Webshop leverde verkeerde artikelen en is nu mijn retourzending kwijt
Ik kan over deze situatie niets vinden op 'Consuwijzer' en stel daarom deze vraag hier.
Ik bestelde en betaalde DVD's op de Webshop van de krant Trouw, maar ontving op 27-08-2014 de verkeerde DVD's. Heb die dezelfde dag teruggestuurd met ingevuld retourformulier en verzoek tot levering van de juiste DVD's.
Er kwam geen reactie, dus heb ik via formuliertje op hun website gevraagd of ze mijn retourzending hadden ontvangen en mij de juiste artikelen willen leveren. Weer geen reactie. Vervolgens een rechtstreekse email gestuurd.
Daarop kreeg ik dit antwoord: "Wij hebben uw eerdere e-mail doorgezet naar ons verzendbureau om na te vragen of zij uw retourzending hebben ontvangen. Wij hebben nog geen reactie terug ontvangen. Zodra wij een reactie terug hebben informeren wij u hierover."
Mijn vraag is: hoe lang mogen ze mij laten wachten? Het is nu 15 september dus bijna 3 weken nadat ik de zending heb geretourneerd. En als die nou niet boven water komt: is het risico dan voor mij? Dan heb ik dus betaald en kan ik fluiten naar mijn DVD's.
Het gaat niet om heel veel geld, maar dan voel ik me toch opgelicht door Trouw.
Aanvulling: de zending betrof een 'busstuk', dus zonder handtekening voor ontvangst. Ik heb het teruggestuurd bij het postagentschap naar het door de leverancier opgegeven Antwoordnummer. Dus niet aangetekend.
De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug betalen, nadat zij uw ontbindingsverklaring hebben binnen ontvangen, omdat u het bestelde product nooit heeft ontvangen.
[quote]Het gaat niet om heel veel geld, maar dan voel ik me toch opgelicht door Trouw.
Ik had het pakket zelf aangetekend versturen. Dan had ik ook nog eens het bedrag eerst terug willen hebben vermeerderd met de verzendkosten voordat het product had terug gestuurd. Op zijn minst had ik een toezegging van de verkoper willen hebben dat ze de kosten van het aangetekend versturen zouden vergoeden.
[quote=alfatrion schreef op maandag 15 sep 2014, 19:19]De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug betalen, nadat zij uw ontbindingsverklaring hebben binnen ontvangen, omdat u het bestelde product nooit heeft ontvangen.
[quote]Het gaat niet om heel veel geld, maar dan voel ik me toch opgelicht door Trouw.
Ik had het pakket zelf aangetekend versturen. Dan had ik ook nog eens het bedrag eerst terug willen hebben vermeerderd met de verzendkosten voordat het product had terug gestuurd. Op zijn minst had ik een toezegging van de verkoper willen hebben dat ze de kosten van het aangetekend versturen zouden vergoeden.
Maar waarom? De retourkosten zijn voor de klant.
[quote=adribak schreef op maandag 15 sep 2014, 14:46]Aanvulling: de zending betrof een 'busstuk', dus zonder handtekening voor ontvangst. Ik heb het teruggestuurd bij het postagentschap naar het door de leverancier opgegeven Antwoordnummer. Dus niet aangetekend.
Heb je geen bewijs van versturen gehad voor het pakketje? Een bonnetje?
Dank voor jullie reacties. Het was een aankoop van 20 euro, dus dan is aangetekend versturen wel heel kostbaar. Het retouradres was een Antwoordnummer en ik heb het 'busstuk' bij het postagentschap eigenhandig in een postzak gedeponeerd. Bewust niet in een brievenbus op straat gedaan om te voorkomen dat het vast zou komen zitten o.i.d.
Maar goed; wenig aan te doen, vrees ik. Het merkwaardigste vind ik nog het wantrouwen: denken ze nou dat ik nogmaals die 3 DVD's probeer te krijgen? Dat ik ze dubbel wil?
Ik heb nu inderdaad bericht gestuurd dat ik wil ontbinden en mijn geld terug wil. Maar als zij op het standpunt blijven dat ze eerst mijn retourzending willen zien, dan wordt het hun woord tegen het mijne.
Maar dan heb je als klant dus wel de 'omgekeerde bewijslast' en ben ik die 20 euro kwijt. Volgens Consuwijzer zijn zij verantwoordelijk voor de correcte aflevering, maar dwing dat maar eens af (en hoeveel moeite doe je voor dat bedrag).
In ieder geval koop ik er niet meer!
[quote=zoekster schreef op maandag 15 sep 2014, 19:37]Heb je geen bewijs van versturen gehad voor het pakketje?
TS heeft een bewijs van ontvangst nodig.
[quote=adribak schreef op maandag 15 sep 2014, 20:12]Maar dan heb je als klant dus wel de 'omgekeerde bewijslast' en ben ik die 20 euro kwijt.
Nee, de gewone bewijslast geld hier. Wie iets stelt moet dat onderbouwen indien dit door de tegenpartij wordt betwist.
[quote=adribak schreef op maandag 15 sep 2014, 20:12]Ik heb nu inderdaad bericht gestuurd dat ik wil ontbinden en mijn geld terug wil. Maar als zij op het standpunt blijven dat ze eerst mijn retourzending willen zien, dan wordt het hun woord tegen het mijne.
Dat is deels in jouw voordeel en deels in je nadeel.
Jij stelt een koopovereenkomst op afstand met ze te hebben.
Zij stellen dan bevrijdend te hebben geleverd, wat jij betwist, zodat ze dit moeten bewijzen en dat kunnen ze niet.
Jij stelt de overeenkomst te hebben binnen de herroepingstermijn en daarop heb je een reactie ontvangen neem ik aan
Vervolgens claimen ze het geleverde product terug.
Jij stelt dan dat zij dat hebben ontvangen, wat zij betwisten, zodat jij dit moet bewijzen maar dat kun je niet want het is niet aangetekend verstuurd.
Ik had aangegeven dat ze het konden ophalen. En dat ik het eventueel wel wilde opsturen nadat ze het door mij betaalde bedrag plus de kosten voor het aangetekend verzenden hadden overgemaakt.
[quote=alfatrion schreef op maandag 15 sep 2014, 22:29][quote=zoekster schreef op maandag 15 sep 2014, 19:37]Heb je geen bewijs van versturen gehad voor het pakketje?
TS heeft een bewijs van ontvangst nodig.
Vanuit juridisch oogpunt wel, maar met een verzendbewijs wordt doorgaans genoegen genomen.
Als je dat hebt dan zou ik het inderdaad gebruiken.
Misschien dat er juridisch ook nog wel iets mee te doen is. Het risico op verlies of achteruitgang van het product is nooit overgegaan op de koper, omdat het verkeerder product is geleverd. Bewijs van verzending zou dan wel eens genoeg kunnen zijn.
Alleen een rechtszaak kost een veelvoud van 8 euro.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'.
Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem
Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij schade o
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer