Wie betaalt kosten olielekkage van inruilauto voordat nieuwe auto is geleverd: garage of klant?
Ik heb een paar weken geleden contract (bovag) getekend: nieuwe auto besteld met inruil van huidige auto. Vandaag wilde ik olie laten bijvullen bij huidige (inruil)auto; garage constateerde lekkage en adviseerde niet met deze auto de weg op te gaan totdat deze gerepareerd is (kosten 1000-1500 euro). De afgelopen jaren moest er regelmatig olie worden bijgevuld (door deze zelfde garage); men gaf aan dat dit vaker voorkomt bij auto’s met lpg-installatie. De laatste paar weken, na het tekenen van het contract, lijkt de olie sneller op te raken. Na het reparatie-advies gaf ik aan dat ik, gelet op de levering van de nieuwe auto over ca. 1,5 maand, niet veel kosten wil maken. Ik heb nu voor de komende paar dagen een vervangende auto gekregen en volgende week word ik uitgenodigd voor een gesprek over hoe we dit verder gaan afhandelen.
Ik vroeg me af hoe mijn rechten en plichten in dezen zijn geregeld. Dit is toch een verborgen gebrek en dan hoef ik toch niet op te draaien voor de schade, nu er olielekkage is geconstateerd?
In hoeverre heb ik verder recht op een vervangende auto tot de nieuwe auto wordt geleverd? Ben ik daar zelf geheel verantwoordelijk voor (zelf regelen en zelf alle kosten hiervan betalen) of mag ik van de garage ook een bijdrage hierin verwachten?
Voor de klant omdat u nog steeds de eigenaar van deze bent, gewoon pech hebben maar dat is het lot van zo'n gebrek al komt voordat u hem heeft over gedragen aan de garage.
U zult de auto moeten repareren voor de inruil, of met minder geld genoegen moeten nemen.
U heeft de auto in een bepaalde staat verkocht en dat zult u moeten nakomen. U bent en blijft verantwoordelijk tot het moment van ruil.
Kan ik besluiten om de lekkage niet te laten repareren, maar een vervangende auto te gebruiken/huren tot de nieuwe wordt geleverd? Kan de garage dan bepalen dat ik minder voor de inruilauto krijg dan in het contract is vastgelegd?
[quote=esprit22 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:32]Kan ik besluiten om de lekkage niet te laten repareren, maar een vervangende auto te gebruiken/huren tot de nieuwe wordt geleverd? Kan de garage dan bepalen dat ik minder voor de inruilauto krijg dan in het contract is vastgelegd?
Als u de auto ongerepareerd inruilt, moet de garage dit gaan doen, anders is de auto niet eens te gebruiken, die kosten zullen ze aftrekken van het inruilbedrag. En terecht natuurlijk.
Voor alle duidelijkheid: op het moment dat contract werd getekend, wist ik NIET dat er sprake was van olielekkage. Er waren toen wel 2 andere gebreken en die heb ik eerlijk verteld.
[quote=esprit22 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:36]Voor alle duidelijkheid: op het moment dat contract werd getekend, wist ik NIET dat er sprake was van olielekkage. Er waren toen wel 2 andere gebreken en die heb ik eerlijk verteld.
Nee, maar nu weet u het wel, dus zult u er mee moeten dealen. Bel de garage eens om te overleggen wat wijsheid is. Eisen kunt u niets, maar misschien is in goed overleg wat mogelijk.
Als ze de inruil auto voor de inruil op een brug hadden gezet hadden ze kunnen zien dat er olie lekt.
Dat was dus nog maar enkele weken geleden.
Dus de garage heeft niet goed gekeken bij het bepalen van de inruilprijs.
Lijkt me dan ook dat de garage hier zelf schuld aan is.
De garage kan natuurlijk zeggen dat het in die 2 weken tijd is ontstaan.
U kunt niet bewijzen dat de lekkage bij de inruil er al was maar als de auto niet op de brug is geweest kan de garage ook niet bewijzen dat de lekkage er niet was.
U kunt de inruilauto ook eens bij een andere garage laten controleren en wat daar de reparatiekosten zijn.
Het kan zijn dat ze nu proberen om u voor een niet echt noodzakelijke reparatie te laten betalen.
Niet meer de weg opgaan voordat het gerepareerd is, dan moet het toch wel erg zijn.
Ik neem aan dat als de auto een dag voor de deur staat er geen grote plas olie onder de auto ligt.
Beste espirit22,
bij het aangaan van de koop van uw nieuwe auto bevond de (inruil) auto van u zich in een bepaalde staat. Als er voor de inruil schade ontstaat dan heeft u gewoon pech.
De kosten om uw (inruil) auto weer in de staat te brengen van toen de deal aangegaan werd zijn voor u.
Tot de daadwerkelijke inruil bent u verantwoordelijk voor de auto en ook het onderhoud, de eventueel bijkomende kosten, mankementen etc.
U kunt ook overleg plegen met de dealer en kijken wat die er van zegt.
Dit is wat er in de zakelijke algemene voorwaarden van de BOVAG over staat:
1. Wanneer bij aankoop van een zaak tegen inruil van een andere zaak koper/opdrachtgever in
afwachting van de aflevering van de aan hem verkochte zaak de in te ruilen zaak blijft gebruiken, blijft die in te ruilen zaak geheel voor zijn rekening en risico zolang hij die zaak niet aan de verkoper/reparateur feitelijk heeft afgeleverd. Tot dat tijdstip blijft hij eigenaar van de in te ruilen zaak en zijn alle kosten met inbegrip van de kosten van onderhoud, schade, verlies en waardevermindering voor zijn rekening. Verkoper/reparateur is niet gebonden aan een overeengekomen inruilprijs indien de feitelijke aflevering van de in te ruilen zaak op een later tijdstip valt dan de bij benadering aangegeven levertijd. In dat geval kan een tussen partijen vooraf afgesproken percentage bij wegevan afschrijving op de inkoopprijs worden gehanteerd.
2. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen garandeert koper/opdrachtgever jegens verkoper/reparateur dat een of meerdere eventuele door hem in te ruilen zaken vrij zijn van rechten en aanspraken van derden, schadevrij zijn, in deugdelijke en verkeersveilige staat verkeren en dat met die zaak of zaken niet gemanipuleerd is, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de kilometrage en voorts garandeert hij verkoper/reparateur in het algemeen dat hij niet bekend is met feiten of omstandigheden die betrekking hebben op de in te ruilen zaak of zaken waarvan hij vermoedt dan wel weet of behoort te weten dat die van belang (kunnen) zijn voor de verkoper/reparateur die daarvan onkundig is (gebleven).
3. De feitelijke inruil ontslaat koper/opdrachtgever niet van de in lid 2 bedoelde garantie.
U schrijft dat u de laatste jaren regelmatig olie hebt laten bijvullen in die garage. Dus zij moeten op de hoogte zijn van het verbruik/de lekkage.
Heel wonderlijk dat dat nu opeens zulke reparatiekosten zou opleveren.
Volgens mij proberen ze nu de boel een beetje te flessen.
Waarom gooide u er niet zelf een beetje olie bij?
[quote=esprit22 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:23]
Ik vroeg me af hoe mijn rechten en plichten in dezen zijn geregeld. Dit is toch een verborgen gebrek en dan hoef ik toch niet op te draaien voor de schade, nu er olielekkage is geconstateerd?
In hoeverre heb ik verder recht op een vervangende auto tot de nieuwe auto wordt geleverd? Ben ik daar zelf geheel verantwoordelijk voor (zelf regelen en zelf alle kosten hiervan betalen) of mag ik van de garage ook een bijdrage hierin verwachten?
@esprit22,
U schrijft : Dit is toch een verborgen gebrek en dan hoef ik toch niet op te draaien voor de schade.
Dit (verborgen) gebrek is niet meer verborgen en is geconstateerd terwijl u nog eigenaar van de auto bent. U draait dus wel op voor de reparatie omdat u de rechtmatige eigenaar bent van de auto.
De garagehouder heeft u een inruilprijs geboden voor een verkoopbare auto en mocht er tussen overeenkomst en inruil iets aan de toestand van de auto veranderen, dan verandert natuurlijk ook de geboden inruilprijs.
U heeft twee opties:
A/ inruilen met het gebrek en een lagere inruilprijs aanvaarden.
b/ de auto laten repareren en de rekening daarvan betalen.
Leenauto :
De garagehouder is in het geheel niet verplicht u een vervangende auto te leveren.
Hij kan u hiervoor een daghuur of km. prijs in rekening brengen.
Mag u de auto gratis gebruiken dan is dit klantvriendelijke van de garagehouder.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Nationale energie beheer
Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer