si
door simmie Feb 23, 2015 om 18:00
Geldzaken & recht

Werktijd ?

Ik ben werkzaam bij een thuiszorgorganisatie.Nu bestaat er al enige tijd onduidelijkheid over een vergoeding voor een dienst.
Er bestaat een dagdienst en een avonddienst met een bereikbaarheidstelefoon. Dat wil zeggen : je werkt een dienst met klantcontacten en daarnaast kun je gebeld worden voor calamiteiten. Ook tijdens je pauze heb je de telefoon en kun je opgeroepen worden. Als je niet opgeroepen wordt wil de werkgever dat je 6 minuten werktijd schrijft voor dat uur en ook als er een onderbreking op de klantlijst, is dat zeg maar 2 minuten voor een kwartier . Wij vinden dat alle tijd vergoed moet worden, de werkgever niet.In de CAO staat het niet echt duidelijk, vind ik. Als ik kijk in de arbeidstijdenwet kom ik er ook niet echt uit. Dank voor uw reactie

896 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2015 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop dat u lid bent van een bond. Met zulke werkgevers kan men eigenlijk niet zonder. En die kunnen het u ook precies uitleggen.

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 18:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er is tegenwoordig een juriste hier op het forum, die als specialisatie o.a. arbeidsrecht heeft. Hopelijk wil zij haar licht hier over laten schijnen.

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2015 om 20:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Heb de juriste de laatste tijd niet op het forum gelezen @zoekster. Geef jouw geijkte link maar door: klik .
@sammie, stel daar uw vraag (gratis).

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 22:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 23 feb 2015, 20:52]Heb de juriste de laatste tijd niet op het forum gelezen @zoekster. Geef jouw geijkte link maar door: klik .
@sammie, stel daar uw vraag (gratis).
'Onze' juriste zat vroeger op rechtswinkel en was daar eigenlijk de beste op het gebied van arbeidsrecht. Nu zit ze er niet meer bij, maar misschien kan iemand anders de vraag beantwoorden.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2015 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Onze" jurist zit tegenwoordig bij "uwjurist.nl".

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2015 om 23:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Of het nu "uwjurist" of "vrouweElske" was, maakt toch niet uit, zo lang iemand ergens terecht kan, toch?

door 1953 - Feb 24, 2015 om 01:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U bent aangesloten bij de vakbond? Wat vinden die ervan?

Het speelt niet alleen in uw branche, ook in ziekenhuizen speelt dit dat een arts wordt opgepiept tijdens de lunch.

Hoe kwam de werkgever op het feit van 6 minuten?

door 1953 - Feb 24, 2015 om 01:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 23 feb 2015, 22:43]"Onze" jurist zit tegenwoordig bij "uwjurist.nl".

Zo overtuigt ben ik niet van uw stelling dat zij bij 'uwjurist.nl' vertoeft. Waar baseerde u dat op?

ho
door hopetobehelping - Feb 24, 2015 om 08:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste simmie,

in artikel 5.6 van de CAO vind u de passage over 'beschikbaarheidsdiensten specifiek voor Thuiszorgorganisaties', voor de CAO klik hier.
De 'beschikbaarheidstelefoon' in combinatie met het draaien van een dienst staat er niet expliciet in vernoemd (maar word ook niet uitgesloten).
Er wordt gerept over 1,5 uur per vol etmaal beschikbaarheidsdienst (maandag t/m vrijdag). Zoals ik het lees betekent dit per uur een vergoeding van 90 minuten / 24 is ongeveer 4 minuten per uur beschikbaarheidsdienst.
Op zaterdag, zondag en feestdagen is het het dubbele, dus ongeveer 8 minuten. Wel met de kanttekening of mijn interpretatie wel correct is. De 6 minuten die uw werkgever u geeft lijkt mij in lijn met de CAO (is er geen onderscheid tussen 'ma-vr' en 'zo-za-feestdagen' ?).
Maar zoals door anderen ook al aangegeven, de vakbond (als u zelf geen lid bent kunt u wellicht een collega die wel lid is contact laten opnemen) hoort er het fijne van te weten.

uwjurist
door uwjurist - Feb 24, 2015 om 10:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Het is gebruikelijk dat bij bereikbaarheidsdiensten niet alle tijd vergoed wordt als men niet opgeroepen wordt/niet hoeft te werken. Dat zult u dus ook niet af kunnen dwingen.
Meer valt er niet over te zeggen omdat u niet citeert wat er exact over staat in de cao, noch aangeeft welke cao van toepassing is (er zijn er immers vele, ook op uw terrein).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Feb 24, 2015 om 10:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste forumleden,
Off topic, maar gezien de discussie toch maar een reactie om misverstanden te voorkomen. 'vrouwe elske' is niet verbonden aan uwjurist.nl (en is overigens ook geen arbeidsrechtspecialist).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik