mo
door mokka Mar 1, 2015 om 13:40
Geldzaken & recht

Wie heeft voorrang innen boete bij uitstel transport huis

Stel woning wordt te laat geleverd. Ingebrekestelling is gedaan, termijn van 8 is verstreken. Koper eist na vordering transactie huis. Dit gebeurt uiteindelijk zeg 20 dagen later dan oorspronkelijke transport datum. Koper heeft recht op boete x. Hoe kan koper deze boete innen? Direct verreken bij de afrekening? Beslaglegging op derde rekening bij notaris? Bank gaat uiteraard voor, maar wie komt er dan, de makelaar met zijn afrekening courtage of de koper met zijn boete?

1776 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2015 om 14:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dit een hypothetische vraag?

marcel75
door marcel75 - Mar 1, 2015 om 20:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt als koper een vordering op de verkoper, die gelijk is aan een vordering die de slager op de hoek ook heeft. Je hebt dus niet automatisch het recht om te verrekenen met de koopprijs. Je zult gewoon je vordering bij de verkoper moeten indienen. Die zal niet betalen, waardoor je naar de rechter moet en die zal de boete matigen in de regel tot de daadwerkelijke schade.

mo
door mokka - Mar 1, 2015 om 20:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

@ aurora1: maakt dat wat uit mbt tot mijn vraag?
@ marcel75: dank je wel voor je antwoord. Ik heb de vraag ook aan een makelaar gesteld en die meende dat de boete wel via de eind afrekening geïnd kan worden, mits er geld over is na aflossing hypotheek. Rest dus: waar ligt nu de werkelijke waarheid.
Heeft iemand hier ervaring mee?

marcel75
door marcel75 - Mar 1, 2015 om 21:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als er voldoende overblijft en de verkoper stemt er mee in, dan is het een mogelijkheid. De verkoper moet dan echter ook wel instemmen en verder geen schuldeisers achter zich aan hebben. Gaat de verkoper kort na de overdracht namelijk failliet, dan kan deze route als benadeling van schuldeisers gezien worden en moet je het terugbetalen.

Waarom is de overdracht eigenlijk uitgesteld?

door 1953 - Mar 1, 2015 om 22:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bij en via de notaris!

marcel75
door marcel75 - Mar 2, 2015 om 14:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1953,
En waarom dan bij en via de notaris? Moet de slager op de hoek zijn vordering daar indienen?

mo
door mokka - Mar 2, 2015 om 16:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Resume: de koper is, in het geval dat de verkoper ingebreke is , veel minder goed beschermd dan de verkoper. Die kan teren op de 10% waarborg. De koper heeft het nakijken, want die moet maar zien hoe die aan zijn opeisbare schulden kan komen. Het VNM koop contract zou in deze wel eens herzien mogen worden. Is toch zaak dat dit contract beide partijen even goed beschermd, niet? Ook al komt wellicht de situatie van een ingebreke zijnde verkoper veel minder vaak voor dan een koper die zijn keutel intrekt.

marcel75
door marcel75 - Mar 2, 2015 om 17:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mokka,
Dat valt wel mee hoor. Zolang de verkoper niet levert, hoeft koper nog niet te betalen. En heeft dus ook nog geen renteverlies.

mo
door mokka - Mar 2, 2015 om 20:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

oh, oh dat is te bezien. Wat als de kopen zijn eigen huis al in de verkoop heeft gedaan met het idee dat deze binnenkort zou gaan verhuizen. De koper heeft wellicht ook een nieuwe hypotheek afgesloten die gaat lopen op bewuste transactie dag. Er is wel een uitstel van start hypotheek, maar je loopt kan een gunstige week rente mis te lopen. De koper heeft wel immer zijn gehele koopsom moeten regelen opdat deze klaar staat op transactie dag. Gaat de koop niet door dan komt er het nodige aan gemaakte kosten bij kijken.