ne
door nettemars Nov 8, 2007 om 16:25
Garantie & verzekeringen

Wel of niet vergoeding beschadigde stoelen vanuit de wa-verzekering

Onze dochter van 3 jaar heeft 2 stoelen van mijn schoonzusje beklad(de stoffen zitting).Dus ze moeten opnieuw gestoffeerd worden.Het zijn jaren 60 stoeltjes, dus al wat oud, maar verder wel in goede staat. Nu heeft onze verzekeringsmaatschappij de waarde vastgesteld op 15 euro per stoel en keert dus 30 euro uit. Maar het bekleden gaat zeker wel 200 euro kosten. Wij voelen ons natuurlijk verantwoordelijk voor dit gebeuren en zullen dus, ondanks dat we verzekerd zijn, toch zelf voor de kosten moeten opdraaien.Is dit de normale gang van zaken of kun je van je verzekering verwachten dat ze de werkelijke schade of herstelkosten uitbetalen?

Mvg. Antoinette

2550 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 8, 2007 om 16:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een verzekeringsmaatschappij keert op een Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren nooit meer uit dan dat de goederen waard zijn, dus de dagwaarde.

Zijn de stoeltjes stijl jaren 60 of komen ze ook uit de jaren 60? Weet uw schoonzuster nog wat zij er destijds voor betaald heeft?

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2007 om 16:43
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas is het normaal tenzij uw schoonzus nog een nota heeft van een redelijk recente aankoop. Op basis daarvan kan mogelijk om meer gevraagd worden. Doe overigens ook eens navraag bij andere stoffeerders m.b.t. de kosten.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 8, 2007 om 20:19
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Op afstand is de dagwaarde van deze stoelen moeilijk te bepalen, maar wel is het zo dat ingeval van een beroep op de AVP de schade van de wederpartij op basis van dagwaarde wordt vastgesteld.

Vraag dus op wat de huidige nieuwwaarde is van een stoel van een soortgelijke kwaliteit en uitvoering / model om te kunnen nagaan of het vastgestelde bedrag op dagwaarde correct is.

De AVP verzekeraar dient de herstelkosten te vergoeden of indien dat lager is de dagwaarde van een beschadigd object. In dit geval lijkt me echter wel dat de vergoeding van 15 euro extreem laag is vastgesteld (waarschijnlijk gewoon een lineaire afschrijving door de maatschappij aangehouden, waardoor het aantal jaren ouderdom flink doorwerkt in de uitkomst). Er is echter ook nog zoiets als een redelijke restwaarde. Voorbeeld PC is afgeschreven na 3 jaar en is dan nog 10 a maximaal 20% ward van de huidige nieuwprijs.

Voor meubilair dient zorgvuldig gekeken te worden naar de mate van slijtage en veroudering om een correct bedrag vast te stellen. Als het om nieuwe of antieke stoelen zou gaan dan was het vergoeden van de volledige herstelkosten geen probleem geweest.

ge
door gerland - Nov 9, 2007 om 00:15
127 Antwoorden / 0 Vragen

"tenzij uw schoonzus nog een nota heeft van een redelijk recente aankoop"

Een redelijk recente aankoop? Ik mag toch hopen dat je doelt op de nota van de aankoop van de stoeltjes in kwestie.

Of wordt hier iets anders gesuggereerd, gerritaltena?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2007 om 09:47
16842 Antwoorden / 202 Vragen

gerland: een nota van een redelijk recente aankoop  ... datum. Wat zou ik dan wel moeten suggereren? Niet meer en minder bedoel ik dat de stoelen wel is waar als oud en minder waardevol getaxeerd zijn maar als ze niet zo lang geleden zijn aangekocht kan de aankoopsom van belang zijn. Het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat de stoelen antiekwaarde hebben waar mogelijk in het geheel niet naar is gekeken. Daarom is een onafhankelijke taxatie ook nog aan te bevelen (door bijv een gerenommeerd antiquair)

jvdorst
door jvdorst - Nov 9, 2007 om 14:28
186 Antwoorden / 5 Vragen

Zijn er foto's van de stoel in goede staat, want jaren zestig stoelen zullen toch al best wat geleden hebben. Een restwaarde van 15 euro is normaal, tenzij ze in perfecte staat van onderhoud waren, maar dan moet u bewijs hebben. Dus nota's van vernieuwing ! Anders, de verzekering dekt het niet en u moet zelf bepalen of u bepaald om de relatie in stand te houden.

audb
door audb - Nov 9, 2007 om 15:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag me meteen af wat voor bekleding hier wel niet op zit.

Maar is het niet goedkoper om bv bij een kringloop winkel nieuwe stoelen te halen dan ze opniew te (laten) bekleden?

Tevens is het als het om stoffen stoelen gaat goed koper om ze laten te reinigen dan te laten bekleden? even zelf eerst proberen met een papje van Biotex een nacht laten weken wilt nog wel eens helpen of een zogenaamde " wonderspons"  die in de supermarkt in de scappen ligt kan mischien ook een oplossing zijn

ja
door jazztastic - Jan 30, 2008 om 16:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bij WA-schades zal nooit meer uitbetaald worden dan de werkelijke schade is. In dit geval is dat de dagwaarde van de stoelen. Dit zal inderdaad niet veel zijn. Deze stoelen zijn volledig afgeschreven en hebben naast een verzamelaarswaarde of emotionele waarde geen enkele financiele waarde meer. Het is gewoon niet anders.

xandor020
door xandor020 - Jan 30, 2008 om 16:32
180 Antwoorden / 8 Vragen

jazztastic, voor u op alle vragen spontaaan gaat antwoorden.... Kijk even naar de datum van de vraag en of het juiste antwoord al gegeven is, dit voorkomt dubbel gepost en het omhooghalen van oude vragen!