di
door dino Apr 20, 2008 om 20:43
Voeding & gezondheid

Wie heeft er ervaringen met de Essence trainingen

onze dochter is voor de 2e keer naar deze trainingen geweest en we hebben er geen goed gevoel bij.

Het lijkt wel een soort secte of zo.

Daarbij komt ook nog eens dat het steeds meer geld gaat kosten.

We willen graag ervaringen horen van andere mensen.

64910 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2008 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Dino,

Typisch iets om onzekere mensen, welke door omstandigheden (tijdelijk) wat labiel in de wereld staan, (en wie heeft dat niet) het geld uit de zak te kloppen. Net als overdreven cosmetica en veranderingen aan je body.
Avatartrainingen lijkt me net zoiets.
Sommige worden er zo onzeker van dat ze zich onder psychlogische behandeling moeten stellen om weer met de beide benen op de grond te komen.

Het is een wereldmarkt. De organisaties lijken op een piramidespel.

Kijk ook eens op:http://www.stelling.nl/landmark/essence.htm

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2008 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie!

het is zorgwekkend dat deze zaken bestaan en ook gewoon doorgaan.

is daar nu helemaal niets aan te doen ,behalve de mensen waarschuwen?

groet Dino

ve
door verwijderd - Apr 22, 2008 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor je reactie zie verder bovenstaand bericht

Groet Dino

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 02:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Hier een reactie van iemand met ervaring met de trainingen. Prima heldere trainingen die ook gevolgd worden door psychologen, psychiaters, huisartsen en andere gewone mensen. Volgens mij is de beste manier dat u zich kunt vergewissen van wat het is,  eens naar een open avond gaan of naar een van de workshopavonden. Als u in de regio AMsterdam woont, nodig ik u graag uit, u kunt uiteraard ook gewoon even informeren wanneer er een open avond is en dan gaan kijken. U kunt via de website www.essencetrainingen.nl het telefoonnummer opzoeken en bellen en vragen naar de data. Ik hoop u hiermee geholpen te hebben.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2008 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ouder van dochter, Zelf ben ik werkzaam als medicus en heb daarnaast ook de essence training en de vervolgtraining ca. 5 jaar geleden gevolgd. Ik snap uw bezorgdheid, met name door de vervelende berichten die soms te vinden zijn in de media. Iedere gek mag alles op internet schrijven en met een beetje angst of achterdocht is het woord sekte al snel gevonden.

Een secte heeft een leider wiens woord gevolgd wordt. Bij het trainingsbureau Essence is er geen leider. Uiteraard wel een bedrijfsleider en een leider over de trainingen, net zoals in ieder ander bedrijf. Ik zelf heb de trainingsleider een keer kort gezien, hij loopt wel eens rond en controleert de kwaliteit van de trainingen. Maar dat valt eigenlijk nauwelijks op. Ik zou eigenlijk niet weten in welk opzicht dit bedrijf iets van een secte zou hebben. Wat ik me wel kan voorstellen is dat als mensen uit de training komen en zo genoten hebben, het lijkt alsof er van alles spannends gebeurd. De training is erg enerverend en afwisselend, in die zin net een achtbaan, daar komt ook dat gevoel aan het einde vandaan. Maar er is geen verheerlijking van een leider of theorie.

U zegt dat de de kosten steeds meer toenemen. Welke cursus u ook volgt, deze kost geld. Zo ook de Essencetraining die 5 dagen lang gevolgd wordt. Ik meen dat nu de kosten ca. 750 euro bedragen. Iedere scholing die ik volg kost per DAG ongeveer dit bedrag. De training van 5 dagen is dus relatief goedkoop. Neemt niet weg dat het om een behoorlijk bedrag gaat voor veel mensen.

Essence-trainings is gewoon een trainingsbureau waar je moet betalen voor de cursussen die je afneemt. Misschien is het wel verstandig om uw dochter na het volgen van de Essence en Source training eerst eens te zeggen dat ze de dingen die ze geleerd heeft nu in haar eigen leven moet gaan doen in plaats van maar cursussen te blijven volgen. Dat is n.l. ook de mening van de Essence organisatie. Zodra je te lang blijft hangen en maar cursussen blijft volgen valt dit ook op binnen deze organisatie en ik weet dat er wel eens cursisten hierop gewezen zijn en hen gevraagd is voorlopig eerst maar eens zelf aan de slag te gaan. U kunt trouwens altijd gewoon even contact opnemen met dit bedrijf en uw zorg over uw dochter daar neerleggen, zoals u dat ook bij school zou doen als ze daar dag en nacht zou rondhangen.

Wat wel leuk is is dat je de training die je al eens gevolgd hebt gratis opnieuw mag bijwonen in de z.n. Go Mango. Je gaat dan met een aantal andere ex-cursisten wat hand en spandiensten voor de mensen die de training voor het eerst volgen doen (jassen ophangen, koken, schoonmaken). Daarnaast mag je dan nog een keer naar de training luisteren (niet meedoen) en kun je over wat dingen die je bezighouden overleggen met de trainer. Best leerzaam en heel gezellig, heb ik ooit ook een keer gedaan. Maar dit is puur als je daar tijd voor hebt en behoefte aan hebt.

Heel veel mensen doen gewoon de training en doen er hun voordeel mee.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dina,

ik zag u reactie op dit forum en zou graag zelf ook willen reageren.

Mijn moeder heeft van haar baas aangeboden gekregen om ook de essence training te volgen. Toen ze mij vertelde dat dit 5 dagen duurde en dat het door ging tot middennacht had ik al mijn twijfels toen ze ook nog vertelde dat haar baas niet kon zeggen wat deze training inhield nam mijn twijfel steeds meer toe. Ik ben toen op internet gaan rond kijken en zie alleen negatieve berichten. Graag zou ik willen weten of mijn twijfels terecht zijn en hoe u dochter hier uit gekomen is.

Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 5 jaar geleden de Essenctraining ZELF gevolgd. Het heeft zeer veel positieve effecten op mijn leven gehad: het heeft mijn huwelijk gered en mij het zelfvertrouwen gegeven om uit een baan te stappen die ik niet meer wilde en als zelfstandige aan de slag te gaan.

Het doet mij verdriet dat mensen die de training NIET gevolgd hebben, oordelen over de training door wat ze ervan gehoord hebben, hoe het er aan de buitenkant uit ziet, en daarmee mensen beïnvloeden die waarschijnlijk heel veel aan de training zouden hebben als ze hem zouden doen.

Het is GEEN secte. Het is een klap geld, maar voor vergelijkbare trainingen zoals NLP betaal je nog veel meer. Als je ziet wat het je oplevert is het werkelijk peanuts.

Ik heb mijn zoon van 18 de training als kado voor zijn eindexamen gegeven en mijn jongere zoon zal hem zeker ook gaan doen als hij 18 wordt. Ja, sommige mensen nemen na deze training besluiten die ze eerst niet aandurfden en voor omstanders - (familie, partner etc.)  kan zo'n verandering als bedreigend overkomen. En dan krijgt de training de schuld. Maar als je wilt dat je leeft vanuit je hart, dat je authentieke keuzes maakt, en als je je minder wilt laten leiden door wat sociaal wenselijk is, dan is de Essencetraining een absolute aanrader. En als je me niet gelooft: ga dan vooral zelf kijken en praat met deelnemers. Zij zijn allemaal enthousiast. Geloof niet de mensen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

En voor ieders dochters en zonen: gun het hen om zichzelf te vinden. Deze training zou standaard in het pakket van opvoeding moeten zitten!

Pauline

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over deze reactie: Landmark en essence hebben overeenkomsten, maar ook grote verschillen. Mensen die de training doen zijn NIET allemaal labiel of zo. Zeer succesvolle mensen (waaronder ikzelf) doen deze training om een hogere mate van bewustzijn te bereiken. Heeft niets te maken met psycholgie. Veel mensen die al jaren in therapie zaten hadden na deze training geen therapie meer nodig. En is er ooit iemand die zich afvraagt of psychotherapie wel de gewenste effecten heeft?

Hou op met het verpreiden van feitelijke onjuistheden en meningen die niet op eigen ervaring gestoeld zijn. Heb anders het lef om zelf de training te gaan doen, dan denk je er wel anders over.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb jij zelf de training gedaan? Dan weet je dat dit niet waar is. Heb je de training Niet gedaan? Hoe kan het dan dat je erover oordeelt? Wat je zegt klopt niet, de training is erg goed en heeft niets met geldklopperij of sektes te maken. Praat eens met mensen die hem zelf hebben gedaan!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een wijze baas heeft je moeder! De essence training is een groot kado. en als jij je moeder tegenhoudt zonder dat je zelf de ervaring hebt wat het eigenlijk is help je haar niet.

Ga vooral zelf eens kijken. Of geloof je alles wat je op internet ziet en in  de krant leest? Gun je moeder het om haar zelfvertrouwen en spontaniteit te latehn vergroten. En wees de baas van je moeder dankbaar dat hij wél met een open instelling in de wereld staat!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat maakt dat jullie denken dat het een sekte is? Mag ze geen contact meer met jullie hebben? Moet ze haar spaargeld inleveren zonder dat ze er iets voor terugkrijgt? Natuurlijk moeten trainingen wrden betaald, alle trainingen. Als het GEEN geld zou kosten zou ik me pas zorgen maken. En als jullie dochter zo enthousiast is dat ze zelf verder wil, wat maakt dan dat jullie denken dat het een sekte is? Check de feiten en laat je niet gek maken door roddels en achterklap. Essence is een zeer goede training waarmee jullie je dochter alleen maar rijker en wijzer maken. Doe hem vooral ook zelf, zou ik zeggen.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ paulinende:

Heb ik het mis als ik stel dat je de training inmiddels ZELF geeft?

H.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pauliende,

Als u reclame wilt maken, dan is dit niet de juiste methode. En als u al een training heeft gevolgd, en nu dus zieltjes wilt winnen, dan lijkt het mij eerder noodzaak dat u leert lezen. Met name datum notatie's.

Goed weekend, poltol [die zojuist de training afwassen met borstel heeft afgesloten]

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit topic riekt naar een gevalletje "promotie van de zaak": veel te late reacties, vooral heel erg positief doen, alle positieve reacties afkomstig van beantwoorders die nooit ergens anders op gereageerd hebben, alleen maar op dit topic. Op het internet is verder enorm veel aan negatieve berichtgeving over deze training te vinden. Hier proberen eigenaren/medewerkers waarschijnlijk om de schade beperkt te houden.

In zijn algemeenheid: dit soort trainingen zijn gewoon commerciële shit. Proberen een hype te creëren, meeliften op reeds onstane hypes en trends, flink veel geld vragen voor iets wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt.

Heb je problemen op het mentale vlak, lever jezelf dan niet uit aan dit soort geldwolven die alleen maar misbruik maken van de onzekerheid van hun cliënten en daar helemaal op binnenlopen. Ga liever naar een gekwalificeerd arts die gewoon een diagnose en een behandelmethode kan voorstellen.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2009 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dino, Intermediair heeft aan deze organisatie en 2 andere vergelijkbare al enige artikelen gewijd sinds 2007. Ik denk dat ik de link niet mag plaatsen, maar als je de naam in het zoekvakje intikt op de site van intermediair, vindt je de (nogal kritische) artikelen, de evenzo felle reacties erop als hier omtrent het woord sekte e.d. w.o. van trainingengevers, alsmede wat reacties van lezers. Gesproken wordt o.a. over bedreigingen en verplichte geheimhouding over de inhoud van de trainingen. Laat e.e.a. ook maar aan je dochter lezen. Ikzelf zou er ver vandaan blijven. Je zou ook nog deze vraag kunnen plaatsen op het forum van Kassa (zie linker kolom), zowel als op het forum van TrosRadar. Je hebt dan vermoedelijk een groter bereik. Wonderlijk is natuurlijk ook al dat het steeds meer geld gaat kosten, lijkt op een piramideconstructie.

