ma
door marnix1 Apr 6, 2015 om 14:31
Huishouden & energie

Wateropname boiler

Wanneer neemt een boiler eigenlijk water? Ik weet dat ie in de nacht de boel opwarmt.

2565 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 6, 2015 om 14:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marnix1,

Snap je vraag niet helemaal.
De boiler staat altijd vol met water, toch?
Bedoel je bij een elektrische of een gasboiler of een zonneboiler.

Lees hier wat info.

Met vr.gr.

ma
door marnix1 - Apr 6, 2015 om 14:55
256 Antwoorden / 22 Vragen

Het is een electr. boiler, ik neem niet aan dat ie overdag water bijvult toch? Anders zou je 's avonds toch niet meer heet water eruit krijgen. Dan zou het hete water bijgevuld worden met koud water.

ma
door marnix1 - Apr 6, 2015 om 15:20
256 Antwoorden / 22 Vragen

Dank!
Is duidelijk.

edrick3
door edrick3 - Apr 6, 2015 om 15:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marnix1,

Werking
Een elektrische boiler bestaat uit een verwarmingselement en een thermostaat. Het verwarmingselement werkt op elektriciteit en warmt het water op in de ketel. Met de thermostaat kan je de temperatuur regelen. Meestal kan je het water tot een maximum van 80°C opwarmen.

Voordelen
Het voordeel van een elektrische boiler is dat de boiler overal geplaatst kan worden, als er maar water en elektriciteit aanwezig is. Je sluit de boiler aan door simpelweg de stekker in het stopcontact te stoppen. Bovendien is een elektrische boiler kleiner dan een gasboiler en vraagt het om minder onderhoud.

Nadelen
Een nadeel van een elektrische boiler is dat de verbruikskosten hoger zijn dan die van een gasboiler omdat elektriciteit duurder is dan gas. Een oplossing hiervoor is het optimaal gebruik maken van het daltarief. Het daltarief geldt bij de meeste leveranciers op werkdagen van 21:00 tot 7:00 uur, alle uren in het weekend en op feestdagen. Het is bijvoorbeeld verstandig om je elektrische boiler ’s nachts water te laten opwarmen en opslaan, zodat je ’s ochtends zonder kosten te maken warm kan douchen.
(Bron:infotalia.nl)

..... ik neem niet aan dat ie overdag water bijvult toch?.....
Als je water uit je elektrische boiler gebruikt wordt dat uiteraard wél aangevuld.
Lees ook eens hier.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 6, 2015 om 15:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als hji niet bijvult wordt de druk ook minde en zou in de loop van de daag geen warm water meer af kunnen tappen.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u 's morgens al het warme water hebt opgebruikt, komt er de rest van de dag alleen maar koud uit. Of u moet hem zelf kunnen bijschakelen.

Zelfde principe is van toepassing voor een gasboiler.

ma
door marnix1 - Apr 6, 2015 om 16:37
256 Antwoorden / 22 Vragen

Nog 1 vraag aangaande het ding, je kunt hem niet laten leeglopen middels een warme kraan te openen? Want hij vult dus direct bij.
Hij lekt namelijk en ik ben bang dat er ineens 80 liter water door de keuken komt waar ie hangt.
Leeg laten lopen via de warme kraan kan niet want als ik de aanvoer op de boiler dicht draai, geeft ie geen water meer af.
lastig...

edrick3
door edrick3 - Apr 6, 2015 om 17:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marnix1,

Lees even wat er op klusidee geschreven staat.
Wellicht kun je daar iets mee.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, uiteraard kunt u hem niet leeg laten lopen door de warme kraan dicht te draaien. En ook niet door de toevoer af te sluiten, want dan komt er ook niets. U zult de veiligheid er af moeten halen/open moeten zetten, zodat als de hoofdtoevoer dicht is er lucht bij kan komen waardoor het water weg kan stromen door de warme kraan.