in
door ines schouten Sep 7, 2015 om 13:20
Voeding & gezondheid

Willen jullie eerlijke informatie geven over bruin "gekleurd" brood?

Beste mensen,

Het gaat mij zo aan mijn hart dat alleen een enkel bruin "gekleurd" brood volkoren is, zowel bij de bakker als in de supermarkt. Het is pas volkoren als het erop staat, dit weten consumenten nauwelijks. Vooral door de misleidende kleur, de pitten of grovere korrels aan de buitenkant lijkt het volkoren. De meeste gezinnen/kinderen eten dus eigenlijk "witbrood". Mijn zorg hierover is dat dit m.i. weer heel veel darm- en andere fysieke problemen kan gaan opleveren in de toekomst. Aub graag een onderzoek om de consumenten juist voor te lichten.

Dank jullie wel,

met vriendelijke groet, Ines Schouten

2885 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 7, 2015 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ines schouten,

Voor contact met de redactie: klik onderaan deze pagina links onder Algemeen op 'Contact met Kassa'.

Je zit nu op een openbaar forum.

Met vr.gr.

gerbera
door gerbera - Sep 7, 2015 om 16:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij sterk dat een bakker mij een "gekleurd" brood verkoopt als ik om volkoren vraag. En bij mijn super staat het zéér duidelijk op de verpakking dat het volkoren is. En zo er andere pitten en/of zaden in zitten is ook dat vermeld op de verpakking. Zijn er geen zaden, konijnen en/of vogelvoer in verwerkt is ook dat duidelijk herkenbaar op de verpakking. En ik neem aan dat niet iedereen zo dom is om aan te nemen dat bruin brood altijd volkoren is.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2015 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zoveel datmproblemen zal dat ook weer niet opleveren.

U maakt zich ten onrechte zorgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2015 om 17:14
16830 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is bestemd voor de kassaredactie en niet voor ons, zie edrick3@!

pi
door pieterwolters - Sep 7, 2015 om 17:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Tijd voor een andere bakker lijkt me. Een goede bakker verkoopt je volkoren brood als je volkoren brood wilt hebben.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 7, 2015 om 18:55
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Tegenwoordig kun je zien wat er in het brood zit, daar staat ook de hoeveelheid vezels bij.
Mensen moeten gewoon even de moeite nemen om het etiketje te lezen, het lijkt steeds meer dat mensen alles voorgekauwd moet worden, zelf ever ergens in verdiepen, lijkt veelal teveel moeite.

Overigens wil het niet zeggen dat brood met minder vezels ongezond is. Maar als Nederlander eet je natuurlijk brood met zoveel mogelijk vezels, dat is minder brood eten en dat is weer goedkoper :-).

gerbera
door gerbera - Sep 7, 2015 om 23:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Verschil tussen wit, bruin en volkoren

Je kunt een driedeling maken van brood: wit, bruin en volkoren. Wit brood wordt gemaakt van "bloem". Hierbij is alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt, de kiemen en zaden zijn volledig uitgezeefd. Bloem is wit van kleur. Voor bruin brood wordt "meel" gebruikt waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd. De kleur van "meel" is daardoor heel lichtbruin. Volkorenbrood wordt gemaakt van "volkorenmeel", de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. De kleur van "volkorenmeel" is daardoor lichtbruin.
Dus hoezo "gekleurd" brood??

ph
door philip36 - Sep 7, 2015 om 23:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Er wordt dikwijls gebrande suiker aan het brood toegevoegd.
Zie http://www.foodlog.nl/artikel/meergranenbrood-dekt-lading-maar-nauwelijks/

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2015 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar "volkoren" is beschermd, dan is het ook volkoren.

ph
door philip36 - Sep 7, 2015 om 23:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 7 sep 2015, 23:24]Maar "volkoren" is beschermd, dan is het ook volkoren.

Dat zegt de TS ook.

Veel mensen kopen brood op de kleur, wit is ongezond denken ze en vergeten dat wat ze kopen ook een soort witbrood met gebrande suiker kan zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2015 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar bril meenemen naar de super en lezen.

ph
door philip36 - Sep 8, 2015 om 00:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1

Ja, prima advies.

ge
door gerboe - Sep 8, 2015 om 09:54
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ines, u hebt volkomen gelijk. Het kleuren van brood is niets anders dan een consument op het verkeerde been zetten door een illusie voor te spiegelen van een gezond brood vol met granen.
En heel veel consumenten laten zich inderdaad neppen door dit procedé.
Wat mij betreft zou het verboden moeten worden want het kleuren met gebrande mout heeft geen enkele andere functie dan het bedotten van de consument.

En wat betreft de gezondheidsrisico's is er mogelijk wel degelijk wat aan de hand. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit meldt dat het risico op bepaalde kankers verhoogd kan worden.

En dat voor een middel dat geen enkel nut heeft.

ge
door gerboe - Sep 8, 2015 om 13:52
806 Antwoorden / 0 Vragen

Consumenten die 'nauwelijks iets weten' is heel wat anders dan iemand woorden in de mond leggen als dat consumenten 'simpel' zouden zijn. Dat maakt u er zelf van.

En de rest van de reactie vertoont eveneens een gebrek aan inhoudelijke reageren. Jammer.

gerbera
door gerbera - Sep 8, 2015 om 17:17
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Ines, Als u in mijn laatste bericht op "bron" klikt ziet u dat hier al een heel programma aan is gewijd.

gerbera
door gerbera - Sep 9, 2015 om 12:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien dat we het eens bij de bron moeten aanpakken en die geitenwollen sokken figuren negeren. Zij zijn het die brullen wat er allemaal zo gezond voor ons is en het berdijfsleven speelt daar op in. Laat brood weer gewoon brood zijn van tarwe en rogge en zonder al dat vogel- kippen- en konijnenvoer er in.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2015 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 9 sep 2015, 12:06]Misschien dat we het eens bij de bron moeten aanpakken en die geitenwollen sokken figuren negeren. Zij zijn het die brullen wat er allemaal zo gezond voor ons is en het berdijfsleven speelt daar op in. Laat brood weer gewoon brood zijn van tarwe en rogge en zonder al dat vogel- kippen- en konijnenvoer er in.

Niemand is verplicht het te kopen.

reflecs
door reflecs - Sep 9, 2015 om 15:35
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 9 sep 2015, 12:06]Misschien dat we het eens bij de bron moeten aanpakken en die geitenwollen sokken figuren negeren. Zij zijn het die brullen wat er allemaal zo gezond voor ons is en het berdijfsleven speelt daar op in. Laat brood weer gewoon brood zijn van tarwe en rogge en zonder al dat vogel- kippen- en konijnenvoer er in.
Toevallig vind ik dat brood met vogelvoer erin lekker :)
En wat geitenwollen sokken figuren en het bedrijfsleven vinden boeit me niet.
Wel natuurlijk even n.a.v. dit topic de ingrediëntenlijst bekeken en bij "mijn" meergranenbrood is dat o.k.
Maar zoals al eerder aangegeven; als er volkorenbrood op staat is het zeker goed.
Word er trouwens in het algemeen wel flauw van om ingrediëntenlijsten te moeten checken om te zien of datgene wat er groot op de voorkant staat vermeld wel klopt.

in
door ines schouten - Sep 9, 2015 om 23:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

op deze site kwam ik bij toeval vanavond deze info tegen over brood:
https://www.salusi.nl/gezondheidsvoordelen-volkoren-producten-bevestigd/

Het is helaas niet voldoende om bruinbrood te kopen. Zelfs broden waarop vermeld staat dat ze volkoren zijn, zijn niet altijd voor 100% volkoren. Trap ook vooral niet in termen als ‘meergranen’ etc. En witbrood met toegevoegde voedingsvezels is al helemaal van de zotte. Het punt is dat gezond brood moet bestaan uit volkorentarwemeel en juist géén geraffineerde ‘bloem’ mag bevatten. Let daarom op dat het eerste ingrediënt dat genoemd wordt op de verpakking ‘volkorentarwemeel’ is. ‘Tarwebloem’ en ‘bloem’ zijn daarentegen geraffineerde, uitgeklede granen en bevatten alleen het meellichaam. Broden waarbij een van deze twee ingrediënten als eerste wordt genoemd op de verpakking, moet je dus niet kopen. En ....... natuurlijk kiest iedereen zelf wat je wilt eten.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2015 om 00:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doorgeslagen onzin. laat iedereen eten wat hij wil. Simpel.

ge
door gerboe - Sep 10, 2015 om 09:48
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 9 sep 2015, 12:06]Misschien dat we het eens bij de bron moeten aanpakken en die geitenwollen sokken figuren negeren. Zij zijn het die brullen wat er allemaal zo gezond voor ons is en het berdijfsleven speelt daar op in. Laat brood weer gewoon brood zijn van tarwe en rogge en zonder al dat vogel- kippen- en konijnenvoer er in.

De kwestie is hier dat fabrikanten de consument bedotten om veel geld te verdienen aan nepproducten.
U moet vooral zelf weten wat u eet maar vast staat dat volkorenproducten gezonder zijn.
Met of zonder geitenwollen sokken aan.

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2015 om 16:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ines schreef; Let daarom op dat het eerste ingrediënt dat genoemd wordt op de verpakking ‘volkorentarwemeel’ is. ‘Tarwebloem’ en ‘bloem’ zijn daarentegen geraffineerde, uitgeklede granen en bevatten alleen het meellichaam. Broden waarbij een van deze twee ingrediënten als eerste wordt genoemd op de verpakking, moet je dus niet kopen. En ....... natuurlijk kiest iedereen zelf wat je wilt eten.
Dus waarom dan zo moeilijk doen ? Ik hou het bij mijn Twents- en grof volkoren en dat is echt volkoren.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2015 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar mogen zachte witte bolletjes ook niet meer.;-))

diumenge
door diumenge - Sep 10, 2015 om 20:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 sep 2015, 16:50]Blijkbaar mogen zachte witte bolletjes ook niet meer.;-))
Lekker hoor, net als witte puntjes. Net als het merendeel hier maak ik zelf wel uit wat voor brood ik koop en eet.

Broden waarbij een van deze twee ingrediënten als eerste wordt genoemd op de verpakking, [u]moet[/u] je dus niet kopen.

Dát maak ik zelf dus wel uit.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2015 om 23:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 sep 2015, 16:50]Blijkbaar mogen zachte witte bolletjes ook niet meer.;-)) Ja hoor en puntjes ook, kun je trouwens goed mee vissen. En oh ja een krentenbol mag ook -;)

door 1953 - Sep 12, 2015 om 03:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kocht, bij en supermarkt deze week in de promotie/reclame, afgelopen donderdag een volkoren spelt brood, zal dit nooit meer kopen speltbrood. Het speltbrood was net uit de oven gekomen, de verpakking was niet afgesloten en toch proefde het in mijn beleving het speltbrood aan al 1 dag oud, stugge vezel.

Op de verpakking stond iniedergeval de specificatie vermeld, daar kan die grootgrutter te Zaandam nog een puntje aan zuigen qua informatieverstrekking.

gerbera
door gerbera - Sep 12, 2015 om 16:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op zaterdag 12 sep 2015, 03:11]Kocht, bij en supermarkt deze week in de promotie/reclame, afgelopen donderdag een volkoren spelt brood, zal dit nooit meer kopen speltbrood. Het speltbrood was net uit de oven gekomen, de verpakking was niet afgesloten en toch proefde het in mijn beleving het speltbrood aan al 1 dag oud, stugge vezel.

Op de verpakking stond iniedergeval de specificatie vermeld, daar kan die grootgrutter te Zaandam nog een puntje aan zuigen qua informatieverstrekking. Nou die grutter uit Zaandam heeft het wel degelijk op zijn verpakking staan. Had u het wel goed gelezen stond er niet speldenbrood ?

reflecs
door reflecs - Sep 15, 2015 om 16:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het is wel grappig dat er op dit moment (radio)reclame wordt gemaakt voor een website "broodwatzitdaarin" van de "Nederlandse bakkerijbranche".
Dat is positief niet?

Tenminste als u zich kunt vinden in de informatie die gegeven wordt.:
http://www.brood.net/faq/welke-broodsoorten-zijn-er/welke-soorten-brood-zijn-er-
en
http://www.brood.net/faq/etikettering-wetgeving

Afgezien van de informatie over mout dan, waarover op de vorige pagina gesproken wordt.