mediumvillage
door mediumvillage Jun 22, 2011 om 14:16
Voeding & gezondheid

Wat is goed frituurvet?

Beste allen,

Ik heb onlangs een frituurpan aangeschaft, maar ben nog zoekende naar het 'beste' vet... Vloeibaar is sowieso beter, maar ik heb nu Remia Krokant Frituren maar dat is na een tijdje een beetje muffig aan het worden. Ook voegt het niet echt smaak toe.

Daarom aan jullie de vraag: wat zijn jullie ervaringen met frituurvet? Welke is het proberen waard: voegt smaak toe, blijft geur-neutraal etcetera...

Groeten T.M.

183959 116 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mediumvillage,

Smaken verschillen, dus .....

Bij de Aldi: Fritella vloeibaar plantaardig frituurvet.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, van de Aldi waarschijnlijk niet al te duur, altijd mooi meegenomen :-). En de duurzaamheid/smaak/geur?

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mediumvilage,

Vinden wij goed! (Anders waren we wel overgestapt op iets anders).

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik frituur altijd in doodgewone zonnebloemolie, huismerk supermarkt. Kost geen drol en ik vind met name de patat er altijd erg lekker kanpperig uitkomen. Ook de geur vind ik prima te doen. Gaat overigens vrij lang mee vind ik, ligt er natuurlijk wel aan wat je precies frtituurt. Veel gepaneerde dingen vervuilen je frituur erg snel, maar als je het bij patat of frikandellen houdt dan doe je er erg lang mee

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

He skyjack,

Goede huis, tuin & keuken tip! Wat zouden de nadelen kunnen zijn? Je hoort het niet vaak; frituren in zonnebloemolie...

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2011 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mediumvillage

Het is denk ik heel persoonlijk, de één vindt dit goed en de ander dat.

Ik heb heel veel uitgeprobeerd, maar heb de beste resultaten met Remia Plus of Diamant Plus, ze gaan lang mee, bakken lekker krokant en een groot voordeel,is, dat het niet aanzet aan de wanden van de frituurpan, deze is dus snel schoon, is wel iets duurder, maar voor mij is dit het dubbel en dwars waard, maar nogmaals zoveel mensen, zoveel meningen.

Succes met je keuze.

Vr. Gr. Hellevoet

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja wat moet ik zeggen. Frituurvet! Hou wel van een snack .Volgens mij doet het gekozen vet qua merk er niet zoveel toe. Vervang na 1 tot 2x gebruik het vet en je frituurpan doet het goed.Smaakvol.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 03:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik u wil afraden vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding: Diamant of andermerk met olijfolie! Het percentage (< 3%) olijfolie is zo miniem, maar wel flink aan de prijs.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren Diamant plus in die grijze flessen. Smaakt prima, blijft lang goed en koekt totaal niet aan. Pan legen, doekje erdoor en klaar is kees.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd frituurolie van AH. Voordeel van olie t.o.v. vloeibaar vet is dat het makkelijker schoonmaakt....

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allen voor de info. De meningen blijven verdeeld over "Diamant" type frituurvet, misschien toch eens proberen!

@Borgemeister: ik was op zoek naar persoonlijke ervaringen, koekelen kan ik ook zelf ;-)

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd het vloeibare frituurvet van AH. Niet zo duur en ik vind het prima.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Doe ik gewoon met het frituurmandje.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

hellevoet schreef op woensdag 22 jun 2011, 23:42: Hallo mediumvillage

Het is denk ik heel persoonlijk, de één vindt dit goed en de ander dat.

Ik heb heel veel uitgeprobeerd, maar heb de beste resultaten met Remia Plus of Diamant Plus, ze gaan lang mee, bakken lekker krokant en een groot voordeel,is, dat het niet aanzet aan de wanden van de frituurpan, deze is dus snel schoon, is wel iets duurder, maar voor mij is dit het dubbel en dwars waard, maar nogmaals zoveel mensen, zoveel meningen.

Succes met je keuze.

Vr. Gr. Hellevoet

Compleet mee eens, die bende die anders aan de wanden blijft plakken krijg je ook binnen. Gebruik Diamant Plus, af en toe filteren ( en de rotzooi onderuit de pan halen )verlengt ook de gebruiksduur.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op donderdag 23 jun 2011, 11:10:
mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Doe ik gewoon met het frituurmandje.

Dat lukt niet Sonjaatje, ligt allemaal rotzooi op de bodem!

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De echte frituurfanaten zweren bij uitgesmolten rundvet..... Ossewit, dit alleen qua smaak en hopelijk beseffen ze dat het hardstikke ongezond is.
Als je heel af en toe frituurt is het te doen als delicatesse, maar bij wekelijks gebruik een gewoon plantaardig vet en gooi het na 6x frituren weg, lever het in en dan kan de KLM weer vliegen...

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb na 2x frituren het vet weggooien gehoord en @harrie jij zegt nu na 6x. Dit lijkt mij toch wel erg snel.

Ik denk dat ik wel 15 keer frituur voordat ik het vet vervang!

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mediumvillage

Daar ben ik nog even.

Wederom is mijn ervaring met Remia Plus of Diamant Plus beter, dan met andere frituurvetten als het erom gaat hoe vaak je kunt frituren.

Ik vind, dat dit frituurvet langer helderder blijft, dan andere merken.

Ik houd het nooit zo bij, maar ik frituur best wel veel en kijk altijd naar de kleur als middel om te vervangen.

Ik filter wel af en toe.

Leg over een grote pan een oude (schone) panty en zeef daar de olie doorheen.

Wanneer ik geen panty in voorrad heb gebruik ik gewoon een grote metalen zeef, die voor een paar Euro is aan te schaffen.

Al de bruine korreltjes zijn er dan uit en omdat ik dus vind, dat dit frituurvet langer helder blijft kan ik heel wat keertjes frituren.

Maar ook hier geldt weer, zoals ik al eerder beschreef, zoveel mensen, zoveel meningen.

Dus je hebt genoeg keuze, nogmaals veel frituurwijsheid.

Hartelijke groetjes Hellevoet

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

lees ook dit even, het gaat wel over frituurpannen, maar er wordt ook iets
geschreven over frituurolie: klik hier,
Overigens ben ik overgestapt van vloeib.frituurvet (van Aldi) naar zonnebloem-
olie (van Aldi) omdat ik het vl. vet na een paar keer frituren vond gaan ruiken.
Doe wel na twee of drie keer frituren olie eruit halen als het is afgekoeld en zeven.
Maximaal doe ik 6 keer frituren in de olie en gooi het dan weg i.v.m. degeneratie.
Nadeel bij vl. vet is dat je het eerst flink af moet laten koelen voordat je het zeeft
en dan is het al wat gestolt of dikker geworden wat het zeven moeilijker maakt.
Maar voor de rest natuurlijk ieder zijn eigen smaak en bevindingen.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2011 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mediumvillage.

