ca
door cacoera56 Aug 25, 2015 om 12:39
Auto & vervoer

Wie is er schuldig

mijn zoon zat achterin de auto van een vriend. en heeft bij het uitstappen op de parkeerplaats de autodeur tegen de auto die naast hen stond geduwd. Dit veroorzaakte een deuk in die auto. De auto van zijn vriend was een driedeurs auto. dus mijn zoon moest achteruit de auto komen. Wie is er nu aansprakelijk voor de schade van de andere auto? De WA verzekering van de auto of de WA verzekering van mijn zoon?

2586 20 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Aug 25, 2015 om 12:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het zal de WA persoon van u zoon wel zijn. Hoe hij uitstapt maakt geen verschil.

tenormin
door tenormin - Aug 25, 2015 om 12:49
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Al had de auto 10 deuren; uw zoon is aansprakelijk voor de schade, dus WA van uw zoon.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 13:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cacoera56,

Zoonlief heeft de schade veroorzaakt en zoonlief is dus aansprakelijk.
Neem aan dat er een schadeformulier is opgemaakt?
Is zoonlief aansprakelijk gesteld?
De schade melden bij de AVP (AansprakelijkheidsVerzekeringPartciculieren = WA-verzekering); die handelt verder alles af.

Met vr.gr.

pino123
door pino123 - Aug 25, 2015 om 16:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Is ie uit de kofferbak geklommen dan?

hutch
door hutch - Aug 25, 2015 om 16:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit noemt men 'passagiersschade' / 'passagiersrisico' .

"Passagiersrisico is het risico, dat een passagier schade veroorzaakt met of door het motorrijtuig."

Een eventuele AVP van de passagier (uw zoon) zal alleen betalen, als de verzekering van de auto niet uitkeert. Als het 'passagiersrisico' uitgesloten is van de WA-verzekering van de auto van zijn vriend, zou u de AVP kunnen aanspreken. Lees wel even de voorwaarden van uw AVP.

Als de no-claimkorting (gedeeltelijk) komt te vervallen, is dat het risico van de eigenaar van die auto (van zijn vriend).

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Passagiersrisico" op de WA van de auto uitgesloten? Waar heeft u het over. Een WAverzekering voor een auto is een standaard verzekering met voorgeschreven regels.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijvoirbeeld, de AVP van Ohra dekt de schade van een passagier aan die geparkeerde auto wel.

ro
door ron530 - Aug 25, 2015 om 17:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In dit geval is de eigenaar van de auto aansprakelijk want het is een deur van zijn auto die de schade heeft veroorzaakt. Hij zal de autoverzekering moeten aanspreken die de schade af gaat handelen omdat hij aansprakelijk is voor alle schade die door zijn auto wordt veroorzaakt. Uw zoon was passagier dus kan nooit aansprakelijk gesteld worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Dat is niet juist. De passagier is asnsprakelijk en zijn AVP betaalt. Het was niet de deur van de bestuurder.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Eenzelfde vraag: klik

En nog wat info: klik

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 18:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees hier nog wat info over het 'passagiersrisico' : klik

Belangrijkste:
De schade aan anderen
De schade veroorzaakt door u aan de andere auto moet volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen (WAM) worden vergoed door de WA- autoverzekering van uw buurman. Uw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) biedt ook dekking, maar dat is een zogenaamde secundaire dekking. Dat wil zeggen, dat er alleen dekking is voor de schade aan anderen (aan de geparkeerd staande auto in dit geval) voor zover die schade niet door een andere verzekeraar wordt vergoed. In dit geval gebeurt dat dus wel, namelijk door de WA-verzekeraar van uw buurman.

