WvV
door WvV Dec 30, 2009 om 13:38
Computers & telefonie

WII van Nintendo geen langere levensduur dan 3 jaar??

In mei 2007 hebben wij als 1 van de eerste de WII spelcomputer van Nintendo gekocht. Wij kopen werkelijk alles van Nintendo; de Supernes,Nintendo 64, Gamecube, gameboy classic, gameboy advance, DS, DSi. Zelfs de alleroudste spelcomputer doet het nog. Nu is onze WII kapot; hij leest geen cd's meer. Wij hebben onze WII opgestuurd omdat wij hebben gehoord dat de bij de eerste WII computers een fabricagefout voorkomt en dat deze dan kosteloos vervangen wordt. Omdat onze WII buiten de garantieperiode van 12 maanden valt, en de reparatiekosten hoger zijn dan de omruilregeling, mogen wij gebruik maken van deze omruilregeling voor E91.93. Contact met nintendo haalt niets uit, de WII valt buiten de garantieperiode van 12 maanden. De mevrouw van de afdeling Technische dienst vertelde mij dat de WII geen langere levensduur heeft dan 3 jaar!!??!!
Blijkbaar mag je van de WII geen langere levensduur verwachten?
Is dit een redelijke regeling?
Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Graag horen wij alle ervaringen en tips.

5596 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wvv

WII spelcomputers hebben m.i. inderdaad een levensduur van ca. 3 jaar.
Het kostenloos omruilen ivm een fabricagefout kan je niet bedingen. Apparaat heeft bijna 3 jaar dienst gedaan. [Zou bv kunnen gelden in het 1e jaar]

Zou de WII wel door een reparatie zijn gekomen, had je op zijn minst moeten meebetalen. En dan schat ik in: het merendeel. Dus als ik het goed begrijp en je krijgt €91,93 vergoeding, lijkt me dat netjes. Temeer dat je ook rekening moet houden met afschrijving.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een pc en een latop hebben ook een economische levensduur van 3 jaar, dus waarom zou een spelcomputer een langere economische levensduur hebben?
Spijtig, maar het is niet anders.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet om de economische levensduur, maar om de daadwerkelijke levensduur.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

wvv schreef op donderdag 31 dec 2009, 09:53: Het gaat niet om de economische levensduur, maar om de daadwerkelijke levensduur.

Hiermee zeg je dus dat je als consument dus recht zou hebben op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur?

Helaas worden dergelijke onzin door de diverse organisaties in de wereld gebracht.
Helaas.

De wet zegt helemaal niet hoelang dat een product mee moet gaan. Dus de WII moet helemaal niet minimaal 3 jaar probleemloos mee te gaan.

Het belangrijkste is wat Nintendo zelf hiervan zegt.
De wet gaat uit van de uitspraken van de fabrikant en winkelier voor de koop, tijdens de koop en na de koop.

Wat mag je van een product verwachten?

Volgens de Wetgeving en de Europese richtlijn mag je datgene van een product verwachten wat de verkopende partij en de fabrikant voor de koop en ook na de koop aangeven. De koopovereenkomst is hierbij bindend.

De diverse consumentenorganisaties zijn het hier niet mee eens en men geeft aan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.

Alleen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, is de verkopende partij verplicht om het product te repareren, aan te passen, te vervangen zodat het product volgens de koopovereenkomst wordt en dit dient kosteloos uitgevoerd te worden.

Het probleem is dat veel consumentenorganisaties een defect gelijk op non-conformiteit gooien, terwijl dat helemaal niet hoeft te zijn.

Komt hier op neer dat het beste gebruik van die omruilregeling gemaakt kan worden.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

wvv schreef op donderdag 31 dec 2009, 09:53: Het gaat niet om de economische levensduur, maar om de daadwerkelijke levensduur.

Sorry maar dat is onzin. De daadwerkelijke levensduur is de tijd na welke het apparaat kapot ging. In jouw geval bleek dat dus korter dan 3 jaar te zijn. De levensduur die je verwachten mag heet economische levensduur. Die bedraagt 3 jaar voor een spelcomputer.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel mensen zeggen:

De economische levensduur is gelijk aan de technische levensduur en is ook gelijk aan de garantieperiode.

Dat is niet waar.

De garantieperiode is die periode waarin de fabrikant of winkelier garant staan voor de goede werking en als er toch een defect optreedt dat deze dan kosteloos wordt gerepareerd of vervangen.

De economische levensduur is die periode waarin een product belastingtechnisch wordt afgeschreven, ook de periode waarin een product gemiddeld wordt vervangen, maar is ook die periode waarin een product door technische ontwikkelingen economisch niets meer waard is.
Door die diverse zaken zijn de economische periodes ook niet aan elkaar gelijk:
- voor de belastingtechnische afschrijving bedraagt die voor bedrijven 3 jaar, voor consumenten 5 jaar.
- voor de vervanging is dat het voor bedrijven 3 jaar en consumenten tussen de 3 en de 5 jaar.
- Door de technische ontwikkelingen is de economische levensduur tussen de 2 en de 3 jaar.

De gemiddelde levensduur is die periode waarin een product gemiddeld meegaat.

De technische periode is die periode waarin een product maximaal mee kan gaan, de eventuele reparaties meegerekend.

Voor de consumentenrecht zijn alleen de garantieperiode en de economische levensduur van toepassing.

In de garantieperiode heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging als het product niet door eigen schuld defect is gegaan en na 6 maanden dient de consument met het bewijs te komen dat het product buiten zijn schuld om defect is gegaan.

De verkopende partij is gedurende de economische levensduur verplicht om het probleem op te lossen (buiten de garantieperiode mag alle kosten worden doorberekend) en is de verkopende partij voor de consument het aanspreekpunt.

De gemiddelde levensduur waarover de diverse organisaties spreken is niet in de wet opgenomen, dus ook niet rechtsgeldig. De winkelier hoeft hier niet aan te houden.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik: hoe gaat het eigenlijk met je toko? Op deze manier geloof ik dat je weinig potentiële klanten enthousiast maakt voor een aanschaf bij jou.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wvv,

Je schrijft: De mevrouw van de afdeling Technische dienst vertelde mij dat de WII geen langere levensduur heeft dan 3 jaar!!??!!
Blijkbaar mag je van de WII geen langere levensduur verwachten?
Is dit een redelijke regeling?

Het is inderdaad juist wat die mevrouw zegt. Bij dit produkt is de economische levensduur niet meer dan 3 jaar. Ik gebruik hier niet zonder reden het woord "economische". Dat is namelijk juridisch gezien de term waarop het consumentenrecht in dit geval is gebaseerd. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat jouw produkt niet binnen de economische levensduur van 3 jaar defekt kan raken en dat wil ook niet zeggen dat de levensduur van het produkt niet langer is dan 3 jaar. Nu een defekt binnen de economische levensduur een feit is, heb je als consument het recht op reparatie, mits je bereid bent om in dit geval 30/36ste deel van de reparatiekosten te betalen. Voor rekening van de verkoper blijft dus over, het 6/36ste deel. Het aanbod van een bijbetaling van 92 euro lijkt me dus heel redelijk.

Een pregttige jaarwisseling toegewenst, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Ik schreef: Een pregttige jaarwisseling toegewenst, ReadAC.

dat moet zijn:

Een prettige jaarwisseling toegewenst, ReadAC.

(waar blijft de editknop!!!).

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op donderdag 31 dec 2009, 17:09: @ikbenik: hoe gaat het eigenlijk met je toko? Op deze manier geloof ik dat je weinig potentiële klanten enthousiast maakt voor een aanschaf bij jou.

Kijk, wat je nu beschrijft vind ik huichelachtig.

Als de winkelier zich niet aan de regels van de consument zelf houden, heeft die winkelier geen bestaansrecht. Ook niet als hij zich aan de wetsregels houdt.

Als de winkelier maar 1 jaar garantie hoeft te geven en daarna alle kosten in rekening mag brengen, deugd hij niet, omdat hij aan de niet wetsregels moet houden dat hij volgens de consumentenorganisaties gewoon gedurende de technische levensduur garantie behoort te geven.

En ik beschrijf hier gewoon hoe het wettelijk geregeld is en niet hoe ik zelf hiermee omga.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is niets huichelachtigs aan wat ik schreef, 't is puur realisme. Tot nu toe heb je nog geen juridische onderbouwing kunnen leveren voor je betoog. Daardoor is jouw houding er een van "1 jaar garantie en daarna kun je de pot op", daarmee maak je je minder aantrekkelijk voor een klant, die immers bij redelijk veel andere winkeliers wél de consumentenbescherming geniet.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op donderdag 31 dec 2009, 17:28: Er is niets huichelachtigs aan wat ik schreef, 't is puur realisme. Tot nu toe heb je nog geen juridische onderbouwing kunnen leveren voor je betoog. Daardoor is jouw houding er een van "1 jaar garantie en daarna kun je de pot op", daarmee maak je je minder aantrekkelijk voor een klant, die immers bij redelijk veel andere winkeliers wél de consumentenbescherming geniet.

Die consumentenbescherming die jij bedoeld bestaat voor de wet niet.
En als die voor de wet niet bestaat, hoe kun je er dan een beroep op doen?

De enige die er over schrijven zijn de diverse consumentenorganisaties en sommige advocaten die er op internet over schrijven.

Komt ook nog bij dat consuwijzer een informatieve website is en geen juridische wetsartikelen. Dus aan de inhoud van consuwijzer kunnen geen rechten aan ontleent worden.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je stopt niet tot je het laatste woord hebt he?
Nou ik wel hoor. Fijne jaarwisseling, ik ga wat anders doen.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijne jaarwisseling teruggewenst!