ge
door gerritjan Dec 9, 2009 om 09:37
Computers & telefonie

Welkom

Hallo,
Wanneer ik mijn laptop opstart komt het regelmatig voor dat de procedure blijft steken bij ,,Welkom,,
Na herhaalde malen opstarten lukt het meestal wel.
Wie weet raad. Groet, Ger

3481 20 Rapporteer

freya
door freya - Dec 9, 2009 om 10:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gerritjan,

Moeilijk te zeggen wat daar de oorzaak van is. Is de laptop op zo'n moment dan 'dood'? Kortom, knippert het harde schijf ledje nog of hoor je de harde schijf nog bezig zijn? Heb je onlangs nieuwe hardware of software geïnstalleerd?
En bestaat dit probleem al lang? Vanaf het begin of pas na een tijdje begonnen?

Je zou systeemherstel eens kunnen proberen (als het niet te lang geleden nog goed werkte). Start de laptop ook eens in 'veilige modus' om te controleren of het probleem dan ook optreedt. In 'veilige modus' starten doe je door bij het opstarten een aantal malen op (F8) te drukken tot er een menu verschijnt. Kies dan voor 'veilige modus' en start verder op. Dat duurt wat langer, dus heb wel even geduld.

m.vr.gr. Freya

ge
door gerritjan - Dec 9, 2009 om 13:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Freya,
Diverse malen een poging gedaan met systeemherstel.
Tot nu werkt dit niet omdat de laptop dan weer blijft hangen bij ,,welkom,,
Dus wanneer de laptop na vele pogingen dan wel normaal start heeft systeemherstel geen resultaat gehad door het blijven hangen bij ,,welkom,,
Probleem is er pas enkele dagen,geen nieuwe soft of hardware.
Veilige modus even bekeken, maar zie zover ik dit kan beoordelen niet als een optie omdat je dan alle progamma,s moet afwerken.
We zullen dooooorgaan .Met dank, Ger

jo
door johannijdam - Dec 9, 2009 om 13:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerritjan,

Eigenlijk is dit vrij normaal, vooral bij operating systems als xp en hoger. De computer heeft voorgaand updates geinstalleerd, bij de volgende opstart zal hij nog de nodige aanpassingen doen. Bij dit proces zie je niets, het lichtje van de HD is uit, en het lijkt alsof hij nergens meer mee bezig is... dit is dus wel zo... ik zou zeggen, gewoon afwachten, als het langer dan 15 min duurt, dan is er echt iets mis.

Een andere reden zou kunnen zijn dat als je een draadloos netwerk hebt, of bepaalde netwerk drives, dat hij die aan het zoeken is, hierbij wordt de harde schijf niet gebruikt dus lijkt het ook alsof er niets gebeurt. Hierbij is het ook afwachten...

Dit probleem heeft (waarschijnlijk) niets te maken met windows problemen... dat kan ik je eigenlijk wel met zekerheid zeggen..

snel0026
door snel0026 - Dec 9, 2009 om 14:26
61 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerritjan schreef op woensdag 9 dec 2009, 13:33]
Veilige modus even bekeken, maar zie zover ik dit kan beoordelen niet als een optie omdat je dan alle progamma,s moet afwerken.
We zullen dooooorgaan .Met dank, Ger

Hoi Ger, de veilige modus is er juist voor om met zo min mogelijk ballast op te starten en toch nagenoeg overal bij te kunnen. Als jouw laptop in veilige modus wel goed opstart weet je dat het probleem ligt bij een programma dat je onlangs hebt geinstalleerd.

Ik zou je aanraden eerst te doen wat johannijdam zegt:
[quote=johannijdam schreef op woensdag 9 december, 13:46] ik zou zeggen, gewoon afwachten, als het langer dan 15 min duurt, dan is er echt iets mis.

Als dat niet de oplossing is in veilige modus opstarten.

po
door postert - Dec 9, 2009 om 15:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nog 2 opties:
Heb je een externe harde schijf via de usb-poort aangesloten? Dit kan soms het opstarten ook blokkeren.
Of de backup-batterij (bijna) leeg?

Succes.

fotoflex
door fotoflex - Dec 9, 2009 om 17:16
67 Antwoorden / 6 Vragen

Recentelijk bijna hetzelfde probleem gehad met mijn laptop.
Na herhaalde pogingen van alle beschreven suggesties, bedacht ik de stroom en de accu los te koppelen.
'O ja, laat ik eerst het dvdtje er uithalen, want dat gaat niet meer als de stroom eraf is. ' , bedacht ik.
Een heel gewone herschrijfbare dvd, al meerdere keren gebruikt om tv-programma's mee op te nemen en later op de laptop te bekijken.
Maar wel de oorzaak van alle problemen. Het zit soms ergens waar je het 't minste verwacht.

poltol
door poltol - Dec 9, 2009 om 18:01
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo experts,

Wij hebben, de laatste week, hetzelfde probleem op onze DELL laptop. De enige manier om de machine in werking te krijgen [=uit het welkom scherm] is om tegelijk ctrl+atl+del in te drukken, ergens stopt dan een [ver]storende proces, en start de laptop door en is binnen enkele seconden gebruiksgereed. Ik kan niet ontdekken welk programma dit veroorzaakt. Op de laptop draait VISTA met McAfee. Tot vorige week was alles probleemloos in bedrijf te nemen. Ik heb ook al een keer het opstartprogramma uit gekleed, veel progjes die mee starten uitgezet, maar ook dat hielp niet. Systeemherstel ook niet. En er zit ook geen CD of DVD in de laptop. Wie, o wie weet de oplossing.

Bvd, poltol

erik008
door erik008 - Dec 9, 2009 om 18:17
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als het niet meer lukt data proberen te redden.
Daarvoor gebruik ik meestal david's boot-cd.
Lees de smart van je hd uit of die nog wel goed is met een hulpprogramma van de fabrikant van de hd.

poltol
door poltol - Dec 9, 2009 om 18:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=erik008 schreef op woensdag 9 dec 2009, 18:17]Als het niet meer lukt data proberen te redden.
Daarvoor gebruik ik meestal david's boot-cd.
Lees de smart van je hd uit of die nog wel goed is met een hulpprogramma van de fabrikant van de hd.

Erik, in feite is er "niets" aan de hand. Ergens blijft het opstarten hangen. De machine is verder helemaal in orde.

Bedankt voor je inzet, poltol

stacey
door stacey - Dec 9, 2009 om 19:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nog keer in de herkansing.............was ingelogd en ineens antwoord weg..........ben ik weer uitgelogd ??!! PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Hoi,

Had hetzelfde probleem van de week,
opstartmenu zou het probleem zijn,
Kijk eens met opstarten met F2
In mijn BOOT menu stond niets meer onder elkaar,
bij 1, 3 en 5 stond iets rest was leeg
Heb alles weer op 1,2,3, gezet en daarna starte hij weer gewoon op.

Maar hoe dat zo overhoop is komen te liggen is mij niet duidelijk, maar gaat of is wel ergens iets mis gegaan.......

Misschien heeft Freya hierover nog een idee ?

Succes,

poltol
door poltol - Dec 9, 2009 om 19:12
3885 Antwoorden / 22 Vragen

QUOTE FREYA:
Had hetzelfde probleem van de week,
opstartmenu zou het probleem zijn,
Kijk eens met opstarten met F2
In mijn BOOT menu stond niets meer onder elkaar,
bij 1, 3 en 5 stond iets rest was leeg
Heb alles weer op 1,2,3, gezet en daarna starte hij weer gewoon op.EINDE

@ Freya, Duw ik dan op F2 tijdens de opstart zoals bij veilige modus of pas als ik al helemaal, via de truck, in bedrijf ben?
Ben niet echt handig in dit soort zaken. Dus een duidelijke uitleg zou mij veel waard zijn.

Alvast bedankt, poltol

holpen
door holpen - Dec 9, 2009 om 19:14
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@erik008:
Ik wil er wel even op wijzen dat de door jou genoemde boot cd nogal wat illegale versies van diverse soorten software. Ik ken de cd en hij is inderdaad verhipte handig, maar het mag natuurlijk eigenlijk niet...

stacey
door stacey - Dec 9, 2009 om 19:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=poltol Duw ik dan op F2 tijdens de opstart zoals bij veilige modus
Alvast bedankt, poltol

Stacey ook goed ?! ;-)

Zoals bij F8, gelijk bij opstart, bij mij komt keuze Press F2 ook links onder inscherm bij opstart

poltol
door poltol - Dec 9, 2009 om 19:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Stacey,

Dit is de tweede keer dat ik u tekort doe. Sorry hoor.

Ik ga het straks even testen. Nu zit mijn vrouw met de laptop, in bed, haar vriendinnen te berichten en is ook druk aan het chatten. Ik laat nog wel weten of het gelukt is. Nog even een bijkomende vraag: kan ik het boot [menu] gewoon aan passen of moet ik nog andere maatregelen nemen?

Sorry, poltol

stacey
door stacey - Dec 9, 2009 om 19:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 9 dec 2009, 19:26]Stacey,

Nog even een bijkomende vraag: kan ik het boot [menu] gewoon aan passen of moet ik nog andere maatregelen nemen?

poltol

Dat moet je wellicht even aan een computer expert vragen ;-)

Ik durf zelf wel wat te rotzooien maar of dat altijd verstandig is........... ;-)

Stond bij mij wel in goed volgorde maar niet aansluitend, heb het weer aansluitend gemaakt.

Maar zoals is zei, dit ontstaat niet uit het niets, dus kan iets (erg?) fout zitten,
wat dit dan wellicht steeds opnieuw in de war schopt,
ik hoopte datFfreya of inmiddels gearriveerde ;-) Holpen daar misschien nog iedeeën over hadden ;-)

poltol
door poltol - Dec 9, 2009 om 19:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@Stacey,

Ik wacht nog even op verdere berichten. Alvast heel erg bedankt. Als zich hier geen, voor mij werkbare oplossing meldt, dan ga ik morgen even naar de PC dokter hier om de hoek. En dan neem ik uw advies alvast mee. Waarschijnlijk lossen die wizz kids het zo op. Ik bericht er nog wel over.

Groetjes, poltol

PS: Gerritjan, ook al wijzer geowrden?

la
door lammi - Dec 9, 2009 om 19:58
32 Antwoorden / 2 Vragen

heb wel eens op andere forums gelezen dat het ook aan het moederbord kan liggen.

freya
door freya - Dec 9, 2009 om 20:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@@:

Als ik het allemaal zo lees vind ik het wel frappant dat er blijkbaar meerdere mensen zijn die met dit probleem te maken hebben. Het lijkt er dan op alsof er recentelijk een update (van Windows?) is geïnstalleerd die in bepaalde situaties voor dit soort problemen zorgt.
Zelf heb ik er in ieder geval geen last van (ik installeer geen tussentijdse updates, juist om dit soort problemen te voorkomen), dus ik zou ook zo 123 geen oplossing weten. Een systeemherstel lijkt mij toch nog het meest voor de hand liggend.
En als het inderdaad om een bepaalde update gaat, dan zal er binnenkort ook wel weer een update verschijnen om de update te updaten........

@poltol:
Het blijft lastig: freya < > stacey. ;-)

Freya

ge
door gerritjan - Dec 10, 2009 om 20:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi computeraars,
Nog even en reactie op opstarten gaat niet verder dan,, welkom,,.
Dank voor alle suggesties.
Ben in het bezit van een Dell inspiron 1501,verder niet belangrijk maar Dell werd wel genoemd.
Systeemherstel is bij mij niet gelukt. Krijg steeds de mededeling: Systeemherstel niet voltooid. Er is een onbekende fout opgetreden.
De opmerking ,,gebruik gelijktijdig CTRL/ALT/DELETE wanneer het opstarten niet verder gaat bij welkom is een goede. Die werkt.
Het is natuurijk niet de manier maar voorlopig kunnen we weer vooruit zonder tig keer opnieuw te moeten opstarten!

Groet, Ger

poltol
door poltol - Dec 12, 2009 om 18:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste experts,

Op één of ander manier is het probleem verdwenen. Heel af en toe blijft de laptop nog wel eens hangen. Op advies van de PC winkel heb ik nog wel één truukje uitgevoerd. Namelijk de laptop, met de aan/uit knop, "gewoon" uitgezet toen die bleef hangen. Daarna even gewacht en toen weer aan gezet. Een hoop vragen en opmerkingen van VISTA, zoals gebruikelijk. En, geloof het of niet, daarna start ons lappie voor 95% goed op.
Ik zie het nog even aan hoe dit verloopt.

Goed weekend en groeten van poltol