aquamarijne
door aquamarijne Aug 11, 2015 om 14:28
Huishouden & energie

Wat te doen aan hoge zoemtoon door douche van de buren?

Sinds 3 maanden hoor ik een hoge piep- zoemtoon als de buren douchen.
Dit is bij mij door het hele huis te horen echter bij de buren niet.
De buurman is komen luisteren en geeft toe dat dit een erg irritant geluid is maar weet ook niet wat hij hier aan kan veranderen.
Overdag heb ik er minder last van omdat er dan meer omgevingsgeluiden zijn, maar 's avonds laat is dit erg vervelend. Er wordt dan door 5 mensen gedoucht ( gemiddeld 10 min. p.p.) en kan ik pas gaan slapen als zij klaar zijn.
De buren hebben niets aan de douche(kraan) veranderd en wij begrijpen niet waar dit geluid opeens vandaan komt.
Weet iemand raad?

31539 30 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2015 om 14:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

klusforum. Misschien kunt u daar wat antwoorden bekijken die op het euvel duiden? Succes ermee.

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2015 om 23:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk dat het (kalk)zeefje in de slang en/of de douchekop enigsinds dicht zit waardoor het geluid ontstaat. Is het een thermostaatkraan dan kan het (kalk)afzetting in de kraan zijn. Door deze even in de heetste stand te laten doorlopen en dan weer langzaam terug te draaien naar de normale temperatuur kan het euvel soms ook verholpen worden.

user123
door user123 - Aug 11, 2015 om 23:15
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Tips: defecte terugslagklep. Tevens zou de buurman een reduceerventiel kunnen plaatsen (kost ongeveer 4 a 5 tientjes) om de waterdruk stabiel te krijgen. Mogelijk is de waterdruk verhoogd en fluiten de leidingen daarom meer dan voorheen.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2015 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een rare antwoorden. Waarom is dat geluid dan niet bij de buren te horen? De buren douchen toch niet bij de Ts?

En wat voor woningen zijn dit?

pi
door pieterwolters - Aug 12, 2015 om 08:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Of de buren het horen hangt af waar de waterleiding naar de douche zit. Als die in de muur tussen de woningen zit kan het dat ze het zelf niet horen. Het is maar net hoe het allemaal geconstrueerd is.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2015 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 12 aug 2015, 08:07]Of de buren het horen hangt af waar de waterleiding naar de douche zit. Als die in de muur tussen de woningen zit kan het dat ze het zelf niet horen. Het is maar net hoe het allemaal geconstrueerd is.

Maar het geluid is in de hele woning van de Ts te horen en bij de buren helemaal niet.

aquamarijne
door aquamarijne - Aug 12, 2015 om 09:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Het is een rijtjeswoning en de leidingen zitten in de tussenmuur.
Mijn slaapkamer is aan de andere kant van hun douche en daar is het geluid het sterkste.
Maar door het hele huis, zowel boven als beneden is dit geluid goed hoorbaar.

zoekster
door zoekster - Aug 12, 2015 om 10:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 11 aug 2015, 23:21]Wat een rare antwoorden.
Waarom zijn het rare antwoorden?

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2015 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 12 aug 2015, 10:13][quote=tijger1 schreef op dinsdag 11 aug 2015, 23:21]Wat een rare antwoorden.
Waarom zijn het rare antwoorden?

Er is niets veranderd bij de buren. Het geluid is niet bij de buren te horen, maar wel in het hele huis van de Ts. Kalk in de kraan? Terugslagklep? Nu ineens een reduceerventiel?

Een terugslagklep is nodig bij een apparaat wat op de waterleiding wordt aangesloten, bv een vaatwasser, zit dus niet bij ern douche

janjannes_1
door janjannes_1 - Aug 12, 2015 om 12:15
17 Antwoorden / 14 Vragen

Ik woon ook in een rijtjes huis en heb eigenlijk hetzelfde probleem als mijn buren douchen of hun bad gebruiken.

