te
door tessayne Aug 21, 2014 om 08:17
Geldzaken & recht

Wat zijn je rechten als het heel erg lang duurt voor de belastingen beslist bij een verzoek om kwijtschelding?

Op 14 januari jl. had ik beroep aangetekend tegen de afwijzing van uw verzoek om kwijtschelding. Ze hadden iets dubbel geteld en kwamen op een te hoog bedrag - maar dit terzijde.

Omdat ik in maart nog niets had gehoord belde ik de belastingtelefoon waar ik te horen kreeg dat het in behandeling was genomen en dat ik binnen veertien dag bericht zou krijgen.
Door omstandigheden ben ik het daarna vergeten, zeker toen de weken verstreken.

Nu kreeg ik gisteren een brief van de belastingen waarin stond dat ze nadere informatie nodig hebben. Mag ik ten eerste het hele formulier nog een keer invullen - ik neem aan dat ze gegevens kwijt geraakt zijn - en ten tweede is het 7 maanden na mijn verzoek en 5 maanden na mijn gesprek met de belastingtelefoon.

Dit duurt wel heel erg lang en nu heb ik gezien dat ik wellicht in aanmerking kom voor een soort schadeclaim. Maar eerst moet ik ze vertellen dat ze te laat zijn en de belastingen de kans geven binnen veertien dagen te beslissen over hun beschikking.

Maar voor mijn gevoel heb ik dat al gedaan in maart toen in de belastingtelefoon belde. Alleen kan ik dat natuurlijk niet bewijzen.

Weet iemand hoe het precies zit en wat voor stappen ik kan nemen?

4405 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over wat voor soort belasting gaat het? Alleen bij een BEZWAAR tegen de inkomstenbelasting zijn er termijnen en een eventuele vergoeding als de beschikking te lang uitblijft.

Niet bij een verzoek tot kwijtschelding.

te
door tessayne - Aug 21, 2014 om 09:28
6 Antwoorden / 1 Vragen

Aanslag inkomstenheffing. Maar begrijp ik goed dat omdat het een verzoek tot kwijtschelding betreft ze dit maanden kunnen rekken?

zoekster
door zoekster - Aug 21, 2014 om 09:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U had schriftelijk een ingebrekestelling moeten sturen en dat heeft u niet gedaan.
Dus niet alleen de belastingdienst is laks geweest, u ook.

klik HIER

Cookies
door Cookies - Aug 21, 2014 om 09:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 21 aug 2014, 09:32]U had schriftelijk een ingebrekestelling moeten sturen en dat heeft u niet gedaan.
Dus niet alleen de belastingdienst is laks geweest, u ook.

klik HIER

Zoekster, topicstarter heeft - ten onrechte - een verzoek tot kwijtschelding ingediend. Als de aangifte niet klopt, had zij een bezwaar moeten indienen tegen de opgelegde aanslag.

te
door tessayne - Aug 21, 2014 om 09:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zoekster, ik ben de eerste om toe te geven dat ik laks was. Door omstandigheden, ben ik het gewoon vergeten. Maar zij blijkbaar ook, mijn vraag is heel simpel: heeft het zin om hier melding van te maken? Zij hebben toch ook plichten?

te
door tessayne - Aug 21, 2014 om 09:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

beste Carola, ik weet niet hoe je erbij komt dat mijn verzoek tot kwijtschelding ten onrechte was. Zoals ik aangaf heeft iemand bij de belastingen een bedrag dubbel geteld zodat ik plotseling meer inkomen leek te hebben dan ik daadwerkelijk krijg.

Niet dat het daarom gaat, het gaat om het termijn waarop dit alles speelt.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De beslistermijn is door het verzoek om nadere informatie al verlengd.

U hebt het over een verzoek tot kwijtschelding, maar zoals Carola.83 al schrijft, als de aanslag onjuist is moet u een bezwaarschrift indienen en niet een verzoek tot kwijtschelding.

Cookies
door Cookies - Aug 21, 2014 om 09:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tessayne schreef op donderdag 21 aug 2014, 09:47]beste Carola, ik weet niet hoe je erbij komt dat mijn verzoek tot kwijtschelding ten onrechte was. Zoals ik aangaf heeft iemand bij de belastingen een bedrag dubbel geteld zodat ik plotseling meer inkomen leek te hebben dan ik daadwerkelijk krijg.

In zo'n geval moet je bezwaar indienen tegen de opgelegde aanslag, niet een verzoek om kwijtschelding.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedoelt u dat er bij de opgave van uw huidige inkomen, ivm dat verzoek tot kwijtschelding, een telfout is gemaakt?

Hebt u dan daarna aanmaningen gekregen om de aanslag te betalen?

