ad
door adribak Sep 15, 2014 om 14:34
Geldzaken & recht

Webshop leverde verkeerde artikelen en is nu mijn retourzending kwijt

Ik kan over deze situatie niets vinden op 'Consuwijzer' en stel daarom deze vraag hier.

Ik bestelde en betaalde DVD's op de Webshop van de krant Trouw, maar ontving op 27-08-2014 de verkeerde DVD's. Heb die dezelfde dag teruggestuurd met ingevuld retourformulier en verzoek tot levering van de juiste DVD's.

Er kwam geen reactie, dus heb ik via formuliertje op hun website gevraagd of ze mijn retourzending hadden ontvangen en mij de juiste artikelen willen leveren. Weer geen reactie. Vervolgens een rechtstreekse email gestuurd.

Daarop kreeg ik dit antwoord: "Wij hebben uw eerdere e-mail doorgezet naar ons verzendbureau om na te vragen of zij uw retourzending hebben ontvangen. Wij hebben nog geen reactie terug ontvangen. Zodra wij een reactie terug hebben informeren wij u hierover."

Mijn vraag is: hoe lang mogen ze mij laten wachten? Het is nu 15 september dus bijna 3 weken nadat ik de zending heb geretourneerd. En als die nou niet boven water komt: is het risico dan voor mij? Dan heb ik dus betaald en kan ik fluiten naar mijn DVD's.
Het gaat niet om heel veel geld, maar dan voel ik me toch opgelicht door Trouw.

861 12 Rapporteer

ad
door adribak - Sep 15, 2014 om 14:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

Aanvulling: de zending betrof een 'busstuk', dus zonder handtekening voor ontvangst. Ik heb het teruggestuurd bij het postagentschap naar het door de leverancier opgegeven Antwoordnummer. Dus niet aangetekend.

alfatrion
door alfatrion - Sep 15, 2014 om 19:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug betalen, nadat zij uw ontbindingsverklaring hebben binnen ontvangen, omdat u het bestelde product nooit heeft ontvangen.

[quote]Het gaat niet om heel veel geld, maar dan voel ik me toch opgelicht door Trouw.
Ik had het pakket zelf aangetekend versturen. Dan had ik ook nog eens het bedrag eerst terug willen hebben vermeerderd met de verzendkosten voordat het product had terug gestuurd. Op zijn minst had ik een toezegging van de verkoper willen hebben dat ze de kosten van het aangetekend versturen zouden vergoeden.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 19:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 15 sep 2014, 19:19]De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug betalen, nadat zij uw ontbindingsverklaring hebben binnen ontvangen, omdat u het bestelde product nooit heeft ontvangen.

[quote]Het gaat niet om heel veel geld, maar dan voel ik me toch opgelicht door Trouw.
Ik had het pakket zelf aangetekend versturen. Dan had ik ook nog eens het bedrag eerst terug willen hebben vermeerderd met de verzendkosten voordat het product had terug gestuurd. Op zijn minst had ik een toezegging van de verkoper willen hebben dat ze de kosten van het aangetekend versturen zouden vergoeden.
Maar waarom? De retourkosten zijn voor de klant.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 19:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O ik zie het al, de verkeerde spullen zijn geleverd.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 19:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=adribak schreef op maandag 15 sep 2014, 14:46]Aanvulling: de zending betrof een 'busstuk', dus zonder handtekening voor ontvangst. Ik heb het teruggestuurd bij het postagentschap naar het door de leverancier opgegeven Antwoordnummer. Dus niet aangetekend.
Heb je geen bewijs van versturen gehad voor het pakketje? Een bonnetje?

ad
door adribak - Sep 15, 2014 om 20:12
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie reacties. Het was een aankoop van 20 euro, dus dan is aangetekend versturen wel heel kostbaar. Het retouradres was een Antwoordnummer en ik heb het 'busstuk' bij het postagentschap eigenhandig in een postzak gedeponeerd. Bewust niet in een brievenbus op straat gedaan om te voorkomen dat het vast zou komen zitten o.i.d.

Maar goed; wenig aan te doen, vrees ik. Het merkwaardigste vind ik nog het wantrouwen: denken ze nou dat ik nogmaals die 3 DVD's probeer te krijgen? Dat ik ze dubbel wil?

Ik heb nu inderdaad bericht gestuurd dat ik wil ontbinden en mijn geld terug wil. Maar als zij op het standpunt blijven dat ze eerst mijn retourzending willen zien, dan wordt het hun woord tegen het mijne.
Maar dan heb je als klant dus wel de 'omgekeerde bewijslast' en ben ik die 20 euro kwijt. Volgens Consuwijzer zijn zij verantwoordelijk voor de correcte aflevering, maar dwing dat maar eens af (en hoeveel moeite doe je voor dat bedrag).

In ieder geval koop ik er niet meer!

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 20:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eerst maar het antwoord afwachten, misschien valt het mee.

alfatrion
door alfatrion - Sep 15, 2014 om 22:29
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 15 sep 2014, 19:37]Heb je geen bewijs van versturen gehad voor het pakketje?
TS heeft een bewijs van ontvangst nodig.

[quote=adribak schreef op maandag 15 sep 2014, 20:12]Maar dan heb je als klant dus wel de 'omgekeerde bewijslast' en ben ik die 20 euro kwijt.
Nee, de gewone bewijslast geld hier. Wie iets stelt moet dat onderbouwen indien dit door de tegenpartij wordt betwist.

[quote=adribak schreef op maandag 15 sep 2014, 20:12]Ik heb nu inderdaad bericht gestuurd dat ik wil ontbinden en mijn geld terug wil. Maar als zij op het standpunt blijven dat ze eerst mijn retourzending willen zien, dan wordt het hun woord tegen het mijne.

Dat is deels in jouw voordeel en deels in je nadeel.

Jij stelt een koopovereenkomst op afstand met ze te hebben.
Zij stellen dan bevrijdend te hebben geleverd, wat jij betwist, zodat ze dit moeten bewijzen en dat kunnen ze niet.
Jij stelt de overeenkomst te hebben binnen de herroepingstermijn en daarop heb je een reactie ontvangen neem ik aan

Vervolgens claimen ze het geleverde product terug.
Jij stelt dan dat zij dat hebben ontvangen, wat zij betwisten, zodat jij dit moet bewijzen maar dat kun je niet want het is niet aangetekend verstuurd.

Ik had aangegeven dat ze het konden ophalen. En dat ik het eventueel wel wilde opsturen nadat ze het door mij betaalde bedrag plus de kosten voor het aangetekend verzenden hadden overgemaakt.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 22:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 15 sep 2014, 22:29][quote=zoekster schreef op maandag 15 sep 2014, 19:37]Heb je geen bewijs van versturen gehad voor het pakketje?
TS heeft een bewijs van ontvangst nodig.

Vanuit juridisch oogpunt wel, maar met een verzendbewijs wordt doorgaans genoegen genomen.

alfatrion
door alfatrion - Sep 15, 2014 om 22:41
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als je dat hebt dan zou ik het inderdaad gebruiken.

Misschien dat er juridisch ook nog wel iets mee te doen is. Het risico op verlies of achteruitgang van het product is nooit overgegaan op de koper, omdat het verkeerder product is geleverd. Bewijs van verzending zou dan wel eens genoeg kunnen zijn.

Alleen een rechtszaak kost een veelvoud van 8 euro.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 22:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hij heeft geen verzendbewijs, hij heeft het gewoon in de postzak gedaan. Dit wordt een kwestie van hopen dat Trouw een beetje meewerkt.

ad
door adribak - Sep 16, 2014 om 15:07
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt er toch op dat ik beter af was geweest als ik gewoon had gezegd dat ik niets ontvangen had. Nu ik zo eerlijk ben geweest om de verkeerde DVD's terug te sturen, heeft de webwinkel kennelijk de mogelijkheid om mij aan te spreken op mijn verantwoordelijkheid als verzender.

Maar goed; ik heb van Consuwijzer een brief gedownload om in gebreke te stellen en mijn geld terug te vragen. Hopelijk doen ze dat. En anders is het jammer van de 20 euro maar laat ik het erbij.

Wat mij betreft discussie gesloten.