kl
door klauwg Apr 12, 2011 om 17:24
Huishouden & energie

Waterschade huur huis voor eigen rekening?

Ik heb waarschijnlijk een gat in mijn dak waardoor er in een slaapkamer schade is ontstaan. Vochtkringen, los behang, schimmel, krom houtwerk bij het raam enz.

Ik huur een woning bij Portaal wonen die het gat komen dichten maar beweren dat alle vervolg schade voor mijn eigen rekening is. Ze zijn het gat nog niet komen dichten en mijn dochter slaapt al ruim een week niet meer in die kamer omdat er schimmel in staat. Ik heb deze klacht eerder aangedragen toen was de lekkage niet erg genoeg om verder naar te kijken nu enkele maanden later is het uit de hand gelopen en moet ik voor de kosten opdraaien.

Klopt dit wel? Ik huur ten slotte en heb geen koophuis. Ook op andere plekken in mijn huis heb ik al problemen met vocht gehad. Vochtig cement in mijn plafond waardoor het stuc los komt en een lege ruimte in mijn plafond in de huiskamer waar volgens de woningbouw water in heeft gestaan!? Kan dit wel?

35712 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

klauwg

Over deze vragen kun je het beste kontakt opnemen met:

Woonbond:

Nieuwe Achtergracht 17
1018 XV Amsterdam

Tel.: 020-5517700

Info@woonbond.nl

http://www.woonbond.nl/

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/40.htm

Huurderslijn:

op werkdagen van 10.00-13.00 uur
op di.avond van 18.30-20.00

Sukses, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft zelf geen woonverzekering mijn verzekering is incl. waterschade duskijk eens bij de voorwaarden vanb u inboedelverzekering.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met verhuurders/woningbouwverenigingen is dat zij erg snel de schade afschuiven naar de inboedelverzekeraar van hun huurders. Blijkbaar hebben die allemaal een extra uitgebreide inboedelverzekering in hun ogen.
Het klopt wel dat vervolgschade (als uw inboedelverzekering inderdaad (vrij) uitgebreid is) in veel gevallen bij de inboedelverzekeraar kan worden geclaimd als zijnde huurdersbelang (voor eigen rekening vertimmerd, verbouwd etc. aan de huurwoning. Daar valt o.a. behang en vloerbedekking en schilderwerk onder.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u eerder heeft geklaagd en ze hebben geen actie ondernomen, is de kans zeer zeker wel aanwezig dat de verhuurmaatschappij aansprakelijk is voor de schade.

De regel is meestal:

Is er een lekkage en kon verhuurder hier niets aan doen, maw verhuurder wist er niets vanaf en het komt ook niet door achterstallig onderhoud of zoiets, tja dan is het pech en is de gevolgschade vaak voor de huurder.

In alle andere gevallen kan de verhuurder vaak wel aansprakelijk gehouden worden voor de gevolgschade. Met name als er geklaagd is maar er is geen actie ondernomen. Je zal dan wel moeten bewijzen dat je geklaagd hebt.

Hier een voorbeeldje van een geval achterstallig onderhoud.

http://www.suggeste.nl/2011/oorzaak-lekkage-voor-risico-van-verhuurder

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sylli
Dat klopt.
Ik heb 6 jaar geleden ook waterschade gehad.
De woningvereniging was wel bereid om de schade te vergoeden (ze waren hiervoor verzekerd zeiden ze) maar ik moest eerst bij mijn eigen verzekering vragen of zij de schade zouden vergoeden.
Ik heb alles via mijn eigen verzekering vergoed gekregen en geen enkele cent van de woningvereniging gekregen.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waterschade (in dit geval lekkend dak) komt voor rekening van de verhuurder. Het is zijn eigendom en hij wordt geacht zijn eigendom te onderhouden. Ik spreek uit ervaring: 5 maal in 6 jaar. Brand bij de bovenburen, dus waterschade onderliggende flats. Boven werd een flat gerenoveerd en had ik waterschade in keuken, toilet, douche en slaapkamer en hal. Iedere keer was de, in dit geval, Woningbouwvereniging aansprakelijk echter, let op: DE MUREN was voor je eigen inboedelverzekering en die gingen dat weer terug verhalen op de Woningbouw. Het is nu een jaar "droog" en in mijn huiskamer moet het plafond nodig gewit worden en zit ik stilletjes te hopen op nog een lekkage. Het enige plafond in deze flat die niet is nat geworden is de slaapkamer. Voor de rest is alles gratis (nou ja, voor de inboedel moet je ook betalen).

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb foute laatste zin: sorry, leest u s.v.p. voor de inboedel verzekering moet je ook betalen.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

johnny99 schreef op woensdag 13 apr 2011, 15:20: @sylli
Dat klopt.
Ik heb 6 jaar geleden ook waterschade gehad.
De woningvereniging was wel bereid om de schade te vergoeden (ze waren hiervoor verzekerd zeiden ze) maar ik moest eerst bij mijn eigen verzekering vragen of zij de schade zouden vergoeden.
Ik heb alles via mijn eigen verzekering vergoed gekregen en geen enkele cent van de woningvereniging gekregen.

Dat klopt in zoverre: de plafonds zijn van verhuurder of woningbouw, de muren vallen onder jouw eigen verzekering. Als dat het geval is komt taxateur kijken en spreekt een bedrag af. Het ligt eraan hoe je de inboedelverzekering afsluit, meestal krijg je geld om het te laten doen of de verzekering zoekt iemand die het werk doet en zie je geen geld maar wordt de reparatie uitgevoerd zonder dat je de rekening ziet.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

klauwg

Als je het onderstaande artikel leest, dan denk ik dat je juridisch sterk staat.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4296

Read.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op donderdag 14 apr 2011, 10:48: klauwg

Als je het onderstaande artikel leest, dan denk ik dat je juridisch sterk staat.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4296

Read.

Read, dat heb ik dus woensdag 16.16 al omschreven; je hebt helemaal geen juridische bijstand nodig in dit geval. TS heeft de lekkage aangekaart bij verhuurder. Als die er niets mee doet is dat aan verhuurder. De rechter komt er aan te pas als verhuurder onwillig BLIJFT.