door willempieter Oct 2, 2014 om 10:41
Geldzaken & recht

Weigeren van koper muntgeld

Aan de kassa van Action te Eibergen werd mijn koper muntgeld als betaling geweigerd. Dit zou landelijk gelden voor Action. Mag zomaar een wettig betaalmiddel geweigerd worden door een winkel?

13107 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2014 om 10:46
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kan (als voorbeeld in Maastricht) bij de Aldi met 1 en 2 cent muntjes betalen en krijg die ook als wisselgeld. Bij de AH in dezelfde stad worden ze geweigerd, en er wordt afgerond.

Een winkel mag en kan1 en 2 cent muntjes weigeren.

Andersom mag als je (als voorbeeld) een bedrag van € 1.000,00 wil betalen met muntjes van 5, 10, 20 en 50 cent muntjes de winkelier dit ook weigeren.

Over welk koper muntgeld gaat je vraag, dan wordt het beantwoorden een stuk makkelijker.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet welk bedrag in wat voor muntjes u wilde betalen, maar volgens Wikipedia hoeft een winkel een betaling in meer dan 50 munten niet te accepteren. Afgezien nog van het feit dat ze muntjes van 1 of 2 cent helemaal kunnen weigeren.

Maar als u daat bijvoorbeeld iets van 20 euro komt kopen met 5 cents stukken, hebben ze groot gelijk.

Maar iets van 50 euro in 1 euro stukken zullen ze eerder grasg accepteren.

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2014 om 10:55
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor eerdere soortgelijke vragen, via het zoekveld rechtsbovenaan gevonden.

edrick3
door edrick3 - Oct 2, 2014 om 12:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo willempieter,

Ja, dat mag. Een verkoper mag kleingeld weigeren, als hij dit duidelijk heeft aangegeven. Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren.

Briefpapier of kleingeld
Hoewel Nederlandse bankbiljetten en munten wettige betaalmiddelen zijn, kan niemand verplicht worden om deze te accepteren. Zo weigeren sommige winkels niet alleen bepaald kleingeld, ook coupures van 100 euro of hoger worden vaak geweigerd. Dit laatste is vaak om veiligheidsredenen.
(Bron:Jurofoon)

Met vr.gr.

pi
door pieterwolters - Oct 2, 2014 om 18:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkel mag zelfs weigeren om überhaupt cash aan te nemen. Of dat handig is van ze is een andere discussie.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2014 om 19:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan gewoon pinnen dan bent u in de praktijk bijna overal welkom.

Cookies
door Cookies - Oct 2, 2014 om 19:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wordt tijd dat ze die achterlijke 1 en 2 eurocenten uit de handel halen. Productiekosten ligger hoger dan de waarde van die muntjes. Kan me voorstellen dat geen winkelier vrolijk wordt van het tellen van die muntjes aan het einde van de dag.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die worden niet geteld, maar gewogen.

Cookies
door Cookies - Oct 2, 2014 om 19:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 19:37]Die worden niet geteld, maar gewogen.

Je hebt gelijk. Stom van me. Neemt niet weg dat ik voorstander ben en blijf van verdwijnen van die muntjes.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik heb in mijn la nog een "halfje" liggen. Dus waar moppert u over? ;-)

Afgezien daarvan had men beter twee en drie cent muntstukken kunnen slaan, en de één en vijf laten vervallen. Veel handiger.

