tv
door tvanhassel Oct 24, 2008 om 09:29
Computers & telefonie

Wettelijke garantie hardware laptop

Op 20-12-2006 hebben wij een Toshiba Satelite laptop gekocht  bij 4Launch te Eindhoven. Deze heeft nu een hardwarefout. De leverancier wil hier niets aan doen omdat er een garantietermijn van 1 jaar was. Dit staat niet op de pakbon vermeld. Een factuur hebben wij niet. Wel een betalingsbewijs. De leverancier zegt dat wij de laptop op moeten sturen naar de fabriek. Bij navraag bleek dat de onderzoekkosten al ongeveer € 90.-- zijn. daar komen dan nog de verzendkosten bij en eventueel reparatie. Nu hebben wij hem naar een plaatselijke reperateur gebracht en die zegt dat het moederbord kapot is. Bovendien zegt hij dat de laptop open is geweest. Kan dit ? Is de wettelijke termijn niet langer?


1897 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag tvanhassel,


Er bestaat  in Nederland niet zoiets als een wettelijke garantietermijn. Wel is er sprake van een bescherming van de consument voor de duur van de levensduur van een produkt. Die economische levensduur zal voor deze laptop op 3 jaar liggen. In die periode kun je bij de VERKOPER aanspraak maken op herstel van de defecte laptop tegen betaling van een deel van de reparatiekosten. Dat deel zal dus in jouw geval het 2/3 deel zijn.


Sukses en met vriendelijke groet, Read3. 

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste T van Hassel.
In uw geval zou de reparatie dus voor 22/36e deel voor uw rekening zijn.
Als ik een grove inschatting mag maken zal deze reparatie snel een 400 euro doen. Uw deel zal dus een kleine 250 euro  bedragen. En daarmee voldoet de leverancier dan precies aan waar u recht op heeft. Hij hoeft dat ook niet op zijn pakbon te zetten want u heeft zelf te plicht te informeren naar dit soort voorwaarden. Dit kunt u hem dus niet in de schoenen schuiven.

Met groet
Mastag



ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De te verwachten economische levensduur (de gebruiksduurverwachting) wordt bepaald door de fabrikant of kan door de verkoper vastgesteld worden. Deze ligt doorgaans op 2 of 3 jaar.


Indien een product defect raakt binnen de eerste 6 maanden na aankoop, gaat de wet er van uit, dat dit defect reeds aanwezig was ten tijde van de aankoop, tenzij de verkoper kan aantonen dat dit niet het geval is. Na die 6 maanden kan de verkoper van u verlangen, dat u aantoont dat dit defect een fabricagefout is.


Nu deze laptop geopend is door een bedrijf, welke niet geautoriseerd is door de verkoper danwel de fabrikant (tenminste daar ga ik gemakshalve vanuit), ben ik bang, dat u helemaal niets meer kunt verwachten van de verkoper. Met de fabrikant heeft u, v.w.b. de garantie (reparatie) niets te maken. De verkoper is verantwoordelijk voor het geheel.


Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nu U een plaatselijke reparateur heeft ingeschakeld, is de kans groot dat U nu ook bij de leverancier niet meer aan hoeft te kloppen, de laptop is immers open geweest. Of U moet geluk hebben dat Uw plaatselijke reparateur een machtiging heeft Toshiba..  Misschien goedkoper om een nieuwe te kopen.  U weet nu waar U allemaal op letten moet.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo ,


Als de laptop normaal opstart en alleen een een hardwarefout heeft is het moederbord waarschijnlijk niet kapot .Op





http://www.gtopala.com/siw-download

kunt je het programma SIW downloaden.Met dit programma kun je de hardware testen en de fout opsporen.Je kunt ook eens Windows opnieuw installeren.Het kan ook een een IRQ conflict zijn.Misschien kun je eens aangeven wat de foutmelding is.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0
Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer