jo
door jolandaommen Jun 28, 2014 om 15:22
Huishouden & energie

Wel betalen maar geen verwarming

Hallo,

Sinds enkele maanden huur ik een beneden woning in een duplex woning blok.
De woning die ik huur is in eigendom van de verhuurder, dus niet van de woningbouwvereniging De meeste andere woningen in dit duplexblok zijn van woningbouw vereniging de veste in ommen.

De verwarming hier is blokverwarming en wordt geregeld door de woningbouwvereniging de veste.

Nu blijkt dat ik mijn verwarming al twee maand niet aan kan doen omdat de woningbouw de verwarming zo heeft afgesteld dat hij gewoon niet meer aanslaat.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met degene waar ik van huur, maar die komt met allerlei smoesjes.
Schiet dus ook niet op.

Het enige wat ik wil is zelf bepalen wanneer ik mijn verwarming aan of uitzet, mijn huur is 550 euro per maand waarvan 100 euro service kosten, wat in dit geval inhoud, de verwarming. ik betaal dus voor iets wat ik niet krijg.

Mijn woning is heel klein en heeft slechts 1 slaapkamer, douche, kamer en keuken.

Wie heeft dit ook ooit meegemaakt en kan me op weg helpen in deze. Ik heb een rechtsbijstand verzekering, die ik misschien beter kan inschakelen ??

Alvast bedankt,

Groet,
Jolanda.

4848 26 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2014 om 15:50
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Blokverwarming wordt vaker centraal bepaalde periodes gewoon uitgeschakeld. Ooit zelf in een blokverwarmde situatie gewoond, van half maart tot en met half oktober dus geen cv. Maar die heb je in die periode's ook zéér zelden nodig, zeker nu. De kosten om de blokverwarming 365 dagen per jaar aan te laten zijn qua kosten zeer hoog.

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2014 om 15:51
11538 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. je betaald per maand een voorschot op de jaarafrekening, dus in de winter zijn de kosten per maand hoger als je termijn bedrag en in de zomer lager en daarmee vang je de verschillen veelal op.

tenormin
door tenormin - Jun 28, 2014 om 15:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft waarschijnlijk een verhuurder die (net als sommige Woningbouw Corporaties nog doen) een instelling hebben van: April uit en September weer aan.
Hadden wij hier (wel WBV) vroeger ook, maar is na handtekeningen actie teruggedraaid. Misschien kunt u medestanders bij u in de buurt vinden die dit ook onprettig vinden niet zelf te beslissen om al dan niet in de kou te moeten zitten. Inderdaad, dan ook maar uw Rechtsbijstand verzekering inschakelen. Is zo'n ouderwetse regeling; uw verhuurder wil kennelijk uit de niet stookmaanden een extra centje bijverdienen. Of vraagt u eerst eens hier: lees hier wat u zou kunnen verwachten als u uw Rechtsbijstand verzekering inschakelt. Die weten het antwoord wel voor u, gratis. U ziet ook dat u kunt bellen en/of er een Juridisch Loket bij u in de buurt is waar u langs kunt gaan. Succes, hoor.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 28, 2014 om 16:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt als huurder huurverlaging aanvragen en of het particulier of woningbouw is maakt niets uit.

Als hij weigerde te leveren is de woning niet compleet.
Informeer eerst even bij Vestia die voorheen eigenaar was of ze het uitzetten en bij hun dus eigenaar bekend had moeten zijn of niet.
Als ze dat doen is het achterhouden noodzakelijke info.

De eigenaar had tijdig moeten informeren en er zijn complexen waar de meeste niets nodig hebben en koude mensen met stroom die koudere zomermaanden duur moeten bij verwarmen.

Extra kleding is dan goedkoper.....

Maar omdat de eigenaar niets liet horen mag je er vanuit gaan dat warmte gehele jaar geleverd werd en omdat hij niets liet horen is huurverlaging aanvragen de beste manier om hem onder druk te zetten.

jo
door jolandaommen - Jun 28, 2014 om 23:18
9 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast dank voor deze reacties.
Ter verduidelijking, ik huur dus van een prive persoon die eigenaar is van deze woning, ik heb zelf dus helemaal niets met de woningbouwvereniging te maken.
En inderdaad, ik betaal 100 euro voor verwarming en die krijg ik niet. Dus misschien toch maar mijn rechtsbijstand verzekering inschakelen want ik wil absoluut niet zelf juridisch aan de slag/

Meer informatie is uiteraard van harte welkom !

Groet,
Jolanda

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2014 om 00:09
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@Jolanda, ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht maar vraag eerst maandag even in mijn link van 15:56 uur daar wat u het beste kunt doen. De rechtsbijstand verzekering heeft u achter de hand, het Juridisch loket is, zoals gezegd, gratis. Daar krijgt u advies wat de volgende stap is. Dat de man een privé persoon is doet niet ter zake: hij verhuurt iets en moet daar iets tegenover stellen.

ro
door ron530 - Jun 29, 2014 om 09:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U huurt benedenwoning van iemand die de woning van de woningbouwvereniging gekocht heeft, ik vraag me af of dat wel mag maar terzijde. De verhuurder zal lid zijn van de VVE en kan niets meer doen dan het probleem bij die vereniging aankaarten, als er voldoende leden zijn die ook willen dat de verwarming opgeschroefd wordt zal de woningbouwvereniging wel overstag moeten gaan. Rechtsbijstand kan in deze niets uitrichten want het is een maatregel die alle bewoners treft.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 29, 2014 om 09:54
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dit lijkt mij geen zaak voor de Rechtsbijstandverzekering of Juridisch Loket. Voordat u op dit adres kwam wonen is besloten tot blokverwarming. Normaal gesproken wordt een dergelijke verwarming in de zomerperiode afgesloten. Welke periode precies? Die is overeengekomen door de VvE en daar kunt u als huurder heel weinig tegen doen. U kunt hooguit de eigenaar van de woning vragen om ineen speciale vergadering van de VvE die onverwarmde periode aan te kaarten. Bij deze vergadering moet er een meerderheid van stemmen zijn voordat men over kan gaan op een ander besluit.

jo
door jolandaommen - Jun 29, 2014 om 13:38
9 Antwoorden / 1 Vragen

Opnieuw dank voor de reacties,

@ tenormin, ik heb het juridisch loket afgelopen week al gebeld, zij zeggen dat ik degene waar ik van huur hier op aan moet spreken, heb ik ook gedaan.

Wat ik niet begrijp is, ik betaal iedere maand 100 euro extra voor uitsluitend verwarming, maar die wordt dus niet geleverd en daar klopt het volgens mij niet. ik betaal voor iets maar krijg het niet geleverd.

Ook staat er niets in mijn contract over het uitschakelen van de verwarming tijdens de zomer periode of s'nachts.

Ik voel me enorm belazerd.

Meer reacties of ervaringen, graag!

Groet,
Jolanda.

mahadma
door mahadma - Jun 29, 2014 om 13:48
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens mij betaal je voor alle kosten die de verwarming met zich meebrengt. Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat (en dat weet iedereen) je in de winter meer stookkosten hebt als in de zomer. Immers bij +18 graden Celsius buiten ga je niet meer thuis stoken. In de winter met aanzienlijk lagere temperaturen heb je wèl verwarming nodig en staat die ook aan, maar dan heeft iedereen de verwarming nodig. Je betaalt dus per maand € 100,00 zeg je, dat wil zeggen, dat je op jaarbasis dus € 1200,00 betaalt voor de verwarmingskosten. Als de grote kachel 24/7 365 dagen per jaar aanstaat voor één huishouden, zal je zeker kunnen rekenen op een aanzienlijke bijbetaling. En dat krijg je er bij de rest van de bewoners er absoluut niet door denk ik. De kosten die je betaalt per maand zijn behalve het verbruik aan energie, ook het onderhoudt, reparaties, enz.
Door te gaan wonen in een huurhuis met blokverwarming ben je in mijn visie akkoord gegaan met deze manier van stoken/verwarmen. En daar heb ik jaren in geleefd en het is effe wennen, maar het is niet anders. Je kan natuurlijk ook de verhuurder vragen om een "eigen" cv ketel te laten instaleren en de blokverwarming af te koppelen, maar of dàt voordelig uitpakt, vraag ik mij af. Je kunt het natuurlijk met toestemming van de verhuurder ook zelf betalen ........... Maar stoken in deze tijd van het jaar???

mahadma
door mahadma - Jun 29, 2014 om 14:04
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik niet begrijp is, ik betaal iedere maand 100 euro extra voor uitsluitend verwarming, maar die wordt dus niet geleverd en daar klopt het volgens mij niet. ik betaal voor iets maar krijg het niet geleverd.

