aj
door ajvl Jul 15, 2014 om 23:35
Computers & telefonie

Windows 8.0 niet meer te installeren

Goede Middag.

Ik zit met een groot probleem en met mij en vele anderen meedenken, niet te begrijpen.

Mijn computer is ca. 3 ½ jaar oud en werd geleverd met Windows 7 op een SSD kaart(je). Daarnaast is er een HD van 2 TB.

Omdat de SSD erg klein is (destijds ook erg duur en dus vandaar zo klein), Zette ik de programfiles op een aparte partitie van de HD.

Later heb ik bij het uitkomen van 8.0 deze gekocht en over de 7 geinstalleerd en weer later de 8.1 geupdate.

Vorige week was ik een licht spelletje ( Hoyle Puzzle) aan het spelen toen 8.1 er mee stopte en ik hem niet meer aan de praat kreeg.

Gelukkig had ik inmiddels Windows 7, als 2e besturingsapparaat, op een andere partitie geïnstalleerd om zodoende een niet met 8.1 competable foto programma

(Magix Foto op dvd en cd 10 de luxe) toch nog te kunnen gebruiken. Zodoende kan ik de computer nog opstarten.

Maar 8.1 kreeg ik niet meer aan de praat.

Ik heb toen de SSD kaart grondig geformateerd (dus niet snel), met de bedoeling om 8.1 opnieuw te installeren.

De 8.1 vraagt een schijfruimte van 16 GB en de SSD kaart is 36 GB dus groot genoeg en had er dus altijd op gestaan.

Bij het installeren krijg ik nu de boodschap dat SSD 36 GB groot is maar om 8.1 te installeren 36.2 GB nodig heeft. Dus geen ruimte genoeg (????).

Daarna trachtte ik 8.1 op een lege partitie van 450.00 GB te installeren maar krijg dan weer dat bericht dat hij 450.2 GB nodig heeft, hetzelfde op een lege partitie van 275.00 GB het bericht nodig te hebben 275.2.

Ik (en meedenkenden) hebben er geen idee van wat er niet goed is of ik gedaan zou hebben.

Kunt U mij van een goede raad voorzien?

Ik zal U er (weer) dankbaar voor zijn.

Met vriendelijk groet,

Ton van Laarhoven.

1038 18 Rapporteer

macwouter
door macwouter - Jul 15, 2014 om 23:46
825 Antwoorden / 9 Vragen

Windows 8 de tweede Vista zou je toch niet willen.

http://www.minatica.be/content/3957-Windows-8-de-tweede-Vista

aj
door ajvl - Jul 16, 2014 om 00:10
29 Antwoorden / 20 Vragen

Ik noem deze negatieve reactie geen topantwoord.
Ik mis Windows 8.1 nu al en hoop dat iemand een positieve oplossing kan geven!
Met dit soort opmerkingen bereik je niet veel.
Ton van Laarhoven.

ph
door philip36 - Jul 16, 2014 om 00:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Veel info over het installeren van 2 window-versies op 1 PC kunt u vinden op de site van schoonepc.nl
Misschien dat u hier de oplossing voor uw probleem kunt vinden.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 16, 2014 om 00:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoeveel geheugen heeft u beschikbaar voor de installering?

aj
door ajvl - Jul 16, 2014 om 00:36
29 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Valerius-2 en Philip36
Zoals hierboven omschreven, meer dan genoeg.
De 8.1 vraagt een schijfruimte van 16 GB en de SSD kaart is 36 GB dus groot genoeg en Windows 8.1had er dus altijd op gestaan.

Bij het installeren krijg ik nu de boodschap dat SSD 36 GB groot is maar om 8.1 te installeren 36.2 GB nodig heeft. Dus geen ruimte genoeg (????).

