliep, en wat is dagelijks meerdere malen passeer, brandt het geel 2 seconden. (heb ik gemeten). Daarbij kun je het verkeerslicht niet zien als een een hoge wagen (bus, vrachtwagen, hoog geladen tractor) voor je staat.
Wanneer het licht nog groen is, en voor je trekt een wagen langzaam op, haal je de de twee seconden geel niet. Als je het al op tijd ziet, is het een noodstop, of het wordt een bekeuring.
Ik heb op internet en bij overheidssites gezocht naar een minimum brandtijd voor geel, maar kan het nergens vinden.
Wie helpt?

5992 14 Rapporteer

duif2
door duif2 - Oct 20, 2014 om 13:55
371 Antwoorden / 116 Vragen

Als je weet dat het zo kort duurt hou je er toch rekening mee? Wacht dan even tot de grote wagen voor je is doorgereden.
Zelfs als het oranje/gele licht lang brandt zou je het niet zien zoals u het uitlegt.
Rood is rood, van de andere kant krijgen ze dan groen, als je zo nodig door moet rijden levert dit een gevaarlijke situatie op, dus boete lijkt mij terecht.

edrick3
door edrick3 - Oct 20, 2014 om 14:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo johnny123,

Heb je ook hier gelezen?
En dan met name de reacties van roadtrain en zijlvaart67
(CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer & vervoer. Praktische kennis, direct toepasbaar.)

door 14peter - Oct 20, 2014 om 14:33
567 Antwoorden / 2 Vragen

Er bestaat geen minimum tijd voor hoe lang geel moet branden, maar daar waar u maar 50 mag is het normaal dat geel 2 a 3 seconden brandt.

Uw verweer over de hoge wagen, bus, tractor, etc houd geen stand; als u voldoende afstand houd, kunt u meer dan genoeg zien...

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2014 om 15:00
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Onlangs kreeg ik een bekeuring in de bus voor rijden door rood. Het idiote bedrag van 237 euro. Ik ben absoluut geen roodlicht-rijder. Door rood rijden is een grote gevaarzetting in het huidige verkeer, dus eigenlijk is € 237 nog een "koopje". Als er een "snelle jongen" aan de rode kant staat die bij groen met een turbo optrekt, is het al boem. Persoonlijk vind ik dat ze per keer iedereen een punt op het rijbewijs zouden moeten geven.

Verder betekent geel dat je weet dat rood er snel aan komt. Dus als het effe kan, gewoon bijtijds stoppen. En vooral afstand houden, zeker bij hoge/grote vracht auto's en je snelheid in het "snotje" houden.

pi
door pieterwolters - Oct 20, 2014 om 19:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het verkeerslicht niet kunt zien door een hoge wagen voor je, kan je ook de kruising niet zien. Bij zo'n gevaarlijk rijgedrag lijkt me de boete van 237 euro niet zo gek.

me
door mein33 - Oct 21, 2014 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij het passeren van een verkeerslichtinstallatie bent u altijd zelf verantwoordelijk voor het passeren hiervan.
Er is geen enkel verkeerslicht te zien als (te) dicht achter je voorganger rijdt en blijkbaar bent u, zonder er verder bij na te denken, op heel korte afstand achter uw voorganger aan gereden zonder het verkeerslicht te kunnen zien en/of er rekening mee te houden dat een verkeerslicht wel regelmatig van kleur wisselt. U had er rekening mee kunnen houden het verkeerslicht vanwege het langzame optrekken van uw voorganger weleens van kleur kon zijn verschieten (hij kreeg een blosje ;))
Van een beroepschauffeur mag toch verwacht worden dat hij/zij kan anticiperen in het verkeer, zeker als hij/zij er meerdere keren per dag langskomt.

In dit geval zal het op de blaren zitten worden en in het vervolg is "afstand houden en jezelf overtuigen of doorrijden is toegestaan".

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2014 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist als u dat verkeerslicht meerdere malen per dag passeert, zou u beter moeten weten. Dus jammer maar helaas.
Volgende keer of meer afstand houden maar zeker kijken als u kunt optrekken.

mebo
door mebo - Oct 21, 2014 om 11:25
153 Antwoorden / 40 Vragen

U heeft niet in de bus maar tijdens het uitoefenen van uw functie met de bus een bekeuring gekregen.
Naar ik aanneem bent u lijndienstchauffeur en hebben de bussen waarmee wordt gereden een platte neus. Veel lijndienstchauffeurs hebben de neiging om bij een verkeerslicht zo dicht mogelijk achter hun voorganger te gaan staan.
Dit zie je regelmatig gebeuren bij personenauto's, maar ook bij hoge voertuigen waardoor het zicht op de weg en alles wat daarmee te maken heeft volledig aan hun gezichtsveld onttrokken wordt.
Als (excuseer de opmerking) een blind paard rijden ze achter hun voorganger aan en meestal gaat dit goed, maar als het dan een keertje fout gaat dan ligt de fout altijd bij iemand of iets anders zoals in dit geval de afstelling van de verkeerslichten in twijfel wordt getrokken.
Afstand en overzicht houden en jezelf overtuigen of er wel of niet (door)gereden kan of mag worden.

sw
door swat1500 - Oct 21, 2014 om 11:46
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen wettelijke minimum geel tijd. Bij het instellen van de geel fase wordt rekening gehouden met de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Zelfs al zou de geel tijd iets te kort zijn geweest dan kunt u daar geen beroep op doen.
Dat u het licht niet kon zien is alleen uzelf te wijten en betekent dat u onvoldoende afstand heeft gehouden.
Geel betekent overigen "stoppen, tenzij dit redelijkerwijs niet meer mogelijk is". Veel weggebruikers zien geel als een verlengde groen fase en gedragen zich daar ook naar.

ge
door gerboe - Oct 21, 2014 om 11:50
806 Antwoorden / 0 Vragen

@mebo: Kan het zijn dat met 'in de bus' de brievenbus van de vraagsteller wordt bedoeld?? ;)

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2014 om 12:14
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad Gerboe,

Onlangs kreeg ik een bekeuring in de bus = vrij vertaalt: in de brievenbus, op de mat, oid.

ik kan nergens uit opmaken dat TS een bus reed of een personenauto.

Ik denk eerder een personenauto, omdat als je zittend in een personenauto en dicht achter een hoge of vrachtauto staat, je dan juist geen zicht meer hebt op het verkeerslicht.

me
door mein33 - Oct 21, 2014 om 12:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 21 okt 2014, 11:50]@mebo: Kan het zijn dat met 'in de bus' de brievenbus van de vraagsteller wordt bedoeld?? ;)

Ben het helemaal met u eens, maar kwam tot deze conclusie omdat Ts deze kruising meerdere keren per dag passeert, maar dat kan natuurlijk ook op een andere manier. Eigenlijk wel een beetje dom van mij om deze conclusie te trekken.
Excuses aan Ts voor deze, mogelijk foute, interpretatie van zijn/haar werkzaamheden.

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2014 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig (vooral voor anderen) zijn er geen ongelukken gebeurd.
Als je een verkeerslicht nadert houd je daar rekening mee en pas je de snelheid aan, en als je geen zicht op het verkeerslicht hebt pas je nog beter je snelheid aan, neem je nog meer afstand en neem je vooral geen risico's met nog even snel door het verkeerslicht te willen glippen.
U kent ook nog de gang van zaken daar. Ik vind die bekeuring volkomen terecht. Wees dus maar blij dat er geen ongelukken gebeurd zijn.

ro
door ron530 - Oct 21, 2014 om 18:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het verkeerslicht moet voordat u deze passeerde al op rood hebben gestaan. Het is namelijk zo dat de roodlichtcamera door een lus in de weg geactiveerd wordt en pas in werking treed als het licht op rood staat, in politietermen bent u dus vol door rood gereden. Dat er een hoog voertuig voor u staat doet er niets aan af want u dient dan een redelijke afstand van dat voertuig te houden zodat u het verkeerslicht kan zien. Het kan maarzo zijn dat u met een hoog voertuig voor u bent op gereden en niet meer op het verkeerslicht hebt gelet. Ik kan me goed voorstellen dat het geen opzet is maar een teveel aan routekennis want u rijdt deze route elke dag dus de alertheid gaat er een beetje af. De boete is wel terecht want zo leert u weer dat u ook op bekende routes alert moet wezen.