de eelco
door de eelco Mar 22, 2014 om 12:11
Geldzaken & recht

Wel of geen huursubsidie

een kennis van me huurt woonruimte .hij heeft een eigen woonkamer,slaapkamer en een eigen doche gedeelte.
hij deelt de voordeur met een andere huurder en verhuurder dus hij heeft geen eigen huisnummer.
de trap naar boven ( de 2 verhuurde gedeeltes zijn op de eerste verdieping )) deelt hij met de ander huurder.
nu wil hij huursubsidie aanvragen maar volgens mijn kan dat alleen als je een eigen huisnummer hebt ( bijvoorbeeld 223 b ))...
dus mijn vraag aan jullie is,maakt hij kans om in aanmerking te komen voor subsidie of is het een kansloze missie ..
hij vercient zo,n 1200 euro per maand via een uitzendburo en zijn huur is all in 595 euro ...

6044 27 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Mar 22, 2014 om 12:14
483 Antwoorden / 2 Vragen

Nee !!

de eelco
door de eelco - Mar 22, 2014 om 12:18
607 Antwoorden / 92 Vragen

ok moeder56 . dat heeft zeker te maken omdat hij geen eigen opgang en geen eigen voordeur heeft ???...

moeder56
door moeder56 - Mar 22, 2014 om 12:22
483 Antwoorden / 2 Vragen

Hij huurt een gedeelte van een huis.

de eelco
door de eelco - Mar 22, 2014 om 12:32
607 Antwoorden / 92 Vragen

heb net de link van edrick3 gelezen en daar word uitgelegd dat het wel mogelijk is om als je een gedeelte van een etage huur en je hebt een eigen doche/wc keuken,slaapkamer en woonruimte je subsidie kan aanvragen mits je deur van je woonruimte van de buitenkant op slot gemaakt kan worden.
ik hoop dat ik het goed begrepen hebt en heb de link ven edrick3 door gegevenaan me kennis..
iedereen hartelijk bedankt voor het mee denken en de antwoorden/link...

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2014 om 12:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo de eelco,

Lees de info op de site van de Belastingdienst. Klik hier.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel etagewoningen hebben geen eigen opgang, dus dat is het punt niet. Het is dus blijkbaar geen zelfstandige woning dat hij geen eigen huisnummer heeft.

En om huurtoeslag te kunnen krijgen, moet het een zelfstandige woonruimte zijn.

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2014 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Info van de site van de Belastingdienst:

U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:

een eigen woon(slaap)kamer
een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
een eigen toilet met waterspoeling

Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.

Gedeelde etage

Huurt u een (deel van een) etage in een woning en deelt u de voordeur, het trappenhuis of de lift met andere bewoners? Dan zien wij uw woning ook als zelfstandige woonruimte. Uw woning moet dan wel voldoen aan de 3 voorwaarden hierboven. De kamers van uw etage moeten van buitenaf kunnen worden afgesloten.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus aanvragen.

moeder56
door moeder56 - Mar 22, 2014 om 12:53
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=de eelco schreef op zaterdag 22 mrt 2014, 12:32]heb net de link van edrick3 gelezen en daar word uitgelegd dat het wel mogelijk is om als je een gedeelte van een etage huur en je hebt een eigen doche/wc keuken,slaapkamer en woonruimte je subsidie kan aanvragen mits je deur van je woonruimte van de buitenkant op slot gemaakt kan worden.
ik hoop dat ik het goed begrepen hebt en heb de link ven edrick3 door gegevenaan me kennis..
iedereen hartelijk bedankt voor het mee denken en de antwoorden/link...

Ging ervan uit dat hij een keuken deelde. Laat hij wel navragen met welke netto huur hij moet rekenen. Bovendien als hij in de loop van het jaar meer gaat verdienen moet hij weer terug betalen. Als hij het niet nodig heeft zou ik het achteraf aanvragen dan weet je zeker dat je niet plotseling terug moet betalen.

mo
door monica010 - Mar 22, 2014 om 14:34
71 Antwoorden / 0 Vragen

De aanvraag zal in eerste instantie wel worden afgewezen omdat er geen apart huisnummer is. Het is belangrijk dat er op tijd bezwaar wordt gemaakt tegen dat besluit. In dat bezwaarschrift moet aangetoond worden dat het wel degelijk om zelfstandige woonruimte gaat.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@de eelco

Uw kennis woonde daar verleden jaar nog niet?

de eelco
door de eelco - Mar 22, 2014 om 18:39
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 22 mrt 2014, 14:49]@de eelco

Uw kennis woonde daar verleden jaar nog niet?

ja hij woonde er vorig jaar al..maar hij was er van overtuigt dat hij er geen recht op had dus vandaar mijn vraag aan jullie omdat hier een aantal mensen zitten die een hoop weten.
hij woont er nu zo,n 19 maanden..

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als hij dus voldoet aan de regels zoals Edrick om 12.45 vermeldt en de huur is hoog genoeg, moet hij de huurtoeslag 2013 alsnog aanvragen.

Ook voor 2014 zelf weer aanvragen, want omdat 2013 achteraf wordt aangevraagd, gaat 2014 niet automatisch.

Succes.

de eelco
door de eelco - Mar 23, 2014 om 10:08
607 Antwoorden / 92 Vragen

iedereen hartelijk bedankt voor alles..ik zal alles laten lezen door me kennis en dan moet hij maar zo snel mogelijk alles aanvragen.
mijn kennis wil jullie bij deze ook bedanken..

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, uw kennis boft maar met u. ;-)

Cookies
door Cookies - Mar 23, 2014 om 10:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=de eelco schreef op zondag 23 mrt 2014, 10:08]iedereen hartelijk bedankt voor alles..ik zal alles laten lezen door me kennis en dan moet hij maar zo snel mogelijk alles aanvragen.
mijn kennis wil jullie bij deze ook bedanken..

Houdt hij er wel rekening mee dat hij de kale huur moet invullen? Je spreekt nl over een all-in huur van 595,-. Neem aan incl. gas, licht en water. Dat kan hij niet mee tellen bij de aanvraag.

Apetjoek
door Apetjoek - Mar 23, 2014 om 10:34
234 Antwoorden / 16 Vragen

Over huurtoeslag

Algemene Informatie over huurtoeslag
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van een huurwoning. Dit stond vroeger bekend als huursubsidie aanvragen. Om recht te hebben op huurtoeslag moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Voorwaarden huurtoeslag
Wanneer u een woning huurt in Nederland, kunt u in bepaalde situaties huurtoeslag ontvangen.
Huurgrenzen
Jonger dan 23 jaar:
Uw rekenhuur bedraagt minimaal 222,18 euro en maximaal 374,44 euro per maand

23 of ouder, jonger dan de AOW-leeftijd:
Uw rekenhuur bedraagt minimaal 222,18 euro en maximaal 681,02 euro per maand

AOW-leeftijd:
Uw rekenhuur bedraagt minimaal 220,36 euro en maximaal 681,02 euro per maand

Aanvraagdatum huurtoeslag
U kunt huurtoeslag aanvragen vanaf de datum dat u op het adres van de woning staat ingeschreven. Deze inschrijving in het GBA regelt u bij uw gemeente. Wanneer de datum van inschrijving in het verleden ligt, is het mogelijk om huurtoeslag met terugwerkende kracht aan te vragen vanaf de datum van inschrijving teruggaand tot 1 januari 2012. Wanneer u huurtoeslag met terugwerkende kracht van voor 1 januari 2012 wilt aanvragen, dan hebt u hiervoor een geldig uitstel nodig voor de aangifte inkomstenbelasting van het betreffende jaar.
Leeftijd huurtoeslag
Vanaf de eerste maand nadat u 18 bent geworden kunt u de huurtoeslag aanvragen. In bijzondere situaties kan het zo zijn dat u voor uw 18e recht kunt hebben op huurtoeslag. Neemt u voor meer informatie hierover contact met ons op.
Nederlandse nationaliteit of verblijfsvergunning
Om recht te hebben op huurtoeslag, moet u de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning van de Immigratie- en Naturalisatiedienst hebben. In dat laatste geval kunt u huurtoeslag ontvangen zolang deze vergunning geldig is. Als u de nationaliteit heeft van één van de landen uit de EU heeft, heeft u per definitie een verblijfsvergunning voor Nederland. Als uw vergunningaanvraag in behandeling is, hebt u alleen recht op huurtoeslag als u in het verleden wel een geldige verblijfsstatus had en toen ook huurtoeslag ontving.
Inkomensgrenzen huurtoeslag
Onderstaande bedragen gelden voor huurtoeslag 2013. De bedragen voor 2012 staan tussen haakjes.
Als u alleenstaand bent en jonger dan 65, dan hebt u recht op huurtoeslag tot een inkomen van € 21.025 (€ 22.025).
Bent u alleenstaand en 65 of ouder, dan hebt u recht op huurtoeslag tot een inkomen van € 21.100 (€ 20.675).
Woont u samen en bent u jonger dan 65, dan hebt u recht op huurtoeslag tot een inkomen van € 28.550 (€ 29.900).
Woont u samen en bent u 65 of ouder, dan hebt u recht op huurtoeslag tot een inkomen van €28.725 (€ 28.225).