Maar goed, zij willen nu meer informatie en daardoor schuift de termijn in ieder geval op.

Maar ik denk niet dat er ern vergoeding gevraagd kan worden in deze zaak.

zoekster
door zoekster - Aug 21, 2014 om 10:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is dit niet een woordenkwestie? Heb het idee dat @tessayne bedoelt dat er bezwaar is gemaakt en dat zij heeft verzocht om dat bedrag niet mee te tellen. En dat zij dat kwijtschelding noemt.
Kan me vergissen.

De beslistermijn is inderdaad nu verlengd.

te
door tessayne - Aug 21, 2014 om 10:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

Goed ik zal het proberen duidelijk te maken:

Ik werk parttime dat wordt aangevuld met bijstand.
Ik kreeg een aanslag waar ik niet mee eens was
Ik maakte bezwaar
De belastingen wezen die af
Ik was daar ook niet mee eens, omdat de belastingen een aantoonbare rekenfout hadden gemaakt
Ik verzocht om kwijtschelding omdat dit mij was aangeraden
Daar hoorde ik niets meer en belde zo'n zes weken later
Ik kreeg de toezegging dat ik binnen veertien dagen bericht kreeg
Ook zei de medewerker van de belastingen dat ik niets hoefde te betalen voor het opgelost was. Dit stond al bij hun in de computer. Dit verklaard dat ik geen rekening of aanmaning kreeg. Was dit wel gebeurd had ik het ook niet vergeten.
vijf maanden later kreeg ik weer een brief met verzoek om informatie en moet blijkbaar alles weer opnieuw worden bekeken.

Duidelijk?
Ja, ik ben laks geweest, maar zij ook.

En wat ik uit de reacties kan filteren is dat ik nergens recht op heb en alleen mag hopen dat die kwijtschelding toegekend wordt.
Wat wel moet want ze hebben gewoon een rekenfout gemaakt die ik kan aantonen op hun eigen beschikking op mijn bezwaarschrift.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men een niet voldoende inkomen uit werk heeft wat wordt aangevuld met bijstand, hoeft men daarover nooit belasting na te betalen, want dat betekent dat de Sociale Dienst een verkeerde berekening heeft gemaakt, oftewel te weinig belasting heeft afgedragen.

Dus u moet met die aanslag naar de SD en zij moeten het oplossen.

Dus het verzoek tot kwijtschelding was niet op zijn plaats.

te
door tessayne - Aug 21, 2014 om 10:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Goed nog niet helemaal duidelijk geweest blijkbaar.
Ik woon samen met mijn zus. Zij is arbeidsgehandicapt en staat op de wachtlijst als WSW-er (hier hoeven we verder niet op in te gaan) omdat zij niet werkt en ik wel krijgt zij bijstand. Net zoveel tot we samen bijstand hebben van iedereen die samenwoont. Economische eenheid heette dat vroeger nu is het verandert.

Aangezien dit verhaal over 2012 gaat en ik in 2013 wel een kwijtschelding heb gekregen heb ik wel degelijk met de belastingen te maken.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar gaat die kwijtschelding dan over? Als u één baantje heb, en geen liggende gelden , dan kan het niet zo zijn dat u belasting moet nabetalen.

En waar hebt u in 2013 dan kwijtschelding voor gekregen?

te
door tessayne - Aug 21, 2014 om 11:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Inkomenheffing. Hoe het precies zit weet ik niet zo uit mijn hoofd maar ga er maar van uit dat het klopt. Tenminste in zoverre als het zit met uitkering, loon en belasting. Daarbij is het geen baantje maar gewoon werk.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt inkomen uit werk en toch daarnaast geen uitkering? Baantje was niet denigrerend bedoeld.

Maar als u dus één inkomen uit werk hebt, wat zo laag is dat uw zus een aanvulling krijgt, kan er aan u geen aanslag worden opgelegd om na te betalen.

Dus ik begrijp niet waar u kwijtschelding voor vraagt en voor 2013 hebt gekregen.

Als de aanslag onterecht is, moet u bezwaar maken en desnoods beroep instellen tegen de aanslag, maar niet om kwijtschelding verzoeken.

zoekster
door zoekster - Aug 21, 2014 om 11:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij kwijtschelding moet ik denken aan de gemeentebelasting. Daar kun je nog tot 5 jaar na dato van aanslag tegen in bezwaar gaan. Echter... daar mag de gemeentelijke belasting dienst tot het eind van het jaar over doen om het bezwaar ja of nee te honoreren.

Maar u heeft het over inkomensbelasting...

ru
door ruitenheer - Aug 21, 2014 om 12:14
120 Antwoorden / 0 Vragen

Kwijtschelding kan ook bij inkomstenbelasting. Als bij de uitkering en/of de werkgever een fout is gemaakt en te weinig belasting is ingehouden, krijg je een naheffingsaanslag. Deze aanslag is terecht, maar je kunt wel kwijtschelding aanvragen.

