ka
door kaching Sep 24, 2014 om 16:54
Geldzaken & recht

Werkgever kan rooster aanpassen, maar werknemer niet?!

Ik werk bij een kledingwinkel en ik heb daar een 20 uren contract. Zij kunnen me niet meer uren bieden en daarom heb ik ander werk gezocht, alleen moet ik hier 's nachts werken. Nu is dat geen probleem, het probleem ligt zo:

Ik werk op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag morgen daar en zij willen mijn rooster niet aanpassen gezien het feit dat mijn beschikbaarheid is veranderd. Dit betekent dat ik van vrijdagavond 20.00 tot zaterdagmorgen 12.00 werk. Ik heb geen vaste werkdagen in mijn contract staan. Nu begrijp ik dat het mijn probleem is en dat ik dat andere werk dan maar niet had moeten aannemen, maar met 20 uur in de week kan ik mijn rekeningen niet betalen.

Naar aanleiding hiervan heb ik het juridisch loket gebeld en zij zeggen me dat er geen wetten zijn voor dit soort gevallen. Nadere informatie zal ik per mail nog ontvangen.

Maar het kan toch niet zo zijn dat een werkgever zijn personeel mag belemmeren in het maken van een volledige werkweek?

6879 8 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 24, 2014 om 18:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vond het volgende voor u:

Het arbeidstijdenbeleid dient rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van medewerkers, wanneer dit redelijkerwijze van de werkgever gevergd kan worden (art 4:1 ATW). Bij persoonlijke omstandigheden gaat het bijvoorbeeld om zorgtaken, als ook om ander (parttime) werk waarmee de werkgever bekend is en heeft ingestemd.

De werkgever dient zich dus in te spannen om de combinatie tussen werk en ander activiteiten van een medewerker mogelijk te maken. Dat betekent evenwel nog niet dat hij zonder meer verplicht is om hieraan mee te werken, aangezien dat van zijn mogelijkheden afhangt. Voorgaande kan betekenen dat een medewerker op een vaste vrije dag per week aanspraak kan maken, wanneer persoonlijke omstandigheden daartoe voldoende redenen geven en de mogelijkheden van de werkgever dit toelaten (gezien de huidige personeelsbezetting). Komt uit een arbeidsgezondheidskundigonderzoek naar voren dat de medewerker gezondheidsproblemen ondervindt door het werken op bijvoorbeeld nachtdiensten, dan is de werkgever in beginsel verplicht om de medewerker op andere tijden te laten werken (art 4:9 ATW).

klik HIER om alles te lezen

Uw werkgever heeft dan wel niet uitdrukkelijk ingestemd met uw andere baan, maar ook geen bezwaar gemaakt en het lijkt mij dat enige medewerking wel gevraagd mag worden. Al zou het dan alleen om de zaterdagochtend gaan.

Op rechtswinkel.nl vindt u juristen gespecialiseerd in arbeidsrecht

klik HIER

U kunt daar gratis een vraag stellen.

Succes!

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2014 om 18:16
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Is het een grote werkgever (20 uur contract) of bent u daar als een van de weinige?

Hoe wordt de situatie als de zaterdagmorgen stopt?

ka
door kaching - Sep 24, 2014 om 19:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een grote werkgever. Ik denk dat ze zeker wel 150 man in dienst hebben op deze locatie. Alleen deochtendploeg is klein. HHierdoor ik op zaterdagmorgen de eerste twee uur helemaal alleen. Nu is er een nieuwe gestart die ook op zaterdagmorgen werkt en zijn we dus met twee. Het is een hele grote kledingwinkel. Dus of je nu alleen of met twee staat. Het is totaal zinloos aangezien het niet zo snel gaat als doordeweeks..

? Maar in principe word de situatie dus zoals die was. 1 persoon de eerste twee uur. Alleen zou ik het dan niet zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2014 om 19:16
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Bestaat de optie om de laatste nacht iets korter te werken of een andere nacht die beter uitkomt?

ka
door kaching - Sep 24, 2014 om 19:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

En zoekster

Bedankt voor de informatie, ik had dit zelf ook gevonden. Het punt is dat ze het niet afkeuren maar ook niet goedkeuren. Ik zei tegen de desbetreffende persoon: Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik dat werk niet mag doen omdat jij weigert mijn rooster te herzien? Toen zij ze: nee dat zeg ik niet, dat is aan jou.

Ze vond het overigens niet acceptabel dat ik dan om vijf uur smorgens als ik klaar was aan de andere kant, op het bankje zou gaan liggen tegenover de duer tot dat het zeven uur is.

ka
door kaching - Sep 24, 2014 om 19:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mahadma, helaas niet. Ook daar zit ik aan uren verbonden. Dit zou later aan de orde komen als ik in fulltime dienst verband aan de slag kan. En dan heb ik dat andere bedrijf dus niet meer nodig om het geld binnen te krijgen.

pi
door pieterwolters - Sep 25, 2014 om 16:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt lullig, maar de werkgever heeft er geen boodschap aan dat jouw werk elders niet perfect past bij zijn planning. Jouw rooster aanpassen heeft weer impact op collega's die daar wellicht ook niet op zitten te wachten.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2014 om 17:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als uw werkgever 150 mensen in dienst heeft, dan moet er toch wat mogelijk zijn? En u mag ook niet even op een bankje liggen om bij te komen van de nachtdienst? Heeft ze daar wat mee te maken dan?

Waar u misschien nog een beroep op zou kunnen doen is de WAA. (wet aanpassing arbeidsduur)
Dan vraagt u om minder werk in plaats van aanpassing van de werktijden. Dat u bijv. die hele zaterdagochtend weglaat, dan kunnen ze daar wellicht iemand anders voor inzetten. Zijn toch genoeg jongeren die een baan zoeken voor de zaterdagochtend? Of minder uren verdeeld over de hele week.

Helaas moet dat wel 4 maanden van te voren worden aangevraagd, maar als ze overstag gaan, kan het wellicht eerder. En ze moeten dan schriftelijk inhoudelijk reageren op uw verzoek. Krijg het idee dat dit allemaal mondeling gaat en dan word je meestal gauw afgewimpeld.

Lees beiden linken

klik HIER en

klik HIER

Het zal de relatie met uw werkgever er waarschijnlijk niet op verbeteren, maar wat ik opmaak uit uw reacties is dat u in principe liever bij de werkgever van de nachtdiensten in dienst bent, dan bij de kledingzaak.

Heeft u nog hulp/inzicht gevraagd op rechtswinkel.nl?