pl
door plug Nov 22, 2011 om 13:44
Computers & telefonie

Welk merk harddisk

Ik wil een externe harddisk aanschaffen. Nu kan ik of een Medion krijgen of een Iomega. Heeft iemand ervaring welk merk kwalitatief beter / slechter is? Wie kan mij adviseren?

5052 10 Rapporteer

gsm
door gsm - Nov 22, 2011 om 13:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Iomega en Medion zijn verkopers. Welk merk hardeschijf in de omhulling zit blijft een verrassing. Wil je zeker zijn van bijvoorbeeld het merk WDC, dan zul je een losse omhulling moeten kopen en daar zelf de harde schijf inzetten, of anders door de winkel de schijf erin laten zetten.

edwardus
door edwardus - Nov 22, 2011 om 14:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Van Medion heb ik een 2,5" USB schijf gekocht met daarin een Hitachi schijf, precies wat ik wilde hebben :)
In de winkel heb ik gevraagd of ik vooraf mocht checken door 'm in te pluggen in een draaiende pc welk merk schijf erin zat, dat was geen punt (firma: Paradigit), zodoende wist ik van tevoren dat ik goed zat. Dat kun je ook vragen in jouw winkel. Doen ze moeilijk, kun je altijd elders gaan kijken.

freya
door freya - Nov 22, 2011 om 15:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo plug,

Western Digital en Hitachi zijn inderdaad prima merken. Ook met Samsung schijven heb ik goede ervaringen. Met b.v. Maxtor heb ik slechte ervaringen.

m.vr.gr. Freya

al
door allhomesystems - Nov 22, 2011 om 19:28
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet gauw meer een samsung externe hdd kopen , 45% van de schijven die wij hebben verkocht kwamen terug. en dat is behoorlijk hoog voor een hdd.

dit betreft de externe drive's eco's.

Western digital , hitachi .

Schrik niet van de prijzen ze zijn behoorlijk omhoog gegaan ;)

mvg

Allhomesystems

abarth
door abarth - Nov 22, 2011 om 19:32
845 Antwoorden / 19 Vragen

Volgende week 1 bij de aldi in de aanbieding

Aldi

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2011 om 20:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan kan je ook nog kiezen voeding apart of via de usb poort gelijk met de data.Ik heb ze beide maar prefereer toch met aparte voeding, daar je deze schijf dus sroomloos kan zetten als je hem niet gebruikt.

be
door bezorgdeburger - Nov 25, 2011 om 00:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zijn zowel Medion als Iomega geen hardeschijf fabrikanten, dus zal er een schijf van een ander merk in hun product zitten.

Hierbij is er wel degelijk een groot verschil:

Iomega is een kwaliteitsmerk en zal dus a. altijd een goede hardeschijf kiezen, maar vooral, als er problemen zijn, geven zij zowel service op hun eigen product (de behuizing) als op de harde schijf die erin zit!

Medion is een prijsmerk en zal dus de goedkoopste hardeschijf kiezen, maar vooral, bij problemen zullen zij naar de hardeschijf fabrikant verwijzen en die op zijn beurt weer terug naar Medion, oftewel de behuizing.

Oftewel, ik zou wel weten wat ik zou kiezen!

rj
door rjw - Nov 25, 2011 om 09:01
3248 Antwoorden / 5 Vragen

De enige harddiskcrash die ik ooit heb gehad betrof een Hitachi disk, terwijl die over het algemeen als er goed bekend staan. Kortom: je zult echt statistieken van veel grotere aantallen moeten hebben om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Maar als je geen risico wilt lopen neem je gewoon een RAID configuratie. Mocht er 1 disk kapot gaan dan is er niets aan de hand. En als je dan ook nog een extra backup maakt die je bij voorkeur op een andere locatie legt (1 backup is immers geen backup) dan is het helemaal veilig.

gsm
door gsm - Dec 17, 2011 om 22:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=bezorgdeburger schreef op vrijdag 25 nov 2011, 00:35]Inderdaad zijn zowel Medion als Iomega geen hardeschijf fabrikanten, dus zal er een schijf van een ander merk in hun product zitten.

Hierbij is er wel degelijk een groot verschil:

Iomega is een kwaliteitsmerk en zal dus a. altijd een goede hardeschijf kiezen, maar vooral, als er problemen zijn, geven zij zowel service op hun eigen product (de behuizing) als op de harde schijf die erin zit!

Medion is een prijsmerk en zal dus de goedkoopste hardeschijf kiezen, maar vooral, bij problemen zullen zij naar de hardeschijf fabrikant verwijzen en die op zijn beurt weer terug naar Medion, oftewel de behuizing.

Oftewel, ik zou wel weten wat ik zou kiezen!
Bij Medion Schijven heb je geen garantie van de fabrikant van de schijf. Dat is bij HP, ACER en andere PC merken ook zo. De leverancier van het prijsmerk is bijna altijd het aanspreekpunt voor garantie op de (goedkopere?) OEM schijven men ingebouwd heeft.

In de USB3-externe schijven van Medion (via Aldi) zit o.a. een Seagate Baracuda Green. Ik ben nu mijn eigen WD15EARS van WDC, een Caviar Green, aan het klonen naar de Seagate, omdat na ruim 1 jaar de WDC, na de eerste koude start, een erg langzaam datatransport heeft. Na de PC uit- en weer aanzetten draait de WDC schijf de hele dag goed. HDDHealth geeft aan dat de schijf 100% gezond is. Het verschijnsel van de koude start was eerst af en toe, maar treedt intussen gegarandeerd elke dag op. De WDC schijf is blijkbaar toch geleidelijk aan het aftakelen.
Morgen doe ik de laatste test:
Eerst opstarten van de gekloonde Seagate (naar verwachting snel).
Daarna nog een keer opstarten van de originele WDC schijf op dezelfde SATA kabel en voeding (naar verwachting zeer langzaam).

Mocht de oorzaak toch nog dieper liggen, dan vermeld ik dat hier nog.

De WDC schijf valt trouwens wel onder de garantie van WDC, omdat deze los in de winkel is gekocht en komt dus in aanmerking voor vervanging via RMA.

Ik ben ook al een totaal kapotte WDC Caviar Blue schijf van derden tegengekomen. Ook een Western Digital kan dus heus wel stuk gaan.

gsm
door gsm - Jan 10, 2012 om 20:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De WDC WD15EARS schijf blijkt toch niet defect!

Wat er precies aan de hand geweest is blijft nog duister.
Ik heb de pinnen 5 en 6 kortgesloten (halve SATA-snelheid geforceerd).
Later heb ik deze jumper weer verwijderd en de WDC schijf met True Image (WDC versie) terug gekloond van de Seagate schijf.
Hierna heeft de schijf tot nu toe perfect en voldoende snel gewerkt!
Wel is de omgevingstemperatuur 's nachts steeds hoger geweest dan daarvoor.
Nu is het dus afwachten wat er gebeurt als de nachtelijke temperaturen weer dalen.