pe
door perkunas Mar 13, 2013 om 19:53
Geldzaken & recht

Welke rente is de notaris verschuldigd?

De notaris verzoekt aan fam A om geld te storten op de rekening van de notaris, zodat dit uitgekeerd kan worden aan fam. B. Dit geld zo'n 150.000 wordt op 10-12-12 overgemaakt naar de rekening van de notaris, deze heeft door drukte van een fusie niet door dat dit geld gestort is. Bij navraag door fam. B, zegt de notaris dat fam. A geen openheid rond de financielezake geen openheid kan/wil geven. Bij navraag op 01-03-13 door fam. B waar dat beloofde geld blijft zegt de notaris dat we dat al lang hadden moeten hebben omdat fam. A dat in december al beloofd heeft. Notaris schrijft per ditect een brief naar fam. A om dat geld zo snel mogelijk over te maken. Fam A geageerd zeer verbaasd en zegt het geld al per 10-12-12 overgeschreven te hebben. De notaris controleert dit en ziet dat het geld inderdaad al vanaf 10-12-12 op zijn rekening staat. Wat is de notaris nu aan rente verschuldigd aan fam B? Hier lijkt mij toch wel enige sprake van nalatigheid en fam A is ernstig in diskrediet gebracht bij fam B.

MVG Arjan

1449 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2013 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pas navraag doen na twee en een halve maand? Wat een geduld.

Als allereerste zou ik een brief verwachten van de notaris aan beide families, met excuses.

De hogere wettelijke rente voor handelstransacties bedraagt sinds 1 januari 2013 7,75 %. Voor transacties met consumenten geldt sinds 1 juli 2012 het lagere tarief van 3%. wettelijke rente voor bedrijven en wettelijke rente voor consumenten.

Ik weet natuurlijk niet waar het geld voor bestemd was, en of familie B door het niet ontvangen ergens een hogere rente heeft moeten betalen, maar anders is 3% de wettelijke rente.

marcel75
door marcel75 - Mar 13, 2013 om 20:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst is het van belang om te weten waarom de notaris geld zou ontvangen en zou uitkeren. Wat voor reden was hiervoor?

Voor wat betreft de rente is de notaris verplicht om rente te vergoeden. Deze rente is echter niet hoger dan de rente die de notaris ontvangt op zijn derdengeldenrekening. Die is niet al te hoog. Met 1 tot 1,5% heb je het wel gehad.

Daarnaast mag een notaris op de uitkering van de gelden tegenwoordig ook zijn kosten in rekening brengen.

Mocht je van mening zijn dat de notaris klachtwaardig gehandeld heeft, dan kun je eerst een klacht indienen bij de notaris. Kom je er met de notaris niet uit, dan kun je naar de geschillencommissie Notariaat stappen en/of een klacht indienen bij de Kamer van Toezicht. Die is verbonden aan de rechtbank waar de notaris onder valt. Voor meer informatie daarover kun je ook contact opnemen met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie via notaris.nl.

marcel75
door marcel75 - Mar 13, 2013 om 20:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
De wettelijke rente geldt niet voor dergelijke transacties. De betalingsverplichting ligt namelijk bij de betaler. Juridisch gezien is de notaris niet de betaler, maar familie A.