ro
door robbert123 Dec 10, 2014 om 16:21
Computers & telefonie

Wat moet ik doen

ik heb een half jaar geleden een contract afgesloten voor particulier klein gebruik. dit kwam neer op een voorschot van 55 euro in de maand inclusief de netwerk kosten. nu hebben ze mij toen der tijd een contract gestuurd via de mail, genaamd groen zakelijk. ik heb er verder niet na gekeken er vanuit gaande dat ze mij het contract opsturen zoals afgesproken is via de telefoon. Nu zat ik laats alles te bekijken omdat de kosten verdeelt moeten worden tussen twee personen nu staat hierin dat ik netwerk kosten heb van 1384,37 exclusief Btw, per jaar kwijt ben dit komt neer op een bedrag van 115.36 per maand. dit terwijl ze mij op een voorschot hebben gezet van 55 euro in de maand. dit betekend dus dat ik aan het einde van het jaar een behoorlijk bedrag bij moet gaan betalen buiten het stroomgebruik om. Nu heb ik gebeld met Essent en die waren heel trots op het feit dat ze mij een bedrag mochten schenken van 100 euro op een bedrag van ruim 2000 euro slaat dit natuurlijk helemaal nergens op en al helemaal aangezien ik vind dat de fout bij Essent licht. Kortom: - Ik heb een ander contract gekregen als afgesproken - Het voorschot bedrag wat ze gegeven hebben bij het andere contract (groen zakelijk) zou totaal niet kloppen - Bij het contract wat ik had willen hebben zouden de kosten op 55 euro komen dus dan zou het voorschot bedrag exact kloppen - De oplossing waar ze mee komen, omdat ze zelf een fout hebben gemaakt (wat ze toegeven door middel van het tegemoet komen met een bedrag) staat totaal niet in verhouding Ik persoonlijk vind dat ik door Essent gewoon een oor aan genaaid ben en dat ik dadelijk met een hoop kosten zit terwijl er bij Essent iets fout is gegaan. Ik ben bereid dit op een nette manier op te lossen, maar het voorstel dat ze gedaan hebben slaat natuurlijk helemaal nergens op!!!

Wat kan ik hiermee doen en wie kan ik hiervoor benaderen.

1501 25 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2014 om 16:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo robbert123,

Je hebt het over groen zakelijk.
Dit is een consumentenforum.
.....ik heb er verder niet na gekeken ..... Onverstandig.
Maar ja, particulier kleinverbruik.
Je had kunnen bedenken dat € 55 per maand wel érg weinig is!

Je zou een klacht kunnen plaatsen op Klachtenkompas. Klik hier.

Suc6

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2014 om 16:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

@edrick3, maar TS schrijft dat hij had afgesloten voor particulier klein verbruik.

@robbert123, als je gebruikt maakt van Facebook of Twitter, zet je klacht daar neer bij Essent, kans is groot dat je daar sneller antwoord krijgt.

ro
door robbert123 - Dec 10, 2014 om 16:58
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goede middag ik heb inderdaad een groen zakelijk abonnement gekregen terwijl ik aan de telefoon heb besproken met een medewerkster van Essent dat ik een particulier abonnement wil.
Dat ik het niet heb nagekeken is misschien onverstandig, maar als ik appels bestel bij de groenteboer ga je ook niet kijken of er geen peren in zitten.
Ik mag er vanuit gaan dat er gedaan word wat er gezegd word.
En als het contract groen zakelijk besproken was dan zou het voorschot bedrag ook anders moeten zijn lijkt mij?
En 55 euro komt eruit als ik bij Essent alles invul met het gemiddelde verbruik dus zo weinig is het niet lijkt mie.

Alvast bedankt voor u reactie.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2014 om 17:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

@robbert123, geen idee hoe groot uw woning is, maar €55,00 per maand is redelijk laag. Kan natuurlijk, hangt van meerdere factoren af. Dat zakelijke abonnement is dus duidelijk een vergissing, waar die fout ligt? Ja, daar zullen Essent en u toch over moeten debatteren. Dus ik neem aan: geen Facebook of Twitter?

jantje7
door jantje7 - Dec 10, 2014 om 17:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen
0

De netwerkkosten hebben niets te maken met Essent. De aansluiting zal zeer waarschijnlijk 3 x 35 amp. of nog zwaarder zijn. Hierin zit het grote prijsverschil.

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2014 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

@tenormin,

.....@edrick3, maar TS schrijft dat hij had afgesloten voor particulier klein verbruik......
Ja, dat had ik gelezen; vandaar dat ik schreef:......Maar ja, particulier kleinverbruik.......

@robbert123,

Weet natuurlijk niet wat je jaarverbruik is, maar ....
een klant met een gemiddeld jaarverbruik: 3.500 kWh 1.600 m3
Vind € 55 p/m dus aan de lage kant.

Afgezien daarvan: zou toch m'n klacht - verkeerd contract, verkeerde voorlichting - melden oplachtenkompas

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2014 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Het gaat hier natuurlijk alleen over elektr, dan kan dat termijnbedrag best in orde zijn, en als u geen zaak hebt, waarom zou u dan een zakelijk contract afsluiten.

Dien een klacht in bij de leverancier zodat het contract met terugwerkende kracht hersteld wordt. Vraag een schriftelijke bevestiging binnen zeg 4 weken, ivm de feestdagen, reageren ze niet of niet naar genoegen, dien dan een klacht in bij de geschillencommissie.

ro
door robbert123 - Dec 10, 2014 om 18:36
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Dat klopt dit zijn de netwerk kosten deze zitten op 3 x 63A dit is veel te hoog voor de werkzaamheden die in het gebouw plaatsvinden En Essent had aan de telefoon aangegeven dat de 55 euro inclusief de netwerkkaarten waren en als ze daarna gezien hebben dat deze vele malen hoger was hadden ze dit toch op zijn minst bekent kunnen maken dat ik hier iets aan had kunnen laten doen.
Verder neem ik alleen stroom af en geen gas. Daarbij heb ik er totaal geen verstand van en weet niet wat een gemiddeld huishouden verbruikt. Daarbij mag ik er toch vanuit gaan dat ik goed geadviseerd word door de mensen van Essent die verstand van stroom zouden moeten hebben.

Ik heb mijn klacht op klachten kompas gezet en wacht nu een reactie af.

Helaas heb ik geen Facebook of Twitter dus zal het op de ouderwetse manier moeten doen.

Gr. Robbert

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2014 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Dus u gebruikt de elektra wel zakelijk.

ro
door ron530 - Dec 10, 2014 om 18:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

De fout in zijn geheel bij Essent neer leggen klopt niet helemaal. In de eerste aanleg gaat Essent fout, er is u een verkeerd contract toegestuurd namelijk zakelijk ipv particulier. In de tweede aanleg gaat u fout want u zag dat het een zakelijk contract betrof en heeft niet aan de bel getrokken om e.e.a. te corrigeren en het maar zo gelaten. Nu zes maanden later komt u er achter dat u een contract heeft afgesloten die niet voor particulieren van toepassing is. Ik zie wel een mogelijkheid Essent zet per direct het contract om van zakelijk naar particulier en u betaald de zes maanden van de hoge netwerkkosten die Essent aan de netbeheerder heeft moeten betalen.
Een laag voorschotbedrag van 55 euro per maand inclusief netwerkkosten leidt tot een hoge nabetaling op de jaarrekening.

fo
door forumessent - Dec 10, 2014 om 18:56
117 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Robbert 123,

U heeft via verschillende kanalen uw onvrede kenbaar gemaakt. Allereerst wil ik u bedanken dat u deze moeite heeft genomen. U geeft aan dat u bij aanmelding een voorschotbedrag heeft afgesproken van 55,00 euro. Dit voorschot zou inclusief netwerkkosten zijn.
Nu bent u er achter gekomen dat de meetinrichting in het pand een andere capaciteit heeft en u daardoor meer netwerkkosten dient te betalen dan wat in de 55,00 euro gedekt wordt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het vervelend is dat u hier achteraf achter bent gekomen. Echter is uw voorschot bij aanmelding gebaseerd op een standaard capaciteit van de meter. Enexis brengt u netwerkkosten in rekening. Essent zet deze voor u op een factuur. Op onze aanmeldbevestiging hebben wij bevestigd welke capaciteit uw meter heeft en de daarbij horende netwerkkosten. Ik wil u er op wijzen dat het uw eigen verantwoordelijk blijft om uw overeenkomst goed door te nemen.
Nadat u contact heeft opgenomen met Essent heeft u contact gehad met mijn collega van de afdeling Klachten. Wij hebben samen met u gekeken naar de situatie. Om u tegemoet te komen hebben wij u een coulance aangeboden van 150,00 euro. Dit heeft u niet geaccepteerd.
Wij vinden het erg jammer dat wij niet tot een oplossing hebben kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Anique
Essent
Webcare

ro
door ron530 - Dec 10, 2014 om 19:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

