pi
door pimluijckx Oct 9, 2014 om 15:48
Huishouden & energie

Wat te doen met ontploffende douchecabine?

in juni heb ik bij de praxis een douchecabine gekocht
bij het plaatsen van de douche sprong spantaan een van de glasplaaten in duizende stukjes. De praxis heeft deze glasplaat vervangen. na 3 maanden werd ik smorgens opgeschikt door een enorme knal. een glasplaat van de douche was weer in duizend stukjes uit elkaar geknald.
Na contact met de praxis heeft deze firma de fabrikant Fetim op de hoogte gesteld. Deze firma zou contact opnemen maar is tot op hede nog niet gebeurt.
De douche is goed geplaatst en volgens mij zit er een fout in de productie van het glas. Komt dit vaker voor? Wat moet ik nu doen wie kan mij helpen?

19002 17 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 9, 2014 om 16:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zolang u nog niets heeft gehoord, kan u alleen maar wat geduld opbrengen tot u mededelen wat zij er aan gaan doen. Zij zullen u in elk geval het resultaat wat er uit komt u mede delen. Zij zullen eerst proeven moeten doen om te zien wat de oorzaak van de breuk is.

pi
door pimluijckx - Oct 9, 2014 om 16:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

intussen contact gehad met de Praxis en Fetim groep, over 2 weken komt er een service monteur langs. Blijft mijn opmerking en vraag. Dit is toch wel een redelijk gevaarlijke situatie, ja zal onder de douche staan als dit gebeurt. Wie heeft het ook wel eens meegemaakt dat het douche glas spontaan ontploft. Gebreurt dit vaker?

komsja
door komsja - Oct 9, 2014 om 16:54
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@pimluijckx
U zegt dat het geheel goed geplaatst is maar heeft u het zelf (goed)geplaatst of een ander??
U zegt dat bij het plaatsen een glas plaat kapot ging en ook de andere plaat ging kapot weliswaar niet bij het plaatsen maar later.
Er is bij verschillende progamma,s op TV te zien en word ook gezegd dat men bij het plaatsen van glazen wanden het ophangen en vast draaien van scharnieren etc etc moet opletten dat men dat niet te vast draait omdat het een gevoelig product is en door het Te vast draaien de boel kapot kan gaan.Als alles op een normale manier aangebracht is (dus vast is vast) dan kan er vrij weinig gebeuren dus heb toch het vermoeden dat bij het plaatsen men de boel Te goed heeft willen installeren.

pino123
door pino123 - Oct 9, 2014 om 16:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik sluit me aan bij Komsja, heeft u de wand zelf geplaatst? Of laten doen. Twee platen die barsten lijkt mij eerder een bouwfout, dan een constructiefout.

edrick3
door edrick3 - Oct 9, 2014 om 17:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Gebeurt dit vaker?.....

Er zijn wel meer meldingen van : klik hier

komsja
door komsja - Oct 9, 2014 om 17:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

En dat de tweede plaat na 3 maanden de geest gaf zou niet alleen kunnen liggen aan het te vast draaien maar het is ook belangrijk dat de boel waterpas gemonteerd word want anders komt er op een bepaalde plek teveel druk te staan waardoor het alsnog kapot kan gaan.Al met al is het een product wat niet zomeer even geplaatst kan worden

pi
door pimluijckx - Oct 9, 2014 om 17:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

bankt voor jullie reacties,
Ik kan jullie verzekeren dat de douche 100% waterpas staat. Dat bij de montage wij voorzichtig te werk zijn gegaan en de u profietjes die de glasplaat moeten vasthouden niet te strak hebben gemonteerd. De eerste glasplaat die uitelkaar sprong was nog niet eens geplaatst. wij hebben deze plaat samen uit de verpakking getild en rechtop naar de douche verplaatst. zonder dat deze plaat het profiel geraakt had knalde deze in duizende stukjes uitelkaar.

Maar we wachten wel op de servicemonteur om te horen wat hij te zeggen heeft.

te
door tesm - Oct 10, 2014 om 13:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan wel degelijk een fout in het glas zitten,wij hebben dit meegemaakt met de afzuigkap.
Na een paar daagjes kwamen we thuis en tot onze schrik lag de hele vloer bezaaid met glas. De glasplaat van de afzuigkap was spontaan kapot gesprongen.We hebben een nieuwe plaat laten plaatsen door een glashandel en die zeiden dat er een fout in het fabriceren van het glas was.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 10, 2014 om 17:12
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Gezien deze winkel is professioneel plaatsen onzin...

Ik vind dat de glasplaten ruim genoeg in profiel moeten zitten zonder spanning.
Het niet 100% waterpas plaatsen moet kunnen.

Gewoon te strak in de randen en/of een beschadiging in de rand die verder scheurde dus garantie.
Verder is stoten tegen het glas mogelijk tijdens douchen dus moeten ze iets kunnen hebben, net als mijn kunststof, wegens kleine kinderen vind ik dit veiliger, maar als grote nadeel is dat ze na een jaar of 5 mat en vies worden en nauwelijks te reinigen...

Wel kan ik met kunststof reiniger, die ik ook voor de bumper gebruik de levensduur verlengen maar dat is veel poetswerk en doe het preventief want eenmaal dof en vies word het moeilijk.

Dus kies je voor glas, de garantie is vaak maar beperkt en ik kies voor kunststof...
Sterker maar iets minder mooi, maar vooral bij plaatsen, even stoten en ......

ar
door aram - Oct 10, 2014 om 21:59
136 Antwoorden / 1 Vragen

Dat uitmekaar spatten doet mij aan een kleine uitklap raam hier denken .
Die was van gehard glas . Na een paar keer spontaan gesprongen te zijn is het door wat anders vervangen .
Die douchecabines hebben vaak ook gehard glas anders is het kunststof .
Denk aan een productie fout in de productie van het glas .
Vermoed dat het afkoelen ervan niet helemaal volgens de regels is gegaan .

ar
door aram - Oct 10, 2014 om 22:20
136 Antwoorden / 1 Vragen

Tijdens het afkoelen luistert het nou en licht aan de eisen die je stelt .
Of het nu glas of kunststof is maakt niet uit .
Zijn de eisen hoog kan tocht al voor misvorming zorgen of erger als dat op het verkeerde moment gebeurd .
Denk maar aan een nooddeur die plotseling geopend word.
Die is normaal gesloten . Zo zijn er nog een paar oorzaken te vinden .
Een nooddeur wil nog weleens geopend worden door een werknemer die te lui is om om te lopen of het is iemand die er niet bekend is .
Vraag mij af of tocht invloed heeft op gehard glas zodat het ondanks deskundige plaatsing toch na weken door spanning in het glas in heel veel brokjes ploft .

pi
door pieterwolters - Oct 11, 2014 om 13:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aram schreef op vrijdag 10 okt 2014, 21:59]
Vermoed dat het afkoelen ervan niet helemaal volgens de regels is gegaan .

Afkoelen van een douchedeur? Het wat is misschien (als je de douche heet zet) zo'n 38 graden als het uit de kraan komt. Voor een stuk glas is dat totaal irrelevant.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2014 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

@Aram heeft het over de fabricage van de glasplaten, niet over het gebruik.

ar
door aram - Oct 11, 2014 om 18:11
136 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klapraam was ook van gehard glas .
Het is 2 x geplaatst de derde keer hoefde van mij niet meer .
Hoe verklaar je dat zo'n raam uit mekaar spat zonder reden .
Beide keren lag er net zoveel binnen als buiten .
Als je glas plaatst en het is te strak gemonteerd knapt het meestal gelijk ,
anders doet het bij temperatuur verschillen wel .
Je hebt ook van die gietijzeren kozijnen . Na de winter kan je dan de meeste ramen opnieuw laten plaatsen dankzij de verschillen met binnen en buiten .
Ook bepaalde geluiden of trillingen kunnen glas breken .
Als er geen scharnieren in dat glas van hem zit , hoe kan het dan dat het begeeft bij normaal gebruik.
Hier heb ik ook zo'n douche cabine . In de jaren dat het er is heeft het al veel te verduren gehad . Echt ik verbaas mij erover dat het nog steeds heel is .
Aan degene die het geplaatst heeft moest ik nog uitleggen wat een waterpas was en hoe je het gebruikt .
Daarom zit ik aan een foutje in de productie denken .
Kan mij niet voorstellen dat de fabrikant het bewust doet .

ar
door aram - Oct 12, 2014 om 15:51
136 Antwoorden / 1 Vragen

Als opmerking heb ik het volgende .
Je hebt van die slimmerikken die denken dat ze na jet lezen ervan of het zien van een instructie film het ook kunnen .
Daarbij heb je ook mensen die alles maar dan ook alles stuk kunnen krijgen .
Daaronder heb je dan van die hufters die een ander de rekening willen laten betalen als het mis gaat.

Met die douchecabines heb je platen die in een profiel zijn geplaatst en je hebt er ook die met een beugel vastgezet worden .
Douchecabines kom je vierkant en rechthoekig tegen .
De volgende maten die je vaak ziet is
70 x 70 cm , 80 x80 cm en 90 x90 cm.
De 70 is te krap en vraagt om moeilijkheden . De 80 is net te doen , maar de 90 is aan te raden .
Zit er de maat 70 cm aan ruimte in is hij niet de eerste maar ook de laatste niet waar het sneuvelt .

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2014 om 18:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pimluijckx,

Zou in ieder geval de praxis aansprakelijk stellen voor de schade.
Indien er niet tot een bevredigende oplossing gekomen wordt zou ik de koop ontbinden.
Het is natuurlijk wél de vraag of de douche inderdaad goed geplaatst is.
Is er al iemand van de Praxis wezen kijken?
Of hebben ze alleen het probleem doorgegeven aan de glasleverancier.
Dan wordt het toch even afwachten tot deze reageert.
Lees ook even hier.

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2014 om 18:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Gebreurt dit vaker?.....

Er zijn wel meer meldingen van : klik hier