Doordat de WA-verzekeraar deze schade heeft uitbetaald, heeft uw buurman verlies van zijn Bonus-maluskorting (no-claimkorting) en dat verlies kan hij op u of op uw AVP-verzekeraar verhalen.

ho
door hopetobehelping - Aug 25, 2015 om 18:15
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cacoera56,

de schade is veroorzaakt door de deur van de auto. Voor de schade aan de andere auto dient dan de WA verzekering van de auto te worden aangesproken.
Voor de schade aan de auto van de vriend kan de passagier, uw zoon, aansprakelijk gesteld worden waarbij uw zoon dan een beroep kan doen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Zie ook het volgende antwoord op rechtswinkel.nl, klik hier.

Dat de auto een 3-deurs auto is doet verder niet terzake.
Geen idee hoe groot de schade is aan de andere auto, maar het is wellicht niet onverstandig om te kijken of het verlies aan eigen risico, extra premie door lagere trede op bonus/malus schaal niet hoger is dan de schade. Hiervoor kan de vriend van uw zoon hem ook aansprakelijk stellen. Als het schade bedrag van de andere auto niet hoog is is het soms verstandiger om de schade zelf te betalen. Het lijkt me verstandig als uw zoon contact opneemt met zijn aansprakelijkheidsverzekeraar hoe het het beste afgehandeld kan worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

De schade veroorzaakt door de passagier is gedekt op de AVP van de passagier. Dus de WA van de verzekerde auto hoeft niet aangesproken te worden. Over schade asn deze auto is trouwens helemaal niet gerept.

ro
door ron530 - Aug 25, 2015 om 18:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@tiger, het heet niet voor niets autoverzekering. Alle schade die door de auto veroorzaakt wordt ookal zit er niemand in is bij een WA auto verzekering gedekt. Ergo bij een autoverzekering verzeker je niet jezelf maar de auto. De deur van deze auto heeft aan andere auto geraakt hoe dat tot stand gekomen is doet niet terzake want de ene auto heeft een andere auto schade toegebracht. De passagier is in geen enkel geval aansprakelijk te stellen want de WA verzekering personen dekt geen schade die door een voertuig is veroorzaakt.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Kijk dan uw polis AVP maar eens na.

Hoe die schade tot stand is gekomen, doet wel degelijk ter zake. En de passagier is aansprakelijk voir zijn eigen gedragingen.

ho
door hopetobehelping - Aug 25, 2015 om 19:23
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 25 aug 2015, 18:19]@hopetobehelping

De schade veroorzaakt door de passagier is gedekt op de AVP van de passagier. Dus de WA van de verzekerde auto hoeft niet aangesproken te worden. Over schade asn deze auto is trouwens helemaal niet gerept.

De schade die door de passagier veroorzaakt wordt is te verhalen op de passagier door de verzekerde van de auto. De schade aan de andere auto wordt verhaald op de verzekering van de auto.
De schade is veroorzaakt door de auto en dus dient de WA verzekering van de auto te worden aangesproken.
De aansprakelijkheidsverzekering (AVP) komt pas in de 'tweede lijn' in beeld. De verzekerde van de auto waarin de passagier zat kan vervolgens de passagier aansprakelijk stellen (ook voor het eigen risico en extra premie door een val op de bonus/malus ladder) welke dan op zijn beurt zijn AVP dient aan te spreken.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

Wat een onnodige omweg. Als die passagier aansprakelijk gesteld wordt en zijn AVP betaalt, is er geen extra premie door een daling op de bonus/malus ladder.

Ik mag geen reclame maken, maar neem dan maar een AVP bij Ohra, dan hoeft u dus omweg niet te maken.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530
@hopetobehelping

Vergeet nog te vermelden.

Lees de linken van Edrick3 nog eens.

door 1953 - Aug 25, 2015 om 21:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Hier is sprake van passagiersrisico! De passagier kan zijn AVP-verzekering aanspreken.

Eerdere vraag van 17 maart 2008!.

als passagier schade veroorzaakt.

Aansprakelijkheid passagier.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Wat is het nu van het herhalen van de linken van Edrick3?

Uw laatste link heeft helemaal geen betrekking op deze kwestie.