Vermogen huurtoeslag
Voor de huurtoeslag is er bovendien sprake van een maximum vermogen. Om in aanmerking te komen voor de huurtoeslag, moeten zowel uw inkomen als uw vermogen onder de gestelde grenzen liggen. In principe geldt, dat wanneer u inkomstenbelasting over uw vermogen (box 3) betaalt, u niet in aanmerking komt voor de huurtoeslag. Wanneer u een deel van het jaar een partner of medebewoner hebt, hoeft u zijn of haar vermogen niet mee te rekenen.
Toeslagpartner huurtoeslag
U heeft een toeslagpartner indien één van de onderstaande situaties op uw van toepassing is: •Getrouwd: Als u bent getrouwd, bent u elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag.
•Samenlevingscontract: Als u een samenlevingscontract hebt dat is afgesloten bij de notaris en op hetzelfde adres staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie met uw huisgenoot, bent u elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag.
•Samen een kind: Als u samen met uw huisgenoot een kind heeft en op hetzelfde adres staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie met uw huisgenoot, dan bent u elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag.
•Kind erkend: Als u het kind van uw huisgenoot hebt erkend (of omgekeerd) en op hetzelfde adres staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie met uw huisgenoot, dan bent u elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag.
•Pensioenpartners: Als u partner bent in de pensioenregeling van uw huisgenoot (of omgekeerd) en op hetzelfde adres staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie met uw huisgenoot, dan bent u elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag. De pensioenverzekeraar kan nagaan of er sprake is van partnerschap voor de pensioenregeling.
In 2012 bent u ook op grond van onderstaande situaties elkaar toeslagpartner: •Meer dan 6 maanden gezamenlijke huishouding: Als blijkt dat er geen toeslagpartner is op grond van de hiervoor genoemde situaties, dan kan het nog zijn dat er sprake is van iemand die:
?meerderjarig is;
?met wie u meer dan 6 maanden onafgebroken op het woonadres staat ingeschreven, en;
?in die periode een gezamenlijke huishouding voert.
•Fiscaal partnerschap: Als u aangifte inkomstenbelasting doet met uw huisgenoot en op hetzelfde adres staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie met uw huisgenoot, bent u elkaars fiscale partners. U bent dan ook elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag.
•Toeslagpartner in vorig jaar: Als u in een vorig toeslagjaar uw huisgenoot al heeft aangemerkt als toeslagpartner en op hetzelfde adres staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie met uw huisgenoot, dan bent u ook voor opvolgende jaren elkaars toeslagpartner voor de huurtoeslag.
•Echtscheiding: Indien u bent gescheiden, bent u in beginsel geen toeslagpartner meer vanaf het moment dat u niet meer bij elkaar woont. In de meeste gevallen is het moment van scheiden niet gelijk aan de datum van het gescheiden wonen. Wanneer u van elkaar scheidt en daarna nog met elkaar blijft samenwonen, dan voert u waarschijnlijk nog wel een gezamenlijke huishouding na de scheiding. Voor het jaar 2012 geldt dan dat u in dat geval op basis van die gezamenlijke huishouding elkaars toeslagpartner blijft en hoeft u in beginsel dus geen wijziging van de toeslag in te dienen. Voor 2013 geldt het criterium van de gezamenlijke huishouding niet meer en moet u dus wel een wijziging indienen. Het is ook denkbaar dat u eerder apart van elkaar gaat wonen, dan de echtscheiding is. Wanneer niet langer een gezamenlijke huishouding wordt gevoerd, maar u nog wel getrouwd bent, dan bent u vanaf het moment van apart wonen, niet langer elkaars toeslagpartner.

Medebewoner
Wanneer er iemand bij u in huis woont die niet uw toeslagpartner is, spreken we van een medebewoner. Dit kan bijvoorbeeld een kind van u zijn, een ouder of iemand anders waarmee u samenwoont die niet uw toeslagpartner is. Deze medebewoner moet worden opgegeven in een aanvraag of wijziging. Het inkomen van deze persoon telt mee voor het totale inkomen van het huishouden. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar wordt het inkomen boven € 4.627 meegeteld. Wanneer de medebewoner(s) in de aanvraag is/zijn opgegeven, is het voor deze persoon/personen niet mogelijk om ook nog zelf huurtoeslag aan te vragen.

Benodigdheden huurtoeslag
U heeft een aantal gegevens nodig om de huurtoeslag aan te vragen. Het is hierbij van belang dat u de gegevens juist invult. Een opgaaf van onjuiste gegevens kan er toe leiden dat u aan het einde van het jaar huurtoeslag moet terugbetalen. Voor het aanvragen van huurtoeslag heeft u nodig: •Naam en adres van uzelf en uw eventuele toeslagpartner;
•Burgerservicenummer van uzelf en uw eventuele toeslagpartner;
•Rekeningnummer;
•Inschatting van uw inkomen van uzelf en uw eventuele toeslagpartner.
•Gegevens van de gehuurde woning
•Gegevens van de verhuurder
•Een kopie, scan of foto van uw huurcontract

Cookies
door Cookies - Mar 23, 2014 om 10:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Als er geen kale huur vermeld staat in zijn huurcontract, kan hij niet zomaar een bedrag pakken om af te trekken voor g,l,w.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kowalski

Wat is het nut van die lap tekst over 2012?

Apetjoek
door Apetjoek - Mar 23, 2014 om 10:51
234 Antwoorden / 16 Vragen

ja hij woonde er vorig jaar al..maar hij was er van overtuigt dat hij er geen recht op had dus vandaar mijn vraag aan jullie omdat hier een aantal mensen zitten die een hoop weten.
hij woont er nu zo,n 19 maanden..

als ik dus 19 maanden terug tel kom ik dan uit in 2012 of........?

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt nu niet meer van 2012 huurtoeslag aanvragen.

de eelco
door de eelco - Mar 23, 2014 om 11:01
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 mrt 2014, 10:25]Graag gedaan, uw kennis boft maar met u. ;-)

je kan het ook anders stellen..
dat ik met u en de andere forum gebruikers boft :) :) :) ...
fijn weekend ....

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@de eelco

We zijn er toch voor om mekaar te helpen. Er zijn zoveel moeilijke regelingen. Men kan niet alles weten. ;-)

de eelco
door de eelco - Mar 23, 2014 om 11:48
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 mrt 2014, 11:15]@de eelco

We zijn er toch voor om mekaar te helpen. Er zijn zoveel moeilijke regelingen. Men kan niet alles weten. ;-)

helemaal me eens tijger1.
soms vind ik het wel eens moeilijk om een vraag te stellen ondanks dat ik er voor al een tijdje op internet aan het zoeken bent om een antwoord te vinden.
dan krijg ik antwoorden en links en tadam ,probleem opgelost.
dan heb ik wel eens het gevoel van ,ben ik nou zo stom of zijn hun zo slim.
nou moet ik wel eerlijk zijn dat ik niet een hoogleraar ben met computers maar ik doe me best en als het lukt ben ik trots op mijn zelf maar het is gewoon niet mijn ding zo,n computer want als je denkt dat je het begrijpt word het weer verandert.
daarom ben ik ook zo blij met jullie want ik heb al menige vraag hier gesteld en ben op een enkele keer na bijzonder goed geholpen(( soms word de vraagsteller weleens onnodig aan gevallen maar dat is meer een ding voor discussies :) :) :) ))...

maar ik heb net me kennis gesproken en hij heeft alle papieren bij elkaar gezocht en hier mee gaat hij naar een belastingadviseur ((danzij jullie antwoorden weet hij nu dat als hij er een paar eurotjes insteekt er een hoop geld bespaart kan worden )).....

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@de eelco

Vragen stellen is nooit stom.

Uw kennis moet eerst contact opnemen met zijn verhuurder om zwart op wit de kale huurprijs te weten te krijgen en de kosten van de andere lasten. Dus ook gesplitst van verleden jaar.

Als hij dat precies weet, is het aanvragen van die toeslag via internet www.toeslagen.nl echt een eitje. Daar hoeft hij geen cent aan een belastingadviseur aan te besteden.

Je kunt ook een proefberekening maken en een beetje spelen met dat programma. Niets engs.

Hij moet wel eerst zorgen dat hij een Digid heeft, anders aanvragen via Digid.nl. Ook een fluitje van een cent.

de eelco
door de eelco - Mar 23, 2014 om 13:44
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 mrt 2014, 12:05]@de eelco

Vragen stellen is nooit stom.

Uw kennis moet eerst contact opnemen met zijn verhuurder om zwart op wit de kale huurprijs te weten te krijgen en de kosten van de andere lasten. Dus ook gesplitst van verleden jaar.

Als hij dat precies weet, is het aanvragen van die toeslag via internet www.toeslagen.nl echt een eitje. Daar hoeft hij geen cent aan een belastingadviseur aan te besteden.

Je kunt ook een proefberekening maken en een beetje spelen met dat programma. Niets engs.

Hij moet wel eerst zorgen dat hij een Digid heeft, anders aanvragen via Digid.nl. Ook een fluitje van een cent.

ok...zal het door geven....
thangs ...

labren
door labren - Mar 25, 2014 om 14:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja en hij moet wel een geldige huur overeenkomst hebben of huurcontract want daar kunnen ze om vragen bij de aanvraag