Sterkte en vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2010 om 06:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een tijdje geleden dat ik de Essence Training gevolgd heb en afgemaakt, dus de 4 daagse training!

De eerste 2 dagen ging het redelijk, dag 3 had ik de volledige toko door.
Vooral met de disciplinaire tactieken;
* een geintegreerde airco in het plafond bewust boven de deelnemers waardoor je het megakoud krijg en misschien ga je beter luisteren;
* als je bij hoge nood naar het toilet moet dan moet je lang wachten voordat je weer binnen mag;
* er worden vragen gesteld die je moet beantwoorden in kleine groepjes zowel in de grote groep, al geef je je antwoord dan wordt je de mond gesnoerd wanneer je te Eerlijk wordt.
* alle dagen wordt de training gevolgd in een lokaal waarvan de ramen zijn geblindeerd, dus er komt geen zonlicht binnen alleen kunstlicht van de tl-lampen.
* de roostertijden verschillen enorm, de eerste dag begint s'avonds tot 's nachts laat, de laatste dag begint 's morgens vroeg tot 19:00.

Tijdens de dagen wordt er af en toe nog verteld dat ook terminale patienten veel belang hechten aan de Essence, omdat ook zij (één of meerderen) de training gevolgd hebben en er zich geestelijk beter voelen... Een heel mooi sprookje en zullen zeker wel mensen geweest zijn die dit verhaaltje serieus namen, maar als een mens in zijn laatste levensfase zoveel pijn heeft (geestelijk/lichamelijk) dan denk ik niet dat men even gaat google-en voor een Essence Training.

De aangegeven website geeft absoluut geen overeenkomst met de echte Training. De laatste trainings-dag is ook het meest triest voor woorden.
De eerste 3 uurtjes is eigenlijk de afronding, daarna komt er heel toevallig groep met mensen die ook dezelfde essence training gevolgd hebben plus de SOURCEtraining.
Al zijn er tijdens de essence training bijvoorbeeld 15 man die 4 dagen aanwezig zijn dan komen er in ineens keer 30 man (dus 2 op één) en die gaan vertellen hoe geweldig de uitwerking is van de Source. Meerdere malen wordt er gevraagd of je daarin mee ga en dat je je nu al moet inschrijven anders ben je straks veel te laat. Aan het begin van de dag wordt eerst heel duidelijk gezegd dat je de Essence fantastisch gevolgd heb, zodra de Source-gangers ook er bij zijn wordt er meerdere malen gezegd dat je nog lang niet klaar ben en dat je de Source heel hard nodig heb!
De Essence is al rond de € 700,- de Source kost een goede € 1000.-. En al kan je het niet betalen dan mag je het ook in termijnen aflossen. Echt fantastisch dus niet.

Gelukkig ben ik niet dom geboren, dus net zo snel dat ik erbij was was ik ook heel graag weg!
Mocht het zo zijn dat je zelf persoonlijke hulp nodig heb, bel naar het maatschappelijk werk voor een afspraak of ga naar de huisarts voor een verwijzing naar de psycholoog.
Desnoods zijn er in de boekhandel meerdere zelf-hulp-boeken, in allerlei soorten. Mocht je niet tevreden zijn met je boek dan heb je teminste altijd nog de kassabon en het boek om je geld terug te vragen. Want bij Essence is er een prachtig systeem, eerst heel wat afspraakjes voordat je je geld echt terug krijg.

Er zijn veel mooie dingen in het leven, maar de Essence training is echt geld weggooien!!

En dit schrijf ik alleen maar om mijn medemens te waarschuwen en dat ben ik zeker verplicht.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2010 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@paulinende, je komt erg verknipt over.
ik heb zelf ook de essence training gedaan, en ik ben er niet over te spreken.
ze doen flink aan hersenspoelen, ze maken je op het eind zo enthousiast zodat je je geld niet meer terug komt vragen. (want dat is het motto: niet goed geld terug)

geldklopperij/oplichting voor zwakke mensen die er veel geld voor over hebben.

ik had beter van het geld op vakantie kunnen gaan. ik heb er niets aan gehad.
ze maken je alleen maar entousiast zodat je meer cursussen gaat volgen.

NIET AAN BEGINNEN !!!!

ve
door verwijderd - Nov 27, 2010 om 01:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat deze reaktie veel te laat is maar schrijf dit voor iedereen die van plan is mee te doen met dit soort dingen.

Te weinig slaap, te weinig eten, continu repeterende handelingen en afgesloten worden van de buitenwereld kunnen uiteindelijk lijden tot verliezen van je eigen wil en in sommige gevallen tot psychose/dissosiatie.

Blijf wat er ook gebeurt bij jezelf denk niet ik ga later toch doen wat ik zelf wil, want in sommige gevallen is het dan al te laat.
Neem op tijd je rust, laat je niet uitputten, want dit maakt je beïnvloedbaar. Als het om een leerproces zou gaan is het toch beter als je fit bent?
Om goed na te denken heb je voldoende eten en slaap nodig!

Niet iedereen heeft de beste bedoelingen met jou, het paard van troje bestaat nog steeds!

Onze geest is beïnvloedbaarder dan we zouden denken.

Blijf kritisch, sektes bestaan!

ve
door verwijderd - Nov 27, 2010 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte vragensteller,

Blijkbaar is uw vraag een issue, want tal van figuren met niet te controleren vermeende titels reageren. Verklaar u nader en leg uit. Heb nog nooit gehoord van deze methode.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2011 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat vind ik het triest om zoveel negatiefs te lezen over de essence. Ik vraag me werkelijk af of de reacties komen van mensen die zelf de ervaring hebben of een mening vormen over iets wat ze gehoord hebben uit verhalen van anderen die de training ook niet hebben gevolgd. Ik heb zelf 3 jaar geleden de training gedaan en heb in de tussen tijd een paar keer een training geassisteerd. Ik zie alleen maar mooie mensen die wel dit zien als een mooie investering. Wat is trouwens een sekte???? Op mijn werk (spoedeisende hulp verpleegkundige) hebben we borrels en feestjes, is dat ook een sekte? Hou nou eens op met een oordeel te geven en schrijf wat je ervaring is en niet een oordeel als je de training niet heb gevolgd.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het ook jammer zulke negatieve reacties te lezen over de essence trainingen. Ik heb de training zelf ook gevolgd en heb er ontzettend veel van geleerd! Vriendin van mij heeft de training gevolgd en heeft me meegenomen naar een informatie avond. Daarna heeft ze er nooit meer naar gevraagd en ik heb zelf op eigen beslissing besloten het te gaan doen (had tijd over en was ontzettend nieuwsgierig).

Het afsluiten van de buitenwereld, te weinig slaap enz wat hier allemaal genoemd wordt is ook niet waar. De ramen in de trainingszaal zijn dicht, dat is alles. Tijdens de pauzes kun je gewoon naar buiten ook buiten het gebouw en je mag iedereen bellen (wat ook veel gebeurd). Ook wordt elke dag aan je gevraagd of je genoeg geslapen en gegeten hebt omdat dit ontzettend belangrijk is. Als je namelijk niet goed uitgerust bent en niet goed gegeten hebt kan je inderdaad zoals eerder genoemd (in een negatieve reactie) niet goed leren.

Ik heb tijdens mijn training allerlei mensen ontmoet het is duidelijk dat de training niet speciaal gericht is op een doelgroep van 'zwakke' mensen. Als je zelf een keer wil kijken kan dat op in informatie-avond maar wil je dat niet ook prima! Het is ieder zijn eigen keuze! Ja ik heb ook vrienden en familie gevraagd, sommige zeiden nee, andere misschien en een aantal zijn ook mee gegaan naar de informatie avond. Ik vond het leuk dat ze in ieder geval kwamen kijken waar ik 5 dagen geweest was. De mensen die niet mee gegaan zijn, heb ik ook niet meer gevraagd ik wil mensen niet pushen om het te doen. Het moet ook voor hen gewoon hun eigen keus zijn.

Tijdens de training wordt ook gezegd je moet niet naar mensen toe gaan en zeggen dat ze het nodig hebben, want dat is niet zo. En als mensen serieuze problemen hebben raden ze eerder aan naar een therapeut te gaan. De training is voor mensen die willen ontdekken wat ze nog meer kunnen. Er wordt je niet verteld wat je moet doen, je gaat jezelf vragen stellen en je gaat daar ook zelf antwoord op geven.

Dit is mijn verhaal, en het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat iedereen die ervaring deelt. Maar ik wilde het gewoon even kwijt...

ve
door verwijderd - Jun 22, 2013 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi, het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gedaan, maar hieronder ook mijn reply.

Essence komt van Lifespring. Lifespring komt van Mind Dynamics (als ik Wiki mag geloven). Hieruit onstonden EST en lifespring. EST vormde later de basis voor Landmark. De eigenaresse heeft me ooit een keer geschreven dat essence van lifespring kwam toen ik haar zei dat ik moeite had om te verkondigen dat Yiftach de training had verzonnen toen ik in de marketing zat van het bedrijf. Landmark heeft overigens (vooral in het buitenland) heel veel rechtszaken gehad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lifespring

http://www.rickross.com/groups/lifespring.html

De training staat ook beschreven in het boekje: I am Complete van Pat Grove.

Wat ik hierover kwijt wil is dat ze ooit de filosofie achter de training hebben geleerd en toen dit voor waar hebben genomen omdat je immers in de praktijk ziet dat het werkt. Het zijn geen professioneel opgeleide mensen. Ze hebben geen achtergrond en kennis in de psyche van de mens noch is de training ooit onderzocht op de daadwerkelijke resultaten op de psyche van de mens door een onafhankelijk onderzoek. Leuke studie voor mensen die onderzoek doen op volksgezondheid. Wel hebben ze ooit is een onderzoekje willen doen, vanuit hun bedrijf zelf, wat je natuurlijk niet objectief kunt noemen. Ze kunnen bijvoorbeeld zo een verandering inbrengen; bij de source had je een proces waarin de nemer met de hoogste stemmen in het midden van de zaal moest komen staan (boven een aantal stemmen) hierna werd er omstebeurt door deelnemers en assistenten hun woede of verdriet afgevuurd over de nemers in hun leven op die persoon. Meestal brak die persoon dan die in het midden stond en dit betekende dat dan een "doorbraak" of een kans hierop. Ik heb geen psychologie gestudeerd en ik heb het gelukkig nooit meegemaakt maar het lijkt me, dat als mensen zijn beschadigd in het leven door wat dan ook waardoor ze zich misschien niet wenselijk gedragen naar anderen, dat het dan niet baat om ze nog meer overhoop te halen. Volgens Yiftach wel omdat alles je eigen verantwoordelijkheid is en gewoon maar ligt aan de manier hoe je er tegenaan kijkt, wat je houding is. En dit noemen ze zorg? Liefde? (zie visie) Compassie is het eerste wat weer terug is gekomen in mijn woordenboek (understanding-begrip) na een heftige breuk met essence. Mensen in hun verhalen laten wordt afgeleerd, doordat begrip voor hun situatie eruit wordt geramd. Tevens; assistenten hebben ook geen gedegen achtergrond voor het behandelen van mensen en worden nihil (met een prep =voorbereiding op processen) op de zondag ervoor geïnstrueerd om te kunnen assisteren. De rest van de tijd ben je als assistent bezig om de training vol te krijgen met deelnemers en krijg je ook nog 'enigszins' begeleiding om te werken aan een zelfgekozen doel.

Maar goed; om even terug te komen op dat proces; dat is er dus uitgehaald wegens de schadelijkheid en de agressiviteit waarmee dat soms gebeurde. Ze kunnen kennelijk doen en laten wat ze willen en zelf hun beleid bijstellen/bepalen. Ze hoeven zich aan niemand te verantwoorden en er is geen gezondheidsinspectie die hen in de gaten houdt. Het is niet langs een commissie geweest en de mensen die schade op zijn gelopen, die hebben nergens gehoor. Nog een tegenspraak in zorg: geen nazorg. Amper voorselectie en als er voorselectie is door op de vraag: ben je wel eens bij een psycholoog in behandeling geweest of opgenomen; krijg je gesprekje met een trainer (iemand die dus totaal niet opgeleid is om de psyche van de mens te kunnen oordelen). die je vervolgens alsnog de training in stuurt. En als je het niet red; ken je jezelf niet goed genoeg (zie artikel uit Trouw). Bovendien kun je nergens terecht als je een klacht hebt. Of is er een normaal bestuurlijk orgaan. Alles word geregeld en bestuurd door 1 man, die zogenaamd spreekt over een omgekeerde piramide maar eigenlijk alle macht in eigen hand heeft hierdoor. Zijn arrogantie is om misselijk van te worden. Hij heeft zijn eigen vrouw gemaakt tot trainer en directeur (zo zou hij dat ook echt zeggen), niet omdat zij kwaliteit kan leveren, maar omdat dat financieel toch wel handiger is. Ze is de meest doorzichtige en schijnheilige manipulator die ik ken, wil graag mensen onder de duim houden, doet aan vriendjespolitiek en heeft geen niveau. Ze zegt op wat ze op moet zeggen zonder te beseffen wat ze zegt en had er vaak helemaal geen zin in en wilde gewoon naar haar kinderen. Ze is niet echt betrokken en ze weet eigenlijk niet echt hoe ze anderen mensen kan helpen en dan blijven alleen nog maar trucjes en manipulaties over.

Tevens moet je uitkijken dat je niet word "gebruikt". Zo ie zo wordt je verleid en je vertrouwen misbruikt voor hun belangenbehartiging. Zodra ze je niet meer kunnen gebruiken, je geen profijt meer voor hun bent/ niet nuttig bent, ben je voor hun niet meer interessant. Ze verschuilen zich onder - win win situatie. Maar voor een organisatie die zegt goed te doen voor de mens door een ontwikkelingsbedrijf voor stellen ben ik het met deze commerciële instelling niet eens. Als je met vragen blijft of als er dingen zijn geopend na de 1e training te hebben gevolgd? Ze kijken niet eens naar je situatie; het is gewoon; volg de volgende training (van 1200 euro). Win. vooral naar hun kant getrokken. En vrienden hebben gezegd dat dit het israelische is. Dat weet ik verder niet, of dat in de cultuur zit. Hoe dan ook; het lijkt me niet juist.

En begrijp me niet verkeerd; het was een mooie training. Ik heb veel oprechte liefdevolle mensen leren kennen, die echt het beste voor hadden met anderen. Sommige zijn daar allang weg en sommige zijn er nog steeds. Niet dat je daar kunt zijn als zijnde lid, maar ze lopen er rond. En het is jammer dat het zo schadelijk is want ze hebben een hele mooie visie: creating a world that works for everyone out of love, care and cooperation.
Toch blijft het echt een commercieel bedrijf waar ze profijt van je willen hebben en die je een schijnveiligheid en schijngeborgenheid geeft (ze noemen het intern; the house of love). Het is vooral een wereld die werkt voor controllers- een bepaalde communicatiestijl die daar word gewaardeerd- en bied je geen persoonlijke ontwikkeling en ontplooing maar een stevige houding en gedragsverandering.

En volgens mij moet er ruimte zijn om met alle respect te kijken naar de oorsprong van gedrag en dat ontwikkeling veel verder gaat dan alleen cognitief opnieuw programmeren.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2013 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

NIET intrappen, dit is een sekte, een pyramide constructie waarbij op slinkse wijze mensen worden ingepalmd en vervolgens gemanipuleerd en geherprogrammeerd. Zelfs binnen de organisatie waar ik heb gewerkt werd door een collega geprobeerd om zieltjes te winnen. Ze pakte eerst de zwakste schakels aan, wist precies wie ze als eerste kon bewerken. Een team mensen werd op die manier uit elkaar gedreven. Voor Essence is er maar één waarheid en er wordt niets anders begrepen/aanvaard.