ma
door marleenvanh - Oct 3, 2014 om 13:20
451 Antwoorden / 1 Vragen

Winkelier moet het inderdaad DUIDELIJK maken aan de klant welk 'geld' hij/zij wel of niet accepteert. Dat dat pas bij de kassa duidelijk wordt vind ik persoonlijk euh... NIET echt duidelijk. Het zou WETTELIJK VERPLICHT, van buiten af leesbaar, op de deur moeten staan zodat mensen het weten VOOR ze op het punt zijn gekomen komen waar ze de aankopen moeten afrekenen. Maar ja, dan zouden ze wel eens hùn keuze kunnen maken om helemaal niet binnen te komen..... De andere kant namelijk het alleen cash accepteren (ja het bestaat nog) vind ik, anno 2014, eigenlijk schandalig.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2014 om 13:34
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Hoeveel informatie moet er al niet op de winkeldeur zichtbaar zijn?
Openingstijden, betaalmogelijkheden, keurmerken, reclameaanbiedingen, bedenk het maar. Soms zie je nu al door de bomen het bos niet meer. Nog een bordje erbij? Nutteloos. "Men" weet zo zachtjes aan wel dat 1 en 2 cent muntjes zelden geaccepteerd worden, maar je krijgt ze ook bijna nergens meer als wisselgeld. Ook met een grotere coupure als € 50 of € 100 mag als algemeen bekend beschouwd worden. Als je een auto of iets duurs gaat kopen en je moet cash € 10.000 betalen zal de verkoper ook niet blij zijn met biljetten van € 5 en 10.

Nederland is al een wetjesland maar vooral een bordjesland, maar er komen momenten dat je bordjesblind wordt.

lh
door lhe - Oct 3, 2014 om 14:17
17 Antwoorden / 4 Vragen

mag niet geweigerd worden, is een WETTELIJK betaalmiddel

edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2014 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=lhe schreef op vrijdag 3 okt 2014, 14:17]mag niet geweigerd worden, is een WETTELIJK betaalmiddel

Dat klopt dus niet; WEL dat het een wettig betaalmiddel is, NIET dat het niet geweigerd zou mogen worden.

Zie reactie 2/10 12.22uur.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willempieter

Misschien kunt u vertellen welk bedrag u met welke muntjes wilde betalen? Dan wordt het wat duidelijker.

endemion
door endemion - Oct 3, 2014 om 16:16
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marleenvanh schreef op vrijdag 3 okt 2014, 13:20]Winkelier moet het inderdaad DUIDELIJK maken aan de klant welk 'geld' hij/zij wel of niet accepteert. Dat dat pas bij de kassa duidelijk wordt vind ik persoonlijk euh... NIET echt duidelijk. Het zou WETTELIJK VERPLICHT, van buiten af leesbaar, op de deur moeten staan zodat mensen het weten VOOR ze op het punt zijn gekomen komen waar ze de aankopen moeten afrekenen. Maar ja, dan zouden ze wel eens hùn keuze kunnen maken om helemaal niet binnen te komen..... De andere kant namelijk het alleen cash accepteren (ja het bestaat nog) vind ik, anno 2014, eigenlijk schandalig.
Dan mag je je toch eens wat meer verdiepen in privacy zaken.

ka
door katelijntje - Oct 3, 2014 om 17:15
28 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij mag een winkelier muntgeld niet weigeren daar het een wettig betaalmiddel is.
Bij heel veel kassa's geven ze aan welk papieren geld niet geaccepteerd wordt zoals: hiervan hebben we niet van terug (500 euro geloof ik).
Ik kan me voorstellen als je bijvoorbeeld 10 euro moet betalen dat ze niet happy zijn als je met 200 muntstukjes van 5 eurocent wilt betalen. Mijn ervaring is dat de winkeliers blij zijn als je met muntstukjes betaalt,hebben ze wisselgeld in de kassala ( wel een redelijke).
Men kan de klant niet verplichten om te gaan pinnen. Als ik b.v. een auto koop voor 10.000 euro doe ik dit niet in cash daar ik het niet prettig vind om met zoveel geld op straat te lopen.maar maak ik het over via internet bankieren of ik pin bij de autodealer wat de dealer liever heeft.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2014 om 17:25
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Kattelijntje,

Volgens mij mag een winkelier muntgeld niet weigeren daar het een wettig betaalmiddel is.

Edrick3 schreef eerder:
Ja, dat mag. Een verkoper mag kleingeld weigeren, als hij dit duidelijk heeft aangegeven. Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren. Briefpapier of kleingeld Hoewel Nederlandse bankbiljetten en munten wettige betaalmiddelen zijn, kan niemand verplicht worden om deze te accepteren. Zo weigeren sommige winkels niet alleen bepaald kleingeld, ook coupures van 100 euro of hoger worden vaak geweigerd. Dit laatste is vaak om veiligheidsredenen.(Bron:Jurofoon)

Ik heb alleen deze er uit gelicht, lees eerst eens wat er eerder geschreven is in dit topic.