Het geheel is afhankelijk van wat je frituurt, alleen patat of van alles door elkaar.
Als je kibbeling, patat,frikandellen,loempia's,kroketten etc. in hetzelfde vet fituurt neemt het de geur en smaak van de voorgaande gerechten aan. Muf dus...
Ieder produkt laat zijn sporen na, overal komt vocht en vet uit en dat blijft in het vet achter.
In dat vocht/vet zitten gewoon geur en smaakstoffen.
Of heel regelmatig verversen of voor ieder product een aparte frituurpan.
Een oude truc is in de hete frituur een bruine boterham te frituren om de smaak te neutraliseren.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik ook altijd tot volle tevredenheid het vloeibaar frituurvet van Lidll.
Wat nbw schrijft vind ik zelf nogal overdreven. iedereen weet dat je je niet door kunt gaan met frituren, maar als ik na 1 hooguit 2 x moet verversen kan ik beter naar de duurste friettent gaan. in mijn pan gaat er bijna voor 10 euro vet in. Men spreekt over zes maal dan vervangen. Dat is toch een ander gegeven.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 14:52:
sonjaatje schreef op donderdag 23 jun 2011, 11:10:
mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Doe ik gewoon met het frituurmandje.

Dat lukt niet Sonjaatje, ligt allemaal rotzooi op de bodem!

Zeven kan uiteraard niet op deze manier maar de ronddrijvende troep kun je er op deze manier wel uithalen.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik alleen Diamant, en het vet houd je schoon door te zeven, in een kan met een tuitje gieten waar je een zeef met keukenpapier in hebt gehangen, dit duurt even maar dan houd je je vet ook schoon!
Ik heb een poosje zonnebloemolie geprobeerd maar ik vind toch dat dit snel gaat ruiken , eigenlijk zou het beter zijn om één frituur te hebben voor friet en één voor snacks, en natuurlijk bak je vis en visproducten in nieuw vet dat je daarna weggooit.
Op google zijn de regels voor de lekkerste snack bakken vast te vinden

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef Harrie gelijk: niet alles door elkaar bakken. Ik bak alleen patat en kroketten en dat gaat wat mij betreft goed samen.
Tegen de tijd dat de olie moet worden ververst bak ik wel eens garnalen en vis in de frituur maar dat is normaliter af te raden.

Arachideolie wordt veel in Azië gebruikt en is een heel goede keuze.
Zelf gebruik ik afwisselend Diamant (met of zonder bijgevoegde olijfolie), Perfect(Deka enz) en Remia. De eerste twee hebben mijn voorkeur omdat er geen enkele bijsmaak is. Ik heb uiteraard niet alle producten die op de markt worden gezet getest en Lidl en Aldi zullen ook wel goed zijn maar ik ga niet overschakelen als ik goed zit.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De juiste olie, het vlampunt ligt op 230° C. Deze olie wordt ook gebruikt in olie voor mensen die een alergie hebben. Wanneer de olie zijn werking begint te verliezen begint het te schuimen en dient het vervangen te worden.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit was mijn commentaar op : börgemeister, met wie ik het volledig eens ben.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verschoon ook na een keer of 6.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

welcome schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:56: De juiste olie, het vlampunt ligt op 230° C. Deze olie wordt ook gebruikt in olie voor mensen die een alergie hebben. Wanneer de olie zijn werking begint te verliezen begint het te schuimen en dient het vervangen te worden.

Noem eens een merk of een soort olie. 230 graden lijkt me wel erg hoog (is dat bij jou zo in te stellen?). Ik dacht dat men normaal tot maximaal 180 graden frituurt.
Graag een reactie.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hang een theedoek over een grote kom of pan en gooi daar het vet in dan heb ik alle troep en restjes in de theedoek en het schone vet kan weer terug in de frietpan.
De theedoek is makkelijk schoon te krijgen door hem even te laten weken in een sopje van afwasmiddel en dan gewoon in de was gooien.

Groetjes Joke.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mediumvillage,
Wij gebruiken DIAMANT Plus, vloeibaar en is te krijgen in 2 en 3 liter cans.
Grijze kleur van can.
Ze zeggen, dat je er geen aanslag van krijgt in je friteuse en dit klopt bijna.
Iets aanslag krijg je wel, maar het is te verwaarlozen.
Mocht je het kopen, vraag dan gelijk naar de (gratis) trechter van Diamant, dat is handig als het vet terug moet in de can om weggegooid te worden.
De supermarkt kan die gratis voor je bestellen of rechtstreeks bij Diamant.
Veel succes en eet smakelijk.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al verschillende merken geprobeerd, en gebruik nu Diamand, die me prima bevalt.

Hiervoor had ik een keer van Markant (huismerk van de Coop), maar de patat werd er niet lekker door en andere dingen ook niet.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mediumvillage,
Wij kregen bij onze friteuse (Philips) een heel fijne zeef om het vet tussendoor te zeven.
Misschien is het zoeken naar zo'n fijne zeef ook de moeite waard, want gepaneerde kruimels maken het frituurvet er niet lekkerder op.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik mis bij de vorige reakties dat is de tip met de tweede frituurpan!

nl :door slechts 1 fituurpan te gebruiken en hier zowel frietje,s alsmede gepaneerde proukten evenals frikandellen cq,hamburgers in het zelfde vet te dompelen is om krokante patatje,s te verkrijgen een ramp.
de paneerresten vallen nl onder in de pan en gaan bij de volgende keer opwarmen verbranden en vernielen daarbij het schone vet
Ik frituur al jaren met dubbele pannen en daarbij gebruik ik in pan 1 het nieuwe vet voor de frietje,s en na enkele keren gaat het vet van pan 1 naar pan 2,en daarin frituur ik gepaneerde produkten alsmde hamburgers etc.
Voor een paar tientje,s heb je bij Kruidvat of Aktion een redelijke pan en die is dan ook gelijk voorzien van een mandje,waarmee je de gefrituurde produkten snel en zonder noemenswaardig te morsen uit het vet krijgt.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

skyjack schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:09: Ik frituur altijd in doodgewone zonnebloemolie, huismerk supermarkt. Kost geen drol en ik vind met name de patat er altijd erg lekker kanpperig uitkomen. Ook de geur vind ik prima te doen. Gaat overigens vrij lang mee vind ik, ligt er natuurlijk wel aan wat je precies frtituurt. Veel gepaneerde dingen vervuilen je frituur erg snel, maar als je het bij patat of frikandellen houdt dan doe je er erg lang mee

ik heb ook eens gefrituurd met zonnebloemolie. Wat een vieze pan krijg je daar van, het koekt allemaal aan en heb de pan weg moeten doen. Die was niet meer schoon te krijgen. Ik gebruik al jaren de vloeibare Diamant in grijze fles en die is prima. Met die van Aldi heb ik geen ervaring al is die een stuk goedkoper dan Diamant, of die van Aldi net zo lang mee gaat weet ik dus niet.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties, het meeste hoor ik de vloeibare Diamant (plus)terugkomen (welk merk is dat eigenlijk?). En misschien toch een keer gewone zonnebloemolie kopen, ik zag bij de Albert Heijn dat ze daar ook speciale flessen voor hebben. Ik hoop niet dat mn pan daarvan naar de Filistijnen gaat haha

Twee frituurpannen is misschien wel iets voor de toekomst, maar misschien iets teveel van t goeie ;-)

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

skyjack schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:09: Ik frituur altijd in doodgewone zonnebloemolie, huismerk supermarkt. Kost geen drol en ik vind met name de patat er altijd erg lekker kanpperig uitkomen. Ook de geur vind ik prima te doen. Gaat overigens vrij lang mee vind ik, ligt er natuurlijk wel aan wat je precies frtituurt. Veel gepaneerde dingen vervuilen je frituur erg snel, maar als je het bij patat of frikandellen houdt dan doe je er erg lang mee

En als klap op de vuurpijl kun je de afgewerkte (gebruikte) zonnebloemolie in de tank van jouw auto gooien. Rijd prima!!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lenyenfred O ja en die zeef/trechtertjes waar kan ik die dan precies krijgen? Gewoon vragen bij de appie?

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Bij het filteren van de olie giet ik deze met een trechtertje in de lege flessen/flacons. Daarna via een grote fijne zeef terug in de pan. Snel en simpel.
Ook als het vet verschoond moet worden werkt deze manier handiger dan het afvoeren via het kraantje van (de meeste) pannen.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

marinepik schreef op vrijdag 24 jun 2011, 13:19:
skyjack schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:09: Ik frituur altijd in doodgewone zonnebloemolie, huismerk supermarkt. Kost geen drol en ik vind met name de patat er altijd erg lekker kanpperig uitkomen. Ook de geur vind ik prima te doen. Gaat overigens vrij lang mee vind ik, ligt er natuurlijk wel aan wat je precies frtituurt. Veel gepaneerde dingen vervuilen je frituur erg snel, maar als je het bij patat of frikandellen houdt dan doe je er erg lang mee

En als klap op de vuurpijl kun je de afgewerkte (gebruikte) zonnebloemolie in de tank van jouw auto gooien. Rijd prima!!

Of verkopen aan KLM ;-)!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Ik heb jaren geleden een zeefjes gekocht. Helaas weet ik niet meer waar ik die gekocht heb, maar zijn heel erg handig. Het bestaat uit een zwarte ring waar je een zeef in legt. Geen geklieder met een theedoek die heel vet is, je gooit het zo in de kliko. Ik heb er nog 1 in de verpakking. Het heet Filtrafrit frituurvetfilter. Voor de rest staat er niets op, misschien googelen? D

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals zo vaak, Aldi/LIDL frituurolie niet duur maar wel goed!
Arachide olie is ook prima, maar wel duur.
Maar pas op... arachide olie is pinda olie, kan dus problemen opleveren als je een allergie hebt voor pinda's!!
Had een bekende van mij die bij een indisch restaurant had gegeten, waarbij bij de bereiding arachide olie was gebruikt!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ans62 op Filtrafrit frituurvetfilter krijg ik geen hits op Koekel, andere vetfilters zijn schrikbarend duur!!! (bijna 100 euro) Ik kijk dan op horecawebshop.com

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste frituur olie = Extra virgin bio COCOS olie van AMAN PRANA = 0% ontgeurt = 0% geraffineerd,
Wel duur: voor 1600 ml = 30 €
goed voor 50 maal te gebruiken,

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger had je Ossewit. Gewoon het lekkerste, maar gezien de aanmaak van het verkeerde cholesterol in je aderen tegenwoordig niet meer verantwoord. Koop dus gewoon zo'n plastic-can plantaardig vloeibaar frituurvet. Aldi of Lidl- merk is goed genoeg. Gepaneerde producten vervuilen het vet het snelst. Het verbrande paneermeel zakt naar de bodem van de pan. Die troep moet je niet in je darmen krijgen, want het bevat roet (net als bij het barbecuen) en roet bevat stoffen welke kankerverwekkend kunnen zijn! Verstandig is daarom het vet af en toe te zeven en vooral tijdig (na zo'n 8 x frituren) te vervangen. Frituren: lekker, maar niet te vaak!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonnebloemolie altijd goed!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

vloeibaar frituurvet van de Lidl: omgerekend per liter iets goedkoper dan de Aldi, en veel meer meervoudig onverzadigde vetzuren !
Let wel op:
- dat je het beste dat wat je wilt frituren eerst laat ontdooien: op die manier komt er minder of geen ijs/water in het vet en dat blijft dan langer goed
- dat je op 180 graden frituurt
- niet te veel tegelijk frituurt
- en na het frituren losse troep eruit haalt/filtert
Ga er dan van uit dat je het frituurvet ongeveer 8x kan gebruiken

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ik was ook aan zoeken,heb altijd van de Liddle gebruikt,maar die hebben met van alles de merken veranderd.
Daarna van alles geprobeerd en nu het advies gekregen om zonnebloemolie te proberen. Moet zeggen het bevalt me prima en het is niet duur, succes ermee en laat maar horen hoe het bevalt.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

veel te duur voor een gezin dat met regelmaat frituurd.

börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

het meeste hoor ik de vloeibare Diamant (plus)terugkomen (welk merk is dat eigenlijk?).

Wat bedoel je hiermee?
Diamant is het merk.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mij is er maar 1 goed
Horeca select eigen merk van de Makro
plantaardig en vast frituurvet
Groetjes Hetty

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

driesnoecken schreef op vrijdag 24 jun 2011, 13:56: Voor mij is er maar 1 goed
Horeca select eigen merk van de Makro
plantaardig en vast frituurvet
Groetjes Hetty

Dat is dan jammer voor je.
Ik denk namelijk (zeker te weten) dat vast frituurvet moet worden vermeden.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.
börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.

inderdaad. mijn schoondochter had vorige week dus die olie gebruikt. snacks en patat. 4 uur later zat ze bij de huisartsenpost! gal aanval.

nu heb ik de olie gekregen (blik 20liter) en vanavond proberen wij hem uit.

ik hoop niet dat wij ook last van de gal krijgen! maar inderdaad de olie is gezond. mijn zoon frituurt nu in olijfolie. pas in het nieuws ivm minder kans op beroerte. is dus gerelateerd aan het feit dat de olie cholesterol verlagend werkt. ben altijd benieuwd hoe de onderzoekers dit staven. een dier er jaren mee grootmesten (bijgevoegd bij het eten) en dan bij de slacht naar de aders kijken. of is het anders?

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

driesnoecken schreef op vrijdag 24 jun 2011, 13:56: Voor mij is er maar 1 goed
Horeca select eigen merk van de Makro
plantaardig en vast frituurvet
Groetjes Hetty

je krijgt er nog een quote bij, hartstikke slecht dat "vast frituurvet" en iedereen moet dat toch inmiddels weten. Ik gebruik Remia frituurvet wat je maximaal, met alleen frites, 10x kunt gebruiken. Ga je met kroketten stoeien wordt dit al snel teruggebracht tot hooguit 4x gebruik. Remia is 100% plantaardig, heeft (in de 2 liter can) heeft voldoende meervoudig onverzadigde vetten 47 g, enkelvoudig 26g, transvetten 0,7. Zij bevelen een temperatuur van 175 graden aan (ik las dat iemand zelfs 230 graden doet) hoe heter hoe slechter. Maar hoe je het ook went of keert: alle frituur ruik je en geloof me, ik heb er al heel veel uitgeprobeerd. Voor mij zijn én Diamant én Remia de twee uitspringers. Maar smaken verschillen (gelukkig).

