ge
door gerrytmulder Jul 3, 2015 om 16:16
Computers & telefonie

Windows 8.1 + Linux Mint 17.1

Ik heb Windws 8.1 op mijn Dell-laptop en daarmee (via USB-ingang) verbonden een externe HD met Linux Mint 17.1.
Zo kan ik tijdens het opstarten voor een van beide systemen kiezen.
Als ik de externe HD niet heb aangelsoten (wat in sommige gevallen nodig is) krijg ik een foutmelding.
Wat moet ik doen om de laptop solo te gebruiken?

1300 10 Rapporteer

costnix
door costnix - Jul 5, 2015 om 14:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Welke foutmelding EXACT?

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 14:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mij dat je de dual-boot moet uitschakelen (via Windows 7 kan dat via: Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem\Geavanceerde systeeminstellingen\Tab Geavanceerd\Opstart- en herstelinstellingen, Windows 8.1 zal ook wel ongeveer zo gaan) en dan de laptop zo instellen dat deze eerst van USB-boot en als er geen USB is, dan vanaf de HDD.

ge
door gerrytmulder - Jul 5, 2015 om 16:23
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=costnix schreef op zondag 5 jul 2015, 14:11]Welke foutmelding EXACT?

error: no such device C3b19c8b-b1de-461a-a6e1-24ca6836e0d3

ge
door gerrytmulder - Jul 5, 2015 om 16:38
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 5 jul 2015, 14:27]Het lijkt mij dat je de dual-boot moet uitschakelen (via Windows 7 kan dat via: Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem\Geavanceerde systeeminstellingen\Tab Geavanceerd\Opstart- en herstelinstellingen, Windows 8.1 zal ook wel ongeveer zo gaan) en dan de laptop zo instellen dat deze eerst van USB-boot en als er geen USB is, dan vanaf de HDD.

ge
door gerrytmulder - Jul 5, 2015 om 16:42
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 5 jul 2015, 14:27]Het lijkt mij dat je de dual-boot moet uitschakelen (via Windows 7 kan dat via: Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem\Geavanceerde systeeminstellingen\Tab Geavanceerd\Opstart- en herstelinstellingen, Windows 8.1 zal ook wel ongeveer zo gaan) en dan de laptop zo instellen dat deze eerst van USB-boot en als er geen USB is, dan vanaf de HDD.

Sorry, foutje!
Tot "Opstart- en herstelinstellingen" liep W8.1 gelijk op met W7, maar ik zag "Dual-boot" niet vermeld.

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 16:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet ook niet zeker of je dat op deze manier kan uitschakelen. Maar ik neem aan dat je een menu (bootloader) te zien krijgt bij het opstarten waarbij je voor Windows of Mint kan kiezen. Normaliter staan beide installaties dan op de partities van een (of meerdere) harddisk(s). Als je nu voor Windows kiest dan zal deze geladen worden vanaf de harddisk, en als je voor Mint kiest dan wordt deze kennelijk vanaf de USB harddisk geladen. Maar als die USB harddisk ontbreekt dan gaat het zo te lezen fout.

Dus ik zou denken dat je de bootloader moet verwijderen zodat de PC direct in Windows start, en dat je dan Mint op die USB harddisk zo moet installeren dat je daarvan rechtstreeks kan opstarten als je kiest voor booten vanaf USB.

ge
door gerrytmulder - Jul 5, 2015 om 17:17
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 5 jul 2015, 16:49]Ik weet ook niet zeker of je dat op deze manier kan uitschakelen. Maar ik neem aan dat je een menu (bootloader) te zien krijgt bij het opstarten waarbij je voor Windows of Mint kan kiezen. Normaliter staan beide installaties dan op de partities van een (of meerdere) harddisk(s). Als je nu voor Windows kiest dan zal deze geladen worden vanaf de harddisk, en als je voor Mint kiest dan wordt deze kennelijk vanaf de USB harddisk geladen. Maar als die USB harddisk ontbreekt dan gaat het zo te lezen fout.

Dus ik zou denken dat je de bootloader moet verwijderen zodat de PC direct in Windows start, en dat je dan Mint op die USB harddisk zo moet installeren dat je daarvan rechtstreeks kan opstarten als je kiest voor booten vanaf USB.

Hoe kan ik de boatloader verwijderen?
Uw andere suggesties heb ik al geprobeerd.
Misschien heeft u iets aan het volgender geheimschrift als ik de laptop opstart zonder dat ik de externe HD mee opstart:

error no such device c3b19cb8-b1de-461a-a6e1-24ca6836e0d3
entering rescue mode....
grub rescue >

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 17:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet helaas weinig van Linux, maar ik weet wel dat Grub een bootloader is van Linux. Je zal de MBR van Windows moeten herstellen, door [url=http://computertotaal.nl/forumarchief/8-os-linux/219017-ubuntu-verwijderen][u]Grub te verwijderen (klik)[/u][/url]. Als voorgaande link je niet helpt, dan maar zoeken op 'Grub verwijderen windows 8" of iets dergelijks. Mocht het niet lukken, dan maar hopen dat Dobby dit leest ;-) en het (begrijpelijk) kan uitleggen.

Echter, mogelijk start je externe HDD daarna niet meer zelfstandig (bij opstarten vanaf USB) op. Dat moet je dus ook nog herstellen, geen idee hoe. Wat je wel kan doen is booten vanaf de Live versie van Mint en dan opnieuw Mint installeren op de externe HDD inclusief Grub. Dat is mogelijk, ik heb ook zoiets gedaan maar dan op een USB-stick. Klik voor een (Engelstalige) instructie daarvoor.

chris74
door chris74 - Jul 7, 2015 om 07:46
564 Antwoorden / 44 Vragen

Zoals hier boven al is aangegeven word er niet gebruik gemaakt van Windows als startup maar GRUB als boot loader wat word geinstalleerd met Linux die na Windows is geinstalleerd.
Linux werkt met vaste waarden in de grub loader en de manier waarop de TS wilt werken >kan niet<

Nu vraag ik mij af wat de TS wilt met Linux op een aparte schijf. Ik heb zelf een windows en (heel toevallig) Linux mint PC naast elkaar staan dus ik kan me wel wat redenen bedenken.

Wat ik dus zou doen is:

a) alles van de laptop af, schijf partitioneren in 2 partities, linux op partitie 0 en Mint op partitie 1
b) Windows herstellen en grub loader er vanaf (ben bang voor een herinstall) en met unetbootin een installatie iso van Mint op USB zetten. Je kan dan via F12 (het is tenslotte een DELL) via de BIOS kiezen of je van harde schijf of USB schijf wilt opstarten.

Maar voordat je hier over na gaat denken. Verdiep je in de materie... Linux is geen plug, pray and forgiving zoals Windows dat is.

ge
door gerrytmulder - Aug 16, 2015 om 10:46
6 Antwoorden / 2 Vragen

Na alle goede raad die ik kreeg (waarvoor dank!) kreeg ik niet gedaan wat ik graag wilde.
Alles is toch nog goed gekomen door het programma Easy Recovery --> https://neosmart.net/EasyRE/. Een fluitje van een cent!
Alles loopt weer als een trein. Ook de nummering van de partities klopt weer, die was nal al eerder in de war.