an
door angelsmits Oct 31, 2010 om 11:51
Geldzaken & recht

Wat kan ik nu nog doen om ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid te krijgen

mijn ex heeft verzuimd om na de echtscheiding een akte van toedeling te maken.
Nu 3 jaar later kom ik daar achter omdat ik een hypotheek aanvraagde.
De bank vroeg hem meerdere malen om de stukken die nodig zijn toe te sturen om mij ontslag ha te kunnen geven maar hij weigert erop in te gaan.
Na een kort geding om hem te dwingen heeft de rechter gezegt dat het hem niet duidelijk is wat de bank van hem verwacht en is dus medewerking van zijn kant niet toegewezen.
Dus ook art.3:300 bw is gestrand omdat we geen ontslag ha hebben.De bank heeft gezegt dat ze de rechtzaak afwachten.Ze weten van de situatie af dat hij niet werkt ,geen uitkering heeft en ook niet wil omdat hij van criminelen activiteiten leeft.Er is geen achterstand (nog niet maar nu hij weet dat ik ervoorop draai zal die er zo wel zijn)
Ik heb nooit in dat huis gewoond en ook nooit getekend voor de hypotheek omdat die er al was voor ik hem kende.
De schuld is 25.000 euro hoger dan waar het huis voor is gekocht ,dat is schuld uit zijn vorige huwelijk,die heeft hij meegenomen omdat zijn eerste exvrouw hem chanteerde met zijn lugubere zaakjes.
Wat kan ik nu nog doen want de bank wacht op de rechter en de rechter wacht op de bank.

3913 20 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 31, 2010 om 12:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hij heeft het huis gekocht voor jij hem leerde kennen. Wie heeft er voor de hypotheek getekend voor dat huis. Hij en zijn eerste vrouw (de vrouw, die hij had voor hij jou leerde kennen)?

Was je in gemeenschap van goederen getrouwd?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Oct 31, 2010 om 13:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En hoezo heeft je ex verzuimd een akte van toedeling te maken? Dat kan in dit geval alleen een notaris.

Ik snap er, net als Vladja, even heel weinig van.

Alleen als je in gemeenschap van goederen getrouwd was, ben je nu mede-gerechtigd in de eigendom van de woning, maar hierdoor ook voor de helft van de hypotheek hoofdelijk aansprakelijk. Je ex zal waarschijnlijk denken dat je dat voor het geheel bent, maar dat is alleen het geval als je samen de lening bent aangegaan.

Blijkbaar is de woning nog nooit verdeeld. Aangezien er nu geen overwaarde in het huis zit, kun je wel gaan verdelen, maar zul jij aan je ex € 12.500,-- moeten betalen om van je aandeel in het huis en de hoofdelijke aansprakelijkheid af te komen. Er is immers geen overwaarde (dan had jij geld meegekregen), maar onderwaarde.

En zolang je ex niet aan de bank zijn inkomen aantoont, zal de bank geen ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid verlenen.

De enige mogelijkheid die jij nog hebt is primair verdeling vordering bij de rechter en subsidiair gedwongen verkoop van de woning zodat de woning ook verdeeld is. Maar dat had een beetje slimme advocaat volgens mij ook al kunnen bedenken.

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 14:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft dat huis gekocht toen hij van eerste vrouw gescheiden was en voor hij mij kende ,daar tussen in dus.
We hebben aan de rechter gevraagd om hem te dwingen de stukken aan te leveren maar mijn ex zegt ik snap niet wat de bank wil ik kom net uit detentie heb geen werk dus geen inkomen ik ga geen uitkering vragen etc.
Dus zegt de rechter dat alles is afgewezen op grond dat de bank niet duidelijk is terwijl ze 2 keer gevraagd hebben wat er nodig is.
Wat mijn ex wil is dat ik zijn schuld ga betalen nadat het verkocht word want hij heeft zgn niets,terwijl hij leeft als god in frankrijk.
In de echtscheiding staat dat hij dat moet regelen ,dat is nu 3 jaar geleden,maar heeft dit nooit gedaan.Wel ondertekend.
Het kan toch niet zo zijn dat hij mij trouwde vervolgens 4 jaar volspuugde afsloeg en uitschelde ,en nu ik van hem gescheiden ben ik zijn schuld mag aflossen.
Geld voor nog een rechtzaak heb ik niet meer en hij blijft achterover leunen en doet niks.
De bank snapt hoe gemeen t allemaal is maar zegt ontslag niet te mogen afgeven zonder zijn toesteming,maar stukken inzien mag ik niet want ik sta niet in de hypotheek vermeld

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 15:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, even afgezien van je lijdensweg, kan het ook niet zo zijn door dat je bewust in gemeenschap van goederen gehuwd bent ineens andere regels zouden gelden. Dan had je maar huwelijkse voorwaarden op moeten stellen van te voren. Dan had je hier geen last van gehad.

vladja
door vladja - Nov 1, 2010 om 15:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Hij zit het dan met:

Burgerlijk Wetboek nr. 1, Artikel 102

Na ontbinding van de gemeenschap blijft ieder der echtgenoten voor het geheel aansprakelijk voor de gemeenschapsschulden, waarvoor hij voordien aansprakelijk was.
Voor andere schulden van de gemeenschap is hij voor de helft aansprakelijk; voor dat gedeelte der schuld is hij hoofdelijk met de andere echtgenoot verbonden.

De hypotheek is een voorhuwelijkse schuld.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 15:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Dat is juist de situatie die ik al meteen aangaf. TS is hoofdelijk aansprakelijk voor de helft van de lening!

In de volksmond is het echter normaal geworden om te zeggen dat als je samen met een ander een schuld aangaat als hoofdelijk schuldenaar, je beiden voor de helft aansprakelijk zou zijn. Dat is niet zo! Ben je samen de schuld aangegaan, dan ben je beiden ook voor 100% aan te spreken.

Nu de voorhuwelijkse schuld in de gemeenschap van goederen is gevallen, samen met alle andere baten en lasten van zowel TS als haar ex, is zij nu voor de helft hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. En daarvoor moet dus ontslag geregeld worden., De bank zal die echter niet geven als de ex geen (aantoonbaar) inkomen heeft.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 15:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een aanvulling; omdat de woning ook in de gemeenschap is gevallen zal een notaris een akte moeten opstellen op grond waarvan de woning verdeeld wordt en toebedeeld aan de ex. Op dat moment zal TS dus ook over de brug moeten komen met € 12.500,--

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 15:40
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft toch onder de echtscheiding getekend voor het feit dat de hypotheek en het huis aan hem toebedeeld worden ,ik heb daar nooit gewoond,toen ik met hem getrouwd was heeft hij in mijn huurhuis gewoond.
Dus als ik het goed begrijp moet ik een rechter vragen om mezelf uit te kopen van een huis dat ik niet eens ken,en hem 12000 euro betalen,mooie wet hier in nederland je maakt een schuld trouwd met iemand en die kan jou dan mooi betalen omdat je haar inmekaar hebt geslagen,en ze weer van je gaat scheiden.als hij dit nog een paar keer doet heeft ie zijn huis voorniks.

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 15:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

mag de bank ten alle tijden beslissen of ze het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid afgeven of moeten ze daar altijd toestemming voor hebben??
Want dat is wat de bank zegt ,ze begrijpen het maar als ze het zonder toestemming van mijn ex afgeven dan kan hij ze aanklagen

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 15:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Angelsmits,
Prachtige wet! Als het huis € 500.000,-- waard was geweest en geen hypotheek er op zat, had jij € 250.000,-- mee gekregen. Tja, ben even heel hard maar wel zakelijk: dan moet je dat voordat je bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand staat beter nagaan of huwelijkse voorwaarden op laten stellen.

En er is een voorstel tot wijziging geweest waardoor al het voorhuwelijkse vermogen niet meer in de gemeenschap zou vallen, maar dat is op het laatste moment niet doorgegaan (mede dankzij tegenstemmen van PVV trouwens. En die schijnen de stems des volks te zijn tegenwoordig).

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 15:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Angel,
Het verlenen van ontslag uit de hoofdelijk aansprakelijkheid is een aktie waarvoor (tenminste) 3 handtekeningen nodig zijn. Die van de bank en die van de schuldenaren. De bank kan het dus niet eens rechtsgeldig regelen door jou even te ontslaan. Je ex krijgt daardoor namelijk de hele aansprakelijk voor de schuld in zijn schoenen en daar moet hij aan meewerken. Zijn verhaalspositie verandert dus.

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 15:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste marcel,dat heb ik destijds geopperd maar met een hele hoop ruzie dat ik niet van hem zou houden en bla bla bla hij heeft dit met voorbedachte rade zo gedaan
Een schuld uit zijn vorige huwelijk zit ook nog in de hypotheek want zijn eerste exvrouw chanteerde hem met fotos van autosleutels die hij gekopieerd had bij zijn baas destijds om die auto dan savonds te stelen,het is echt geen normale jongen hoor.

vladja
door vladja - Nov 1, 2010 om 15:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mooie wet hier in Nederland.

Niemand dwingt u te trouwen met deze man, Niemand verplicht u om te trouwen in gemeenschap van goederen, ondanks een eerder huwelijk. Niemand dwingt u ook om navraag te doen, hoe dat zit met het eigen huis. (op vrijwel alle huizen zitten hypotheken, dus een schuld.).

Helaas, als je ergens met open ogen intuint, moet je wel op de blaren zitten en ben je aansprakelijk voor de helft van de hypotheeklening in dit geval.

Vladja

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 15:56
7 Antwoorden / 1 Vragen

mijn advocaat zegt dat het onwil van de bank is dat hun dit als ze willen af kunnen geven,

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 15:58
7 Antwoorden / 1 Vragen

je zal dit wel niet geloven maar ja ik ben gedwongen door een dominant persoon waar ik heel bang van ben,dat snapt ook een iemand die dit niet heeft meegemaakt nooit

birdies
door birdies - Nov 1, 2010 om 16:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......dat heb ik destijds geopperd maar met een hele hoop ruzie dat ik niet van hem zou houden en bla bla bla hij heeft dit met voorbedachte rade zo gedaan.....

Tja, wat de oorzaken zijn hoe e.e.a. gelopen is, doet er niet toe, dit is een puur zakelijke aangelegenheid en n.m.m. prima wettelijk geregeld.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 16:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Angel,
Als je advocaat dat zegt, waarom stel je hier de vraag nog? Als ik trouwens zo'n advocaat had, zou ik die meteen de bons geven. Echt verstand van zaken heeft die advocaat dus blijkbaar niet. Maar waarschijnlijk wel van het schrijven van een mooie nota.

an
door angelsmits - Nov 1, 2010 om 16:13
7 Antwoorden / 1 Vragen

omdat ik het gewoon niet meer weet ik ga ervan uit dat een advocaat weet wat er mag en wat niet,maar nu is alles gestrand ik kan niet verder,want eenzelfde kortgeding kan niet.Maar als ik nu niks heb om hem die 12500 te betalen omdat ik geen werk heb en geen inkomen wat gebeurd er dan,want dan kan ik beter thuis blijven toch?Mijn geld ben ik dan toch kwijt als ik niet werk ook maar dan is in elk geval het plannetje van mijn ex mislukt

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 16:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je niet werkt en de bank gaat je aanspreken bijvoorbeeld omdat de woning verkocht moet worden, ga je of failliet of de WSNP in. Van beide wordt je niet vrolijk.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 16:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Angel,
Een advocaat weet blijkbaar ook niet alles.