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon vloeibaar van de Aldi.
Je hoeft de snacks niet te ontdooien ze spetteren dan meestal uit elkaar.
En let op welke temperatuur op de friet pan staat deze aanhouden dan gaat het altijd goed.
Wij bakken loempia's en ontdooien deze nooit.
Dure merken enkel slecht voor je portemonnee maar ze zijn niets beter.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder

Ik ben het volledig met je eens.
Ik las ook hier en daar onzin...

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage.

Onvoorstelbaar de hoeveelheid reactie's, alleen veel hetzelfde geneuzel....;-)
Even een paar dingen op een rij zetten.

*Plantaardig is gezonder dan dierlijk (ossewit, wat wel lekkerder is)
*Vloeibaar is gezonder dan gehard plantaardig vet.
*Frituren met zonnebloemolie gaat prima. Arachideolie is veel duurder, dit in verhouding met wat kleine voordelen.
*De fabrikant van het Aldi vloeibaar frituurvet is postbus 10, 3734zg Den Dolder, het adres waar je ook kan solliciteren voor een baan bij Remia........
*Diamant vet is van Unilever dus te duur, gezien de winstmarges die zij op hun produkten leggen.

*Probeer gewoon eens de goedkoopste zonnebloemolie, daar is niets mis mee.
Tussen de duurste en goedkoopste zijn geen aanwijsbare kwaliteitsverschillen.
Vervang de olie wat meer dan de 15x die je aangaf, zeker als je tussen de patat door ook dierlijke produkten produkten frituur. Deze vervuilen de olie door de afgegeven vetten.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwartjes schreef op vrijdag 24 jun 2011, 14:23: Gewoon vloeibaar van de Aldi.
Je hoeft de snacks niet te ontdooien ze spetteren dan meestal uit elkaar.
En let op welke temperatuur op de friet pan staat deze aanhouden dan gaat het altijd goed.
Wij bakken loempia's en ontdooien deze nooit.
Dure merken enkel slecht voor je portemonnee maar ze zijn niets beter.

Ik ben het zoverre met je eens dat kroketten niet eerst moeten worden ontdooid omdat ze anders gaan knappen (openspringen). Loempia's bak ik niet maar ik vind ze eigenlijk best lekker... En soms komt het voor dat ik een gehaktstaaf (Mora) bak en die ontdooi ik wel eerst (dat geeft ook geen problemen).
Ik eet frituur eens in de 10 dagen - dan voel ik me niet (zo) schuldig...

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruitjes heeft ook frituurvet/olie heb het nog niet uitgeprobeerd maar wel gekocht de prijs is nog lager als ALDI/LIDL,heb het gekocht bij de PLUS,
de roomboter van ruitjes kwam bij de ''Keurings Dienst van Waarde'' goed uit de bus !
het is maar een tip.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op vrijdag 24 jun 2011, 13:55: het meeste hoor ik de vloeibare Diamant (plus)terugkomen (welk merk is dat eigenlijk?).

Wat bedoel je hiermee?
Diamant is het merk.

Pff ja stom, ik dacht dat het soort van type was ofzo

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren arachide olie , niets mis me een nofg gezond ook.
wat het mandje betreft , na elk gebruik even meenemen met de afwas dan blijft hij schoon.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten.

*Knip gestolen tekst!!*

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie,

**Knip gestolen tekst!*

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis

*Knip gestolen tekst!*

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt

*Knip gestolen tekst!*

Als je tekst van een ander steelt, is het wel zo netjes als je ook even de bronvermelding er bij plakt!
Men zou immers kunnen denken dat je zo slim van jezelf bent.
Beetje erg kinderachtig hoor.
Hier is dus de bron waar je je tekst vandaan gejat hebt...

Klik hier voor de bron

Zum Wohl

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy 2 + börgemeister

De "burgemeester" geeft wel goede info maar heeft dus geen eigen inbreng.
Dat zie je wel meer ~ ook bij echte burgemeesters...
Dat is wel zwak maar het gaat om de info.

Maar (gompy2) wel goed nagegaan.
Vechten doen we ergens anders...

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnebloem olie is het beste en niet vet wordt door elke voedings deskundige aanbevolen

Edje

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

edje

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:28: He skyjack,

Goede huis, tuin & keuken tip! Wat zouden de nadelen kunnen zijn? Je hoort het niet vaak; frituren in zonnebloemolie...

Je hoort t niet vaak nee, maar ook wij frituren al jaren in zonnebloemolie, Aldi-merk of de goedkoopste bij bijvoorbeeld de Jumbo. Is heel lekker vinden wij, frietjes altijd knapperig inderdaad. Nadelen? Ik zou er geen weten.....

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

grrecha schreef op vrijdag 24 jun 2011, 13:43: veel te duur voor een gezin dat met regelmaat frituurd

@grrecha,

Leuk verhaal van onze burgermeester,overgenomen van Wiki soms?Archideolie is koud geperste pindaolie.De goedkopere slaolie zou dan ook goed zijn,want dat is ook pindaolie maar dan van de tweede hete pers.Zowel archide en slaolie koeken erg aan.Frituurvet gaat langer mee als je het na iedere frituurbeurt zeeft..Laat een beetje van de oude olie in de frituurpan zitten ,dan bakt de frituur sneller bruin

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je tekst van een ander gebruikt is het wel zo netjes de bron tevermelden ouwe fietsendief ,pardon tekstendief

börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

steenssens schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:20: Zonnebloem olie is het beste en niet vet wordt door elke voedings deskundige aanbevolen

Edje

Wat is het beste? Daar valt soms best over te twisten en zeker ook hier.
U geeft uw eigen mening maar dat wil nog niet zeggen dat de door u aangegeven olie de beste is.
Ik zie niet alleen zonnebloemolie als goede olie maar er zijn meerdere soorten olie genoemd die vaak ook wat duurder zijn. Ik zeg niet wat de beste frituurolie is (ik weet dat gewoon niet zeker) maar ben bang dat de duurste frituurolie ook in algemeen betere eigenschappen heeft. En er is altijd ook zoiets als smaak- en geurvoorkeur. Ik weet dat olijfolie hogere temperaturen kan hebben (dan andere soorten) en dat zal ook misschien onderdeel kunnen zijn van de beantwoording van de vraag of de olie geschikt is of minder geschikt.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we er vanuit gaan dat frituren sowieso slecht is

Ik heb ook een tijdje van die vloeibare bocht gebruikt, verschillende merken en prijsklasse
Na de binnen pan, element en mandje uren in heet water met dreft te hebben laten weken niet schoon te krijgen
Daarna nog 4x in de vaatwasser en nog een vette bruine rand in de binnenpan en vette bruine aanslag op het mandje (vet maximaal 10x voor frites gebruikt op 175graden dus niet overdreven lang)
en dus nog eens extra slecht voor de portemonnee (dreft, vaatwasblokjes, water en stroom) en dus ook voor het milieu

Ik gebruik nu dus weer vast frituurvet

Maar mijn bescheiden mening gebruik wat je zelf het best en lekkerste vind, zoals al eerder opgemerkt frituren is sowieso slecht, dus dood we er toch wel aan

m.vr.grt.