Er zijn overigens winkels waar je alleen kan pinnen en geen cash geld aannemen. En dat mag ook, mits aangegeven.

edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2014 om 17:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@katelijntje,

.....Volgens mij mag een winkelier muntgeld niet weigeren daar het een wettig betaalmiddel is.....
Ja, dat mag wél.
Lees de eerdere reacties eens.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 3, 2014 om 19:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De zoveelste vraag over kleingeld.
En bijna iedereen hier heeft een mening over 1 en 2 cent.
Maar dat blijkt niet uit de vraag.
Centen worden nagenoeg nergens aangenomen.
Dat weet iedereen al jaren.
Dus zal de vraag wel over stuivers gaan.
WillemPieter, waarmee wilde u betalen ?

diumenge
door diumenge - Oct 3, 2014 om 19:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad willempieter, licht je vraag eens behoorlijk toe!

ar
door aram - Oct 3, 2014 om 22:00
136 Antwoorden / 1 Vragen

HaHa ik vraag mij af hoe je zou reageren als ze je loon komen uitbetalen met een kruiwagen vol met van die kleine muntjes of 1 x per jaar een paar grote flappen.
Zolang het redelijk is zal niemand een bezwaar hebben.
Je hebt ook van die 5 euro munten. Je kan toch niet van iedereen verlangen dat ze dat op het eerste gezicht vertrouwen.
In een kassa la kan best veel in maar er zijn grenzen.
Als de vakjes voor kleingeld vol zijn waar moeten ze het dan laten?
De meeste winkeliers zijn niet echt blij als je voor 20 euro aan kleine muntjes komt betalen , je zou als klant het maar in je hand gedrukt krijgen.
Zie het helemaal voor me met een kruiwagen boodschappen doen.
Waar heb je die kruiwagen voor nodig , nou om mijn wisselgeld in op te bergen

di
door digioma - Oct 4, 2014 om 10:52
646 Antwoorden / 29 Vragen

't Blijft natuurlijk een raar gedoe. In een groot deel van Europa is de Euro (met munt- en papiergeld) erkent als wettig betaalmiddel en dan wordt in Nederland toch bepaalt dat de 1- en 2-cent muntjes niet behoeven te worden aangenomen door de winkelier wanneer deze dat zo stelt.
In bijv. Frankrijk worden ook in de grootste en drukste zaken deze muntjes gewoon geaccepteerd en weer teruggegeven als wisselgeld.
Oplossing is dus ofwel pinnen ofwel dit kleingeld bewaren en meenemen bij een eventuele vakantie naar Frankrijk of wisselen met familie/vrienden die t.z.t, die kant opgaan.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 4, 2014 om 14:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ach ja, vraagsteller willempieter stelt een dubieuze vraag en de daarna gestelde hamvragen laat hij onbeantwoord.
Diogma geeft een wel heel wonderlijk advies : neem je centen op vakantie mee naar Frankrijk.
Beste Diogma, waar heeft u die centen dan ontvangen ?
En waarom betaalt u er niet mee in de Nederlandse winkel waar u ze heeft ontvangen ?
Overigens : Aldi neemt centen aan.

bo
door boosje - Oct 4, 2014 om 21:59
80 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 2 okt 2014, 19:28]Wordt tijd dat ze die achterlijke 1 en 2 eurocenten uit de handel halen. Productiekosten ligger hoger dan de waarde van die muntjes. Kan me voorstellen dat geen winkelier vrolijk wordt van het tellen van die muntjes aan het einde van de dag.

