ha
door haakster Jul 31, 2015 om 19:38
Geldzaken & recht

Webwinkel en retourbedrag

Ik heb ergens gelezen dat als je iets bestelt en weer retourneert bij een webwinkel, de leverancier het gehele betaalde bedrag dient terug te storten, maar dat de kosten van de retourzending voor rekening van de koper zijn. Tenzij de bestelling maar gedeeltelijk wordt geretourneerd, dan moet de koper wel de verzendkosten betalen. Klopt dit?
Het gaat maar een een klein bedrag, maar ik ben er kwaad om. Ik heb voor 8,50 een bestelling gedaan, daarbij kwamen 2,95 verzendkosten en (tot mijn verbazing) 89 cent voor de vooruitbetaling per Ideal.
Het artikel bleek niet te zijn wat ik ervan verwachtte en ik heb het geretourneerd. Dit kostte me 6,95. Daarna kreeg ik alleen 8,50 retour. Als ik dat had geweten had ik het wel naar de kringloop gebracht.
Ik heb gemaild naar de verkoper (een handwerkzaakje) dat het gebruikelijk is dat de kosten van verzending ook geretourneerd worden. Daarop werd ik 's avonds opgebeld door een meneer en nogal uitgefoeterd. Hij had het zelfs over zijn advocaat.... Ik had hier geen zin in en heb de hoorn erop gegooid. (bij wijze van spreken dan)
Heb ik nu nog recht op die 3,84? Het gaat me niet om het geld, maar om de manier waarop. Als ik hier recht op heb, hoe moet ik dat aanpakken dan?

2638 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De retourkosten zijn voor u. De andere kosten zijn voor de verkoper. Dus de verzendkosten en het extra geld voor Ideal.

U zou hierover een klacht kunnen indienen bij consuwijzer (ACM), maar die zal er vrees ik weinig mee doen. Er zijn helaas veel kleine webshopjes die zich niet aan de wet houden.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de reacties. Ik weet nu tenminste dat ik gelijk heb. Op hun website stond niets over retourkosten voor rekening van de klant, ik nam in eerste instantie aan dat die voor mijn rekening kwamen. Maar aangezien ze moeilijk doen, ga ik die nu ook terugvragen. Ik heb ze gemaild en hopelijk gaat die meneer niet weer aan de telefoon hangen. Ik heb erbij gezet dat ik een eventuele reactie per mail wil en niet per telefoon.

Vervelend allemaal, want die mensen zijn volgens mij gewoon erg dom. Dom en een grote bek, dat schijnt vaak samen te gaan.

Maar ja, wat kan ik nog meer doen behalve mailen dat ik gelijk heb? Een klacht indienen bij die Consuwijzer?

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een vraagje over die retourkosten. Er staat dat je die terug mag krijgen als er niet vantevoren vermeld is dat je die als klant moet betalen. Weet u misschien wat er wordt bedoeld met 'vantevoren'? Voordat de bestelling rond is? Moet het op de website staan? In dat geval heb ik er recht op.

Maar ik heb wel toen ik ze een mail stuurde dat ik het terug wilde sturen van hen te horen gekregen dat ik het op eigen kosten terug kon sturen en dat ik dan het volledige aankoopbedrag retour zou krijgen. Dat van dat aankoopbedrag begint hij nu geloof ik wel te snappen, al moet ik nog zien of ik het krijg.

Maar die retourkosten hoeft hij niet te betalen, zegt hij, omdat hij dat vantevoren heeft gezegd. Maar dat was dus nadat ik de bestelling had ontvangen. Weet u misschien hoe dat zit?

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 21:07:

Maar ja, wat kan ik nog meer doen behalve mailen dat ik gelijk heb? Een klacht indienen bij die Consuwijzer?

Niets, tenzij ze bij een Geschillencommissie zijn aangesloten, maar ik weet nu al dat dat niet zo is.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volkomen begrijpelijk dat u "kwaad" bent.
Het is immers groot onrecht dat u zelf de retourkosten moet betalen.
Kan de ondernemer toch makkelijk zelf betalen.
Moet toch kunnen dat u onbezonnen iets besteld.
Daar mogen natuurlijk voor u geen kosten aanzitten.
Wellicht gelijk smartengeld vragen voor gederfde levensvreugde.

U moest zich schamen.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 22:53:
Maar ik heb wel toen ik ze een mail stuurde dat ik het terug wilde sturen van hen te horen gekregen dat ik het op eigen kosten terug kon sturen en dat ik dan het volledige aankoopbedrag retour zou krijgen. Dat van dat aankoopbedrag begint hij nu geloof ik wel te snappen, al moet ik nog zien of ik het krijg.

Maar die retourkosten hoeft hij niet te betalen, zegt hij, omdat hij dat vantevoren heeft gezegd. Maar dat was dus nadat ik de bestelling had ontvangen. Weet u misschien hoe dat zit?

Dat moet natuurlijk voor het aangaan van de overeenkomst gebeuren, niet nadat u de bestelling heeft ontvangen.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2015 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

haverkamp schreef op vrijdag 31 jul 2015, 23:17: Volkomen begrijpelijk dat u "kwaad" bent.
Het is immers groot onrecht dat u zelf de retourkosten moet betalen.
Kan de ondernemer toch makkelijk zelf betalen.
Moet toch kunnen dat u onbezonnen iets besteld.
Daar mogen natuurlijk voor u geen kosten aanzitten.
Wellicht gelijk smartengeld vragen voor gederfde levensvreugde.

U moest zich schamen.

Zo is het niet helemaal gegaan. Ik had gegoogeld op Pingouin Esterel katoen en kwam toen op deze website uit. Daar stond slechts een foto van een bol garen, in de gewenste kleur, dus ik bestelde het. Bij aankomst bleek het acryl te zijn. Er stond niet bij op de website of het acryl of katoen was. Ik heb inmiddels begrepen dat de ondernemer informatieplicht heeft.

Als ik het dan terugstuur en niet moeilijk erover doe dat ik zelf de retourkosten moet betalen (ik wist niet beter) en men wil de verzendkosten en de kosten voor een Idealbetaling (wat trouwens ook niet vooraf vermeld werd, dat daar kosten aan verbonden waren) niet wil terugstorten, dan stuur ik ze een mailtje met het verzoek om ook deze kosten te retourneren. Met een link naar een pagina met voorwaarden voor online aankopen, waarin dat verteld word.

Vervolgens word ik dan in de avonduren gebeld door een meneer die mij op hoge toon begint uit te leggen dat ik er niets van snap en het beter had moeten lezen en ronduit onaangenaam gaat doen. Meerdere malen zeg ik dat ik het gesprek wil beëindigen en hij blijft maar doorratelen, op een zeer onbeschofte toon. Zodat ik het gesprek maar verbroken heb, want daar had ik geen zin.

Ik bestel heel vaak garen online en tot nu had ik bij andere webwinkels alleen maar positieve ervaringen, prima service en vriendelijke behandeling, vandaar dat ik in goed vertrouwen vooruit heb betaald.

Het gaat me niet om het geld, het gaat om de manier waarop het gegaan is. Zo ga je niet met je klanten om. Als je een webwinkel hebt dan kun je niet alle nadelen bij de klant leggen. Zo is het ook in de wet geregeld.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het legioen van koopverslavenden die de duvel en z'n ouwe moer kopen om het te bekijken en het subiet te retourneren groeit met de dag. En dan luidkeels klagen over het betalen van de retourkosten.

Met honderd klantjes per dag mag een web-winkeltje dagelijks honderd keer 6,95 uit eigen zak betalen. Je verkoopt niks en wordt straatarm, om vervolgens door de koopverslaafde afgezeken te worden door klachten-websites.

Iets kopen en het terugsturen? Dan kost je dat geld.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vooroordelen allemaal. Ik dacht dat het hier ging over hoe een en ander wettelijk geregeld is. Daar ging mijn vraag in ieder geval wel over.

Ik heb niet gevraagd om meningen over mijn koopgedrag. Volgens mij hebben Jugendstil en Haverkamp ook niet echt gelezen waar het om ging. Of bent u soms zelf de eigenaar van dat winkeltje?

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 19:38: Ik heb ergens gelezen dat als je iets bestelt en weer retourneert bij een webwinkel, de leverancier het gehele betaalde bedrag dient terug te storten, maar dat de kosten van de retourzending voor rekening van de koper zijn. Tenzij de bestelling maar gedeeltelijk wordt geretourneerd, dan moet de koper wel de verzendkosten betalen. Klopt dit?

Ja, maar... als de verkoper niet heeft aangegeven dat de retour verzendkosten voor jouw rekening komen, dan moet hij deze ook vergoeden. Als jij stelt dat de verkoper niet op deze kosten heeft gewezen, dan moet hij bewijzen dat hij dat wel heeft gedaan. Ik vermoed zo dat dit hier geen eenvoudige zaak zal zijn.

haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 19:38: Heb ik nu nog recht op die 3,84? Het gaat me niet om het geld, maar om de manier waarop. Als ik hier recht op heb, hoe moet ik dat aanpakken dan?

Als je het bedrag niet binnen 14 dagen terug hebt, dan kun je een incassobureau inschakelen Hiervoor krijg je bovendien een vergoeding van 48,40 euro van hem. Als dat geen zode aan de dijk zet kun je naar de rechter.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo haakster,

.....Ik heb ergens gelezen dat als je iets bestelt en weer retourneert bij een webwinkel, de leverancier het gehele betaalde bedrag dient terug te storten, maar dat de kosten van de retourzending voor rekening van de koper zijn. Tenzij de bestelling maar gedeeltelijk wordt geretourneerd, dan moet de koper wel de verzendkosten betalen. Klopt dit? .....
Nee. Neem aan dat je bedoelt:.....maar dat de kosten van de retourzending voor rekening van de verkoper zijn.

Verzendkosten terugbetalen?

Belangrijk daarbij te vermelden is dat het moet gaan om alle betaalde bedragen, dus ook de oorspronkelijke verzend -en betaalkosten. Voor de verzendkosten geldt dat alleen die kosten moeten worden terugbetaald van de bij de webwinkel aangeboden goedkoopste optie van verzending. Biedt een shop naast gewone levering, ook aangetekende levering aan, dan hoeft een webshop alleen de verzendkosten van de “gewone verzending” terug te betalen, de klant koos immers zelf voor aangetekend.

Alleen het retourneren is voor kosten van de consumenten, mits dit duidelijk is vermeld. Vergeet een shop te vermelden dat het retourneren voor de rekening van de klant is, dan moet de winkel de retourkosten dragen. Kan een klant gratis retourneren, dan moet dat ook vermeld worden. Overigens moet er zelf een indicatie van de retourkosten gegeven worden als het niet “per gewone post” terug gestuurd kan worden, dat kan bij grote producten het geval zijn.
(Bron)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste haakster,

in de volgende link vind u meer informatie en leest u wat u kunt doen, klik hier en hier.

Als u de gehele bestelling retourneert binnen de bedenktijd (14 dagen) en de verkoper heeft u niet gewezen op retourkosten dan zijn de retourkosten voor rekening van de verkoper en dient u alles terug te krijgen.
Geen idee wie de verkoper is maar als er al snel over een advocaat gesproken wordt dan kan het wellicht geen kwaad om bovenstaande links naar de verkoper te sturen.
Hoop dat het snel opgelost wordt voor u.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betalingen middels Ideal zijn niet altijd gratis, een Ideal betaling verloopt via een erkend bedrijf die de betaling afhandelt. Als dat bedrijf kosten in rekening brengt wordt de webshop er niet beter van. De meeste webshops vergoeden bij retourneren enkel de aankoop prijs en niet de kosten voor retour zenden tenzij expliciet is vermeldt dat retourneren geheel gratis is. Wat ik niet snap is dat de webshop maar 2 euro 75 aan verzendkosten rekent en u 6 euro 95 neer telt om een bolletje wol van 8 euro 50 retour te sturen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 22:53: Maar die retourkosten hoeft hij niet te betalen, zegt hij, omdat hij dat vantevoren heeft gezegd. Maar dat was dus nadat ik de bestelling had ontvangen. Weet u misschien hoe dat zit?

Beste haakster,

de informatieplicht over betalen bij retour sturen geldt uiteraard voordat de koop wordt aangegaan. Zie de volgende link voor wat de informatieplicht van de ondernemer inhoud, klik hier.
Daar staat heel duidelijk: "Of u moet betalen voor het terugsturen van het product".

Natuurlijk kunt u zoals alfatrion aangeeft een incassobureau inzetten, maar voor het bedrag waarover het gaat zou ik als u was toch nog even goed nadenken.
Gezien de wijze waarop u te woord bent gestaan snap ik dat u boos bent. Het is u wellicht alleen maar er om te doen dat anderen niet hetzelfde lot treft.
Misschien is het een beter idee om uw klacht bij de ACM te melden.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 23:15:
haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 21:07:

Maar ja, wat kan ik nog meer doen behalve mailen dat ik gelijk heb? Een klacht indienen bij die Consuwijzer?

Niets, tenzij ze bij een Geschillencommissie zijn aangesloten, maar ik weet nu al dat dat niet zo is.

Wel degelijk een klacht indienen bij consuwijzer. Dan is het in ieder geval bekend en wordt nagegaan of er meer klachten zijn over die webshop!

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerritaltena schreef op zaterdag 1 aug 2015, 17:07:
zoekster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 23:15:
haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 21:07:

Maar ja, wat kan ik nog meer doen behalve mailen dat ik gelijk heb? Een klacht indienen bij die Consuwijzer?

Niets, tenzij ze bij een Geschillencommissie zijn aangesloten, maar ik weet nu al dat dat niet zo is.

Wel degelijk een klacht indienen bij consuwijzer. Dan is het in ieder geval bekend en wordt nagegaan of er meer klachten zijn over die webshop!

Dat had ik in mijn eerste reactie ook al gezegd.

Ik bedoelde met niets, dat er eigenlijk verder niet zoveel aan te doen is om je geld terug te krijgen. Tenzij je voor die paar euro naar de rechter wilt stappen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zaterdag 1 aug 2015, 13:10: Wat ik niet snap is dat de webshop maar 2 euro 75 aan verzendkosten rekent en u 6 euro 95 neer telt om een bolletje wol van 8 euro 50 retour te sturen.

Ik begrijp dat u dat niet snapt, want u weet er het fijne niet van. Het waren 10 bollen wol en ze zaten in een grote doos. De winkelier verstuurde het met een koeriersbedrijf, dat niet voor particulieren werkt, voor zover ik weet. Ik moet het met PostNL doen en die rekenen 6,95. Er is ook nog ergens Kiala die het voor 4 euro doet, maar dan ben ik een middag met het OV kwijt.

Niet dat het er verder toe doet...

ve
door verwijderd - Aug 1, 2015 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor alle reacties, ik ben heel veel wijzer geworden.

Ik ga inderdaad een klacht indienen want ik kreeg net weer een onbeschofte mail met veel taalfouten en hoofdletters. En de mededeling dat ik de verzend- en administatiekosten alsnog terugkrijg. Geen woord van excuus.

Ze zou het donderdag overgemaakt hebben, maar het is nog niet binnen op mijn rekening. Maar dat kan maandag nog komen.

En de retourkosten wil ze niet vergoeden, ondanks alle linkjes en screenshots die ik haar gestuurd heb.

"U verstuurd ons alleen wat u het beste uitkomt en in uw straatje past. Helaas hebben wij navraag gedaan en meerdere webwinkels bekeken en daar staat ook de retour zendingen niet vermeld. Bij een aantal webwinkels staat het wel netjes vermeld inderdaad."