Fam. Roza

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mediumvillage, woensdag, 16:28
Je schrijft dat je dat niet vaak hoort: frituren in zonnebloemolie? Vreemd, maar ik moet dan toegeven dat je je schuilnaam wel goed hebt gekozen, zeg. Ook, om een goede frite te krijgen is het aardappelras belangrijk, zoals een grote Bonker, Nicola; neem vooral geen Bintje, die krijg je alleen maar slapjes.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Acroza, als je hebt gefrituurd maak je toch direkt mandje schoon, na afkoelen van de olie. Dat je het harde vet lekkerder vind staat buiten kijf: het is ook het lekkerste. Maar...zoals je weet hartstikke ongezond. Het liefst zou ik olijfolie gebruiken, dat is de enige olie die niet gaat stinken, maar voor mijn knip véél te duur. Dus blijft het voor mij Remia of Diamant.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:48: Mediumvillage, woensdag, 16:28
Je schrijft dat je dat niet vaak hoort: frituren in zonnebloemolie? Vreemd, maar ik moet dan toegeven dat je je schuilnaam wel goed hebt gekozen, zeg. Ook, om een goede frite te krijgen is het aardappelras belangrijk, zoals een grote Bonker, Nicola; neem vooral geen Bintje, die krijg je alleen maar slapjes.

Dit is een heel andere discussie, overigens de Belgen zweren bij bintje...
Ook de voorgebakken diepvries in NL is voor 90% bintje....

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

steenssens schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:21: edje

Wat is er, Edje??

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:57:
engelandvaarder schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:48: Mediumvillage, woensdag, 16:28
Je schrijft dat je dat niet vaak hoort: frituren in zonnebloemolie? Vreemd, maar ik moet dan toegeven dat je je schuilnaam wel goed hebt gekozen, zeg. Ook, om een goede frite te krijgen is het aardappelras belangrijk, zoals een grote Bonker, Nicola; neem vooral geen Bintje, die krijg je alleen maar slapjes.

Dit is een heel andere discussie, overigens de Belgen zweren bij bintje...
Ook de voorgebakken diepvries in NL is voor 90% bintje....

Ex-Haagsche Harrie

Vind je, als ik over een aardappel begin, dit een hele andere discussie in verband met het item frituren? Ik vind het wel samengaan, patat en frituur. En dat de meeste Bintje gebruiken weet ik ook wel maar....die gedijen dus het best in hard vet en dat is niet de bedoeling dat we naar dat produkt teruggaan, vanwege de gezondheid, toch?

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb laatst Ossewit gekocht ( bij de makro) weet niet waar het nog meer te koop is.
dat was erg lekker .
Stinkt ook je hele huis niet zo.
het is wel vast frituurvet.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken al jaren Diamant Plus en vooral letten op PLUS dit vet bakt en koekt niet aan en de frituurmand en het apparaat zijn bij verversing binnen no time met heet water en een sopje weer blinkend schoon.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaneeltje schreef op vrijdag 24 jun 2011, 16:08: Heb laatst Ossewit gekocht ( bij de makro) weet niet waar het nog meer te koop is.
dat was erg lekker .
Stinkt ook je hele huis niet zo.
het is wel vast frituurvet.

dus, zoals velen constateren: ongezond, helaas.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is frituren zo ie zo.
Als je alles maar met mate doet.
En het dan echt lekker is ( ik weer dat smaken verschillen).
Wat maakt het dan uit.
Komkommers en verse groenten kan ook link en ongezond zijn.
Je leeft maar 1 keer.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaneeltje schreef op vrijdag 24 jun 2011, 18:23: Dat is frituren zo ie zo.
Als je alles maar met mate doet.
En het dan echt lekker is ( ik weer dat smaken verschillen).
Wat maakt het dan uit.
Komkommers en verse groenten kan ook link en ongezond zijn.
Je leeft maar 1 keer.

Op zich een verdedigbaar standpunt: alles met mate!
Maar de meesten onder ons willen tóch vooral ook voor gezond gaan èn lekker; dat kan namelijk ook.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaneeltje schreef op vrijdag 24 jun 2011, 18:23: Dat is frituren zo ie zo.
Als je alles maar met mate doet.
En het dan echt lekker is ( ik weer dat smaken verschillen).
Wat maakt het dan uit.
Komkommers en verse groenten kan ook link en ongezond zijn.
Je leeft maar 1 keer.

Was niet de komkommer maar taugé, haha, maar inderdaad, inmiddels kun je eigenlijk niets meer eten, als....je alles moet geloven. Maar frituren hoeft niet persé ongezond te zijn, hoor. Het grootste probleem met frituren is en blijft de juiste temperatuur.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.

Er zijn inderdaad heel veel mensen allergisch voor pinda,s. En niet een klein beetje ook! Mijn kleindochter is heel erg allergisch voor pinda,s, ze kan binnen korte tijd opzwellen, (anafilactysche reactie) vooral bij haar keel en dat kan haar dood veroorzaken. Dus als ik iets lees over pinda olie, dan krijg ik altijd een ongerust gevoel. Wij komen uit een allergische familie en toen ze baby was, is ze onderzocht op allerlei allergieen in een ziekenhuis. Daar reageerde ze zo sterk op pinda,s dat ze moest blijven en meteen aan de medicijnen moest. Als dit thuis was gebeurd, was ze er misschien niet meer geweest! We wisten niet dat ze deze allergie had. Dat het toen tevoorschijn kwam, was naar, maar tevens een geluk bij een ongeluk dat dit in het ziekenhuis gebeurde. Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen is, NOOIT mensen pinda olie aanraden, of geven zonder te vrage nnaar allergieen je weet maar nooit of er iemand erg allergisch voor is!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mediumvillage,
Wij gebruiken al heel lang vloeibaar frituurvet van de EuroShopper/Albert Heijn/ in gele verpakking.
Het bevalt ons prima, laat geen "aanslag" achter aan de binnenkant van je frituurpan en het is nog redelijk in prijs ook. Gewoon een keer uitproberen zou ik zo zeggen, als je het niet lekker vind niks aan de hand, probeer je gewoon weer een ander merk toch!?! (gewoon goedkoop beginnen en stoppen als je tevreden bent).
p.s. Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat voor spullen je in je frituurvet bakt denk ik? Wij bakken alleen verse frites (ook van AH) en geen snacks met paneerlaag eromheen en na ongeveer 10 tot 12 keer bakken moet je toch ALLE merken frituurvet verschonen.
Succes er mee, groeten van anzepanz

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@loesepoes18

Er zijn mensen die allergisch zijn voor pinda's en derhalve ook voor arachideolie.
En pinda's kunnen ook last hebben van schimmels die ziekteverwekkend zijn (het zeer giftige aflatoxine) maar waarschijnlijk komt dat alleen voor in het product pindakaas, maar de Nederlandse pindakaas zal er vrij van zijn.

Maar er zijn in de praktijk van alledag zoveel meer stoffen waarvoor personen allergisch kúnnen zijn dat het ondoenlijk lijkt voor al die producten te waarschuwen.
Ik verwacht dat meer mensen weten dat pinda's en allergische reacties soms samengaan.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

nbw schreef op donderdag 23 jun 2011, 02:30: Tja wat moet ik zeggen. Frituurvet! Hou wel van een snack .Volgens mij doet het gekozen vet qua merk er niet zoveel toe. Vervang na 1 tot 2x gebruik het vet en je frituurpan doet het goed.Smaakvol.

