te
door teo Nov 26, 2014 om 15:05
Computers & telefonie

Wifi misbruik?

Volgens het netwerkoverzicht van mijn router merk: Netgear zijn er bij controle altijd
3 apparaten verbonden: mijn pc- bekabeld, wat klopt, maar ook 1 android-bekabeld en 1 android-draadloos waarvan de oorsprong van beide mij niet duidelijk is omdat mijn android telefoon en androidtablet - allebei! draadloos - dan uit staan.
Zijn er kapers op de kust en gevaar?
Wie weet wat?

8840 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2014 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u uw telefoon en tablet aanzet, ziet u dan vijf apparaten?

te
door teo - Nov 26, 2014 om 16:25
82 Antwoorden / 30 Vragen

altijd drie, aan of uit. mn laptop: logisch. de andere twee met verschillend ip-adressen is
mij niet duidelijk.

zw
door zwaardvis - Nov 26, 2014 om 16:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je kunt toch a.d.h.v. het mac adres controleren of het jouw en welke apparaten zijn.
In het router-menu kun je de mac adressen vinden van de aangesloten apparaten.
Deze adressen zijn ook in het instellingen menu van de tablet en de phone te achterhalen. Of op de doos waar ze ooit inzaten...

zw
door zwaardvis - Nov 26, 2014 om 17:42
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kan trouwens ook nog de TV of de digitale ontvanger/recorder zijn. Controleer ook die mac-adressen.

te
door teo - Nov 26, 2014 om 19:07
82 Antwoorden / 30 Vragen

die adressen probeer ik te vinden en dan te vergelijken.
ik heb inderdaad n tv -digitale ontvanger, verbonden met kabel, meestal aanstaan.
het netwerkoverzicht schrijft echter wel over 2 androidsystemen!
alvast bedankt voor de reacties

mi
door mijngootje - Nov 26, 2014 om 21:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een vergelijkbaar probleem. Uiteindelijk was het nog een tablet van de buren die ik een keer het wachtwoord heb gegeven toen ze geen internet hadden. Er kwam er achter n.a.v. deze tip: vreemde apparaten op je netwerk.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2014 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Trek die kabel eens eruit, dan weet u het.

te
door teo - Nov 26, 2014 om 22:48
82 Antwoorden / 30 Vragen

Blijkt dat MAC en IP adres overeenkomen met mn tablet en telefoon, dus alles OK.
Het is alleen wat verwarrend want de status vermeld "önline" ook als beide apparaten
uit staan.
Weer wat geleerd.
Hartelijk dank tijger, mijngootje en zwaardvis voor de genomen moeite.

door 1953 - Nov 27, 2014 om 00:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Twee opties!

1. U geeft een grote reset (tot fabrieksinstellingen); of
2. U wijzigt uw SSID en/of sleutel (wachtwoord).

Optie 2 als eerste uitvoeren.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 28, 2014 om 12:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een draadloos apparaat opstart zal deze inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op het netwerk.

Daar is voor Hackers een leuk zwak punt en elke beveiliging is daarmee te kraken.
Vele studenten gaan zo gratis online, en ja, je moet soms lang wachten voor er een online gaat en aan gaat, alleen die permanent online zijn vind je nooit.

Maar gratis Wifi, het kan en je buren kunnen als Hackers dus een laptop 24 uren laten wachten en zodra het komt opslaan...
Zo kun je als je deze laptop verder niet gebruikte dus meestal oude trage gebruiken om een bepaalde Wifi verbinding die beveiligd is gewoon laten wachten tot de gegevens langs komen.

Helaas, het is niet anders maar iedereen binnen jou Wifi bereik is dus in staat dit te doen.
Na het kraken van 8 verbindingen kiest dus de laptop van mijn zoon steeds de snelste en meestal niet gebruikte dus wisselde deze regelmatig....
Ja, zo besparen studenten geld en helaas, niets is veilig voor ICT studenten....

Hij gebruikte dus de 8 sterkste en de overige 5 laat hij zitten en zijn verwijderd, maar zo kom je dus gratis online zonder maandelijkse kosten.....
Vermoedelijk zit er ook een dergelijke verbinding tussen en maandelijks wisselen wachtwoord is voldoende....
Hij houd er dan nog 7 over die het niet doen dus dat is de manier...
Wel moet je dan elk apparaat wisselen...

tip;
Gebruik 2 wachtwoorden, voor even en oneven maand nummers en alleen modem wisselen... je computer zoekt beide en vind de goede omdat de andere weigerde...

woppie
door woppie - Nov 28, 2014 om 13:14
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of dat in jouw router ook kan, maar in mijn router kan ik aangeven welke Mac-adressen toegang hebben. Andere komen er niet door. Kijk eens of je deze optie ook hebt.

audb
door audb - Nov 28, 2014 om 15:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk eens naar de tijd/datum maar het kan zijn dat ze gewoon geregistreerd staan zodat er niet steeds opnieuw een ip adres aan gemaakt hoef te worden.
Maar als u een WPA2 paswoord gebruikt dan is het bijna uitgesloten dat er een vreemde op uw netwerk zit.
Maar evt de router een harde reset geven en dan controleren of het nog zo is wel eerst alle apparaten uitzetten.

avhelvoort
door avhelvoort - Nov 29, 2014 om 18:32
82 Antwoorden / 1 Vragen

Je zegt je wifi verbinding van je android apparaten staan dan uit, bedoel je daarmee dat je het kort van te voren hebt uit gezet of dat je ze nooit aan hebt, want mogelijk staat het nog in je historie en duurt het even voor dat hij deze uit je lijst verwijdert.