ma
door majoha Dec 3, 2009 om 15:41
Computers & telefonie

Wel of niet een (AVG) gratis virus scan?

Mijn Asus EEEPC 1015 Laptopje van nog geen jaar oud maakte een krakerig geluid en liep om de haveklap vast.MyCom monteur zei dat je beter geen virusscan op zo'n laptopje kunt zetten en stuurde 'm terug naar ASUS. Nu is ie terug met alle programma's en documenten eraf. Wie gebruikt ook zo'n minilaptop zonder virusscan en wat zijn daar de gevolgen van?? Worden er echt geen virussen meer verzonden?

1417 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder virus dat merkt u vanzelf zou ik toch echt niet doen als u een aansluiting met internet heeft.
Dat is net zo iets als een auto zonder remmen.
Denk er maar goed over na voor dat u he besluit neemt.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werkt uw laptop met Windows? Dan is een virusscanner een must.

Als u met Linux werkt is een virusscanner inderdaad nergens voor nodig. Virussen zijn een typisch windows-kwaaltje.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als daar gewoon Windows op staat, zou ik er wel een scanner op zetten.
Of is het een type met een vast besturingssysteem dat niet besmet kan worden?
Welke motivatie is er om het niet te doen?

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste erik008 deinert valerius, Er staat win xp op en er zit een win firewall op en dan heb ik ook nog de firewall van UPC/router.
Het enige wat ik met die laptop eigenlijk nu nog mee wil of kan doen is op het internet gaan, zoals dwdd, uitzending gemist en misschien foto's versturen.
Als ik de AVG er weer opzet krijg ik volgens Mycom figuur opnieuw een kraak geluid en gaat ie weer vast lopen want die antivirus scan's zijn volgens hem te zwaar voor dit soort laptopjes. Volgens hem waren er nauwelijks meer virussen en was het allemaal Trojans en phissing.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met Mycom heb ik z e e r wisselende ervaringen gemaakt wbt de slimheid vd verkoper.
AVG is niet alleen een virus-, maar ook een spywarescanner. Probeer volgende keer anders een ander filiaal, of telefonisch.

Was het toevallig Mycom Hilversum???

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je heel voorzichtig doet kan het lang goed gaan.
Zelf heb ik de scanner heel beperkt aan staan op mijn oude pc.
Dit voorkomt problemen zoals jij omschrijft.
Je blijft een risico lopen.
Wekelijks online scannen is dan wel aan te raadden.
bij norton of housecall b.v.
Zet er eventueel nog spybot s&d op en laat die wekelijks lopen

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo erik 008, deinert en valerius,
Ik krijg van jullie geen antwoord. Het is nog steeds tussen twee kwaden kiezen voor mij. Is er misschien een virusscan die minder zwaar is dan AVG? Ik zag trouwens dat er ook problemen op kassa-online worden gemeld met AVG. Graag van 1 van jullie een reactie.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

gebruik microsoft security essentials dat is een goede anti virus die minder zwaar is dan avg. is binnen te halen via windows update. ik zou ook een van de firewalls uitschakelen, twee is te veel waardoor de boel vastloopt.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dat geval is de enige -mij bekende- oplossing: overstappen op Linux!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In geval van Windows zou ik toch wel een antivirusprogramma installeren.
Antivir Personal, van Avira, is prima en is tevens een van de snelste scanners bij het opstarten. Avast Personal of MSE zijn ook goed. Op sommige PC's start MSE soms niet snel op en blijft de PC dan minuten lang "hangen".

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

In alle antwoorden zit wel iets goeds. Maar Linux lijkt mij veel te moeilijk. Microsoft vind ik altijd onduidelijk in hun uitleg. Antivir Personal heb ik nog nooit geprobeerd. Dus ik ga kijken op het internet wat daarover te lezen valt. Vandaar dat ik voor gsm kies.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is ook om AVG te verwijderen en Avast of Avira Antivir te gaan gebruiken. Deze 2 gebruiken veel minder geheugen dan AVG.

www.gratissoftwaresite.nl/Avira AntiVir Personal

www.gratissoftwaresite.nl/downloads/avast Home Edition

Ook zou je Panda Cloud Antivirus eens kunnen proberen.

www.gratissoftwaresite.nl/Panda Cloud Antivirus

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 01:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms is er een moment dat je een nieuw apparaat moet kopen. Dat moment is gekomen. Je kunt 2 dingen doen. Je koopt een wat nieuwe apparaat (tweedehands ofzo) of je installeerd puppy linux. Of je gooit hem weg. Windows draaien zonder virusscanner is vragen om problemen. Met virusscanner ook trouwens, want zo best zijn die virusscanners niet. Die hollen altijd achter de uitbraak aan.