st
door steefje Oct 12, 2014 om 09:56
Elektronica & tv

Wat moet ik doen?

Ik heb op 1 juli 2012 een wasmachine gekocht (Whirlpool Cento 1400) bij Mediamarkt. Nu is het zo dat de wasmachine een heel hard geluid maakt tijdens het centrufigeren. Onlangs haalde ik de was eruit en rook het heel erg naar verbrand rubber. Ik heb de achterklep opengemaakt en de V-snaar lag eraf en vermoedelijk zijn de lagers versleten, want het wiel maakt groeven in het kunsstof gedeelte.
Ik heb via de site van Mediamarkt gekeken naar de garantievoorwaarden en daar staat de 2 jaar fabrieksgarantie en kan je gelijk een aanvraag doen voor reparatie en je word doorgelinkt naar de site van Whirlpool. Ook staat er op bij Garantie & Reparatie op de site van Mediamarkt: Opties na garantieperiode: "Heeft u geen recht meer op garantie, maar is de economische levensduur van het artikel nog niet verstreken? Als het product buiten uw schuld kapot is gegaan binnen de economische levensduur, dan repareren of vervangen wij het artikel ook." Ik heb opgezocht en de economische levensduur bedraagt voor deze wasmachine 4 jaar. De betreffende vestiging van Mediamarkt meldde mij dat er een rekensom aan te pas kom (vb: wasmachine kost 350, delen door 48 (economische levensduur) x 27 (maanden dat ik edze machine nu heb) is afgerond 197 euro. De medewerker zei wel: "Wij kunnen niks eraan doen, u zal waarschijnlijk de machine te vol geladen hebben. maar als Whirlpool komt repareren en de kosten zijn meer dan 197 euro, dan kunt u de rest bij mediamarkt claimen.

Wat is het beste wat ik kan doen?
Repareren via Whirlpool? Een nieuwe wasmachine kopen? Of moeilijk doen bij mediamarkt?

4204 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 12, 2014 om 10:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo steefje,

De aanschaf van een nieuwe machine lijkt mij het beste.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 10:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mij ook. Die Whirlpools zijn niet al te best. De bewijslast voor het ondeugdelijk zijn van de machine ligt ook nog eens bij u.

Koop een nieuwe, of probeer zelf de V-snaar en lagers te vervangen, als u handig bent.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2014 om 15:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens bij Klusidee w.b. het zelf vervangen (daar zitten experts): klik hier. Gaat wel over een ander type maar het probleem lijkt hetzelfde. Eronder staan nog meer vragen.
Ik ben ook van mening dat u beter een nieuwe machine kunt kopen want als u dit laat repareren dan is de kans redelijk aanwezig dat op korte termijn wel iets anders stuk gaat.
Neem dan niet weer een Whirlpool, ik meen dat je daar zelf weinig aan kunt repareren vanwege de kuip (een advies dat ik een paar jaar geleden van een verkoper gekregen heb).
Van belang bij de keuze van een merk is hoe vaak u per week wassen draait.

st
door steefje - Oct 14, 2014 om 08:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hii aurora1,

Het lijkt me wel hetzelfde probleem. Via whirlpool heb ik getracht een reparatieafspraak te maken, maar ze kunnen pas over 2 weken. Nu heb ik een witgoed reperateur gevonden die vandaag nog langskomt.

gompy2
door gompy2 - Oct 14, 2014 om 10:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat nog eenzelfde op marktplaats voor 150 Euro.
Advertentie is van 25 Sept '14
2 Jaar gebruikt, persoon is gaan samenwonen.
Ik denk dat je met laten repareren aan onderdelen en arbeidsloon meer kwijt bent.
Klik-> Hier.
Wel even naar Herpt, NB tuffen ;-)

st
door steefje - Oct 14, 2014 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Reperateur is geweest, heeft onderzoek gedaan en de wasmachine is totall loss. Een of ander onderdeel is afgebroken en zou volgens hem een nieuwe kuip/trommel etc nodig hebben.
Nu Whirlpool gebeld en het verhaal uitgelegd. Ze komen pas op 22 oktober.
Maar nu mag ik toch verwachten dat als Whirlpool de wasmachine maakt dat Mediamarkt hier ook (mee) wat gaat doen?
Blijf toch van mening dat Mediamarkt mij geen deugdelijk product heeft geleverd....

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2014 om 15:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gaat Whirlpool gratis repareren (als dat nog kan)? En berekenen ze verder ook geen kosten voor voorrijden e.d.? Als er voor u al kosten waren van de witgoedreparateur en er vervolgens nog kosten van Whirlpool bijkomen dan zou ik dat toch maar niet meer doen.
Voor rond de 400 euro zijn er prima machines te koop van een ander merk.
Lees ook nog eens het advies van @zoekster over de bewijslast en wat uzelf citeert: "buiten uw schuld".
Heeft u de mededeling van de MM over het vergoeden van kosten boven 197 E op schrift?