mu
door muldertje Jul 15, 2015 om 23:06
Auto & vervoer

Wat zijn mijn rechten?

Hallo allemaal,

Ik heb 14 dagen geleden een auto gekocht nadat mijn eigen auto niet meer repereerbaar was. Door prive redenen moet ik veel km maken en had daarom snel een nieuwe nodig. Ik heb hiervoor allemaal verschillende advertenties en auto's bekeken. Uiteindelijk had ik een auto gevonden Peugeot 106 1.5 diesel uit 1998. Dit is natuurlijk een oud autotje en koste mij 600 euro. Voor deze prijs verwachte ik wel dat er wat onderhoud aan moest gebeuren en heb hier ook gerust wat voor over.

Tijdens de proefrit was niks te zien en leek hij prima, tevens zat er net een nieuwe apk op van nog geen maand oud. Nu de auto 14 dagen in mijn bezit is blijkt de hele achterkand katsverrot te zijn (dit is een dragend deel) en sleep me trekhaak over de grond omdat het is door gerrot is. Hierdoor kan ik nu niet meer rijden in deze auto. Ook is dit alleen te verhelpen door het proberen te gaan lassen maar dit is alleen uitstel van executie. .

Nadat ik gegoogeld heb en op advies van een aantal mensen heb ik netjes de eigenaar gebeld en hem de zaak uitgelegd. Ik heb hem gevraagd of hij van de schade wist en hij zij van niet. Ik heb hem foto's en een video gestuurd van de schade zodat hij deze kon bekijken en gevraagd of hij het persoonlijk wou zien. Dit vond hij niet nodig.

Ik heb hem na het verzenden van de foto's weer gebeld en hem gevraagd of we niet iets nog aan de prijs konden doen of dat hij de auto terug wou nemen en ik me geld terug kan krijgen. Echter wil hij hier niks van weten en wil mij verder niet helpen. Hij blijft zich beroepen op de apk, en zegt dat hij een goede auto heeft verkocht.

Wat kan ik nu doen? Ik heb een auto nodig en kan die 600 euro voor een kapotte auto mij niet veroorloven. Mijn vraag is dan nu ook wat zijn mijn rechten en wat voor plichten heeft de verkoper?

Groeten melanie

1442 14 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 15, 2015 om 23:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Melanie, kopen bij een particulier doe je zonder verdere rechten. Verborgen gebreken zou je kunnen claimen maar dan zul je moeten bewijzen dat de verkoper hiervan op de hoogte was. Zelf moet je overigens ook voor de aankoop onderzoek doen. Als ik je verhaal lees had toch zeker de trekhaak op moeten vallen. Ik ben bang dat je aan een dure reparatie komt vast te zitten of aan een andere auto.
Succes ermee Diewilik

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2015 om 00:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat verwacht u nu van een 17 jaar oude auto voor € 600? Dat kan toch alleen maar een wrak zijn?
En die trekhaak had u toch kunnen zien?

Door wie is die APK afgenomen?

door 1953 - Jul 16, 2015 om 02:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tsa...een aankoopkeuring zou een duidelijk beeld hebben opgeleverd.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 16, 2015 om 06:41
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Melanie,
u zou zich nog even met die APK bezig moeten houden.
Vr, gr.

mu
door muldertje - Jul 16, 2015 om 19:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 16 jul 2015, 00:49]Wat verwacht u nu van een 17 jaar oude auto voor € 600? Dat kan toch alleen maar een wrak zijn?
En die trekhaak had u toch kunnen zien?

Door wie is die APK afgenomen?

Ik stel reacties zeer op prijs, maar aan zinloze reacties heb ik niks. Zoals u heeft kunnen lezen was is afhankelijk van een auto en als men een auto koopt van 600 euro omdat de vorige plotseling kapot is gegaan en niet iedereen een buffer heeft liggen van 4.500 euro

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2015 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een fiets kost nog meer dan € 600 en die trekhaak moet er toen ook al bij gehangen hebben.

En heeft diezelfde garage de APK "uitgevoerd".?

mu
door muldertje - Jul 18, 2015 om 18:29
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 16 jul 2015, 19:30]Maar een fiets kost nog meer dan € 600 en die trekhaak moet er toen ook al bij gehangen hebben.

En heeft diezelfde garage de APK "uitgevoerd".?

zoals ik al schreef hing de trekhaak er niet zo bij toen ik hem kocht. toen ik hem kocht was er niks aan te zien en reed hij prima. toch heeft hij met een katsverrotte achterkant een nieuwe apk van nog geen twee manden oud. dit had nooit gemogen...

Ja die zelfde garage heeft de apk uitgevoerd, maar heb ik eventueel nog andere rechten?

ho
door hopetobehelping - Jul 18, 2015 om 18:31
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste muldertje,

de APK zou u nog kunnen controleren zoals door mein33 aangegeven.

Verder is er het verschil dat de aankoop bij een particulier u niet dezelfde garantie bied als de aankoop bij een garage (bij een bedrijf).
Hier leest u meer, klik hier.
Als u (of iemand dicht bij u) lid bent van de ANWB is zou u het nummer van ANWB rechtshulp dat in de link staat nog kunnen proberen.

U weet het zelf waarschijnlijk al wel maar bij de volgende aankoop (zeker bij een particulier) iemand met veel kennis van auto's meenemen of een aankoop keuring laten doen.
Hoop dat het alsnog goed voor u komt.

me
door mein33 - Jul 18, 2015 om 18:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=muldertje schreef op woensdag 15 jul 2015, 23:06]Hallo allemaal,

Ik heb 14 dagen geleden een auto gekocht. Uiteindelijk had ik een auto gevonden Peugeot 106 1.5 diesel uit 1998. Dit is natuurlijk een oud autotje en koste mij 600 euro.

tevens zat er net een nieuwe apk op van nog geen maand oud. Nu de auto 14 dagen in mijn bezit is blijkt de hele achterkand katsverrot te zijn (dit is een dragend deel) en sleep me trekhaak over de grond omdat het is door gerrot is.

Wat kan ik nu doen? I Mijn vraag is dan nu ook wat zijn mijn rechten en wat voor plichten heeft de verkoper?

Groeten melanie

@muldertje,

Allereerst kunt u op de site van de RDW controleren of er daadwerkelijk een nieuwe APK is afgegeven.
Als het dragende deel van de achterkant verrot is dan had er nooit en te nimmer een nieuwe APK afgegeven mogen worden.
U heeft de optie om de verkoper voor de keuze te stellen om :
a/ de auto terug te nemen en u uw geld terug te geven omdat de APK niet klopt vanwege het mankement.
b/ gaat de verkoper niet akkoord dan geeft u aan hem aan dat u aangifte doet bij de RDW over het afgeven van een incorrecte (frauduleuze) nieuwe APK en daar zal de keurmeester APK niet blij mee zijn om dat deze zijn licentie kan kwijtraken door dergelijke zaken.
Nader info kunt u verkrijgen bij de RDW.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2015 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan heeft u met die trekhaak waarschijnlijk ergens tegen aan gezeten, als hij bij de aankoop er nog stevig aanzat.

jo
door jorisw - Jul 18, 2015 om 21:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die "katsverotte" (uit welk dialect komt dat woord?) achterkant had je toch kunnen zien voor de aankoop?

h.
door h.terpstra - Jul 18, 2015 om 22:36
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Muldertje.

Schrijf een brief aan de verkoper, die ook de APK heeft gedaan heb ik begrepen.Geef aan dat u de auto gaat melden bij de APK controleurs met uw verhaal. Neem iemand mee, die een foto maakt van de afgifte van de brief. Spaart aangetekende kosten. Neem meerder foto`s van de schade. Eis in uw brief de aankoopsom terug. maar maak wel melding van dit foute bedrijf.
Ik ga er vanuit, dat uw verhaal klopt, maar dat u snugger bent is een ander verhaal.
Sterkte en wijsheid, H.

h.
door h.terpstra - Jul 18, 2015 om 22:57
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 16 jul 2015, 00:49]Wat verwacht u nu van een 17 jaar oude auto voor € 600? Dat kan toch alleen maar een wrak zijn?
En die trekhaak had u toch kunnen zien?

Door wie is die APK afgenomen?

Beste tijger.

Denk eens na voor u blaat. Een auto van 17 jaar kan oud en verrot zijn, maar dat is veelal niet waar.
Dat de prijs 600= euro is heeft te maken met jaartal en km. stand.
Mijn auto van 2004 zonder gebreken is 1250=Euro markt waarde. Nieuwprijs 28000=
Mijn oldtimer van 1972 is minimaal 7000= euro waard.
Nogmaals, men rijdt de wereld rond (sport) van max 500- euro.
wel even remolie vervangen.
Groet, H.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2015 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@terpstra

Inderdaad heeft de prijs van ern auto te maken met kilometerslang en jaartal plus aanschafprijs

En een auto van 17 jaar is meestal verrot.

Dat is ook geen oldtimer. Masr gewoon een wrak.