Kijk eens even anders. Je betaalt op jaarbasis € 1.200,00.

Betaal je liever in de (vaak al duurdere) stookmaanden € 200,00 per maand (zeg 5 maanden) = € 1.000,00 + de andere 7 maanden € 200,00 = € 28,57 per maand? Daarom wordt het bedrag van € 1.200,00 gemiddeld (geschat) naar € 100,00 per maand. Logisch toch? Lees je woord "verwarming" eens "jaarlijkse verwarmingskosten".

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2014 om 14:13
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het niet met je eens @mahadma. De ene mens is de ander niet. Als jij stelt dat als het 18 graden buiten is bij jou de verwarming niet meer aangaat, bij anderen is dat anders. Ligt er ook aan hoe goed je huis geïsoleerd is. De situatie met TS is niet te vergelijken met mijn woonomstandigheid maar door de Wooncommissie die we hier hebben, zijn we nu wel allemaal in het bezit van een eigen combiketel en kunnen we zelf bepalen wanneer we willen stoken (en god zij dank af van die vreselijke geiser). Sindsdien betalen we allemaal aanzienlijk minder, om de eenvoudige reden dat we nu zelf het een en ander kunnen bepalen. En ouderen hebben het vaker kouder dan jongeren. Denk niet dat er oplossing komt voor TS; wat ik lees is dat het privé verhuurd word en dan zit je wat regels betreft wat moeilijk. En €1.200,00 per jaar betalen voor een relatief kleine woning waar verwarming ook nog eens maanden word uitgezet is, hoe men het ook wend of keert, een behoorlijk hoog bedrag. Sorry Jolanda, geen verdere dan al reeds genoemde ervaringen. Moest toch even op mahadma reageren.

mahadma
door mahadma - Jun 29, 2014 om 15:04
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Tenormin, voordat we in een oeverloze discussie raken, ik heb die 18+ graden als voorbeeld genoemd. Er zijn mensen die als het buiten 25+ is het nog koud hebben, daar doe je niets. En een "eigen cv installatie" is ideaal. Maar het gaat volgens mij om de begripsvorming m.b.t. het betalen en stoken. Zoals ik uitgelegd heb op 14:04 uur. Maar wonen met blokverwarming is anders, je hebt te maken met "de "meerderheid van stemmen".

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 11:24
9 Antwoorden / 1 Vragen

@ tenormin, precies ik ben niet de jongste meer en heb op dit moment mijn elek. blaaskacheltje aan, het is hier 17 graden en het regent steeds, dus ik heb het koud ! Er is mij ook niet verteld toen ik dit ging huren dat de verwarming uitgezet werd, als ik dat had geweten had ik het beslist niet gehuurd.

Op de radiatoren hier in huis hangen meters en n.a.v wat daar gemeten word dien je wel of niet bij te betalen. Dus als ik het hier warm wil hebben en daarom bij moet betalen dan is dat mijn verantwoording, lijkt mij. Nu bepaald iemand anders of ik wel of niet de verwarming aan kan zetten.

Weer bedankt voor jullie reacties in ieder geval, en meer reacties zijn altijd welkom !

groet,
Jolanda

zoekster
door zoekster - Jun 30, 2014 om 11:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het echt niet van deze tijd, bepaalde maanden de verwarming uit. Wat ik zou doen als ik u was is een gespecificeerde rekening vragen aan de verhuurder over de servicekosten. Want 1200 euro per jaar betalen alleen voor de verwarming vind ik erg veel. U moet daarnaast ook nog voor warm water en elektriciteit betalen, neem ik aan.

klik HIER

Ik vrees dat u er niet voor kunt zorgen dat u toch gebruik kunt maken van de verwarming als een deel van de andere bewoners daar niet aan willen meewerken. Die ketel zal wel uitstaan en hem dan voor 1 persoon te laten draaien zal waarschijnlijk te kostbaar zijn.