Tja, als je bestolen wilt worden dan ben je vóór het afschaffen van kleingeld. Toen de euro kwam waren we eindelijk van dat rottige afronden af. Nog geen anderhalf jaar later was datzelfde rottige afronden weer terug. Daarmee was mijn geringe blijdschap met de euro helemaal over. Ik vond het al niks, want alles werd (dat zei iemand anders verderop ook) 2,20371 maal zo duur. Met dat smerige afronden word je nog iets verder uitgezogen.

Ik doe dat zo:
1- alles wat eindigt op 1,2,6 en 7 betaal ik contant en steek de winst in mijn zak. Bij het op meerdere adressen winkelen kan dat enkele tientallen centen per week opleveren.
2- alles wat eindigt op 3,4,8 en 9 wordt gepind, waarbij ik expliciet vermeld dat ik wil pinnen voor het EXACTE bedrag. Krijg ik dat niet te zien dan gaat de koop niet door. Ik ga voor iets van 98 cent GEEN hele euro betalen.
3- sterker nog: kleine dingetjes (die altijd eindigen op 9!) koop ik met 3 tegelijk, zeker bij winkels als de Action, die mijn kleingeld niet meer willen hebben. Elke keer zijn die twee cent voor MIJ en voor niemand anders.

Dat hele afronden had nooit moeten komen, ik hoop dat ze in België hun verstand gebruiken en het niet gaan doen. Doen ze het wel, dan rijd ik er onderweg van en naar Frankrijk nóg harder doorheen dan dat ik nu al doe omdat ik het vertik om voor de WC te betalen langs de snelwegen.

De overheid moet, als zij het afronden niet willen afschaffen en het gezeur over kleingeld niet willen oplossen, de winkels wettelijk verbieden om anders te prijzen dan eindigend op 0 of 5, ook bij individuele artikelen. Prijzen zoals 98 of 99 cent of 6, 98/9 euro, 24,98/9 euro zijn niet meer van deze tijd en horen thuis in de vooroorlogse folklore. OF je schaft het afronden en weigeren van wettig betaalmiddel af en we blijven gewoon alle exacte prijzen en totalen betalen.

Hèhè, alwéér een reden waarom ik zó blij ben dat ik in Frankrijk woon. Geen gezanik, gewoon afrekenen in euro's en zo nodig betalen met echte centen.

PIN-only winkels? Meteen weer naar buiten! Wie mijn betaling niet accepteert op de manier zoals IK die wil doen is mijn geld niet waard, voor hem tien anderen.

door 1953 - Oct 5, 2014 om 03:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het gezanik over wel of niet muntgeld en muntbiljetten zal over tijdje weleens verleden tijd kunnen worden en worden wij gedwongen, wurgpositie, om elektronisch te gaan betalen, contactloos betalen is al een vorm in die richting.

Om op de vraag terug te komen, vindt van niet dat Action uw muntgeld mag weigeren. Tot nu toe wordt er bij de één wel en bij de ander niet afgerond daar de 1 & 2 cent muntstukken niet meer worden geaccepteerd. Dit dient verkopende partij duidelijk aan te geven in de winkel of waar dan ook dat het wordt afgerond.

door 1953 - Oct 5, 2014 om 03:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 5 okt 2014, 00:01]Kennelijk komt boosje nog wel eens in Nederland, om zich dan heel boos te maken (als een Fransman?) over het niet accepteren van centen. Denk aan je hart boosje!

In België gaat men ook die kant op om de 1 & 2 cent muntstukken uit te bannen en afronden à contant.. Met bankkaart mag dan daar ook niet worden afgerond.

mo
door mof - Oct 5, 2014 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ja, dat mag. een winkel mag zelf bepalen welk geld aangenomen wordt of wordt geweigerd.

Wettig betaalmiddel betekent dat de waarde door de staat is gegarandeerd en dat e.e.a. bijvoorbeeld door de belasting als betaling kan worden aangmerkt.

Als een winkel geen koperen munten (1, 2 of vijf cent) wil aannemen, dan mag dit.
Wat niet mag is afronden van vijf cent naar plus of min tien cent. Dat is alleen voor 1 en 2 cent: dus 9 EUR 96 mag geen 10 euro worden. Moet 9 EUR 95 worden.