De vraag van Robert123 valt mits het verhaal van de Essent medewerker klopt en daar ga ik van uit goed kunnen vallen onder "klanten kunnen er ook wat van"

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2014 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar Essent had natuurlijk nooit akkoord kunnen en moeten gaan met dat voorschotbedrag, terwijl ze weten dat de netwerkkosten al meer dan twee keer zo hoog zijn.

ro
door robbert123 - Dec 10, 2014 om 19:19
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Oke maar dan wist Essent dus dat de netwerkkosten vele malen hoger waren.
Hadden ze mij hier niet van op de hoogte kunnen stellen aangezien ik een leek ben die naar de professional gaat voor advies?
En ze geven hun fout ook toe dat vind ik zeer netjes allen het bedrag van 150 euro op een totaal bedrag van 1675,08 euro vind ik dan weer teleurstellend.
Ook heb ik met enexis gebeld de netwerk beheerder en die hebben aangegeven dat Essent voor het juiste voorschot bedrag moeten komen inclusief de netwerk kosten.

En tja klanten kunnen er ook wat van???
Ik denk niet dat het een gepaste uitspraak is en vind het ook niet echt netjes.

Gr.

ro
door robbert123 - Dec 10, 2014 om 19:20
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Dankjewel tijger1 dit vind ik is ook!

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2014 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

De energieleverancier moet voor de netwerkbeheerder in dat gebied de netwerkkosten factureren en incasseren, dus het is, vriendelijk gezegd, al heel wonderlijk, dat Essent terwijl ze wel een zakelijk contract opmaken een tarief rekenen wat bij een particuliere meter hoort.

Ik zou hiermee toch naar de geschillencommissie gaan.

ro
door robbert123 - Dec 10, 2014 om 19:39
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Daarom en als ik het van tevoren had geweten had ik hier uiteraard iets aan laten doen want deze stroomcapaciteit is veel te hoog. Ik ben ook niet van plan om het hierbij te laten zitten en ga hier ook zeker mee naar de geschillencommissie en mogelijk verder om ook andere mensen voor dit probleem te behoeden.
Dank allemaal voor jullie reacties. Helaas wil Essent niet meewerken aan een passende oplossing en moet ik mijn gelijk op hogerhand gaan halen.

Met vriendelijke groet,

Robbert Kivits

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2014 om 20:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

@robbert123,

..... moet ik mijn gelijk op hogerhand gaan halen. .....
Daar wens ik je dan veel suc6 bij, maar het zal m.i. wel afgewezen worden op het feit dat je niet meteen op de fout gereageerd hebt ('ik heb er verder niet na gekeken')

Met vr.gr.

ro
door robbert123 - Dec 10, 2014 om 20:45
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Oké maar ik bedoel ook op het feit dat Essent mij verkeerd heeft geadviseerd.

Gr robbert

ro
door ron530 - Dec 11, 2014 om 18:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

[quote=robbert123 schreef op woensdag 10 dec 2014, 20:45]Oké maar ik bedoel ook op het feit dat Essent mij verkeerd heeft geadviseerd.

Gr robbert
Verkeert geadviseerd hoezo!!!, Essent baseert het advies op de informatie die u geeft want zonder uw info kan Essent u geen advies geven. Mijn frase "klanten kunnen er ook wat van" blijft in mijn optiek gewoon van toepassing.

ho
door hopetobehelping - Dec 11, 2014 om 19:18
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste robbert123,

ik vind het een erg bijzonder verhaal. Essent sluit met u een 'zakelijk' contract af terwijl u een particulier bent. Zonder bedrijf neem ik aan ?
Welk bedrijf staat er op uw contract vermeld ?
Als het een zakelijk contract is dan hoort er een bedrijfsnaam op het contract te staan volgens mij. Essent zal toch controleren of dit een bestaand bedrijf is neem ik aan. Erg vreemd.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2014 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Volgens mij is het wel een bedrijf want de Ts heeft het over werkzaamheden in het gebouw.

ho
door hopetobehelping - Dec 11, 2014 om 19:46
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op donderdag 11 dec 2014, 19:23]Volgens mij is het wel een bedrijf want de Ts heeft het over werkzaamheden in het gebouw.

Dat zou kunnen, misschien begrijp ik het helemaal verkeerd. Maar ik vind het erg vreemd.
Als ik het goed begrijp dan is het advies van Essent (in tegendeel tot wat robbert123 aangeeft) goed geweest, namelijk 'particulier klein gebruik'. Het lijkt er voor mij op dat het (binnen Essent) verwerken van dit advies tot het daadwerkelijke contract (wat een zakelijk contract is) helemaal mis is gegaan.
Uiteraard ook niet goed dat het contract pas na een maanden wordt doorgenomen maar dat is nu eenmaal voor nu niet anders.
De handreiking van Essent van de € 150,- is ook bijzonder. Essent geeft daarmee voor mij toe dat er binnen Essent een fout gemaakt is gemaakt.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de reactie van robbert123, Met wat meer inzicht in hoe het nu precies zit kunnen we hopelijk wat betere adviezen geven.

ro
door robbert123 - Dec 11, 2014 om 20:12
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goede avond dank allemaal voor jullie reacties.

Toen ik het contract afsloot was ik bezig mijn bedrijf op te zetten dus het staat op naam van het bedrijf.
Ik heb toen aan gegeven dat ik een particulier contract wilde aangezien de vorige huurder dit ook had en dit een stuk goedkoper was. En ik bepaal uiteraard zelf of ik het zakelijk of privé betaal. Ik had van de vorige huurder vernomen dat hij particulier klein verbruik had en heb dit dus ook aangegeven bij Essent dat ik dit wilde en dit was geen probleem.
Toen kwamen we dus ook op een voorschot bedrag uit van 55 euro op basis van het verbruik van de vorige huurder en dit zou ook inclusief de netwerk kosten zijn. Dit heb ik ook nadrukkelijk nagevraagd om zeker te zijn dat ik achteraf geen onverwachte kosten zou krijgen miste ik uiteraard veel meer stroom zou verbruiken. Het feit dat ze 150 euro willen geven geeft inderdaad aan dat ze een fout hebben gemaakt, alleen als ik dit bedrag eraf haal blijft er nog 1450 euro over om en nabij.

Dat ik het contract te laat goed heb doorgenomen is zeker mijn fout dit geef ik ook toe. Maar als alles duidelijk besproken word aan de telefoon en aan het einde van het gesprek nogmaals alles doorgenomen word om alles te checken dacht ik dat dit toch wel goed moest gaan.
Essent zegt dat ik niet om dit contract gevraagd heb en dan komen we bij het feit ron dat ik dan totaal verkeerd geadviseerd zou zijn. Het enige wat ik heb aangegeven is het voorschot op basis van de vorige huurder en hetzelfde contract als de vorige huurder en deze had ook een bedrijf.

Mvg Robbert

ro
door ron530 - Dec 12, 2014 om 14:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Even voor de duidelijkheid, u heeft een bedrijfspand gehuurd voor uw bedrijf i.o. geeft in het telefoongesprek aan dat het contract op naam van uw bedrijf moet komen maar omdat u nog geen zakelijke rekening dan wel een "inzake van (bedrijfsnaam)" rekening heeft betaald u de voorschotten van u privérekening, logisch want u heeft nog geen omzet toch. Dan ontstaat het probleem, in het bedrijfspand staat een joekel van een meter die niet eens in een normale meterkast past, de netbeheerder stelt het tarief vast op de doorlaat capaciteit die vele malen hoger is dan de standaard huis tuin en keuken meter en brengt de netwerkkosten bij Essent in rekening die de netwerkkosten vervolgens weer bij u in rekening brengt. Ik vraag me af of u het starten van een eigen bedrijf wel goed heeft voorbereid.
Ik ga wel mijn frase "klanten kunnen er ook wat van" veranderen in "bedrijf beginnen! loop bij de kamer van koophandel binnen"

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer