door 1984ramp Feb 16, 2015 om 21:54
Computers & telefonie

Wat zijn drukpunten op een laptopscherm?

Mijn schoondochter kocht anderhalf jaar geleden een laptop bij de Media Markt. Ze neemt hem altijd mee naar school in een speciale tas en is er heel zuinig op. Een paar maanden geleden verschenen er "dode pixelstrepen"op het scherm. Terug naar Media M. Ze kreeg te horen dat er allerlei "drukpunten"op het scherm zaten en dat hierdoor geen garantie geboden werd. Reparatie zou tweehonderd Euro kosten. Er is niks bijzonders met de laptop gebeurd; de garantie is nog niet verlopen. De reparatie is in dit geval toch kosteloos? En wat zijn in vredesnaam "drukpunten"?

6888 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2015 om 22:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

drukplekken . Komt kennelijk door de vingers (?) waar het toch wel voor moet zijn ontworpen, toch?

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2015 om 22:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 16 feb 2015, 22:10] drukplekken . Komt kennelijk door de vingers (?) waar het toch wel voor moet zijn ontworpen, toch?

Nee, daar is een led/lcd scherm niet voor ontworpen. Een laptop moet met 2 handen geopend worden. Het scherm mag daarbij niet aangeraakt worden. Veel mensen doen de laptop open met 1 hand, daardoor kunnen drukplekken ontstaan.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 23:20
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn schoondochter kocht anderhalf jaar geleden een laptop bij de Media Markt. Ze neemt hem altijd mee naar school in een speciale tas

Na 1 1/2 jaar school/huis verkeer, en gebruik op school en thuis, want dan zit'ie NIET in een speciale tas kan er veel gebeuren. Ze hoeft het niet eens zelf gedaan te hebben ...........

door 1984ramp - Feb 16, 2015 om 23:42
46 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe dan ook, valt dit nu wel of niet onder de garantie?? Volgens mij staat dit nergens in de voorwaarden, maar inmiddels heb ik dit euvel vaker gelezen en hetis steeds een punt van discussie. Ik heb al vaker een laptop gekocht en tijdens het kopen is bij mijn weten nog nooit over dit eventuele mankement gesproken.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 23:44
11520 Antwoorden / 51 Vragen

valt dit nu wel of niet onder de garantie?? Dit is handmatig toegebrachte schade, dus geen garantie. Ik heb verschillende laptops, tot 5 a 6 jaar oud en geen problemen met de schermen.

sw
door swat1500 - Feb 17, 2015 om 00:10
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, schade die door eigen toedoen is ontstaan valt nooit onder de garantie. Wilt u kosteloos herstel dan zult u moeten aantonen dat de defecten niet door eigen handelen zijn ontstaan. Dat laatste is na 1,5 jaar gebruik erg moeilijk. Dat uw dochter in uw bijzijn altijd voorzichtig is met de laptop betekent niet dat dit buiten uw zicht ook altijd het geval is.

door 1953 - Feb 17, 2015 om 01:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De fantasiewereld van de Media Markt is even rijkelijk als de sprookjes van de Efteling.

Is het beeldscherm 'touch'? Dan valt het onder de garantie van twee jaar!

Als het beeldscherm allen maar is op te kijken, waarom zouden er dan 'drukpunten' moeten zijn die Media Markt heeft verondersteld? Valt onder de garantieaanspraak kosteloos herstelplicht door de Media Markt.

door 1953 - Feb 17, 2015 om 01:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=swat1500 schreef op dinsdag 17 feb 2015, 00:10]Nee, schade die door eigen toedoen is ontstaan valt nooit onder de garantie. Wilt u kosteloos herstel dan zult u moeten aantonen dat de defecten niet door eigen handelen zijn ontstaan. Dat laatste is na 1,5 jaar gebruik erg moeilijk. Dat uw dochter in uw bijzijn altijd voorzichtig is met de laptop betekent niet dat dit buiten uw zicht ook altijd het geval is.

Is schoondochter! Er ontstond geen schade door eigen toedoen.

Herstelplicht van de Media Markt, die de bui al zag hangen, dat herstellen onmogelijk is en dan een gelijkwaardig product voor moest gaan leveren en ook niet de koopovereenkomst wil doen ontbinden met het volledige aankoopbedrag terugbetalen. Dan is de remedie met een 'kilo-uniform-tango-lulkoekverhaal' mee op de proppen te komen.

holpen
door holpen - Feb 17, 2015 om 02:40
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@1953
Je kraamt weer onzin uit. Ten eerste kun jij vanachter je pc niet bepalen of er schade is ontstaan door eigen toedoen of niet. Dat iemand voorzichtig omgaat met een apparaat, wil niet zeggen dat deze geen schade kan veroorzaken door onjuiste handelingen.

Ten tweede: De consumentenwetgeving schrijft in dit geval voor dat de bewijsplicht ligt bij de consument (tot 6 maanden na aanschaf ligt deze bij de verkoper). Deze moet dus aantonen dat het defect niet is ontstaan door eigen toedoen, maar door een andere oorzaak. Dat zal in dit geval erg moeilijk worden. Het is zelfs zeer aannemelijk dat het wel degelijk is ontstaan door het veelvuldige transport en gebruik op school. De klacht kan zelfs al ontstaan als er eens iets tussen scherm en toetsenbord geklemd heeft gezeten; dat hoeft de gebruiker zelfs niet eens gemerkt te hebben.
Het aantonen zal lastig, zo niet onmogelijk zijn.

Ten derde: Waar je vandaan haalt dat herstellen onmogelijk zou zijn, is mij een compleet raadsel. Dergelijke klachten zijn namelijk heel simpel te repareren: het scherm wordt gewoon vervangen.

Ten vierde: je hebt kennelijk geen idee wat die drukpunten zijn. Dat is een op zich veel voorkomend verschijnsel bij laptops, waarvan het scherm op de een of andere manier druk te verduren heeft gehad waar het niet op gebouwd is. Dat kan zelfs al ontstaan door het apparaat "scheef" open te klappen, dus aan de hoek optillen en open doen. Het binnenwerk van het scherm (wat achter het plastic omhulsel valt) raakt daardoor licht verbogen, wat weer tot gevolg kan hebben dat een hele rij pixels niet meer correct kan worden aangestuurd. Hierdoor onstaan dan die lijnen op het scherm.

Je scheldpartij jegens Mediamarkt is in dit geval hoogst ongepast. Toegegeven, het is niet altijd de meest elegante zaak qua service, maar in dit geval staan ze gewoon in hun recht, hoe jammer het voor de consument ook is.

pino123
door pino123 - Feb 17, 2015 om 13:54
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 17 feb 2015, 01:16]De fantasiewereld van de Media Markt is even rijkelijk als de sprookjes van de Efteling.

Is het beeldscherm 'touch'? Dan valt het onder de garantie van twee jaar!

Als het beeldscherm allen maar is op te kijken, waarom zouden er dan 'drukpunten' moeten zijn die Media Markt heeft verondersteld? Valt onder de garantieaanspraak kosteloos herstelplicht door de Media Markt.

En ook al is het een touch-screen houdt dit nog niet in dat er dan opeens wel sprake is van garantie. Weet niet welke onzin je hier verkoopt, maar volgens mij moet je even naar een forum gaan waar je wel verstand van zaken hebt.