Als je na 1 of 2 keer frituren het frituurvet al weg gaat gooien, ben je voordeliger uit als je naar de cafetaria gaat. Wij frituren meestal in vloeibaar frituurvet van de Aldi, maar het gaat ook uitstekend in zonnebloemolie. je kunt het wel ruiken als het aan vervanging toe is. Kroketten en bitterballen zijn de grootste vervuilers van frituurvet. Het beste voor je frituurvet zijn de frituurpannen met de 'koude zone', dus met het verwarmingselement onderin de pan.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder schreef op vrijdag 24 jun 2011, 16:01:
harrie schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:57:
engelandvaarder schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:48: Mediumvillage, woensdag, 16:28
Je schrijft dat je dat niet vaak hoort: frituren in zonnebloemolie? Vreemd, maar ik moet dan toegeven dat je je schuilnaam wel goed hebt gekozen, zeg. Ook, om een goede frite te krijgen is het aardappelras belangrijk, zoals een grote Bonker, Nicola; neem vooral geen Bintje, die krijg je alleen maar slapjes.

Dit is een heel andere discussie, overigens de Belgen zweren bij bintje...
Ook de voorgebakken diepvries in NL is voor 90% bintje....

Ex-Haagsche Harrie

Vind je, als ik over een aardappel begin, dit een hele andere discussie in verband met het item frituren? Ik vind het wel samengaan, patat en frituur. En dat de meeste Bintje gebruiken weet ik ook wel maar....die gedijen dus het best in hard vet en dat is niet de bedoeling dat we naar dat produkt teruggaan, vanwege de gezondheid, toch?

De beste aardappel voor patat is de Bildtstar. Doordat er minder vocht in zit is hij eerder bruin en ook de smaak is stukken beter dan de fabrieksaardappelen die voor de patat worden gebruikt.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan musicxpert

Ik gebruik meestal voorgebakken patat maar als het even kan (en de aardappels ook groot genoeg zijn) dan maak ik patat van Bildtstar/Redstar. Zelfgemaakte patat is beslist veel lekkerder maar de patatjes missen de stevigheid van voorgebakken patat (hetgeen ik niet erg vind).
Op voorgebakken patat moet ik altijd wat zout strooien (die patat is tamelijk smaakloos) en op zelfgemaakte is dat niet nodig!

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij was de vraag; WAT IS GOED FRITUURVET !¿¿

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst in een artikel over frituurvet gelezen dat zonnenbloemolie ongeschikt is om meerdere malen in te frituren. De olie kan koud gebruikt worden of verwarmd. Na het afkoelen en weer opwarmen tot ongeveer 180 graden, gaat de zonnebloemolie scheikundig veranderen en ontstaan er giftige stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Ook pure olijfolie schijnt die eigenschap te hebben. p.s. ik praat na wat deskundigen hierover zeggen/schrijven en heb er zelf geen verstand van. Ik frituur zelf in vloeibare frituur-olie van AH of de C1000. Na ongeveer 10x gebruik, vernieuw ik het vet vanwege verontreiniging door snackresten. (tussendoor zeef ik de olie ook wel eens maar de donkere kleur blijft, dat komt door verhitting )

ve
door verwijderd - Jun 24, 2011 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schoonmaken van hard frituurvet: doe een kopje water bij afgekoeld maar nog niet gestold vet en kook het even door. Nu goed laten afkoelen (hele nacht). De pan even verwarmen tot het vet loslaat van de zijkant en het mandje + vet eruit tillen. Op de bodem ligt nu het water met alle rommeltjes erin opgelost en dat kun je zo weggooien.
N.b.: dit lukt niet met olie! Die zeef ik door een koffiefilter.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 02:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet waar jullie wonen. Maar het beste frituurvet is te krijgen bij de MAKRO in Belgie. Blokken cocosvet. Zuiver, Geen geur. Perfecte smaak. Verbrandt niet en ook niet duur.
Let echter wel op, maar dat geldt voor alle frites. Eerst ontdooien, in tegenstelling tot wat er op de zak diepvriesfrites staat. Dit vocht komt namelijk allemaal in je olie en geeft spetter, stank en een slappe frites.
Maak je zelf frites. Eerst voorfrituren, goed uit laten lekken en vervolgens even bijbakken.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 03:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

sanne1958 schreef op zaterdag 25 jun 2011, 02:48: Ik weet niet waar jullie wonen. Maar het beste frituurvet is te krijgen bij de MAKRO in Belgie. Blokken cocosvet. Zuiver, Geen geur. Perfecte smaak. Verbrandt niet en ook niet duur.
Let echter wel op, maar dat geldt voor alle frites. Eerst ontdooien, in tegenstelling tot wat er op de zak diepvriesfrites staat. Dit vocht komt namelijk allemaal in je olie en geeft spetter, stank en een slappe frites.
Maak je zelf frites. Eerst voorfrituren, goed uit laten lekken en vervolgens even bijbakken.

Helaas valt 'cocosvet/olie' net als 'palmvet/olie' onder de 'slechte vetten/oliën' met betrekking tot het verhogend gehalte in het bloed van het 'slechte cholesterol' oftewel 'LDH', m.a.w. draagt (droeg) bij voor hart/herseninfarct(en), ook het onderkend (langzaam) dichtslibben van de halsslagader(s). Dit kan elk (para)medicus (o.a. huisarts, internist, cardioloog, diëtist) beamen (met wetenschappelijk bewijslast).

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

danath schreef op vrijdag 24 jun 2011, 23:33: Volgens mij was de vraag; WAT IS GOED FRITUURVET !¿¿

DE VRAAG IS: "Daarom aan jullie de vraag: wat zijn jullie ervaringen met frituurvet? Welke is het proberen waard: voegt smaak toe, blijft geur-neutraal etcetera..."
U moet dus beter lezen. En als "in het voorbijgaan" over aardappels wordt geschreven heeft dat een kennelijke link met frituren.

Börgemeister: vet van de kokospalm is inderdaad erg slecht. Er was ooit een onderzoek in Sri Lanka naar de dood vanzovele mensen die dichtgeslibde aderen hadden en toen bleek dat die mensen voor het bakken en braden kokoksvet gebruikten (en dat was het goedkoopste product dat men kon betalen)..

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Ja die bestaan, ik heb ooit jaren geleden een frituurfilter van Melitta gekocht, een soort groot metalen koffiefilter met een vlakke bodem ter grootte van een espressoschoteltje. dit filter hang je dan aan een pan. Papieren filterschijfje er in legen, vet of olie er op gieten. Na filteren schijfje weggooien en je hebt weer schone olie.

Het kan natuurlijk ook met een groentezeef, zo'n theezeefje groot formaat, maar wel van metaal. Kunststof smelt door hete olie of vet :-)

Ten slotte zijn er ook fabrikanten die frituurpannen met filtersysteem maken. O.a. Tefal, model Oleoclean, zie test consumentenbond.
Heb er sinds kort ook een en dat bevalt tot nu toe goed.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

loesepoes18 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 19:26:
börgemeister schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:51: Gebruik van ArachideolieArachideolie wordt veel gebruikt in de Chinese keuken. De zachte notensmaak van arachideolie is geschikt om te roerbakken, bakken, frituren en wokgerechten. De olie verdraagt hoge temperaturen en is daarom goed geschikt voor hete bereidingen. Omdat de olie veel meervoudige vetzuren bevat, bederft ze ook niet snel bij het bakken en braden. Je kunt de olie ook koud gebruiken, bijvoorbeeld voor sauzen (mayonaise) en vinaigrettes, hoewel de smaak van pinda’s niet geschikt is voor alle soorten dressings. Je kunt arachideolie gebruiken in de plaats van maïsolie of zonnebloemolie.

