ja
door jaap0558 Oct 3, 2015 om 20:02
Computers & telefonie

Windows 10

Windows is, net als alle andere amerikaanse besturingssystemen, verplicht om een achterdeurtje open te zetten voor de amerikaanse overheid. Hoe zit dat met de besturingssystemen die in Europa worden gebruikt; staat dat achterdeurtje ook hier open?

1642 20 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 4, 2015 om 09:13
1790 Antwoorden / 3 Vragen
ja
door jaap0558 - Oct 4, 2015 om 14:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tot zover dus de privacy van de burger.
De Amerikaanse overheid doet dus maar gewoon waar ze zin in heeft; ofwel de burger, waar dan ook ter wereld is dus vogelvrij verklaard door de amerikaanse overheid.
waarvan akte.

crewmember
door crewmember - Oct 5, 2015 om 13:29
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jaap0558 schreef op zondag 4 okt 2015, 14:27]Tot zover dus de privacy van de burger.
De Amerikaanse overheid doet dus maar gewoon waar ze zin in heeft; ofwel de burger, waar dan ook ter wereld is dus vogelvrij verklaard door de amerikaanse overheid.
waarvan akte.
Ja,

Boeit mij persoonlijk vrij weinig. Zeker als het helpt aanslagen te voorkomen.
Hallo NSA! CIA! FBI! AIVD!

ja
door jaap0558 - Oct 5, 2015 om 14:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 5 okt 2015, 13:29][quote=jaap0558 schreef op zondag 4 okt 2015, 14:27]Tot zover dus de privacy van de burger.
De Amerikaanse overheid doet dus maar gewoon waar ze zin in heeft; ofwel de burger, waar dan ook ter wereld is dus vogelvrij verklaard door de amerikaanse overheid.
waarvan akte.
Ja,

Boeit mij persoonlijk vrij weinig. Zeker als het helpt aanslagen te voorkomen.
Hallo NSA! CIA! FBI! AIVD!

Correct!
Maar as ik dan zo'n man van Microsoft luidkeels in de uitzending hoor benadrukken dat de privay gewaarborgt is, dan weet je nu dus hoever Microsoft de privacy garandeert, niet verder dan de uitspraken van haar medewerkers.
Tot zover de betrouwbaarheid van Microsoft; er is dus in al die jaren niets veranderd.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 5, 2015 om 16:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 5 okt 2015, 13:29]Boeit mij persoonlijk vrij weinig. Zeker als het helpt aanslagen te voorkomen.
Alleen big data voorkomt deze aanslagen niet. In het NOStaatsjournaal doen ze je graag anders geloven, indoctrinatie zelfs anno 2015 werkt dat dus nog..

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 5, 2015 om 16:57
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het bewijs dat bovenstaande juist is, is dat de redactie dat berichtje gaat wegjorissen..

crewmember
door crewmember - Oct 5, 2015 om 17:01
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op maandag 5 okt 2015, 16:56][quote=crewmember schreef op maandag 5 okt 2015, 13:29]Boeit mij persoonlijk vrij weinig. Zeker als het helpt aanslagen te voorkomen.
Alleen big data voorkomt deze aanslagen niet. In het NOStaatsjournaal doen ze je graag anders geloven, indoctrinatie zelfs anno 2015 werkt dat dus nog..

Wat is precies het probleem achter Big data dan? Wat is precies het nadeel voor jou?

Dat je relevantere reclame's te zien krijgt? Dat bedrijven als google en microsoft hun gebruikers ervaring kunnen verbeteren?

Misschien ben je zelf wel "geindoctrineerd" door de privacy activisten.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 5, 2015 om 17:22
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 5 okt 2015, 17:01]Wat is precies het probleem achter Big data dan?
Kijk eens naar de mensen die begin vorige eeuw in de basisadministratie de notitie meekregen dat ze Jood waren. Wat kon er tenslotte mis zijn met deze luttele toevoeging? Helemaal niets toch?

Wie zegt dat soortgelijks niet nog eens gaat gebeuren?

crewmember
door crewmember - Oct 6, 2015 om 09:32
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op maandag 5 okt 2015, 17:22][quote=crewmember schreef op maandag 5 okt 2015, 17:01]Wat is precies het probleem achter Big data dan?
Kijk eens naar de mensen die begin vorige eeuw in de basisadministratie de notitie meekregen dat ze Jood waren. Wat kon er tenslotte mis zijn met deze luttele toevoeging? Helemaal niets toch?

Wie zegt dat soortgelijks niet nog eens gaat gebeuren?

