zw
door zwaardvis Oct 31, 2014 om 20:25
Geldzaken & recht

Werk en Inkomen. Ja ja......

De Belastingen (cq de politiek) is ook eufemistisch bezig met de belastingen. Waarom niet gewoon iets benoemen naar wat het is?
Bv de algemene heffingskorting is tegenwoordig inkomensafhankelijk. Dat hebben ze gedaan omdat ze de tarieven niet wilden verhogen van bijv. 42% naar 44%. Daarom hebben ze de korting met 2% verlaagd. Het effect is hetzelfde, maar nu LIJKEN de tarieven lager.
En vervolgens is de algemene heffingskorting afhankelijk van inkomen uit werk en woning. Zie hier. Werk en Woning? ja ja, maar alle uitkeringen waaronder AOW en pensioen en lijfrente en alimentatie tellen ook mee. En dat heeft niets met werk te maken. Waarom zeggen ze niet gewoon Box1 i.p.v. de niet de lading dekkende term inkomen uit werk?
Belastingdienst, makkelijker kunnen we het niet maken, wel moeilijker.

895 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat doet dat er toe? Zo heet die eerste groep nu eenmaal. Heel simpel.

En de korting wordt niet met 2% verlaagd, maar de korting wordt met 2% van het inkomen boven een bepaalde grens verlaagd.

En als het belastbaar inkomen lager is door aftrekposten werkt dat ook door.

En als het belastbaar inkomen hoger is door andere inkomsten heeft dat ook effect.

zw
door zwaardvis - Oct 31, 2014 om 21:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Noem het dan geen "Werk en Woning" Noem het wat het is "Box 1".
Iemand die denkt, dit raakt mij niet want ik heb geen werk, ik heb AOW of zo, kijkt straks nog vies op zijn neus. Ja het kan zijn dat het van oudsher "Werk en Woning" heet, maar die vlag dekt de lading dus niet. De minister van financien heette vroeger ook Zalm. Toch noemen we de minister tegenwoordig Dijsselbloem omdat Zalm de lading niet dekt.... ;-)
Dus begin met vereenvoudiging door het beestje bij de naam te noemen.
En ja de korting om de algemene heffingskorting heeft precies hetzelfde effect als de verhoging van de schijftarieven. Het is alleen bedacht om de burger (en de EU?) een rad voor ogen te draaien.

zw
door zwaardvis - Oct 31, 2014 om 21:46
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kwam net deze bevestiging tegen:
De Commissie Van Dijkhuizen had voorgesteld de inkomensafhankelijkheid van de algemene heffingskorting te heroverwegen, omdat deze overeenkomt met een aanpassing van het schijventarief, en het stelsel onnodig ingewikkelder maakt.
Zie hier

Indirect wordt zo het totaaltarief in de 2e en 3e schijf 42% + 2% = 44%.

Nogmaals dit is gewoon optisch bedrog en inderdaad nodeloos ingewikkeld gemaakt.
Misschien doen ze het ook wel om nu als argument te gebruiken dat we een nieuw belastingstelsel nodig hebben omdat het zo ingewikkeld is geworden....

zw
door zwaardvis - Oct 31, 2014 om 22:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Oftewel voor de wiskundigen onder ons:

X=inkomen in schijf 2/3
AHK=Algemene Heffingskorting:

Nu worden de belastingen in schijf 2/3 conform de wet gepresenteerd en berekend als volgt:
X * 42% - (AHK - X * 2%)

Dat is hetzelfde als : X * 42% - AHK + X * 2%
en dat is weer hetzelfde als: X * 44% - AHK

En die laatste formule is een stuk simpeler dan de eerste formule, maar is exact gelijk.
Alleen dan schrikt iedereen dat het tarief 44% is, dus wordt het een beetje in een ingewikkelde formule gegoten zodat het LIJKT dat het tarief 42% is gebleven. De overheid bestaat uit illusionisten.

gerbera
door gerbera - Oct 31, 2014 om 22:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@zwaardvis

Maar wat is nu feitelijk de vraag ?? Voor discussie is er een andere rubriek.

is
door isaacht - Oct 31, 2014 om 23:41
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ook zwaardvis maakt het makkelijker dan het is.....

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 23:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=isaacht schreef op vrijdag 31 okt 2014, 23:41]Ook zwaardvis maakt het makkelijker dan het is.....

U bedoelt: ook zwaardvis maakt het moeilijker als het gemakkelijker kan, neem ik aan? ? Is al moeilijk genoeg.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2014 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook ik heb geen inkomen uit werk, maar ik begrijp dionders goed wat er bedoelt wordt en dat je gekort wordt.

Het is trouwens niet alleen van toepassing bij die 42 %, maar al bij een inkomen van ruim € 19.000.

zw
door zwaardvis - Nov 1, 2014 om 00:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ja je moet politicus zijn om het niet te snappen....

zw
door zwaardvis - Nov 1, 2014 om 00:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als de domme politici gewoon het tarief op 44% hadden gezet en de Algemene heffingskorting ongemoeid hadden gelaten, waren de huidige problemen met de naheffing voor 5 a 6 miljoen mensen er niet geweest. 42% naar 44% was eenvoudig in de computersystemen te implementeren. Nu hebben ze een truukje met de heffingskorting uitgevoerd waarvan het effect exact hetzelfde is als die 44%, maar waarbij het zeer moeilijk is gebleken om dit juist en op tijd in de systemen te implementeren. Dat blijkt maar weer.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 1, 2014 om 00:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

OF nu op de ene gebeurt of via een anderee, het geld moet er toch komen als is het via een omweg.

tenormin
door tenormin - Nov 1, 2014 om 01:05
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 1 nov 2014, 00:22]OF nu op de ene gebeurt of via een anderee, het geld moet er toch komen als is het via een omweg.

Nou ja, niet iedereen laat zich vrijwillig, zonder protest, zoals u, naar de slachtbank leiden. En daar zal dan inkomen wel mee te maken hebben (totaal niet dat ik u iets misgun) laat daar geen mistverstand over bestaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 1, 2014 om 06:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@zwaardvis, gelukkig hoef jij je hiervoor niet verantwoordelijk te voelen, aangezien jij nooit dat bolletje bij de PvdA ingekleurd hebt, toch?

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2014 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik de tabellen in de krant mag geloven gaat iemand met een inkomen uit werk tot € 20.000 er €616 op VOORUIT, moet hij wel aangifte doen natuurlijk.

En gaat iemand met een inkomen uit werk van € 60.000 er € 97 op ACHTERUIT.

En vanaf € 90.000 is het nadeel € 672.

Bestaat het inkomen uit andere bronnen begint het nadeel bij ca. € 35.000.

pi
door pieterwolters - Nov 1, 2014 om 17:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zaterdag 1 nov 2014, 00:13]Als de domme politici gewoon het tarief op 44% hadden gezet en de Algemene heffingskorting ongemoeid hadden gelaten, waren de huidige problemen met de naheffing voor 5 a 6 miljoen mensen er niet geweest. 42% naar 44% was eenvoudig in de computersystemen te implementeren. Nu hebben ze een truukje met de heffingskorting uitgevoerd waarvan het effect exact hetzelfde is als die 44%, maar waarbij het zeer moeilijk is gebleken om dit juist en op tijd in de systemen te implementeren. Dat blijkt maar weer.

Als je het zoveel beter weet dan de politici stel ik voor dat je je bij de komende verkiezingen verkiesbaar stelt. Dan komt het ongetwijfeld allemaal goed.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 1, 2014 om 19:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 1 nov 2014, 01:05][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 1 nov 2014, 00:22]OF nu op de ene gebeurt of via een anderee, het geld moet er toch komen als is het via een omweg.

Nou ja, niet iedereen laat zich vrijwillig, zonder protest, zoals u, naar de slachtbank leiden. En daar zal dan inkomen wel mee te maken hebben (totaal niet dat ik u iets misgun) laat daar geen mistverstand over bestaan.
Mijn inkomen is echt niet roaal en ik vind gewoon dat men de tering naar de nering moet zetten, en we hebben zelf voor gekozen. Als de regering niet uit komt dan zoeken ze dus een oplossing om de te korten te dekken en dat nu eenmaal zoo. Hoe wilt u dit dan oplossen.