Algemene informatie over ArachideolieArachideolie is een plantaardige olie, welke bereid wordt uit pinda’s. Pinda’s groeien aan een plant of struikje, genaamd Arachis hypogae. De plant wordt dertig tot zestig centimeter hoog. De Arachis hypogae bestaat al heel lang en werd voor het eerst beschreven door een Spanjaard, genaamd Oviedo, in 1547. De plant werd in 1600 meegenomen uit Brazilië naar Indonesië en Afrika. Pas eeuwen later, niet eerder dan in de 19e eeuw, werd de plant gewaardeerd in Europa. De vrucht van de plant is de pinda (ook aardnoot genoemd). De olie wordt geperst uit de pinda’s. De pinda is een peulvrucht en geen noot. Pinda’s bestaan voor de helft uit olie. De olie is vloeibaar en heeft een lichtgele kleur.

In de voedingindustrie wordt arachideolie veel gebruikt als basis voor het maken van margarine of voor het inblikken van vis. De arachideolie wordt hierbij vooral gebruikt als “drager”van bepaalde aroma’s of vetoplosbare vitamines. Pindakaas was oorspronkelijk een restproduct van de fabricage van arachideolie. De samenstelling van de pindakaas was oorspronkelijk veel droger, want de oliën waren immers uit de pinda’s gehaald. De tegenwoordige pindakaas wordt gemaakt van gemalen pinda’s.

Arachideolie is verkrijgbaar in de supermarkt. De olie wordt ook wel pindaolie of aardnotenolie genoemd. Het is een relatief goedkope olie. De olie moet bewaard worden op een droge, donkere plaats. (Niet in de koelkast).

Arachideolie bevat ongeveer 50% oleïnezuur, 8% palmitinezuur, 20% linoleïnezuur, 5% stearinezuur, lignocerinezuur en het bevat als enige olie arachidinezuur. De goede vetten in arachideolie werken cholesterolverlagend. De olie wordt ook veel gebruikt als massageolie. De olie werkt helend bij huidaandoeningen, maar er zijn veel mensen die er echter ook allergisch op reageren.

Er zijn inderdaad heel veel mensen allergisch voor pinda,s. En niet een klein beetje ook! Mijn kleindochter is heel erg allergisch voor pinda,s, ze kan binnen korte tijd opzwellen, (anafilactysche reactie) vooral bij haar keel en dat kan haar dood veroorzaken. Dus als ik iets lees over pinda olie, dan krijg ik altijd een ongerust gevoel. Wij komen uit een allergische familie en toen ze baby was, is ze onderzocht op allerlei allergieen in een ziekenhuis. Daar reageerde ze zo sterk op pinda,s dat ze moest blijven en meteen aan de medicijnen moest. Als dit thuis was gebeurd, was ze er misschien niet meer geweest! We wisten niet dat ze deze allergie had. Dat het toen tevoorschijn kwam, was naar, maar tevens een geluk bij een ongeluk dat dit in het ziekenhuis gebeurde. Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen is, NOOIT mensen pinda olie aanraden, of geven zonder te vrage nnaar allergieen je weet maar nooit of er iemand erg allergisch voor is!
mediumvillage schreef op donderdag 23 jun 2011, 10:14: En nog een aanvullende vraag: bestaat er 'gereedschap' waarmee ik alle troep/restjes uit het vet kan vissen? Een zeef-achtig ding ofzo?

Pinda's en pindaolie zit in zeer veel producten. Mensen met een pinda-allergie weten dat en controleren alles dubbel, en kopen bij twijfel niet.
Wanneer er een algemeen advies gegeven wordt om arachideolie (pindaolie) te gebruiken, dan gaat bij mensen met zo'n allergie al meteen een belletje rinkelen. Zij zijn dan zelf wel slim genoeg om zulke olie niet te gebruiken ;-)

M.a.w. een algemeen advies mag best gegeven worden, anders kunnen er helemaal geen adviezen gegeven worden. Er gelden immers altijd uitzonderingen.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ik lees inderdaad vaak op een etiket "met pinda's in aanraking geweest". Ik wist niet dat dit zoveel allergische reacties zou geven, nu begrijp ik dat veel mensen daar dus allergisch voor zijn. Weer iets geleerd.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik altijd Remia Evolution vloeibaar frituurvet groene emmer, verkrijgbaar bij Sligro, de EMTE is een dochteronderneming van Sligro en is daar hoogstwaarschijnlijk ook verkrijgbaar. Groot voordeel is dat het niet aankoekt en je frituurpan zeer gemakkelijk schoon te houden is. Smaak is prima.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jantom, wat vreselijk dat ik het woord aardappel gebruik, hoe durf ik. Wat fijn om zelf zo perfect te zijn, vooral met lezen. Zal uw verdere antwoorden goed lezen en kijken of u als schoenmaker totaal bij uw leest blijft.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Janton, het ging over: Wat zijn jullie ervaringen met frituurvet. En nu heeft u het ook al over iets anders met Börgermeister: dichtslibbende aderen. Ben dan niet de enige die behalve antwoord geeft ook een zijpad bewandelt, toch?

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

engelandvaarder schreef op zaterdag 25 jun 2011, 17:00: Janton, het ging over: Wat zijn jullie ervaringen met frituurvet. En nu heeft u het ook al over iets anders met Börgermeister: dichtslibbende aderen. Ben dan niet de enige die behalve antwoord geeft ook een zijpad bewandelt, toch?

Ik maak volgens mij nooit aanmerkingen (hooguit opmerkingen) over het bewandelen door anderen van zijwegen of -paden. Dat is vaak ook niet te vermijden...
Ik vraag me even af of ik degene ben tot wie je je wilt wenden. Ik zag voor wat dit onderwerp betreft toch dat we elkaar niet hebben afgevallen (integendeel).
Leg eens wat uit want ik heb helemaal geen kritiek geleverd op het gebruik van het woord aardappel.
En als ik schrijf over dichtslibbende aderen (veroorzaakt door verkeerde vetten/olien) dan is dat in het kader van de morele plicht van een ieder om een ander (die kennelijk geen weet heeft) op de hoogte te stellen. Het kan uiteraard zijn dat men daarvan niet gediend is. Er zijn namelijk ook mensen die met hun gezondheid spotten.
Maar als je nog ergens mee zit: geef dat dan even aan.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

jantom schreef op vrijdag 24 jun 2011, 22:27: Aan musicxpert

Ik gebruik meestal voorgebakken patat maar als het even kan (en de aardappels ook groot genoeg zijn) dan maak ik patat van Bildtstar/Redstar. Zelfgemaakte patat is beslist veel lekkerder maar de patatjes missen de stevigheid van voorgebakken patat (hetgeen ik niet erg vind).
Op voorgebakken patat moet ik altijd wat zout strooien (die patat is tamelijk smaakloos) en op zelfgemaakte is dat niet nodig!

