ju
door justice2013 Mar 5, 2015 om 17:34
Geldzaken & recht

Welke rente kieze t.b.v pensioen banksparen?

Vandaag 2 opties voorgelegd gekregen t.b.v. banksparen voor pensioen.
Looptijd; 18 jaar
Vaste rente 1,35 %
Variabele rente nu 2,55 %
Echter de variabele rente kan gezien de huidige crisis zakken en dus nog lager uitvallen waardoor deze een percentage zou kunnen krijgen lager dan de vaste rente van 1,35 %.
Mijn vraag is nu gezien de looptijd en de mogelijke stijging van de rente met aantrekken economische verwachtingen wat is nu de beste keuze;
Kiezen voor de vaste zekere rente of toch de variabele rente met de mogelijkheid dat deze blijft stijgen.
Historisch gezien kan deze rente hoger worden dan 4%.
Vraag is of dit ook binnen deze 18 jaar gehaald wordt en voor hoelang.
Graag vraag ik u om advies en uw eigen ervaringen omtrent dit bank sparen voor pensioen?

2623 6 Rapporteer

me
door mein33 - Mar 5, 2015 om 17:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=justice2013 schreef op donderdag 5 mrt 2015, 17:34]Vandaag 2 opties voorgelegd gekregen t.b.v. banksparen voor pensioen.
Looptijd; 18 jaar

Echter de variabele rente kan gezien de huidige crisis zakken en dus nog lager uitvallen waardoor deze een percentage zou kunnen krijgen lager dan de vaste rente van 1,35 %.
Mijn vraag is nu gezien de looptijd en de mogelijke stijging van de rente met aantrekken economische verwachtingen wat is nu de beste keuze;

Qjustice2013,

Met een looptijd van 18 jaar zou ik altijd kiezen voor de variabele rente.
Op korte termijn zou deze rentestand nog wel iets terug kunnen lopen maar over 18 jaar gerekend, de economie trekt weer aan en de vooruitzichten zijn (gematigd) positief, lijkt het zeer waarschijnlijk dat de rente vergoeding weer gaat oplopen en dus ook de variabele rente gaat stijgen.
De zeer lage rente van 1.35% kan haast niet lager en het daarvoor vast zetten over een periode van 18 jaar lijkt mij diefstal uit de eigen portemonnee.
Succes met het maken van uw keuze.

edrick3
door edrick3 - Mar 5, 2015 om 17:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo justice2013,

Als we een glazen bol hadden ......
Helaas is de toekomst niet met zekerheid te voorspellen.
Gezien de renteontwikkeling de laatste tijd zou die nog wel eens (verder) kunnen zakken. Die variabele rente lijkt dan nu wel mooi(er) dan de vastrentende 1,35%, maar .... (en dat weten we dus niet)
Lees ook eens hier.
En hier.

Suc6 met de keuze.

ge
door gerboe - Mar 5, 2015 om 17:57
806 Antwoorden / 0 Vragen

De geboden vaste rente is heel erg laag. Kijk bijvoorbeeld eens op moneywise.nl of vergelijkbare sites. Dat kan echt veel beter dan die 1,35% vaste rente.
En over renteontwikkelingen op zo'n lange termijn valt niks te zeggen inderdaad.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u elke maand, of jaar, wilt gaan inleggen, kunt u alleen maar voir een variabele rente kiezen.

Stort u een bedrag ineens, dan hebt u wel keus tussen een vaste rente en variabel.

Maar mijns inziens hebt u de percentages omgekeerd, want bijvoirbeeld bij NN krijgt men voor 18 jaar vast 3%.

Ik weet natuurlijk niet van wie u die offerte hebt, maar een variabele rente van 2,55% is ongeloofwaardig.

ho
door hopetobehelping - Mar 5, 2015 om 18:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste justice2013,

zoals ook al door anderen aangegeven, achteraf weten we het.
Als ik uw vraag lees dan verbaast mij de lage vaste rente van 1,35% en de 'hoge' variabele rente van 2,55% (zou verwachten dat de variabele rente juist lager is dan de vaste rente voor een termijn van 18 jaar).
Bij welke bank krijgt u die rentes ?
Zijn de percentages niet precies andersom, dus:
Vaste rente: 2,55% (dit percentage zie ik bij de Rabobank)
Variabele rente: 1,35%.

De algemene verwachting is dat de rente nog even gaat dalen maar dan toch weer zal gaan stijgen.

Als uw percentages kloppen (vast: 1,35/variabel: 2,55) dan zou ik zeker voor variabele rente kiezen (die rente zal niet nog een keer gehalveerd worden).

Als uw percentages precies omgedraaid moeten worden dan is de keuze tussen 'zekerheid' en 'wat risico nemen'. Het is rente over rente natuurlijk dus als uw geld de eerste jaren meer groeit dan telt dat meer jaren door. Als ik de keuze zou moeten maken dan zou ik (omdat het oudedagsvoorziening betreft) kiezen voor de vaste rente (of kijken of een er een andere betere optie is om voor mijn pensioen te sparen).
Maar .... over 18 jaar weet u pas of u de juiste keuze gemaakt heeft.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie dat bijvoorbeeld de Amro op dit moment de hoogste variabele rente geeft van 1,8 %.