Jammer dat u zo'n koude woning heeft. Misschien kunt u beter naar een andere woning omzien.

mahadma
door mahadma - Jun 30, 2014 om 12:07
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Los van alles: Die € 1200 op jaarbasis is naar alle waarschijnlijkheid een voorschotbedrag, Aan de standen van de warmtemeters wordt uiteindelijk de reeële afrekening gemaakt. Althans, zo ging het in mijn periode met blokverwarming. Doordat je alleen (waarschijnlijk) voor de geiser en het koken gas gebruikt is je energiegebruik wat dàt betreft zeer laag. Als je daarnaast nog electrisch kookt heb je amper gas verbruik. Goede kans dat vraagsteller aan het einde van de rit geld terug zou kunnen krijgen.

tenormin
door tenormin - Jun 30, 2014 om 12:16
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat er geld terug gaat komen, Jolanda schrijft dat dit gehuurd word inclusief de warmtebron.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 30, 2014 om 12:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zit elektra bij uw huurprijs inbegrepen? Anders betaalt u zich straks suf aan het gebruik van dat elektrische kacheltje. Dat kost 2-3 keer zoveel als gas. En is nogal brandgevaarlijk. Maar ik heb goed nieuws: het wordt volgens de weermannen echt warm in de loop van de week.

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 14:40
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 29 jun 2014, 09:25]U huurt benedenwoning van iemand die de woning van de woningbouwvereniging gekocht heeft, ik vraag me af of dat wel mag maar terzijde. De verhuurder zal lid zijn van de VVE en kan niets meer doen dan het probleem bij die vereniging aankaarten, als er voldoende leden zijn die ook willen dat de verwarming opgeschroefd wordt zal de woningbouwvereniging wel overstag moeten gaan. Rechtsbijstand kan in deze niets uitrichten want het is een maatregel die alle bewoners treft.

De woning is niet van de woningbouw gekocht, het is precies andersom, ooit waren dit eigen woningen uiteindelijk heeft de woningbouwver. de meesten opgekocht, deze die ik huur is altijd, en nog, in het bezit van de eigenaar zelf geweest.

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 14:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 30 jun 2014, 12:07]Los van alles: Die € 1200 op jaarbasis is naar alle waarschijnlijkheid een voorschotbedrag, Aan de standen van de warmtemeters wordt uiteindelijk de reeële afrekening gemaakt. Althans, zo ging het in mijn periode met blokverwarming. Doordat je alleen (waarschijnlijk) voor de geiser en het koken gas gebruikt is je energiegebruik wat dàt betreft zeer laag. Als je daarnaast nog electrisch kookt heb je amper gas verbruik. Goede kans dat vraagsteller aan het einde van de rit geld terug zou kunnen krijgen.

Ik heb geen geiser maar een boiler, ik betaal zelf,apart voor stroom en water en zelfs voor gas van het gasstel waar ik op kook.
De huur die ik betaal is 450 euro + 100 euro service kosten. ik heb gevraagd waaruit de service kosten bestonden en het antwoord was, de verwarming. Ook is er hier geen huismeester en wordt er niets schoongemaakt, terwijl er in mijn portiek 3 mensen huren van de woningbouw !

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 14:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 30 jun 2014, 11:56]Ik vind het echt niet van deze tijd, bepaalde maanden de verwarming uit. Wat ik zou doen als ik u was is een gespecificeerde rekening vragen aan de verhuurder over de servicekosten. Want 1200 euro per jaar betalen alleen voor de verwarming vind ik erg veel. U moet daarnaast ook nog voor warm water en elektriciteit betalen, neem ik aan.

klik HIER

Ik heb al gevraagd om een gespecificeerde rekening, in de zin van, wat houden die servicekosten precies in, ik kreeg te horen dat dat uitsluitend de verwarming betrof, dus of ik nu stook of niet, die 1200 euro op jaarbasis ben ik gewoon kwijt! De persoon die dit huis voor mij huurde vertelde dat hij glashard een enorme naheffing kreeg terwijl hij nooit overdag thuis was, hij heeft het uiteindelijk niet hoeven te betalen.
Dit hoorde ik dus pas toen ik het huurcontract al getekend had en nog bij toeval ook!! En ja water stroom en gas van het gasstel betaal ik apart.

Er gaat hier gewoon iets niet eerlijk en ik weiger te betalen voor iets wat mij niet geleverd wordt.
Hartelijk dank voor de link die u meestuurde !

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 14:58
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op maandag 30 jun 2014, 12:42]Zit elektra bij uw huurprijs inbegrepen? Anders betaalt u zich straks suf aan het gebruik van dat elektrische kacheltje. Dat kost 2-3 keer zoveel als gas. En is nogal brandgevaarlijk. Maar ik heb goed nieuws: het wordt volgens de weermannen echt warm in de loop van de week.

Nee, elektra betaal ik zelf. En ja ik weet dat zo'n kacheltje duur is, maar ik heb nu even geen andere keus. En ik kan wel drie truien aandoen, bij wijze van spreken, maar s'avonds t.v kijken in een koud huis is bepaald niet leuk.

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 15:00
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 28 jun 2014, 16:26]Je kunt als huurder huurverlaging aanvragen en of het particulier of woningbouw is maakt niets uit.

Waar vraag je dat aan dan ? Ik huur van een particulier.

diumenge
door diumenge - Jun 30, 2014 om 15:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jolandaommen schreef op maandag 30 jun 2014, 11:24]
Op de radiatoren hier in huis hangen meters en n.a.v wat daar gemeten word dien je wel of niet bij te betalen. Dus als ik het hier warm wil hebben en daarom bij moet betalen dan is dat mijn verantwoording, lijkt mij. Nu bepaald iemand anders of ik wel of niet de verwarming aan kan zetten.

Maar dat is nu net het grote nadeel van blokverwarming, de verwarming zou voor u alleen aan moeten, dat kost iedereen geld. Uiteraard gaat u meer betalen omdat de meters bij u warmte registreren. Maar die warmte moet door de leidingen van het pand en andere bewoners krijgen dus ook warmte, die ze misschien niet willen. Daarbij is er natuurlijk ook extra slijtage. Ik ben bang dat er heel weinig aan te doen is. Neemt niet weg dat de verhuurder u hier over had moeten informeren.

jo
door jolandaommen - Jun 30, 2014 om 23:34
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 30 jun 2014, 15:49][quote=jolandaommen schreef op maandag 30 jun 2014, 11:24]
Op de radiatoren hier in huis hangen meters en n.a.v wat daar gemeten word dien je wel of niet bij te betalen. Dus als ik het hier warm wil hebben en daarom bij moet betalen dan is dat mijn verantwoording, lijkt mij. Nu bepaald iemand anders of ik wel of niet de verwarming aan kan zetten.

Maar dat is nu net het grote nadeel van blokverwarming, de verwarming zou voor u alleen aan moeten, dat kost iedereen geld. Uiteraard gaat u meer betalen omdat de meters bij u warmte registreren. Maar die warmte moet door de leidingen van het pand en andere bewoners krijgen dus ook warmte, die ze misschien niet willen. Daarbij is er natuurlijk ook extra slijtage. Ik ben bang dat er heel weinig aan te doen is. Neemt niet weg dat de verhuurder u hier over had moeten informeren.

Dat ben ik met u eens, ik was niet op de hoogte van het feit dat de verwarming gewoon uitgezet word.
En ja, het water moet door de leidingen maar de andere bewoners kunnen hun verwaming dicht zetten lijkt mij ?

mahadma
door mahadma - Jun 30, 2014 om 23:44
11538 Antwoorden / 51 Vragen

De overige bewoners kunnen de radiatoren wel uitzetten, maar vergeet niet, dat er een cv ketel voor ALLE bewoners, een hele grote dus, opgestart moet worden. En dat doen ze dus niet voor 1 bewoner.