Voor een kwijtscheldingsverzoek is de wet dwangsom niet van toepassing.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2014 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de werkgever te weinig loonheffing heeft ingehouden, krijgt de WERKGEVER een naheffingsaanslag, niet de werknemer.

Maar weten nog steeds niet precies wat er aan de hand is.

brainless
door brainless - Aug 22, 2014 om 01:18
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 aug 2014, 12:24]Als de werkgever te weinig loonheffing heeft ingehouden, krijgt de WERKGEVER een naheffingsaanslag, niet de werknemer.

Maar weten nog steeds niet precies wat er aan de hand is.
Was dat maar zo.

Als er te weinig loonheffing is ingehouden, hou je netto meer over.
Deze wordt dan gevorderd bij degene die teveel salaris heeft gekregen (de werknemer dus).

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@brainless

Ruitenheer schrijft dat als de werkgever .... een fout heeft gemaakt bij de inhouding enz....

In dat geval krijgt dus de werkgever een naheffingsaanslag en niet de werknemer.

vr1944
door vr1944 - Aug 22, 2014 om 12:33
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Kwijtschelding wordt alleen verleent als er onvoldoende betalingsruimte is . De berekening staat op hun website Je kunt wel een klacht indienen dat een en ander te lang duurt .Te kort ingehouden loonbelasting is voor jouw rekening dus dat moet je bijna altijd terug betalen terug betalen desnoods in termijnen . Adres en formulier voor het melden van een klacht staan op de belastingdienst site.

vr1944
door vr1944 - Aug 22, 2014 om 12:42
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Niet dus dat moet de werknemer betalen die heeft te weinig loonbelasting betaald . Werkgever geeft brutoloon en inhoudingen op aan de belasting en houdt geen rekening met dubbele inkomens van de werknemer .

=tijger1 schreef op vrijdag 22 aug 2014, 09:38: @brainless

Ruitenheer schrijft dat als de werkgever .... een fout heeft gemaakt bij de inhouding enz....

In dat geval krijgt dus de werkgever een naheffingsaanslag en niet de werknemer.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944

Misschien even de reactie van Ruitenheer lezen?

Als de WERKGEVER enz... een fout maakt bij de inhouding krijgt de werknemer een naheffingsaanslag. En dat is dus onjuist. Want dan krijgt dus die werkgever een naheffingsaanslag.

Een belastingplichtige kan alleen maar een naheffingsaanslag krijgen als de belastingdienst, na afwikkeling van de aanslag alsnog fouten constateert in de aangifte.

Ook gaat het hier niet om dubbele inkomsten, want de zus krijgt die bijstand en de Ts heeft een inkomen uit werk.

blackjes
door blackjes - Aug 22, 2014 om 13:35
141 Antwoorden / 34 Vragen

Tijger1 probeert z'n gelijk te halen, maar zo is het niet.
De WERKGEVER is slechts een tussenpersoon om de loonbelasting te innen voor de Belastingdienst. Houdt deze, om welke reden dan ook, te weinig loonbelasting in dan wordt dit op de aangifte Inkomstenbelasting hersteld en moet je bijbetalen. Doe je geen aangifte, dan krijgt werknemer een naheffing van de Belastingdienst en niet de WERKGEVER.
De WERKGEVER is wettelijk verplicht tot inhouding loonbelasting, maar de werknemer blijft t.a.t. zelf verantwoordelijk.

er
door erky - Aug 22, 2014 om 13:35
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi tessayne,
De Belastingdienst is een organisatie van het Rijk. Alleen dat al maakt dat het moeilijk is je gelijk te krijgen, zelfs al staat vast dat je het hebt. Als je in je recht staat moet je het halen bij onze grote vrienden die het niet makkelijker kunnen maken.

Als je belt met de Belastingtelefoon heb je (en dat weten zij ook) geen enkele poot om op te staan als het gaat over bewijsvoering. In jouw situatie kan je een klacht insturen. Zoals anderen al hebben gemeld is een dwangsom niet van toepassing op jouw situatie, want daar zijn regels en beperkingen voor. Ik kan me zelfs voorstellen dat je in jouw situatie zelfs geen recht hebt op rente bovenop de som geld die je terug zou behoren te krijgen. Mijn advies is als volgt:
Stuur een klacht naar de klachtenafdeling (is dus niet onafhankelijk) en stuur een eis tot uitbetaling en daarnaast vergoeding van de rente. Je bent niet verplicht tot het gebruiken van hun formulier. Zet in die brieven dat je binnen 6 weken inhoudelijk antwoord wilt. Pas daarna kan je ze aan de schandpaal nagelen als het dan nog niet is geregeld.

Succes!
Erky

PS. Wil je echt het naadje van de kous weten, dan denk ik dat je terecht komt bij een fiscalist of een fiscaal advocaat. Je recht krijgen kost dan geld.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@erky

Waar hebt u het nu over? Een eis tot uitbetaling? De Ts zegt dat zij een verzoek tot kwijtschelding heeft ingediend. Ze heeft niets betaald

Misschien beter eerst het topic lezen voordat u een reactie plaatst.

vr1944
door vr1944 - Aug 22, 2014 om 14:27
1210 Antwoorden / 5 Vragen

ps,

Schadevergoeding omdat ze niet binnen 6 weken op je telefoongesprek gereageerd kan je vergeten.
Dat kan je namelijk niet bewijzen TS

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944

Misschien dan maar eens lezen wat een naorderingsaanslag is?

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@blackjes

Ik probeer mijn gelijk niet te halen, dat heb ik namelijk.
[Edit redactie: OT]

Aan een werknemer wordt pas een naheffingsaanslag opgelegd na constatering van een fout, gemaakt door die werknemer bij het doen van aangifte.

Als de werkgever een fout maakt bij de inhouding krijgt dus die werkgever een hahefgingsaanslag loonbelasting.

Maar we weten nog steeds niet precies waar het bij de Ts om draait.

vr1944
door vr1944 - Aug 22, 2014 om 16:41
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik probeer mijn gelijk niet te halen, dat heb ik namelijk.
[Edit redactie: OT]

Aan een werknemer wordt pas een naheffingsaanslag opgelegd na constatering van een fout, gemaakt door die werknemer bij het doen van aangifte.

Als de werkgever een fout maakt bij de inhouding krijgt dus die werkgever een hahefgingsaanslag loonbelasting.

Maar we weten nog steeds niet precies waar het bij de Ts om draait.
Nogmaals onzin , werkgever betaald een bruto salaris aan zijn werknemer .Werknemer is belastingplichtig ,als hij vermoedt dat de werkgever te weinig loonbelasting krijgt kan hij dat beter even melden .Als je aangifte moet doen van je inkomen en het blijkt dat te weinig loonbelasting betaald krijg jij als werknemer een plus navordering rente.

Nogmaals onzin , werkgever betaald een bruto salaris aan zijn werknemer .Werknemer is belastingplichtig ,als hij vermoedt dat de werkgever te weinig loonbelasting krijgt kan hij dat beter even melden .Als je aangifte moet doen van je inkomen en het blijkt dat te weinig loonbelasting betaald krijg jij als werknemer een navordering plus rente. Netto loon bestaat niet voor de belasting die kijken alleen of er voldoende heffingen zijn betaald.TS heeft een waarschijnlijk een navordering gehad.

ja
door jangmcoolen - Aug 22, 2014 om 18:45
77 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vul al voor plusminus 15 man (vrienden, kennissen en familie) belasting in vanaf 1964.
Die keren dat de belastingdienst een fout maakte en die keren dat ik later zelf een fout van mezelf ontdekte en andere zaken, heb ik altijd een velletje papier gepakt en keurig netjes medegedeeld wat er aan de hand was (ook ooit na jaren nog ambtshalve) EN NOOIT GEEN PROBLEMEN GEHAD.
Echt de slogan makkelijker kunnen we het niet maken, heb ik altijd zien opgaan. Maar blijf netjes en laat de man die jouw brief ontvangt netjes in zijn functie; zou je zelf ook willen. Dan is er niks aan de hand.

ru
door ruitenheer - Aug 24, 2014 om 18:54
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 22 aug 2014, 09:38]@brainless

Ruitenheer schrijft dat als de werkgever .... een fout heeft gemaakt bij de inhouding enz....

In dat geval krijgt dus de werkgever een naheffingsaanslag en niet de werknemer.
Mijn reactie had ik niet helemaal correct geformuleerd. Als je 2 (of meer) inkomstenbronnen hebt, en door een fout houden die allebei volledig rekening met de heffingskorting, krijg jij een verzoek van de Belastingdienst om aangifte te doen. En als je totale inkomsten laag genoeg zijn, kun je kwijtschelding krijgen voor de aanslag die je gaat ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2014 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ruitenheer

Dat heeft helemaal niets met de vraag van de Ts van doen. Zij heeft één inkomen.

Afgezien daarvan, als men uit twee bronnen inkomen heeft, moet men ZELF aan een van die bronnen doorgeven dat er geen rekening gehouden moet worden de loonheffingskorting.

Heeft dus niets met een fout van doen.