Ik weet ook niet hoe het komt of op te lossen is.

welcome
door welcome - Aug 12, 2015 om 12:16
39 Antwoorden / 2 Vragen

In Duitsland is de kraan verplicht aan een geluidsproductie verbonden. Ze moeten een "geluidskeur" hebben. Geluidsklasse I is de stlste en op de kraan staat dan P-IX2481/IA. Ik heb zelf mijn KIWA kranen vervangen door de Grohe kranen en het is stil in het huis.

w123
door w123 - Aug 12, 2015 om 12:16
20 Antwoorden / 5 Vragen

Als de buren een mengkraan hebben, raad ik aan het binnenwerk van de mengkraan te vervangen !

pk49
door pk49 - Aug 12, 2015 om 12:28
243 Antwoorden / 2 Vragen

erg moeilijk op te lossen probleem.Elk obstakel die de waterstroom ondervindt kan een geluid veroorzaken.Wat dat betreft is een luchtstroom en een waterstroom te vergelijken.Zelfs de manier waarop de waterbuis is afgezaagd of met een pijpensnijder is afgekort kan bepalend zijn voor de bijgeluiden.Soms ontstaat een opstaande randje bij het afsnijden van de buis met een buisafsnijder.En dat veroorzaakt een fluitgeluid of resonantiegeluiden in waterbuizen en verwarmingsbuizen.Elk obstakel,koppelstuk,filter en kraan dient eigenlijk kritisch onderzocht te worden.Een vast formule voor de oplossing van dit probleem is er niet.

carolyn
door carolyn - Aug 12, 2015 om 13:02
39 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=user123 schreef op dinsdag 11 aug 2015, 23:15]Tips: defecte terugslagklep. Tevens zou de buurman een reduceerventiel kunnen plaatsen (kost ongeveer 4 a 5 tientjes) om de waterdruk stabiel te krijgen. Mogelijk is de waterdruk verhoogd en fluiten de leidingen daarom meer dan voorheen.

Hallo user 123
Dit heeft eigenlijk niets met de vragen te maken , maar dat plaatje dat je gebruikt van dat grappig mannetje, heb ik ook al eens gehad en daar zat een reclame spotje aanvast , van WIJ HEBBEN EEN KLUBSKE OPGERICHT , heeft u dat nog zou het graag willen hebben , ben het kwijt geraakt.

ch
door chaparral - Aug 12, 2015 om 15:59
8 Antwoorden / 0 Vragen

een zoemtoon of ander geluid komt meestal door een goedkope thermostaat kraan deze zijn aan de binnenzijde slecht afgewerkt en dat veroorzaakt een geluid.

ook leidingen die aan de binnenzijde niet zijn ontdaan van bramen van het doorzagen of snijden kunnen een geluid voort brengen.

gerbera
door gerbera - Aug 12, 2015 om 16:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @tijger1, wel eens gehoord dat er bij de kraanaansluiting een zeefje kan zitten waar kalkafzetting op kan komen. Ook dat, bij een thermostaatkraan, de keramische schijven kalkafzetting kunnen hebben. Dat in de doucheslang en de douchekop ook zeefjes zitten met mogelijk kalkdeeltjes. Dit alles kan de oorzaak van zijn van geluidproductie wat ook via de leiding verspreid kan worden. Dat de buren het zelf niet horen kan alles te maken hebben met wandisolatie of geluidsgevoeligheid van een persoon.

aquamarijne
door aquamarijne - Aug 12, 2015 om 16:28
9 Antwoorden / 1 Vragen

Chaparral, er is geen thermostaatkraan in hun douche.

Gerbera, ik ben bij de buren wezen luisteren en daar is ook door mij niets te horen, maar de buurman hoort net als ik dat harde zoem-piepgeluid wèl in mijn huis.
Ik zal hem wel vragen of hij de zeefjes wil nakijken en eventueel ontkalken en ik hoop dat dàt de oplossing is.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2015 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Zeker weet ik van zeefjes. Maar als er een verstopt zeefje zit in de douchekraan van de buurman, moet dat geluid ook bij de buren te horen zijn.

De buren hebben dus blijkbaar heel speciale leidingen, die blijkbaar het geluid stoppen en dat pas weer vrijgeven naar het huis van de buren toe.

van leyden
door van leyden - Aug 12, 2015 om 18:35
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo ts.

Misschien heb je hier wat aan>> klick.

van leyden
door van leyden - Aug 12, 2015 om 18:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 aug 2015, 17:45]@gerbera

De buren hebben dus blijkbaar heel speciale leidingen, die blijkbaar het geluid stoppen en dat pas weer vrijgeven naar het huis van de buren toe.

Met resonantie kan dat.
Het is maar net waar het geluid / de trillingen vrijkomen.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2015 om 18:42
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=van leyden schreef op woensdag 12 aug 2015, 18:35]Hallo ts.

Misschien heb je hier wat aan>> klick.

Klopt niet @van leyden, de BUREN hebben er last van, niet de gebruikers zelf. De klik of click is dus niet echt van toepassing voor de vraag.

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2015 om 18:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carolyn schreef op woensdag 12 aug 2015, 13:02]
Hallo user 123
Dit heeft eigenlijk niets met de vragen te maken , maar dat plaatje dat je gebruikt van dat grappig mannetje, heb ik ook al eens gehad en daar zat een reclame spotje aanvast , van WIJ HEBBEN EEN KLUBSKE OPGERICHT , heeft u dat nog zou het graag willen hebben , ben het kwijt geraakt.

Heel OT, maar.... [url=https://www.youtube.com/watch?v=sOq6i69ZJc8][u]klik hier[/u][/url]

carolyn
door carolyn - Aug 12, 2015 om 19:50
39 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 12 aug 2015, 18:52][quote=carolyn schreef op woensdag 12 aug 2015, 13:02]
Hallo user 123
Dit heeft eigenlijk niets met de vragen te maken , maar dat plaatje dat je gebruikt van dat grappig mannetje, heb ik ook al eens gehad en daar zat een reclame spotje aanvast , van WIJ HEBBEN EEN KLUBSKE OPGERICHT , heeft u dat nog zou het graag willen hebben , ben het kwijt geraakt.

Heel OT, maar.... [url=https://www.youtube.com/watch?v=sOq6i69ZJc8][u]klik hier[/u][/url]
-----------------------------------------------
Hoi diumenge
Heel erg bedankt , zoek er al jaren naar FANTASTIES.

opaplop
door opaplop - Aug 13, 2015 om 11:36
76 Antwoorden / 12 Vragen

Hier is volgens mij geen oplossing voor te vinden. maar een ding helpt wel,oordopjes kopen en die in doen als ze de douche gebruiken.

w123
door w123 - Aug 13, 2015 om 11:47
20 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt mij duidelijk dat wanneer de buren douchen, dit geluid wordt overstemd kan worden door het vallende douchewater.
Probeer deze test: douchekop ontkoppelen en het water uit de slang in de wasbak geleiden, en luisteren of het geluid bij de buren nu wel hoorbaar is.
Succes.

w123
door w123 - Aug 13, 2015 om 11:56
20 Antwoorden / 5 Vragen

En alle opmerkingen over verkeerd afgezaagde of afgedraaide buizen met evt bramen en kalk in de zeefjes heb ik in 30 jaar nog nooit meegemaakt.
Ik kom zelf uit de branche, en volgens mij is dit een gevolg van resonantie van een inwendige kraanafdichting welke tijdens de doorstroom van water gaat bewegen, door b.v. een loszittend bevestigingsschroefje van het kraan rubbertje of keramische schijf in het binnenwerk van de kraan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2015 om 18:33
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant dat de buren het zelf niet horen. Dat kan erop duiden dat de oorzaak ergens anders zit. Hoe dan ook is er ergens sprake van een vernauwing waardoor de fluittoon ontstaan, eigenlijk te vergelijken met een fluit.

Heeft u een koop- of huurwoning?

aquamarijne
door aquamarijne - Aug 16, 2015 om 21:57
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste W123,

De buren zijn terug van vakantie en hebben een andere douchekop aan de slang bevestigd en...
het probleem is verholpen!!
Hartelijk dank voor uw advies.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hiep hoi, bedankt voor het terugmelden.

ge
door gerboe - Aug 17, 2015 om 08:01
806 Antwoorden / 0 Vragen

Was het toch een van de 'rare' antwoorden...