Webwinkel en retourbedrag
Ik heb ergens gelezen dat als je iets bestelt en weer retourneert bij een webwinkel, de leverancier het gehele betaalde bedrag dient terug te storten, maar dat de kosten van de retourzending voor rekening van de koper zijn. Tenzij de bestelling maar gedeeltelijk wordt geretourneerd, dan moet de koper wel de verzendkosten betalen. Klopt dit?
Het gaat maar een een klein bedrag, maar ik ben er kwaad om. Ik heb voor 8,50 een bestelling gedaan, daarbij kwamen 2,95 verzendkosten en (tot mijn verbazing) 89 cent voor de vooruitbetaling per Ideal.
Het artikel bleek niet te zijn wat ik ervan verwachtte en ik heb het geretourneerd. Dit kostte me 6,95. Daarna kreeg ik alleen 8,50 retour. Als ik dat had geweten had ik het wel naar de kringloop gebracht.
Ik heb gemaild naar de verkoper (een handwerkzaakje) dat het gebruikelijk is dat de kosten van verzending ook geretourneerd worden. Daarop werd ik 's avonds opgebeld door een meneer en nogal uitgefoeterd. Hij had het zelfs over zijn advocaat.... Ik had hier geen zin in en heb de hoorn erop gegooid. (bij wijze van spreken dan)
Heb ik nu nog recht op die 3,84? Het gaat me niet om het geld, maar om de manier waarop. Als ik hier recht op heb, hoe moet ik dat aanpakken dan?
De retourkosten zijn voor u. De andere kosten zijn voor de verkoper. Dus de verzendkosten en het extra geld voor Ideal.
U zou hierover een klacht kunnen indienen bij consuwijzer (ACM), maar die zal er vrees ik weinig mee doen. Er zijn helaas veel kleine webshopjes die zich niet aan de wet houden.
Dank voor de reacties. Ik weet nu tenminste dat ik gelijk heb. Op hun website stond niets over retourkosten voor rekening van de klant, ik nam in eerste instantie aan dat die voor mijn rekening kwamen. Maar aangezien ze moeilijk doen, ga ik die nu ook terugvragen. Ik heb ze gemaild en hopelijk gaat die meneer niet weer aan de telefoon hangen. Ik heb erbij gezet dat ik een eventuele reactie per mail wil en niet per telefoon.
Vervelend allemaal, want die mensen zijn volgens mij gewoon erg dom. Dom en een grote bek, dat schijnt vaak samen te gaan.
Maar ja, wat kan ik nog meer doen behalve mailen dat ik gelijk heb? Een klacht indienen bij die Consuwijzer?
Nog even een vraagje over die retourkosten. Er staat dat je die terug mag krijgen als er niet vantevoren vermeld is dat je die als klant moet betalen. Weet u misschien wat er wordt bedoeld met 'vantevoren'? Voordat de bestelling rond is? Moet het op de website staan? In dat geval heb ik er recht op.
Maar ik heb wel toen ik ze een mail stuurde dat ik het terug wilde sturen van hen te horen gekregen dat ik het op eigen kosten terug kon sturen en dat ik dan het volledige aankoopbedrag retour zou krijgen. Dat van dat aankoopbedrag begint hij nu geloof ik wel te snappen, al moet ik nog zien of ik het krijg.
Maar die retourkosten hoeft hij niet te betalen, zegt hij, omdat hij dat vantevoren heeft gezegd. Maar dat was dus nadat ik de bestelling had ontvangen. Weet u misschien hoe dat zit?
haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 21:07:
Maar ja, wat kan ik nog meer doen behalve mailen dat ik gelijk heb? Een klacht indienen bij die Consuwijzer?
Niets, tenzij ze bij een Geschillencommissie zijn aangesloten, maar ik weet nu al dat dat niet zo is.
Volkomen begrijpelijk dat u "kwaad" bent.
Het is immers groot onrecht dat u zelf de retourkosten moet betalen.
Kan de ondernemer toch makkelijk zelf betalen.
Moet toch kunnen dat u onbezonnen iets besteld.
Daar mogen natuurlijk voor u geen kosten aanzitten.
Wellicht gelijk smartengeld vragen voor gederfde levensvreugde.
U moest zich schamen.
haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 22:53:
Maar ik heb wel toen ik ze een mail stuurde dat ik het terug wilde sturen van hen te horen gekregen dat ik het op eigen kosten terug kon sturen en dat ik dan het volledige aankoopbedrag retour zou krijgen. Dat van dat aankoopbedrag begint hij nu geloof ik wel te snappen, al moet ik nog zien of ik het krijg.
Maar die retourkosten hoeft hij niet te betalen, zegt hij, omdat hij dat vantevoren heeft gezegd. Maar dat was dus nadat ik de bestelling had ontvangen. Weet u misschien hoe dat zit?