Jantom. Als ik patat bak dan bak ik het ook eerst voor natuurlijk. Anders zijn ze veel te vet en niet te pruimen.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2011 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@musicxpert

Dat moet eigenlijk ook (dat is in ieder geval het uitgangspunt) maar mijn gevoel zegt me dat bij eenmaal bakken minder olie in de patat trekt.
Doorredenerend stel ik dat er ook meer water in mijn patat blijft zitten en dat lijkt me toch beter dan dat er een grote(re) hoeveelheid olie in gaat zitten.
Dit is ook de reden dat mijn zelfgemaakte patat slap is. Ik neem dat voor lief.

Tweemaal bakken wordt altijd krokanter maar het product zal daar dan toch niet minder vet van worden dan na een eerste keer bakken?
Weet je zeker dat eenmaal gebakken patat vetter is? Daarover lijken we dan een verschillende mening te hebben. Maar ik veronderstel dat eenmaal bakken minder vet is maar soms denk ik té logisch..

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren de Zonnebloemolie van de Aldi.
Prima van smaak en blijft goed.
Alleen als je gepaneerd spul gebruikt moet je het daarna wel zeven voor het volgende gebruik, dan blijft dfe olie goed.

Ove het zeven; neem een zeef en leg daar keukenpapier in. Hang het vergiet boven een grote pan. De nog warme olie er voorzichtig in laten lopen.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien het aantal antwoorden, verwacht ik dat over zo'n 15 jaar de volgende vraag actueel is.

"Aardappelen, kan je die ook koken en hoe moet dat??"

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het grote aantal reacties geeft duidelijk weer dat veel mensen graag gefrituurde producten eten. Ergens, een paar pagina's hiervoor zag ik een goede samenvatting van de voorgaande berichten, alles was toen eigenlijk wel gezegd.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou ik weet dat ik al wel 20 jaar met zonnebloemolie frituur
en het bevalt nog steeds prima.
en goedkoop .

en misschien kunnen wij de oede olie wel bewaren
zodat wij er met onze auto op kunnen rijden.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2012 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

hebben jullie ervaring met lidle frituurolie of vet

ve
door verwijderd - Feb 12, 2012 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeanpeter schreef op zondag 12 feb 2012, 21:21: hebben jullie ervaring met lidle frituurolie of vet

Heb je dan de voorgaande 7 pagina's met adviezen, ideeen en suggesties gelezen wat men wel goed of niet goed vind??

ve
door verwijderd - Jun 1, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

börgemeister schreef op zaterdag 25 jun 2011, 03:09:
Helaas valt 'cocosvet/olie' net als 'palmvet/olie' onder de 'slechte vetten/oliën' met betrekking tot het verhogend gehalte in het bloed van het 'slechte cholesterol' oftewel 'LDH', m.a.w. draagt (droeg) bij voor hart/herseninfarct(en), ook het onderkend (langzaam) dichtslibben van de halsslagader(s). Dit kan elk (para)medicus (o.a. huisarts, internist, cardioloog, diëtist) beamen (met wetenschappelijk bewijslast).

Dit is absoluut onzin. Het idee dat verzadigd vet slecht is voor de gezond is achterhaald. Voor onderzoek raad ik je aan om eens op internet rond te kijken.
Hieronder staat een link waar ook het een en ander staat uitgelegd: http://www.cholesterolverlagen.com/blog/verzadigde-vetten-zijn-niet-ongezond/

Het probleem in veel frituurvetten is de aanwezigheid van transvet. Transvet ontstaat door het harden van plantaardige oliën in de fabriek. Veel producten in de supermarkt bevatten transvet, zoals bijvoorbeeld koekjes, zoutjes, margarines en frituurvet/frituurolie. Vaak staat het op de verpakking van een product vermeld als (gedeeltelijk) gehard plantaardig vet. Transvet richt een enorme schade aan in het lichaam. Het werkt onder andere cholesterolverhogend en vergroot de kans op diabetes.
Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transvet#Schadelijkheid

Naast de transvetten zijn de meeste plantaardige oliën, met veel onverzadigde vetzuren, niet stabiel om in te frituren. De olie gaat oxideren en verbranden wat zeer schadelijk is voor de gezondheid. Vetten/oliën met een hoog gehalte verzadigde vet zijn stabieler en beter bestand tegen verhitting.

Ossewit is een product die van nature goed bestand is tegen verhitting en daarom een prima keus om in te frituren. Het product bevat geen transvetten en is ook nog eens goedkoop. Het is altijd verstandig om je frituuvet/olie op tijd te verversen, maar dat wordt bij frituurolie toch al snel een dure grap.

Ik kan geen enkel argument meer bedenken waarom je niet voor ossewit zou kiezen, tenzij je het niet lekker vindt natuurlijk. Ik bak mijn frietjes al jaren in ossewit en bak mijn vlees in roomboter (stabiele vetten en geen transvetten). Mijn cholesterol is prima en ben ook prima op gewicht. Nu wil dit niet zeggen dat je nu voortaan iedere dag gefrituurd voedsel kunt eten, want frituren is niet nu eenmaal niet de gezondste manier om voedsel te bereiden.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2012 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad frituren wij ook altijd in de Zonnebloemolie. Prima smaak en geur en goedkoop verkrijgbaar bij de Lidl.

skyjack schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:09: Ik frituur altijd in doodgewone zonnebloemolie, huismerk supermarkt. Kost geen drol en ik vind met name de patat er altijd erg lekker kanpperig uitkomen. Ook de geur vind ik prima te doen. Gaat overigens vrij lang mee vind ik, ligt er natuurlijk wel aan wat je precies frtituurt. Veel gepaneerde dingen vervuilen je frituur erg snel, maar als je het bij patat of frikandellen houdt dan doe je er erg lang mee

ve
door verwijderd - Jun 1, 2012 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oja en Zonnebloemolie is plantaardig en dus gezond vet ;-)

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kokosolie of olijfolie zijn het gezondst, maar je patat smaakt niet meer naar patat en een goede kokosolie kost 35 euri de liter, tel uit je winst.
De meeste andere olien zijn zeer ongezond na verhitting ( transvetzuren en kankerverwekkend ) het beste betaalbare alternatief is palmvet, plantaardig en kan heel goed tegen verhitting.
Laat je niks wijsmaken over vloeibaar frituurvet want dat bestaat meestal voor een deel uit harde vetten en stabilisator als het ouder wordt zie je dat het bij lage temperaturen ook stolt.
Verder weet volgens mij niemand de waarheid over cholesterol, fransen hebben de hoogste inname van dierlijk vet (voornamenlijk door de kaas consumptie) en kennen de minste problemen m.b.t. hart en vaat ziekten van europa rara.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop gewoon de Actifry gezond en lekker, en bij diepvries-frietjes geen vet gebruiken, en bij verse frietjes 1 klein lepeltje olie!!!

Groetjes
Mijntje

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je wat ik grappig vind....

Kijk eens op de AH vloeibare frituurolie (die echte goedkope in zo'n gele jerrycan)
Zie daar eens op het etiket waar hij vandaan komt....

REMIA is de afkomst

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

We mogen aannemen dat mediumvillage inmiddels goed frituurvet heeft gevonden. De vraag is ruim 3 jaar geleden gesteld en heeft maar liefst 115 antwoorden gescoord.