vo
door volanns Jul 31, 2015 om 11:54
Computers & telefonie

Welke kaart is het.

Lezers,

Een andere videokaart heb ik zelf vervangen.
Steeds bij het opstarten, verschijnt de melding dat de catalyst control niet goed werkt.

Als ik zoek, vind ik Standaard-VGA grafische adapter.

In de balk onderaan zie ik ATI staan.

Verwarrend, nu weet ik niet wat de echte videokaart is.

1102 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 31, 2015 om 13:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo volanns,

Zo ontdekt u welke videokaar u hebt

Wanneer Windows de videokaart in uw computer in ieder geval herkend heeft, dan is er een manier om erachter te komen wat voor een videokaart u hebt via Apparaatbeheer in Windows en gaat als volgt:

Klik op Start en kies uit het menu Start de optie Configuratiescherm.
Kies in het Configuratiescherm de optie Hardware en geluiden.
In het onderdeel Apparaten en printers vindt u vervolgens de optie Apparaatbeheer.
Zodra u Apparaatbeheer opent, wordt er een lijst getoond van alle onderdelen die zich in uw computer bevinden, waaronder uiteraard ook de grafische kaart.
Klik op de kleine pijlvormige knop die voor het onderdeel Beeldschermadapters wordt weergegeven. Apparaatbeheer zal nu weergeven welke videokaart er in uw computer huist.

Door rechts te klikken op uw videokaart in Apparaatbeheer en vervolgens op de optie Eigenschappen in het geopende snelmenu te klikken, kunt u onder andere bekijken welke versie van het stuurprogramma voor de grafische kaart er geïnstalleerd is. En deze bijwerken wanneer nodig.
(Bron)

Suc6

ph
door philip36 - Jul 31, 2015 om 14:17
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u rechts klikt op dat ATI icoontje zou u een menu moeten krijgen met allerlei opties o.a. voor het instellen van de beeldschermresolutie.
Daar zal dan ook wel een optie bijstaan voor het updaten van de Catalyst software.
Ga anders naar de website van AMD voor deze update.

http://www.amd.com/en-gb/innovations/software-technologies/catalyst

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 14:30
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 13:18]Hallo volanns,

Zo ontdekt u welke videokaar u hebt

Wanneer Windows de videokaart in uw computer in ieder geval herkend heeft, dan is er een manier om erachter te komen wat voor een videokaart u hebt via Apparaatbeheer in Windows en gaat als volgt:

Klik op Start en kies uit het menu Start de optie Configuratiescherm.
Kies in het Configuratiescherm de optie Hardware en geluiden.
In het onderdeel Apparaten en printers vindt u vervolgens de optie Apparaatbeheer.
Zodra u Apparaatbeheer opent, wordt er een lijst getoond van alle onderdelen die zich in uw computer bevinden, waaronder uiteraard ook de grafische kaart.
Klik op de kleine pijlvormige knop die voor het onderdeel Beeldschermadapters wordt weergegeven. Apparaatbeheer zal nu weergeven welke videokaart er in uw computer huist.

Door rechts te klikken op uw videokaart in Apparaatbeheer en vervolgens op de optie Eigenschappen in het geopende snelmenu te klikken, kunt u onder andere bekijken welke versie van het stuurprogramma voor de grafische kaart er geïnstalleerd is. En deze bijwerken wanneer nodig.
(Bron)

Suc6

Edrick, dat heb ik reeds gedaan en daar staat dus, Standaard-VGA grafische kaart.

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 14:40
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 14:17]Als u rechts klikt op dat ATI icoontje zou u een menu moeten krijgen met allerlei opties o.a. voor het instellen van de beeldschermresolutie.
Daar zal dan ook wel een optie bijstaan voor het updaten van de Catalyst software.
Ga anders naar de website van AMD voor deze update.

http://www.amd.com/en-gb/innovations/software-technologies/catalyst

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 14:41
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 14:17]Als u rechts klikt op dat ATI icoontje zou u een menu moeten krijgen met allerlei opties o.a. voor het instellen van de beeldschermresolutie.
Daar zal dan ook wel een optie bijstaan voor het updaten van de Catalyst software.
Ga anders naar de website van AMD voor deze update.

http://www.amd.com/en-gb/innovations/software-technologies/catalyst

Philip,
het menu is "dood". het licht niet op, kan niet op klikken.

Nu twijfel ik of Ati de huidige videokaart is, want bij appraatbeheer, geeft het iets anders aan.

Misschien moet ik de computer weer open maken, om te zien wat de naam is.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 31, 2015 om 14:48
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Volanns,

Een andere mogelijkheid is het, dat de momenteel geïnstalleerde grafische driver niet goed werkt. Het downloaden van de laatste nieuwe versie van de driver van de site van ATI en deze over de huidige installatie heen zetten zou dan soelaas kunnen bieden:

AMD Catalyst™ Display Driver - 32bit
AMD Catalyst™ Display Driver - 64bit
bron
Vr. gr.

ph
door philip36 - Jul 31, 2015 om 14:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u, nadat u die nieuwe videokaart geplaatst heeft bij het starten van de computer geen bericht gekregen dat er nieuwe hardware (nieuwe videokaart) was gevonden en dat de computer gaat zoeken naar bijbehorende drivers?
Heeft u software (Catalyst) van de nieuwe videokaart geïnstalleerd?

Cookies
door Cookies - Jul 31, 2015 om 14:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Misschien moet ik de computer weer open maken, om te zien wat de naam is........

Alleen de naam noteren is niet voldoende. Ook type/model even noteren.

Heb je wel het stuurprogramma geïnstalleerd van je nieuwe kaart? Of heb je een melding voorbij zien komen van: nieuwe hardware gevonden enz. Lijkt mij dat je nog met je oude videokaart zit te werken.

ph
door philip36 - Jul 31, 2015 om 14:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar is het geen nieuwe videokaart, anders wist u het type wel.
Als het geen nieuwe kaart is, is de videokaart niet stuk?
Als de monitor op de standaard VGA adapter zit zal het beeld wel niet zo scherp zijn.

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 15:12
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 14:52]Heeft u, nadat u die nieuwe videokaart geplaatst heeft bij het starten van de computer geen bericht gekregen dat er nieuwe hardware (nieuwe videokaart) was gevonden en dat de computer gaat zoeken naar bijbehorende drivers?
Heeft u software (Catalyst) van de nieuwe videokaart geïnstalleerd?

Dat viel mij ook op, dat het NIET aangaf dat er nieuw hardware is gevonden,

n.b. de ATI was de vorige videokaart( ook )

het wordt steeds spannender.

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 15:14
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 14:53].......Misschien moet ik de computer weer open maken, om te zien wat de naam is........

Alleen de naam noteren is niet voldoende. Ook type/model even noteren.

Heb je wel het stuurprogramma geïnstalleerd van je nieuwe kaart? Of heb je een melding voorbij zien komen van: nieuwe hardware gevonden enz. Lijkt mij dat je nog met je oude videokaart zit te werken.

Goede tip.
Het laatste lijkt mij ook....oude videokaart
Raar, het is eruit, maar het doet het nog.

edrick3
door edrick3 - Jul 31, 2015 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@volanns,

Controleer maar eens of de videokaart wel goed geplaatst is.

Met vr.gr.

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 15:20
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 14:57]Blijkbaar is het geen nieuwe videokaart, anders wist u het type wel.
Als het geen nieuwe kaart is, is de videokaart niet stuk?
Als de monitor op de standaard VGA adapter zit zal het beeld wel niet zo scherp zijn.

Klopt. mijn zoon kocht een nieuwe, maar de andere was nog goed.

edrick3
door edrick3 - Jul 31, 2015 om 15:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Indien er in plaats van een merknaam de tekst "Grafische kaart (VGA standaard)" of "Basis videokaart Microsoft" wordt weergegeven, wil dit zeggen dat de grafische kaart niet door Windows wordt herkend.

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 15:22
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 15:18]@volanns,

Controleer maar eens of de videokaart wel goed geplaatst is.

Met vr.gr.

Zal ik doen.

Cookies
door Cookies - Jul 31, 2015 om 15:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=volanns schreef op vrijdag 31 jul 2015, 15:20][quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 14:57]Blijkbaar is het geen nieuwe videokaart, anders wist u het type wel.
Als het geen nieuwe kaart is, is de videokaart niet stuk?
Als de monitor op de standaard VGA adapter zit zal het beeld wel niet zo scherp zijn.

Klopt. mijn zoon kocht een nieuwe, maar de andere was nog goed.

Heeft je zoon wel - voor jouw pc - de goede videokaart gekocht? Trouwens, je zoon weet toch wel welke videokaart hij gekocht heeft?

ph
door philip36 - Jul 31, 2015 om 15:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u er een DVD met software voor de' nieuwe' ATI videokaart?
Ik zou de software van de oude videokaart eerst verwijderen.
Geen DVD, dan:
AMD heeft op hun site software waarmee het type videokaart automatisch wordt gedetecteerd.
Daarna de geschikte driver (Catalyst) downloaden.

http://support.amd.com/en-us/download

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 16:34
126 Antwoorden / 57 Vragen

De computer geopend; videokaart is ASUS.
De kaart is goed geklikt.
Bij apparaatbeheer, staat het niet bij.

Intussen heb ik alles, via program/onderdelen , van ATI verwijderd.

gerbera
door gerbera - Jul 31, 2015 om 16:56
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens bij "alle programma's" (startknop links onder) staat daar Catalist Control Center in. Klik daarop, u ziet vervolgens Runtime opnieuw starten. Mogelijk is het probleem dan opgelost.

ph
door philip36 - Jul 31, 2015 om 17:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nu nog de driver.
Zoon vragen voor DVD software of kijken welk type ASUS videokaart het is en van hun site driver downloaden.
Zoek ook eens in de Windows- Help - naar Hardware of u met de probleemoplosser iets kunt bereiken.

Cookies
door Cookies - Jul 31, 2015 om 17:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=volanns schreef op vrijdag 31 jul 2015, 16:34]De computer geopend; videokaart is ASUS.
De kaart is goed geklikt.
Bij apparaatbeheer, staat het niet bij.

Intussen heb ik alles, via program/onderdelen , van ATI verwijderd.

Asus heeft heel veel videokaarten;-) Vandaar dat ik schreef type/model even melden.

vo
door volanns - Jul 31, 2015 om 17:19
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 17:03][quote=volanns schreef op vrijdag 31 jul 2015, 16:34]De computer geopend; videokaart is ASUS.
De kaart is goed geklikt.
Bij apparaatbeheer, staat het niet bij.

Intussen heb ik alles, via program/onderdelen , van ATI verwijderd.

Asus heeft heel veel videokaarten;-) Vandaar dat ik schreef type/model even melden.

TYPE: GT 640

Cookies
door Cookies - Jul 31, 2015 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als het de Asus GT640-2GD3 is, dan zijn hier de drivers te downloaden KLIK

Let even op de 32/64 bits versie.

vo
door volanns - Aug 4, 2015 om 10:02
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 31 jul 2015, 17:35]Als het de Asus GT640-2GD3 is, dan zijn hier de drivers te downloaden KLIK

Let even op de 32/64 bits versie.

Excuses, dat ik nu pas reageer, ik was een paar dagen afwezig.

Ik wil downloaden, maar zie zoveel verschillende opties.
download ( groen gekleurd ) aangeklikt en windows 7, 64bit gezien en erop geklikt, het doet dan niets.

vo
door volanns - Aug 4, 2015 om 11:09
126 Antwoorden / 57 Vragen

Carola, het is gelukt.

Bedankt