barnhoorn
door barnhoorn May 15, 2015 om 18:13
Computers & telefonie

Webcam buiten netwerk om bekijken

Ik heb een IP-webcam gekocht. Daar zat software bij om hem thuis op de computer te kunnen bekijken en er is een app in google-play om via de smartfoon de webcam te zien.

Als ik software zowel bij mijzelf als bij iemand anders installeer kan ik op beide plekken via de computer de webcam zien. Echter via de app heb ik nogal wat problemen. Bij mij thuis doet tie het soms wel en soms niet, dan blijft tie zoeken. Bij de ander is het mij geheel niet gelukt om via de app en de smartfoon de webcam in te zien.

Wat kan er verkeerd gaan? Ben ik afhankelijk van de app van de fabrikant of kan ik ook een andere app gebruiken?

5373 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 15, 2015 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo barnhoorn,

Het meest geschikt lijkt mij de app van de fabrikant.
Maar wat let je om een andere uit te proberen. Als die geen verbetering geeft kun je die altijd weer verwijderen, toch.

Suc6

barnhoorn
door barnhoorn - May 15, 2015 om 18:35
336 Antwoorden / 288 Vragen

Dat begrijp ik, maar kan iemand een goede optie noemen?

edrick3
door edrick3 - May 15, 2015 om 18:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@barnhoorn,

Geen ervaring mee, maar hier al eens gekeken.

Suc6

akkerdistel
door akkerdistel - May 15, 2015 om 19:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Krijg je een foutmelding? Via welke verbinding(en) werkt het niet?

akkerdistel
door akkerdistel - May 15, 2015 om 19:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Overigens software heb je logischerwijs niet nodig, via iedere browser zou de camera te zien moeten zijn.

reflecs
door reflecs - May 15, 2015 om 20:19
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vond een interessante pagina over een IP-cam die misschien een verklaring geeft:
Klik http://www.homewizard.nl/ip-camera-port-forwarding-guide
Disclaimer: geen enkele ervaring hiermee.
Er komen vast nog wel forumleden langs die wel deskundig zijn :)

zw
door zwaardvis - May 15, 2015 om 21:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad reflecs. Om een IP camera buitenhuis, dus via internet te bekijken, moet je portforwarding instellen op je router zodat de IP camera via je IPadres:poortnummer te bereiken is. Bv 82.22.18.22:5000
Om het makkelijk te maken, bij wisselende IP-adressen kun je ook de camera-gebonden-website van de fabrikant gebruiken die op een sticker op de onderkant staat: bv: ab12345.website.com:5000
Vooral bij Wifi-modems van de provider kan dat wel eens lastig zijn (geen ervaring mee). Met eigen routers is het redelijk eenvoudig.

zw
door zwaardvis - May 15, 2015 om 21:47
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Maar begrijp ik nu goed dat het al gelukt is om het via internet beschikbaar te tellen. TS schrijft dat bij iemand anders op de computer het wel lukt...

barnhoorn
door barnhoorn - May 19, 2015 om 16:12
336 Antwoorden / 288 Vragen

Het is nog niet gelukt!

Om te beginnen, als ik binnen mijn eigen netwerk het ipadres van de camera intype krijg ik geen camera te zien maar een melding Deze pagina is niet beschikbaar.

Samengevat:
- Via speciaal windows programma op eigen PC beelden tezien
- Via speciaal windows programma op PC bij een ander beelden te zien
- Via app op telefoon op eigen netwerk beelden te zien
- Via app op telefoon op netwerk van een ander GEEN beelden te zien
- Via browser op eigen netwerk GEEN beelden te zien
- Via browser op netwerk van een ander GEEN beelden te zien.

Laten we stap voor stap doen, hoe krijg ik via de browser en het interne IP adres van de camera op mijn eigen PC de webcam zichtbaar?

zw
door zwaardvis - May 19, 2015 om 17:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

- Via speciaal windows programma op PC bij een ander beelden te zien

Bij een ander, bedoel je dus op een ander netwerk. Welk adres gebruik je dan? Dat van de sticker op de onderkant samen met het gebruikte poortnummer? Dat poortnummer moet je altijd gebruiken ook bij gebruik van je eigen interne netwerk. Dus bv 192.168.0.103:5000

zw
door zwaardvis - May 19, 2015 om 17:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En wat bedoel je verder met Bij een ander? Laat je de camera thuis of neem je de camera mee? In dat geval zal dat speciale programma het interne netwerk afzoeken en de camera's rapporteren die het vindt. Je moet de camera natuurlijk thuis laten en dan naar iemand anders toe gaan met je PC. Dan zal dat speciale programma niet werken.Ik neem aan dat je het programma Camera Tool LAN bedoelt....

barnhoorn
door barnhoorn - May 19, 2015 om 18:10
336 Antwoorden / 288 Vragen

De camera laat ik inderdaad gewoon thuis. Als ik schrijf bij een ander bedoel ik dat ik bij iemand anders, dus op een ander netwerk het programma Viewcam EasyConnect dat bij de camera zat installeer op de computer en dan via dat programma kan inloggen op de camera en kan kijken.

Je schrijft, adres op de onderkant op de stikker? Nee, ik zie op mijn computer dat de camera een intern ip-adres gekregen heeft van mijn router en op dat ipadres dacht ik in te moeten loggen.

anouksanne
door anouksanne - May 19, 2015 om 18:20
38 Antwoorden / 27 Vragen

Ik gebruik zelf de app Net Eye Camera voor mijn ip camera die thuis hangt. Werkt eigenlijk altijd.
Ik heb in mijn modem een statisch ip adres toegekend aan mijn ip camera en daar ook een poort aan meegegeven. De app benadert het modem via het wan ip adres gevolgd door :poortnummer. Zo wordt de app door de firewall van het modem naar het juiste interne ip adres geleid.
Wat voor modem van welke provider heb je staan?

barnhoorn
door barnhoorn - May 19, 2015 om 18:23
336 Antwoorden / 288 Vragen

Mijn provider is Telfort en mijn modem is een Zyxel P-2812HNU-F1

Kan je jouw camera ook via de browser benaderen?

zw
door zwaardvis - May 19, 2015 om 18:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik begrijp van Easy Connect is dat dat programma de portforwarding automatisch kan instellen voor enkele duizenden modellen modems. Desalniettemin wordt er een gegenereerd poortnummer gebruikt door Easy connect en die moet je achterhalen. Dan thuis kun je je interne IP adres:poortnummer voor de camera gebruiken en buitenshuis je externe IP adres:poortnummer

anouksanne
door anouksanne - May 19, 2015 om 18:46
38 Antwoorden / 27 Vragen

Ja mijn camera is ook via een browser te benaderen. Zowel binnen al buiten mijn eigen netwerk. Dat modem ken ik helaas zelf niet. Telfort moet je wel kunnen vertellen hoe je in moet loggen op je modem. In het modem moet je dan het wan ip adres zoeken wat je gebruikt voor externe benadering van buiten het netwerk (maar dit werkt ook gewoon binnen het netwerk). In mijn eigen modem heb ik onder NAT bij Port mapping een poortnummer gekoppeld aan het ip adres van de camera. Statisch ip adres heb ik toegekend onder Lan bij de DHCP leases. Als je alles hebt ingesteld moet je je camera kunnen benaderen door wanipadres:poortnummer in je adresbalk van een browser in te typen. In de Net Eye Camera app kun je die gegevens invoeren.
Ik hoop dat dit helpt!
Zo niet, laat het weten:)

barnhoorn
door barnhoorn - May 19, 2015 om 19:07
336 Antwoorden / 288 Vragen

Helaas, het lukt mij niet. Volgens mij is de poort waar het om gaat 5000.

In de App die bij de camera hoort staan twee IP adressen, de ene die ik ook in de router terugzie ....48 staat onder het kopje Ethernet en het ander onder het kopje Wifi ....87

anouksanne
door anouksanne - May 19, 2015 om 19:15
38 Antwoorden / 27 Vragen

Zie je ook iets van de DNS in het modem? Er hoort een primary en een secondary DNS in te staan en meestal staat het WAN ip adres daar in de buurt. Zonder WAN ip zal benaderen van buiten je netwerk niet lukken omdat je app of browser dan een onjuist adres heeft om naar te navigeren en dus niet goed uit zal komen.
Ik vind het lastig om je te begeleiden zonder te kunnen zien wat jij ziet. Misschien kun je printscreens maken van wat je in modem en in de app ziet en die posten? Dan kunnen we misschien meer voor je doen!

zw
door zwaardvis - May 19, 2015 om 19:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

5000 ? Zou ik toevallig uit duizenden poortnummers de juiste geraden hebben? Ik lees ergens bij Easy Connect dat hij ook wel eens 80 (het standaard poortnummer voor webservers, wat een IP-Camera in principe is) zou kunnen gebruiken.
Bepaal je externe IP adres bv hier

Staat dat op die puntjes.... 48 ???

Overigens dien je ws. tbv je IE browser een bepaalde ActiveX moeten installeren. Gebruik anders eens aan andere browser, Chrome of Firefox of zo.

anouksanne
door anouksanne - May 19, 2015 om 19:24
38 Antwoorden / 27 Vragen

Mijn camera kiest zelf voor poort 99. Volgens mij wordt die ook vaker gebruikt dus dat is ook nog een poging waard misschien.
Je externe (WAN) ip adres en de poort zijn het belangrijkste dus daar eerst naar op zoek!

zw
door zwaardvis - May 19, 2015 om 19:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Tenslotte nog dit: in principe kun je het externe IP-adres:poortnummer overal gebruiken ook thuis op je eigen netwerk. Er is echter een uitzondering: Als je modem NAT-Loopback niet ondersteunt kun je thuis alleen het interne IP-adres gebruiken. Je externe IP adres werkt dan niet om je camera te bekijken. Of dit voor jouw modem geldt weet ik niet.

barnhoorn
door barnhoorn - May 19, 2015 om 21:58
336 Antwoorden / 288 Vragen

Even voor de duidelijkheid, Ik denk het poortnummer te weten, ik weet mijn ipadres van de hoofdrouter, dus om van buitenaf er in te komen en ik weet het interne ipadres van de camera. Alleen loop ik al vast op het gebruik intern. Ik heb inmiddels ook de 5000 poort open gezet in de router maar ik het blijft niet lukken.