Dat moet natuurlijk voor het aangaan van de overeenkomst gebeuren, niet nadat u de bestelling heeft ontvangen.
haverkamp schreef op vrijdag 31 jul 2015, 23:17: Volkomen begrijpelijk dat u "kwaad" bent.
Het is immers groot onrecht dat u zelf de retourkosten moet betalen.
Kan de ondernemer toch makkelijk zelf betalen.
Moet toch kunnen dat u onbezonnen iets besteld.
Daar mogen natuurlijk voor u geen kosten aanzitten.
Wellicht gelijk smartengeld vragen voor gederfde levensvreugde.
U moest zich schamen.
Zo is het niet helemaal gegaan. Ik had gegoogeld op Pingouin Esterel katoen en kwam toen op deze website uit. Daar stond slechts een foto van een bol garen, in de gewenste kleur, dus ik bestelde het. Bij aankomst bleek het acryl te zijn. Er stond niet bij op de website of het acryl of katoen was. Ik heb inmiddels begrepen dat de ondernemer informatieplicht heeft.
Als ik het dan terugstuur en niet moeilijk erover doe dat ik zelf de retourkosten moet betalen (ik wist niet beter) en men wil de verzendkosten en de kosten voor een Idealbetaling (wat trouwens ook niet vooraf vermeld werd, dat daar kosten aan verbonden waren) niet wil terugstorten, dan stuur ik ze een mailtje met het verzoek om ook deze kosten te retourneren. Met een link naar een pagina met voorwaarden voor online aankopen, waarin dat verteld word.
Vervolgens word ik dan in de avonduren gebeld door een meneer die mij op hoge toon begint uit te leggen dat ik er niets van snap en het beter had moeten lezen en ronduit onaangenaam gaat doen. Meerdere malen zeg ik dat ik het gesprek wil beëindigen en hij blijft maar doorratelen, op een zeer onbeschofte toon. Zodat ik het gesprek maar verbroken heb, want daar had ik geen zin.
Ik bestel heel vaak garen online en tot nu had ik bij andere webwinkels alleen maar positieve ervaringen, prima service en vriendelijke behandeling, vandaar dat ik in goed vertrouwen vooruit heb betaald.
Het gaat me niet om het geld, het gaat om de manier waarop het gegaan is. Zo ga je niet met je klanten om. Als je een webwinkel hebt dan kun je niet alle nadelen bij de klant leggen. Zo is het ook in de wet geregeld.
Het legioen van koopverslavenden die de duvel en z'n ouwe moer kopen om het te bekijken en het subiet te retourneren groeit met de dag. En dan luidkeels klagen over het betalen van de retourkosten.
Met honderd klantjes per dag mag een web-winkeltje dagelijks honderd keer 6,95 uit eigen zak betalen. Je verkoopt niks en wordt straatarm, om vervolgens door de koopverslaafde afgezeken te worden door klachten-websites.
Iets kopen en het terugsturen? Dan kost je dat geld.
Wat een vooroordelen allemaal. Ik dacht dat het hier ging over hoe een en ander wettelijk geregeld is. Daar ging mijn vraag in ieder geval wel over.
Ik heb niet gevraagd om meningen over mijn koopgedrag. Volgens mij hebben Jugendstil en Haverkamp ook niet echt gelezen waar het om ging. Of bent u soms zelf de eigenaar van dat winkeltje?
haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 19:38: Ik heb ergens gelezen dat als je iets bestelt en weer retourneert bij een webwinkel, de leverancier het gehele betaalde bedrag dient terug te storten, maar dat de kosten van de retourzending voor rekening van de koper zijn. Tenzij de bestelling maar gedeeltelijk wordt geretourneerd, dan moet de koper wel de verzendkosten betalen. Klopt dit?
Ja, maar... als de verkoper niet heeft aangegeven dat de retour verzendkosten voor jouw rekening komen, dan moet hij deze ook vergoeden. Als jij stelt dat de verkoper niet op deze kosten heeft gewezen, dan moet hij bewijzen dat hij dat wel heeft gedaan. Ik vermoed zo dat dit hier geen eenvoudige zaak zal zijn.
haakster schreef op vrijdag 31 jul 2015, 19:38: Heb ik nu nog recht op die 3,84? Het gaat me niet om het geld, maar om de manier waarop. Als ik hier recht op heb, hoe moet ik dat aanpakken dan?
Als je het bedrag niet binnen 14 dagen terug hebt, dan kun je een incassobureau inschakelen Hiervoor krijg je bovendien een vergoeding van 48,40 euro van hem. Als dat geen zode aan de dijk zet kun je naar de rechter.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer