haagskwartier
door haagskwartier Nov 16, 2014 om 00:35
Voeding & gezondheid

Wat te doen met nieuwe, slechte ortho?

Hallo,

Twee jaar geleden liet ik een linguale beugel zetten. Maar weinig ortho's hebben een diploma voor deze techniek. De man die mij behandelde heeft mij altijd perfect geholpen.

Laatst belde ik de praktijk voor een slotjesreparatie. Ik kreeg te horen dat mijn ortho met pensioen is en plotseling werd ik geholpen door een Griekse en (naar mijn inschatting) incapabele orthodontist.

Hieronder een kleine opsomming van alles wat mij niet aan de behandeling van de 'opvolger' zinde:

- De man had een onhygiënische werkwijze en een ongewassen uiterlijk. Zijn tanden waren vies. Hij praatte gebrekkig Engels. Steeds deed hij als ik met mijn mond wagenwijd open op de behandelstoel lag, zijn mondkapje af en ademde tijdens het 'klussen' vanuit zijn neus richting mijn mond. Ik heb een aantal keren moeten benadrukken dat zijn mondkapje op moest.

- Ik kreeg direct het gevoel dat hij zich geen raad wist met mijn linguale beugel omdat hij snel aanstuurde op het verwijdering bij de volgende afspraak. Mijn vorige ortho zei recentelijk dat mijn tanden nog iets rechter moesten om te vermijden dat het na verwijdering weer scheef zou komen te staan. Mijn nieuwe, Griekse ortho had een 'beter' plan: de volgende afspraak zou hij mijn beugel verwijderen en daarna kreeg ik een klikbeugel (een plaatje) voor overdag. Ik moet hier niets van weten.

- Mijn slotje is niet gerepareerd. Bovendien heb ik dit weekend enorme pijn omdat er een ijzerdraad uitsteekt. Hij heeft de draad waar een nieuw slotje moest komen namelijk gewoon afgeknipt. Die draad steekt nu bij elke "s" en "t" klank en bij het eten in mijn tong.

- De praktijk waar ik de beugel liet zetten behandelt deze techniek niet meer. Bij hen kan ik dus niet terecht.

Vraag:
Moet ik de rekening betalen voor het klussen aan mijn beugel door de Griek?
Wat is mij aan te raden om het laatste traject van mijn beugel goed af te maken?

7100 14 Rapporteer

costnix
door costnix - Nov 16, 2014 om 07:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ga mee deze vraag naar de zorgbemiddelaar van uw tandartsverzekering.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2014 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens klik hier (EHBO voor beugels).

zoekster
door zoekster - Nov 16, 2014 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou direct een andere ortho zoeken die deze behandeling wel goed kan uitvoeren en een oordeel laten vellen over de laatste behandeling. Als deze u slecht heeft geholpen, dan zou ik de rekening niet betalen wegens het leveren van een wanprestatie. Probeer uw nieuwe betrouwbare orthodontist ertoe te bewegen dat hij dat op schrift voor u wil zetten.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2014 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is deze tandarts wel orthodontist? Lees eens klik hier en zoek zijn naam daar eens op.
Een klikbeugel voor overdag zal best wel gebeuren (heb ik nog nooit van gehoord) maar dat lijkt me niet echt een oplossing. Wat wel gebeurt bij mijn weten is dat soms tijdelijk na verwijderen van de beugel een spalkje aan de achterkant van de tanden geplaatst wordt om te voorkomen dat de tanden terug schieten en/of 's-nachts een op maat gemaakt bitje van zachte kunststof in moeten doen om dat te voorkomen. E.e.a. hangt vaak ook ervan af of het een jong of ouder gebit betreft.
Ik zou het ding ook niet eerder laten verwijderen dan gepland was om te voorkomen dat de tanden weer terug schieten. Soms moet zelfs nog eens een beugel geplaatst worden als dat toch gebeurt en dan zit u daar weer een tijd aan vast.
Deze tandarts zou het probleem met dat stukje draad moeten oplossen.
Verder zou ik snel een andere tandarts/orthodontist zoeken die deze behandeling kan voortzetten en deze specialisatie heeft. De problemen vooraf voorleggen dus.
Zorg dat u uw dossier mee neemt.
U kunt ook nog eens kijken op dit klik hier forum en eventueel uw vraag daar nog eens stellen. Daar reageren o.a. tandartsen en orthodontisten.

haagskwartier
door haagskwartier - Nov 16, 2014 om 16:51
1 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 16 nov 2014, 12:59]1)Is deze tandarts wel orthodontist? Lees eens klik hier en zoek zijn naam daar eens op.

2) Een klikbeugel voor overdag zal best wel gebeuren (heb ik nog nooit van gehoord) maar dat lijkt me niet echt een oplossing. Wat wel gebeurt bij mijn weten is dat soms tijdelijk na verwijderen van de beugel een spalkje aan de achterkant van de tanden geplaatst wordt om te voorkomen dat de tanden terug schieten en/of 's-nachts een op maat gemaakt bitje van zachte kunststof in moeten doen om dat te voorkomen. E.e.a. hangt vaak ook ervan af of het een jong of ouder gebit betreft.
Ik zou het ding ook niet eerder laten verwijderen dan gepland was om te voorkomen dat de tanden weer terug schieten. Soms moet zelfs nog eens een beugel geplaatst worden als dat toch gebeurt en dan zit u daar weer een tijd aan vast.
Deze tandarts zou het probleem met dat stukje draad moeten oplossen.

3) Verder zou ik snel een andere tandarts/orthodontist zoeken die deze behandeling kan voortzetten en deze specialisatie heeft. De problemen vooraf voorleggen dus.
Zorg dat u uw dossier mee neemt.
U kunt ook nog eens kijken op dit klik hier forum en eventueel uw vraag daar nog eens stellen. Daar reageren o.a. tandartsen en orthodontisten.

1)Dank voor de reactie. Ik heb geen idee wat zijn naam is. Maandag zal ik de praktijk bellen en zijn naam opvragen.

2) Ik heb op mijn 12e al eens een beugel gehad. Omdat mijn tanden weer scheef zijn gaan staan heb ik nu (op m'n 24e) nog eens een beugel genomen. Ik ben als de dood dat het weer scheef zal gaan staan.
Een klikbeugel voor 's nachts vind ik niet erg. Maar ik wil niet deze peperdure beugel laten vervangen voor een kliksysteempje omdat mijn nieuwe ortho zich geen raad met de techniek weet.

3) Ik volg uw raad op: Maandag bel ik een ortho die ik via internet heb gevonden om te vragen of zij mijn behandeling wil afmaken.

[quote=zoekster schreef op zondag 16 nov 2014, 13:19]Ik zou direct een andere ortho zoeken die deze behandeling wel goed kan uitvoeren en een oordeel laten vellen over de laatste behandeling. Als deze u slecht heeft geholpen, dan zou ik de rekening niet betalen wegens het leveren van een wanprestatie. Probeer uw nieuwe betrouwbare orthodontist ertoe te bewegen dat hij dat op schrift voor u wil zetten.

Ik ga de Griekse ortho maandag bellen om hem (of de telefoniste) te vertellen dat ik ontevreden ben met de situatie en de behandeling.

Heb ik als consument het recht om zijn diploma voor de betreffende techniek op te vragen?

zoekster
door zoekster - Nov 16, 2014 om 17:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als hij beweert dat hij een diploma heeft voor het een of ander, kunt u daar gerust naar vragen, maar het zou kunnen zijn dat hij hem in het Grieks aanlevert....

Overigens, een vriendin van mij heeft ook jaren gebeugeld en steeds groeiden haar tanden weer van elkaar weg. Zij heeft uiteindelijk gekozen voor een vulling tussen haar tanden waar te veel ruimte zat.
Ik ken ook iemand wiens tanden scheef stonden, die gewoonweg geen zin had in een beugel, zij heeft met opvullingen haar tanden (voor het gezicht) recht laten maken.
Misschien ook nog een idee.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2014 om 22:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk bedoelen we hetzelfde: bitje of klikbeugel. Ik neem aan dat u een versie van kunststof bedoelt. Echter als daar metaal aan zit dat alsmaar over de tanden geschoven moet worden zou ik daar nog eens goed over nadenken omdat de kans bestaat dat er dan op den duur schade aan het glazuur kan ontstaan.
Met spalkje bedoel ik een soort lintje dat dan bijv. aan de achterkant van hoektand naar hoektand loopt en op de hoektanden en tanden ertussen vastgezet wordt met wit spul. Ik dacht dat het ook wel draadspalk genoemd wordt, alleen gebruiken ze geen draad meer daarvoor.
Soms wordt dat tijdelijk gedaan na het verwijderen van de beugel. Permanent kan ook en dan komt voor dat eens in de paar jaar het witte spul wat bijgewerkt moet worden. Dat wordt ook wel gedaan als bijv. een tand wat los is gaan zitten.
Zoals al gezegd, ik zou de beugel beslist niet eruit laten halen voordat het de tijd ervoor is en liever langer dan korter laten zitten.
Is door dat afknippen van het draadje niets aan de spanning veranderd of dat die nu uit balans is?
Vergeet niet uw dossier op te halen inclusief foto's. Dat scheelt dan ook weer voor kosten van foto's bij een nieuwe tandarts/orthodontist (hoewel sommigen zelf weer foto's willen maken).
Zoek ook op internet op naam van de door u gekozen nieuwe tandarts/orthodontist of daarover nog reviews te vinden zijn.
Overigens nog dank voor uw berichtje.

su
door superzwaan - Nov 17, 2014 om 13:21
13 Antwoorden / 0 Vragen

ja, je moet gewoon betalen. hij heeft immers werk voor je verricht en dat zijn gebit je niet bevalt geeft je geen recht om niet te betalen!

1paul
door 1paul - Nov 17, 2014 om 15:21
3101 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=superzwaan schreef op maandag 17 nov 2014, 13:21]ja, je moet gewoon betalen. hij heeft immers werk voor je verricht en dat zijn gebit je niet bevalt geeft je geen recht om niet te betalen!

heb al een paar antwoorden van u gelezen die nergens op slaan, bent u aan het trollen of weet u gewoon nergens iets vanaf?

in ieder geval stop ermee voor u schade aan anderen toebrengt met dit soort antwoorden, weet u dat u daar verantwoordelijk voor gehouden kunt worden?

hennyb86
door hennyb86 - Nov 17, 2014 om 16:50
106 Antwoorden / 5 Vragen

1paul- helemaal mee eens. was mij ook al opgevallen. superzwaan betaalt gewoon altijd. ( bril,gebit ) het is niet te hopen dat die ooit problemen krijgt met een of andere rekening. dat kost centjes. TS heeft wel pech, he. maar die rekening zou ik zeker niet betalen. niet om dat gebit van die tandarts, maar om de slechte afhandeling. als zoiets in een garage gebeurt staat iedereen op z'n achterste poten , maar in dit geval zou je het moeten slikken ? denk het niet !! sterkte in ieder geval.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2014 om 17:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een tuchtrechtelijke klacht indienen. Indien de 'Griek' geen erkende orthodont is kan er mogelijk zelfs sprake zijn van een strafklacht. Hoe dan ook lijkt het mij, evenals al eerder geantwoord, dat er sprake is van een wanprestatie.

mo
door mof - Nov 18, 2014 om 08:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, beetje lastig. Moet u de rekening betalen. Als u vind dat u geen kwaliteit heeft
gekregen zou moeten kunnen weigeren.

Vroeger was het makkelijk. Je ging naar de tandarts en de verzekering betaalde.
Tegenwoordig loop je op hoge kosten.
Garantie krijg je niet. Zelf wel eens een vulling gehad die na twee maanden los ging zitten. Kostte me de nodige tientjes.

Wanneer de medische kosten meer en meer direct op de mensen worden verhaald zou er bij bepaalde (voroal technische) handelingen ook een soort van garantie
moeten worden afgegeven. Dat je bij klachten binnen een vooraf bepaalde termijn
gewoon terug kunt zonder dat dat weer veel geld kost.

pi
door pieterwolters - Nov 18, 2014 om 09:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige waar je niet voor hoeft te betalen is het niet gerepareerde slotjes. De andere zaken zijn geen argumenten om niet te hoeven betalen. Dat is vooral subjectief en wellicht ook nog enigszins beinvloed door het feit dat de man geen Nederlander is?

pi
door pieterwolters - Nov 18, 2014 om 09:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou trouwens ook de vorige orthodontist op het matje kunnen roepen en vragen waarom hij niet een fatsoenlijke overdracht met jou en zijn opvolger heeft gedaan. Dat had waarschijnlijk al een hoop misverstanden gescheeld.