li
door limoen17 Jan 21, 2015 om 13:15
Huishouden & energie

Wat te doen met een glansmuur

Ik ben bezig met verhuizen en in mijn nieuwe huis zitten allemaal muren die geverfd zijn met een glansverf. Nu vroeg ik me af of ik gewoon met een matte witte verf erover heen kan. Of dat ik ander spul nodig he ?

12971 13 Rapporteer

opaplop
door opaplop - Jan 21, 2015 om 13:19
76 Antwoorden / 12 Vragen

Zou het niet verstandig zijn om bij de mensen die voor jullie in het huis woonde,te vragen wat er voor verf op zit. En dan naar een specialist te gaan voor advies. voor je er wat op zet,waar je later spijt van kan krijgen.

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2015 om 13:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo limoen17,

Als je met een matte verf over een (hoog)glans verf gaat schilderen heb je alle kans dat dat niet 'pakt'.
Of opschuren of eerst met een primer insmeren. Voor muren lijkt me het laatste het handigste.
Informeer maar eens bij de 'vakman' (zoals opaplop ook al aangeeft)

Suc6 met het schilderwerk.

li
door limoen17 - Jan 21, 2015 om 14:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik kan helaas niet meer aan de vorige huurders vragen, doordat ik in een huurhuis ga wonen. maar dan ga ik een kijken bij de specialist

opaplop
door opaplop - Jan 21, 2015 om 14:54
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Limoen.
Ik neem aan dat je dit geregeld hebt bij een bouwvereniging of zo, in elk geval waar jij zelf je huur contract getekend hebt. en die weten toch wel de naam of telefoonnummer ed van de vorige huurders.Of is dit dan niet mogelijk????

gerbera
door gerbera - Jan 21, 2015 om 15:04
7356 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over muren, lijkt mij sterk dat hiervoor lakverf is gebruikt. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat hier muurverf met een glitterstof is gebruikt. Dit is een tijdje in de mode geweest. Geadviseerd wordt dan eerst een voorstrijkmiddel te gebruiken.

li
door limoen17 - Jan 21, 2015 om 15:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

het is jammer genoeg geen glitter. het is echt glad en glans verf. heel raar enhet zit overal. Kan je er ook heelmakkelijk behang over doen?? zonder voorstrijk??

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 21, 2015 om 16:19
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Probeer eerst eens een oude krant te plakken .

Als die niet hechten bij je woningbouw klagen dat deze gladde moeilijk te plakken laag eraf moet.

Zelf had ik geen zin in tegels in badkamer en met hoogglans er een laklaag opgezet, is nog goed maar nu realiseerde ik me pas achteraf dat alsnog tegels moeilijk gaat worden en dan moet er flink gewerkt worden....

Deze wandschildering is dus mooi geworden maar hoe krijg ik hem ooit weg?
Wel zijn de vochtplekken die steeds terug kwamen ook verdwenen dus ook een voordeel maar of ik er ooit iets anders op kan doen????

Dus meld het en test het met enkele kranten of het hecht of niet.

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2015 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@limoen17,

...... Kan je er ook heel makkelijk behang over doen?? zonder voorstrijk??....
Zou niet zónder voorstrijk gaan behangen!
Dan glijdt het papier langzaam naar beneden. ;-)

komsja
door komsja - Jan 21, 2015 om 20:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@limoen17
Het is heel goed mogelijk om een muur of kozijn waar hoogglansverf op zit,om dat over te schilderen met een matte variant,er zijn over het algemeen maar twee verfsoorten die elkaar niet verdragen(schilferen) als het te beschilderde object geverfd is met verf uit een spuitbus,want dan gaat het niet lukken.
dat geldt ook voor auto lakken,als je een plekje op je auto eerst met een verf uit de pot bijwerkt,om het daarna netjes met een verf uit de spuitbus af te werken dan kan je het schudden.
en gaat het bladeren.
Maar er zijn tegenwoordig genoeg lakken en verf soorten die door bepaalde samenstelling op alle ondergronden te gebruiken zijn,dus informeer u zelf even bij de verf expert.

gerbera
door gerbera - Jan 22, 2015 om 11:11
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Er is zeer waarschijnlijk dan metalic muurverf gebruikt. Zou dan even informeren of en welk soort voorstrijk er gebruikt moet worden.

zo
door zoeker - Jan 23, 2015 om 17:36
78 Antwoorden / 3 Vragen

Toevallig heb ik een tijdje geleden een zoektochtje gedaan naar muurverf die over moeilijke wanden heen kan. Het is reclame, maar vooruit maar :) , ik ben uitgekomen op http://www.flexa.nl/nl/producten/muurverf-en-plafondverf/creations-muurverf-extra-mat/

Dit heb ik gebruikt op zowel een wand met bouwbehang, als een (houten) wandje met hoogglans verf als ondergrond.
Allebei perfect geslaagd! Mooi strak op de wand met een matte finish.
Succes!

edrick3
door edrick3 - Jan 23, 2015 om 17:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bovenstaande link - klik hier - geeft aan:
Deze muurverf is toepasbaar op stuclagen, latexlagen, steen, beton, glasweefsel, papierbehang en gipskartonplaat en geeft een mooi extra mat resultaat.

Zou dit toch niet zo maar op een (hoog)glansverf smeren.

@TS
In het geval van .... toch maar even informeren bij de vakman!

zo
door zoeker - Jan 23, 2015 om 19:39
78 Antwoorden / 3 Vragen

@edrick
Klopt, ik zou de verf ook niet speciaal voor de geverfde wand aangeschaft hebben, maar ik kocht het voor de behangen wand. Omdat het daar zo mooi op zat, dacht ik, laat ik ook eens een gokje wagen :)
Als ik het niet geprobeerd had, had ik die houten wand toch eerst moeten afschuren. En niet geschoten, is altijd mis.
Gelukkig is het goed gegaan.

Maar ik zou het zeker eerst even navragen.