ko
door kolletje Feb 12, 2008 om 23:18
Geldzaken & recht

Wat is een goede lening

Ik heb op korte termijn 2000,- euro nodig waar kan ik dat het beste lenen.
Ook zou ik dit snel weer kunnen aflossen.
Een lening of een doorlopend krediet?
Ik kom er niet uit, en ben bang voor enorme valkuilen.

596 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 12, 2008 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

het best e is om helemaal niet te lenen, maar kijken of je je uitgave patroon kan aanpassen zoals minder roken, de auto vaker laten staan  enz.

mocht je toch moeten lenen kies dan voor een persoonloijke lening deze heeft een vaste loopt tijd zodat je ook voor jezelf kunt zien wanneer je deze heb afgelost.

vraag een aantal offertes aan en kies daaruit degene die het best bij je past qua aflossing en rente.

bepaal voor jezelf een rieele aflossing

bijv. 100 euro permaand, minder is niet rieel  voor dit bedrag

de rente wordt anders een ware molensteen om je nek zijn.

een doorlopend krediet zal over het algemeen makkelijker zijn afte sluiten alleen het aflossen een stuk moeilijker.

je kunt nm alles wat je stort ook weer opnemen tot het geleende bedrag wat afgesproken is.

je moet wel heel sterk in je schoenenstaan wil je een doorlopende krediet in de theoretische looptijd aflossen.

hier gaan de aanbieders van doorlopende leningen  dan ook vanuit hopend dat het zolang mogelijk duurt voordat de lening wordt ingelost.

bij een PL betaal je  een lagere rente dan bij een doorlopend krediet die wel tot de maximale wettelijke rentepercentage kan oplopen

ve
door verwijderd - Feb 13, 2008 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem maar als vuistregel dat alle leningen die via tv reclame en in tijdschriften worden geadverteerd, voor de meeste mensen de minst goede keus is.

De een na de ander belooft de laagste rente, met of zonder garantie, maar wat ze er niet bij zeggen is dat de rente variabel is. Die laagste rente heb je dan dus heel kort en dan ineens, wordt "door marktontwikkelingen" de rente aangepast (verhoogd uiteraard). Ook al daalt overal ter wereld de rente. Tijdje later weer en nog 's en nog 's en ... enfin je begrijpt 'm zeker al, binnen een jaar betaal je het dubbele.

Een "goede" lening is er een met een lage rente die niet variabel is. Meestal moet je voor een dergelijke lening bij een bank zijn.

Het verhogen van de hypotheek zou evt. ook kunnen als de lening voor onderhoud of verbetering van de eigen woning dient.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2008 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je naar de mooie kantoren in Wognum en het AZ stadion in Alkmaar kijkt weet je dat van de meeste TV reclame's deze wel een addertje moeten hebben om dit mogelijk te maken...
Vaak als goedkoop verplicht verzekeren en  als je die weigerde is de lening weer erg duur!

Ook zijn de administratie kosten voor dit bedrag onder de €5000,- meestal zo hoog en dat word doorberekend!
De reclame is voor grote bedragen en Uw flut bedrag is of niet te lenen of vele malen duurder!

ve
door verwijderd - Feb 13, 2008 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Kolletje,

indien u een eigen huis heeft, lijkt mij een 'kleine' verhoging van de hypotheek zeer zinvol en is vaak de goedkoopste oplossing. Maar in dat geval is de rente hierover niet aftrekbaar van uw inkomen, indien u dit niet in uw woning steekt.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 13, 2008 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Informeer bij uw bank naar een doorlopend krediet.U betaalt alleen rente over het openstaande bedrag en kunt aflossen wanneer u wilt.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Kolletje

Ik reageer eerste even op collega Hutch:

Hutch, de kosten voor die hypotheekverhoging lijken mij wat te veel voor zo'n klein bedrag.

Kolletje,

Vraag gewoon een kredietruimte van 2.000 aan op je betaalrekening.

Groet

Canna

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beter geen lening want; Mijn vraag is; Hoe is het mogelijk dat op de TV al die programma's over lenen nog steeds goed gevonden worden.
Ik erger mij daar mateloos aan omdat ze mensen in de problemen helpen en er op  ten duur geen oplossing meer is voor deze mensen en ze steeds meer in de problemen komen.
En let op dat je binnen enkele jaren heel veel problemen krijgt en dan is er er voor velen mensen geen oplossing meer.
Want ze zitten totaal aan de grond, en hebben geen geld meer voor eten en drinken, en kunnen geen huur meer betalen enz enz.
Zo maak je criminelen, of ze zien het niet meer zitten en willen niet meer leven.
Stop met dat Lenen.nl en al deze mooie praatjes die de mensen helemaal ten gronde richten.
Misschien een kleine les voor de beginneling. Spaar ieder maand € 25 of meer, en als je dan iets wilt kopen als je wat gespaard hebt kan je het contant betalen.
En probeer geen dingen te kopen die echt niet hoog nodig zijn.
Deze maatschappij is gericht op; de buren hebben het ook dus dan maar lenen, en steeds meer willen.
Je raakt van de regen in de drup.
Wees eens tevreden met wat je hebt.
Ik zelf koop de meeste kleding bij Terre des Hommes, en als je ziet dat daar voor een paar centen nog gloednieuwe kleding te koop is.
En krijg over mijn kleding nog complimentjes ook.
En gezond eten hoeft  ook niet duur te zijn.

We hebben het hier echt nog heel goed, kijk maar naar al die arme landen.
Ik zeg altijd Als je nog een dak boven je hoofd hebt en te eten en te drinken hebt dan ben je een rijk mens.
Je kan niets meenemen in je laatste jas, en het is later dan men denkt.
Geniet van het leven zonder leningen en laat al die boeken waar je op afbetaling kan kopen buiten de deur dan word je ook niet in de verleiding gebracht.

En ik hoop dat die ergernis van Lenen die bij iedere reclame op TV komt Nu eindelijk eens gaat eindigen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Morgenrood,

Laten we on topic blijven en vragen beantwoorden. Jouw epistel is er een voor het forum waar je lekker tekeer kunt gaan over lenen.

Groet

Canna