Dat was inderdaad vorige week ook mijn eigen argument tegen big data en dergelijke:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/linkedin-ook-niet-betrouwbaar/cpagina/0/

Echter blijf ik erbij dat allerhande achterdeurtjes er vooral voor zorgen dat dit soort data gebruikt wordt om kwaadwillende op te sporen en buiten de deur te houden. (Aanslagen te verijdelen)

En dat risico wegnemen weegt bij mij zeker op tegen het feit dat de NSA weet wat ik vanavond gegeten heb en of ik wel of niet naar de kerk ga.

Daarnaast kan je ervan uitgaan dat landen als China en Rusland ook het hele internet bijhouden. Mocht het is een keer fout gaan tussen de Navo en een van die landen, dan ben ik toch blij dat we de kennis hoog hebben gehouden wat betreft digitale oorlogsvoering.
Het is niet voor niets dat zowel Rusland als China bezig zijn met hun eigen Linux gebaseerde bestuurings systemen. Ze willen van IOS en Windows af.

ja
door jaap0558 - Oct 6, 2015 om 15:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat je je kan afvragen of the NSA, CIA, FBI, etc wel de juiste partijen zijn om dit te doen; Zelf roepen de Amerikanen dat zij de enige partij zijn die deze taak aankan.

Maar, dat roepen de Russen, etc ook van zichzelf.

De achterliggende vraag is dus eigenlijk: WIE BEPAALT WIE DE JUISTE INSTANTIE IS OM DEZE PROBLEMEN AAN TE PAKKEN!.

We hebben het uiteindelijk over terrorisme.

Ook hier kun je je de vraag stellen wie de terroristen zijn. Er is geen enkele partij die van zichzelf zegt dat ze terroristen zijn.

Een en ander hangt dus af van de partij waar je het mee eens bent.

Blijft dus de vraag over waar de Amerikaanse overheid het recht vandaan haalt om elke computer, waar dan ook ter wereld en ongacht wiens eigendom het is, zonder toestemming in te kunnen kijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2015 om 16:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

VANDAAG in het nieuws: Het Europese Hof heeft deze achterdeurtjes verboden! Ook microsoft zal zich daaraan MOETEN houden al zullen de Yankees dat niet leuk vinden (VS-overheid).
De achterdeurtjes zijn het vasthouden van gegevens van gebruikers van programma's als google, outlook, hotmail etc.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 6, 2015 om 17:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 6 okt 2015, 09:32]Echter blijf ik erbij dat allerhande achterdeurtjes er vooral voor zorgen dat dit soort data gebruikt wordt om kwaadwillende op te sporen en buiten de deur te houden. (Aanslagen te verijdelen)
Dat is het hem nu net, big data voorkomt geen aanslagen, aangezien terroristen en ander tuig van de richel echt niet meer -gewoon- communiceren via het internet, dat doen ze offline of via encryptie en andere legio mogelijkheden.
Lees jij ooit in de media dat hierdoor aanslagen zijn voorkomen? (tegenargument; "ja maar dat is geheim natuurlijk hè")

Big data treft alleen 'de gewone man' die gaat het haasje worden door de data-honger van o.a. 'onze' overheid. Wacht maar gerust af, bewijs komt vanzelf hiervoor.

Sterke suggestie om o.a. bij het afrekenen van jouw varkenslapjes niet de geregistreerde bonuskaart te gebruiken..

door 1953 - Oct 6, 2015 om 18:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens Microschoft gebeurt dat niet.

Vertrouwen is goed, controle is beter!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2015 om 19:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 6 okt 2015, 18:13]Volgens Microschoft gebeurt dat niet.

Vertrouwen is goed, controle is beter!

Toch het nieuwste niet gevolgd 1953?

crewmember
door crewmember - Oct 7, 2015 om 09:26
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op dinsdag 6 okt 2015, 17:51]
Lees jij ooit in de media dat hierdoor aanslagen zijn voorkomen? (tegenargument; "ja maar dat is geheim natuurlijk hè")

Euhh ja zeker. Na Mh17 zijn er tientallen mails, telefoon berichten en whatsapp berichten onderschept die de rebellen aanwijzen als mogelijke daders. Een aantal zijn er zelfs uitgelekt en te vinden op internet.

Bin laden is opgepakt omdat een handlanger van hem per ongeluk een e-mail had gestuurd met zijn locatie er in en de locale veiligheidsdienst (ISI) deze met amerikaanse technologie onderschept heeft.

Verder geven deze backdoors de AIVD/Politie toegang tot computers/telefoons van verdachten. Net als vroeger je telefoon afgetapt kon worden.