Daarna trachtte ik 8.1 op een lege partitie van 450.00 GB te installeren maar krijg dan weer dat bericht dat hij 450.2 GB nodig heeft, hetzelfde op een lege partitie van 275.00 GB het bericht nodig te hebben 275.2.
Voor mij en anderen raadselachtig en niet te begrijpen.
In het boek van Menno Schoone kan ik erg veel vinden, maar dit niet.
Ik heb met hem hierover ook al contact.
Wie weet er meer dan hij? Dat kan bijna niet, maar misschien iemand die dit al eens meemaakte.
Groet,
Ton v. L.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 16, 2014 om 08:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En W8 afkomstig van 'n andere bron lukt wel?

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 16, 2014 om 08:29
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ajvl schreef op woensdag 16 jul 2014, 00:10]Ik noem deze negatieve reactie geen topantwoord.
Ik mis Windows 8.1 nu al en hoop dat iemand een positieve oplossing kan geven!
Met dit soort opmerkingen bereik je niet veel.
Ton van Laarhoven.

@macwouter zal van de titel "Windows 8.0 niet meer te installeren" zijn uitgegaan.

Vr. Gr.

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 10:21
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op dinsdag 15 jul 2014, 23:46]Windows 8 de tweede Vista zou je toch niet willen.

http://www.minatica.be/content/3957-Windows-8-de-tweede-Vista
Ga eens weg.

@TS:
Deze vraag is al eens eerder gesteld:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/windows-opnieuw-installeren-werkt-niet/cpagina/0/?vHash=c749c73j#1006226

Mijn antwoord was:
36 GB is aardig aan de kleine kant voor een SSD. Maar volgens Microsoft zelf heeft Windows 8.1 64 bit maximaal 20Gb nodig dus het zou wel moeten werken. Als het echter om een install gaat van de fabrikant zit er vaak veel shovelware bij (rommel programma's van Acer/HP etc) waardoor je eventueel boven de 36 GB uit komt.
Je kan in dit geval proberen om een schone versie van windows van de microsoft site te downloaden op een geheugenstick of DVD en deze te installeren met de activerings code van Windows die als het goed is ergens op een sticker op je PC staat.
Als je hem al helemaal schoon installleert (Windows DVD) dan is er echter iets anders aan de hand.

Trouwens, je moet een SSD nooit Volledig Formatteren (alleen snel). Het geheugen kan maar een bepaald aantal cycli beschreven worden voordat het niet meer werkt. Bij normaal gebruik schrijf je eigenlijk maar heel weinig en boeit dit niet zoveel. Als je echter de hele schijf gaat langzaam formatteren keert de software vrijwel elk bitje om wat de levensduur verkort. Voortaan alleen snel formatteren. Dit laat alle data staan maar geeft aan windows aan dat het overschreven mag worden en dus "leeg" is.

Hetzelfde geldt voor defragmenteren. Dit heeft zowiezo geen invloed op de snelheid van een SSD en verkort ook de levensduur.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 16, 2014 om 10:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je Windows over een gecrashte Windows versie heen wilt zetten krijg je deze foutmelding.

Het leeg halen is niet voldoende, dan haal je alleen de Index weg maar blijven er dingen staan tot ze worden overschreven.

De SSD kaart eerst leeg halen, vol zetten met foto of films en dan die weer wissen.
Dan is naast de SSD leeg ook volledig overschreven dus leeg.

Dan lukt het meestal wel.
Verder is het beter een kale Windows versie, eventueel illegale te gebruiken .zonder Norton Anti Virus en MS Office probeer versie dus alleen Win 8.

De code van de legale wel gebruiken of je oude want anders ziet Microsoft bij een update jou versie als illegale.
Dit mag de oude Win 7 versie code zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 16, 2014 om 11:23
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 16 jul 2014, 10:56]De SSD kaart eerst leeg halen, vol zetten met foto of films en dan die weer wissen.
Dan is naast de SSD leeg ook volledig overschreven dus leeg.
Of gebruik hier CCleaner voor (Gereedschap - Gegevenswisser).

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 16, 2014 om 11:26
937 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo AJVL,

Hierbij de oplossing met uitleg:

Verwijder de partitie op de SSD tijdens de setup van 8.1, selecteer de lege ruimte en klik op volgende.

De reden waarom je de melding krijgt is als volgt:

Windows 8 ( en 8.1 ) gebruiken een vrij grote "boot" partitie van 300 MB, deze wordt automatisch aangemaakt door Windows. Als je Windows wil installeren op een schijf waarvan je alle ruimte al hebt opgedeeld zou dat dus niet gaan, omdat die extra partitie's niet gemaakt kunnen worden. Dit probleem zou je dus zelfs hebben op een 4TB schijf, als je deze al helemaal ingedeeld hebt.

Verwijder dus alle partitie's tijdens de setup van de SSD, daarna selecteer je de lege ruimte en klik je op volgende. Windows maakt nu een partitie aan van 300 MB, 92 MB en de rest waar daadwerkelijk je OS op komt te staan.

Veel plezier met je 8.1, echt een geweldig OS. Draait soepel en is totaal niet vergelijkbaar met Vista ;) zeker na die 8.1 update! helemaal super.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 16, 2014 om 11:33
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@kaasbroodje
Jij vraagt je niet af wat er allemaal meedraait in die mini-partitie?

Overigens is 8 dus helemaal niet zo geweldig, met deze bug aan boord ;-).

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 11:42
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:33]@kaasbroodje
Jij vraagt je niet af wat er allemaal meedraait in die mini-partitie?

Overigens is 8 dus helemaal niet zo geweldig, met deze bug aan boord ;-).

300mb is precies genoeg ruimte voor een heel klein duiveltje om op te zitten en foto's te maken van lekkerisdat om naar de NSA te sturen.

Dus niet in je neus peuteren!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 16, 2014 om 11:48
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:42]
300mb is precies genoeg ruimte voor een heel klein duiveltje om op te zitten en foto's te maken van lekkerisdat om naar de NSA te sturen.
Dus niet in je neus peuteren!
Hahahaha, dat gaat ze niet lukken.

Overigens heb ik hier die partitie gewist, blijft het gewoon doen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 16, 2014 om 12:34
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:48][quote=crewmember schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:42]
300mb is precies genoeg ruimte voor een heel klein duiveltje om op te zitten en foto's te maken van lekkerisdat om naar de NSA te sturen.
Dus niet in je neus peuteren!
Hahahaha, dat gaat ze niet lukken.

Overigens heb ik hier die partitie gewist, blijft het gewoon doen.

Als je er enig verstand van zou hebben dan zou je weten waar dit allemaal voor dient....

Het is op dit moment wel de oorzaak van TS zijn probleem, dus kan TS beter de drive zonder partitie's te maken installeren, dan werkt het wel.

aj
door ajvl - Jul 16, 2014 om 19:11
29 Antwoorden / 20 Vragen

Weer Hallo aan allen.
Ik ben gedeeltelijk uit mijn probleem!!
Op advies van een van jullie ( tot15karakters ) ben ik op zoek gegaan naar een niet legale W8 en kwam toch bij Microsoft uit. Je kunt daar met behulp van je eigen key W8 nogmaals downloaden.
Daarna werd deze download direct daarna en zonder onderbreking en/of op dvd branden rechtstreeks geïnstalleerd over mijn W7 heen (W7 stond op een partitie van de HD.
Hopelijk vind ik nu nog een mogelijkheid om mijn SSD W8 alsnog te installeren, want dan gaat het toch wel veel sneller.
Maar gelukkig heb ik nu W8 weer terug.
Groet en dank aan (bijna) allen.
Ton v. L.

aj
door ajvl - Aug 3, 2014 om 19:08
29 Antwoorden / 20 Vragen

Op dit soort gekissebis zit ik en ,ik denk, anderen niet te wachten.
Maakt e.e.a. niet interessant en ergert.
Ik heb mijn probleem met hulp van een aantal van U (dus niet allen) opgelost.
Dank daarvoor.
Groet,
ajvl

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 3, 2014 om 19:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@ajvl
Heb je 'n linkje naar Microsoft waar je W8 kunt downloaden? Denk dat je daar andere een groot plezier mee doet, die via zoeken hier terecht komen.