mathijs_b
door mathijs_b May 22, 2015 om 19:54
Computers & telefonie

Windows 10 toch betalen

Microsoft heeft bekend gemaakt dat een upgrade naar Windows 10 gratis zou zijn. Helemaal terecht na het debacle van Windows 8(.1).
Echter, als ik ga zoeken op Google vind ik dat dat "gratis" alleen het eerste jaar geldt. Daarna zit je aan een abonnement vast en moet je ieder jaar weer opnieuw gaan betalen.
Ik vind dit meer dan absurd. Je KOOPT eerst een waardeloze Windows 8(.1) versie, Microsoft geeft toe dat het een mislukking is en wil het goed maken met een gratis update, maar dan mag je voor de rest van je leven toch steeds weer opnieuw gaan betalen voor het oplossen van een wanprestatie.
Microsoft heeft een monopolie positie en denkt zich alles te kunnen permitteren.
Wat kunnen we hiertegen doen? Een wereldwijde rechtszaak beginnen tegen Microsoft? Lijkt me niet haalbaar.
Wie heeft een ander idee? Misschien een gebruikersvriendelijke Linux versie?

2230 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 22, 2015 om 19:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, u heeft het verkeerd begrepen, het eerste jaar kun je gratis upgraden, daarna niet meer.
Je hoeft dus niet ieder jaar te betalen voor Windows 10, maar als je na het eerste jaar naar W10 wilt opgraden, DAN moet je betalen.
Zo hoopt MS mensen er toe te bewegen dat de overstap snel wordt genomen.

br
door brui0929 - May 22, 2015 om 20:22
634 Antwoorden / 10 Vragen

Over stappen naarLinux Unbuntu Xunbuntu kan dit besturings systeem is gratis en alle software ook.
Linux is stabiel en heeft het voordeel dat oude randapparatuur printer monitor werken.

alfatrion
door alfatrion - May 22, 2015 om 21:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen
zw
door zwaardvis - May 22, 2015 om 22:06
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En hoezo is Windows 8 of 8,1 waardeloos? Ja als je met die metro-blokken werkt, maar met classic shell en het bureaublad is het perfect. Precies hetzelfde als Windows 7. Die metro-blokken die zie je dan echt (vrijwel) nooit meer.

mathijs_b
door mathijs_b - May 22, 2015 om 23:13
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 22 mei 2015, 21:49]PC-BSD

Interessant. Ik ga dat eens bekijken!

mathijs_b
door mathijs_b - May 22, 2015 om 23:19
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:59]Nee, u heeft het verkeerd begrepen, het eerste jaar kun je gratis upgraden, daarna niet meer.
Je hoeft dus niet ieder jaar te betalen voor Windows 10, maar als je na het eerste jaar naar W10 wilt opgraden, DAN moet je betalen.
Zo hoopt MS mensen er toe te bewegen dat de overstap snel wordt genomen.

Dus ongeveer als met de goedkope update versie van Windows 7 naar Windows 8. Dat zou mooi zijn.
Maar de "koopversie" kun je die gewoon kopen, of wordt het net als Office 365 een abonnement?
Als dat laatste het geval wordt, dan zou ik op termijn voor iedere (oude) PC op zolder ieder jaar weer moeten betalen om te mogen gebruiken.

diumenge
door diumenge - May 23, 2015 om 07:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het valt niet uit te sluiten dat ze naar een soort abonnement model gaan inderdaad, als dat tijdens de levensduur van de PC ongeveer het zelfde kost als eenmalige aanschaf dan zie ik het probleem niet zo. Vraag mij trouwens wel af of ze dat voor consumenten wel gaan doen. Lijkt mij erg omslachtig. Pluspunt is dat je altijd de meeste recente versie van je OS kan gebruiken. Dus zolder pc'tjes met XP er nog op komen dan niet meer voor.

mathijs_b
door mathijs_b - May 24, 2015 om 11:36
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 23 mei 2015, 07:41]Het valt niet uit te sluiten dat ze naar een soort abonnement model gaan inderdaad, als dat tijdens de levensduur van de PC ongeveer het zelfde kost als eenmalige aanschaf dan zie ik het probleem niet zo. Vraag mij trouwens wel af of ze dat voor consumenten wel gaan doen. Lijkt mij erg omslachtig. Pluspunt is dat je altijd de meeste recente versie van je OS kan gebruiken. Dus zolder pc'tjes met XP er nog op komen dan niet meer voor.
Ik heb op mijn hobbyzolder een paar (oudere) PC's staan die dagelijks hun werk doen.
Die zullen dus wel degelijk op b.v. XP (of Linux) blijven draaien. Ik ga écht niet voor iedere PC ieder jaar opnieuw betalen.

Cookies
door Cookies - May 24, 2015 om 11:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op zondag 24 mei 2015, 11:36]Ik ga écht niet voor iedere PC ieder jaar opnieuw betalen.

Allen JIJ hebt het over abonnementen, NIET Microsoft en NIET de ICT wereld!

mathijs_b
door mathijs_b - May 24, 2015 om 12:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik vond in dit Duits filmpje meer duidelijkheid.
http://www.pcwelt.de/videos/Win-10-wirklich-gratis-Apple-erhoeht-Preise-der-duennste-TV-der-Welt-Tech-up-Weekly-5-News-der-Woche-9681463.html

diumenge
door diumenge - May 24, 2015 om 13:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op zondag 24 mei 2015, 11:36]Ik heb op mijn hobbyzolder een paar (oudere) PC's staan die dagelijks hun werk doen.
Die zullen dus wel degelijk op b.v. XP (of Linux) blijven draaien. Ik ga écht niet voor iedere PC ieder jaar opnieuw betalen.
Dat hoeft dus ook niet, als in de toekomst de (dan) oude Windows 10 PC's naar de zolder verhuizen is dat mogelijk wel het geval. Maar volgens mij is dit nog lang niet zeker (heb de link niet geopend, Duits is niet mijn sterkste kant).

ks
door kss25 - May 24, 2015 om 15:22
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brui0929 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 20:22]Over stappen naarLinux Unbuntu Xunbuntu kan dit besturings systeem is gratis en alle software ook.
Linux is stabiel en heeft het voordeel dat oude randapparatuur printer monitor werken.

Kan ik alleen maar be-amen, maar als je echt nog wilt upgraden vanaf WinXP en bijna geen verstand van zaken hebt: Linux Mint.
De laatste jaren het meest gebruikte OS als vervanging van Windows XP.
En even voor de duidelijkheid: Linux Mint is dus gewoon een kleuter/klojo-versie van Ubuntu, dus altijd voor Ubuntu kiezen mocht je die keuze krijgen.
CD-tje draaien, proberen vanaf CD, dan installeren en goodbye Windows.
Ik heb via Virtualbox nog wel Windows-XP geïntalleerd, maar al maanden niet meer opgestart.
Je zou zelfs ee dual-boot kunnen maken met welke Windows dan ook.

Werkt een beetje als je Smartphone: het meeste is al geïnstalleerd en anders start je de software-repository op (desnoods kies je die van Ubuntu) en kies je wat je nog meer wilt hebben. Aanklikken is installeren, gemakkelijker kan het niet.

Als je vooral filmpjes kijkt, internet, e-mail, beetje desktop werk, dan is Linux Mint ideaal.
Ben je video-editor dan hangt het af van je pakket, ben je hardcore-gamer, dan zit je vast aan Microsoft (door die verdomde leveranciers, omkoping etc.)