[quote=akkerdistel schreef op dinsdag 6 okt 2015, 17:51]
Big data treft alleen 'de gewone man' die gaat het haasje worden door de data-honger van o.a. 'onze' overheid. Wacht maar gerust af, bewijs komt vanzelf hiervoor.

het budget van de NSA is 11 miljard dollar, de AIVD 150 miljoen. Denk je nou echt dat ze dit uitgeven om random data over random burgers te vezamelen.? Wat willen ze in hemelsnaam doen met deze data? Wat boeit het de regering dat ze weten wat voor sites zijn bevolking bezoekt, of wat voor foto's iedereen naar zijn vriendin mailt?

[quote=akkerdistel schreef op dinsdag 6 okt 2015, 17:51]
Sterke suggestie om o.a. bij het afrekenen van jouw varkenslapjes niet de geregistreerde bonuskaart te gebruiken..

Wat is het kwaad hiervan dan?

jo
door jorisw - Oct 7, 2015 om 09:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op maandag 5 okt 2015, 17:22][quote=crewmember schreef op maandag 5 okt 2015, 17:01]Wat is precies het probleem achter Big data dan?
Kijk eens naar de mensen die begin vorige eeuw in de basisadministratie de notitie meekregen dat ze Jood waren. Wat kon er tenslotte mis zijn met deze luttele toevoeging? Helemaal niets toch?

Wie zegt dat soortgelijks niet nog eens gaat gebeuren?

Dat is in Nederland inderdaad een risico aan het worden als je ziet hoe groot Wilders wordt in de peilingen.

jo
door jorisw - Oct 7, 2015 om 09:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens houdt niets je tegen om een Europees OS zonder achterdeurtjes te ontwikkelen. In Europa klagen we wel over de macht van Amerikaanse (IT-)bedrijven maar er is niemand die concurrerende producten gaat ontwikkelen.

Maar als je echt iets zonder achterdeurtjes wil kan je natuurlijk Linux gaan gebruiken: pak de source code, sloop de eventuele achterdeurtjes er uit, compileren en je hebt een dicht OS.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan ook overwegen om niets belangrijks via het net of de telefoon te doen. Zitten ze alleen met al die aankopen van varkenslapjes.:-)

crewmember
door crewmember - Oct 7, 2015 om 10:27
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 09:36]Men kan ook overwegen om niets belangrijks via het net of de telefoon te doen. Zitten ze alleen met al die aankopen van varkenslapjes.:-)

*alu hoedje op*
Daar kan ISIS in ieder geval aan zen dat ik geen moslim ben (varkensvlees)
*alu hoedje af*

[quote=jorisw schreef op woensdag 7 okt 2015, 09:33]Overigens houdt niets je tegen om een Europees OS zonder achterdeurtjes te ontwikkelen. In Europa klagen we wel over de macht van Amerikaanse (IT-)bedrijven maar er is niemand die concurrerende producten gaat ontwikkelen.

Maar als je echt iets zonder achterdeurtjes wil kan je natuurlijk Linux gaan gebruiken: pak de source code, sloop de eventuele achterdeurtjes er uit, compileren en je hebt een dicht OS.

Dat is inderdaad het mooie aan linux ja. Iedereen kan zomaar de hele source code bekijken. Eventuele achterdeurtjes zijn dus moeilijk te verstoppen.

Echter zal Linux al het verkeer moeten versleutelen willen ze bestand zijn tegen hardware achterdeurtjes in bijvoorbeeld: je intel chipset, of je Qualcomm internet chip, of je netgear router of het ziggo kastje op de straat hoek, of de internet backbone in Amsterdam.

Linux in combinatie met de 100% versleutelde TOR browser was een tijdje geleden de meest "veilige" manier om op internet te gaan. De grap was echter dat mensen onterecht dachten dat ze veilig waren maar de NSA uiteindelijk toch een zwakheid in TOR heeft gevonden. Ze hebben dit een tijdje stil gehouden en uiteindelijk in één klap "drugs/wapens" markplaats "Silk road"+ allerhande Kinderporno netwerken opgerold.

crewmember
door crewmember - Oct 7, 2015 om 11:29
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is trouwens een interresant stuk over wat bedrijven nou echt met big data doen.
Vanaf een insider standpunt:

http://toucharcade.com/2015/09/16/we-own-you-confessions-of-a-free-to-play-producer/

De schrijver had een maand geleden op reddit ook toelichtingen gegeven betreffende dit stuk. Maar die kan ik niet meer vinden.