kl
door kl0eg Apr 19, 2010 om 23:33
Geldzaken & recht

Wat te doen? Goed lezen!

Ik hoop enig (juridisch onderbouwd) advies te krijgen in de volgende zaak waarbij ik met de handen in het haar zit. Ik vertel een compleet verhaal van begin tot eind.

Wat is de situatie?
Ik studeer, ben 21 en heb daarnaast een klein eigen bedrijfje waar ik van alles voor/om/bij mobiele telefoons en laptops verkoop. Een eenmanszaakje.

Wat is er gebeurd?
Ik heb bij een vaste leverancier zoals gebruikelijk een flinke partij producten besteld. Ik heb hiervan een orderlijst waar per orderregel te zien is (met foto) wat er besteld is, en ook op paypal, waar de order mee betaalt is, is per orderregel te zien wat er besteld is. Elke orderregel betreft merkloze hoesjes.

Toch werd deze order door de douane tegengehouden. Ik werd hierdoor door UPS gebeld. 2 dagen later is de doos afgeleverd, en na controle bleek elke orderregel in de doos te zitten. Ik ging ervan uit dat de doos i.v.m. een standaard steekproef o.i.d. extra gecontroleerd was.

Na 2 dagen ineens toch een brief van SNB-React. Er bleken namaakspullen van Louis Vuitton, Gucci en Chanel aangetroffen te zijn. Direct telefonisch contact opgenomen dat dit onterecht in de doos zat. Aangegeven dit te kunnen bewijzen met te betreffende order- en betalingsbevestigingen. Heb deze beide bevestigingen ook direct als print-screen aan SNB-React toegestuurd.

Reactie van SNB-React is dat de initiele boete van 300 euro verlaagd wordt tot 100 euro, maar dat ik daar niet onderuit kom omdat de betreffende spullen in een pakket met mijn naam erop aangetroffen zijn. Het feit dat dit ongevraagd, ongewenst en onbestelt was, doet blijkbaar niet ter zake.

Het was overigens pas in het telefoongesprek dat hierop volgde dat ik vernam dat er blijkbaar maarliefst 25 producten in de doos aangetroffen zijn.

Waarom/Hoe? Ik heb geen idee. Ik vrees toch dat een slaperige inpakker spullen in mijn (omvangrijke) bestelling heeft bijgesloten die niet op de orderlijst stonden. Kan gebeuren, maar de gevolgen van zijn of haar fout zijn voor mijn rekening en erg zuur.

Wat speelt er mee?
Ik ben op mijn 19e wel echt stout geweest. Ik heb toen 50 hoesjes van Louis Vuitton besteld en ben 'gepakt'. Heb er stevig voor moeten bloeden, omdat na een boete van enkele honderden euros van SNB-React ook LV zelf een boete oplegde (zeker voor een 19jarige extreem veel geld moeten betalen). Ik heb hiervan geleerd en heb sindsdien geen enkele keer meer ook maar iets besteld dat namaak betrof.

Mevrouw van SNB-React stelt nu: Ik heb zelden/nooit meegemaakt dat iemand 25 artikelen in een doos had zitten die hij niet had besteld, en ook nog eens iemand die eerder met ons in aanraking geweest is. Ik heb mevrouw zelfs aangeboden de login-gegevens van mijn leverancier toe te mailen zodat zij zelf kan inloggen en met eigen ogen kan zien dat de betreffende producten niet in mijn bestelling hoorden te zitten. 'Daar begin ik niet aan'.

DUS....
Ik heb alle schijn tegen, maar ben naar u en mezelf eerlijk als ik zeg dat ik in dit geval onschuldig ben. Ik HEB dit niet besteld en ben 'slachtoffer' van een inpakker die een fout gemaakt heeft. Wat er in de doos zat weet ik nog steeds niet, behalve dat het dus om 25 stuks van 'iets namaaks' geweest is (?). Ik heb van het begin af aan volledige openheid van zaken gegeven aan SNB en zelfs bereid nog meer openheid te geven tot aan het verstrekken van login-gegevens aan toe. Dit alles om mijn onschuld te bewijzen.

Wat zou het juridisch advies zijn in dit geval? Ik neig naar betalen, vergeten en hopen dat er niet weer een vervolg komt van de betreffende merken. Ik ben iemand die graag geld overheeft om zich geen zorgen te hoeven maken. 'Dan ben ik er maar vanaf en kan ik verder'. Maar in dit geval schreeuwt mijn gevoel van onrecht het uit. Ik ben onschuldig, ik ben onschuldig!

Mijn vragen:
1. Kan je een boete krijgen voor iets dat je niet besteld hebt?
2. Zo nee, Is het feit dat ik de schijn tegen heb voldoende voor een 'boete' van SNB?
3. Wat nu te doen?

3758 2 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 19, 2010 om 23:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Betaal de "boete" en laat het lopen.
Een advocaat is vele malen duurder.
Het is de "fout" van uw leverancier dus claim daar de €100.
Er zitten namelijk niet bestelde spullen in uw doos, hun schuld dus.

Succes, poltol

kiran
door kiran - Apr 20, 2010 om 00:54
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kl0eg

* 1 Nee
* 2 Nee, maar neem aan dat je weet hoe het werkt?
* 3 Schade op de leverancier verhalen

Of haal meer info op bij een Juridisch Loket.
Klik hier