je
door jesse-isabella Aug 26, 2014 om 18:42
Geldzaken & recht

Woning weigeren vanwege voorwaarde die nergens zwart op wit staat

Hallo
Ik heb een vraag wat betreft woningruil bij een woningcorporatie in Rotterdam... Ik noem even geen namen.
wij willen graag een woningruil doen. Wij zijn benaderd door een dame die wil verhuizen vanwege medische redenen, en wij ook vanwege onze zoon die ook medisch is.
Wij..beide partijen voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden door beide woningcorporaties ( de dame en ik huren bij verschillende verhuurders ). En het betreft hier sociale huurwoningen.
De samenstelling van de gezinnen is ook anders.. De dame woont met haar zoon alleen, waar wij een gezin met 2 kleine kinderen zijn.
Nu hebben wij tussentijds gebeld met een van de verhuurders en die zeggen dat de ruil hoogst waarschijnlijk niet doorgaat omdat het niet de bedoeling is carrière te maken met een woning. Met andere woorden mogen wij er met een woningruil niet op vooruit gaan kwa ruimte of omgeving.
Ik heb gevraagd waar deze voorwaarden vermeld staan omdat in de maand dat we nu bezig zijn, wij nooit van zoiets hebben gehoord en ik het ook nergens zwart op wit heb zien staan.
Mvr haar antwoord was... Tja dat is inderdaad onduidelijk, maar als ze dat zeggen zullen ze daar een goede reden voor hebben.
Mvr wist die reden niet...nu word ik hierover nog terug gebeld.
De andere verhuurder direct gebeld of ze hier over hebben gehoord en of ze dit ook toepassen. Deze dame vond dit wel heel vreemd en had daar zelf niet van gehoord word dus bij hun niet toegepast.

Mijn vraag is nu...kan dit... Zomaar een voorwaarde erbij verzinnen.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, en wij voldoen verder aan alle gestelde eisen die ik op een voorwaarden formulier mee heb gekregen.

Graag wat info.. Of dit kan en of hier gerechtelijk stappen tegen genomen kunnen worden indien de woning word geweigerd.

6966 36 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 26, 2014 om 19:50
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Van een "woningcarrière" heb ik nog nooit gehoord. Maar bel morgenochtend even met het Juridisch Loket, die zullen u best wel tekst en uitleg kunnen geven.
klik hier. Daar kunt u immers ook gelijk vertellen over welke 2 WBV 's het gaat. Succes.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel wonderlijk dat u beiden om medische redenen wilt verhuizen, cq ruilen en dat die woningen dan wel geschikt zijn.

aurora1
door aurora1 - Aug 26, 2014 om 21:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat begrijp ik ook niet zo goed.

je
door jesse-isabella - Aug 26, 2014 om 21:30
7 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn verschillende woningen kwa oppervlak verdieping etc en er zijn ook verschillende medische redenen.
Vrij simpel dus.
Voor beide partijen beter om van woning te ruilen.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo simpel is het dus blijkbaar niet. Er moet een groot verschil zijn tussen die woningen, anders zou u geen "carriere" maken.

zoekster
door zoekster - Aug 26, 2014 om 21:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Woningruil afdwingen
Als een verhuurder niet wil meewerken aan woningruil, kan de huurder de woningruil toch afdwingen door naar de kantonrechter te stappen. De kantonrechter bekijkt of de huurders belang hebben bij de woningruil en of de ruilpartner de financiële verplichtingen kan nakomen. Als u twijfelt of het zinvol is om zo'n procedure te starten, kunt u zich laten adviseren door het Juridisch Loket.

Lees meer klik HIER

Voor zover ik weet moet de sociale huurwoning wel geschikt zijn voor een partij die anders óók in aanmerking voor de woning was gekomen indien er geen sprake was geweest van woningruil. Bijv. een woning speciaal voor 50+ waar dan een 30-er in wil gaan wonen.
Of als qua oppervlakte of aantal kamers de woning normaliter alleen aan 2 of meer personen wordt toegewezen, dan mag 1 persoon niet via woningruil op zo'n woning komen.
Van een betere buurt heb ik nog nooit gehoord. Dat lijkt me klinkklare onzin.

je
door jesse-isabella - Aug 26, 2014 om 21:50
7 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat nergens zwart op wit een voorwaarde die dit ondersteund..zelfs de andere verhuurpartij vind dit vreemd. Medische verklaringen zijn belangrijk. De huur zit ook het verschil niet in..enkel de oppervlakte in de zin van 1 kamer meer.

Dat zou betekenen dat als ik nu bijv een 2 kamerwoning zou huren ik dus nooit een 3 kamerwoning zou mogen betrekken.

Ik vroeg me af of iemand hier wel eens eerder over heeft gehoord want er is nergens iets over te vinden...

Zoals tenormin al zei ik moet maar het Juridisch Loket bellen.

je
door jesse-isabella - Aug 26, 2014 om 21:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 26 aug 2014, 21:48]Woningruil afdwingen
Als een verhuurder niet wil meewerken aan woningruil, kan de huurder de woningruil toch afdwingen door naar de kantonrechter te stappen. De kantonrechter bekijkt of de huurders belang hebben bij de woningruil en of de ruilpartner de financiële verplichtingen kan nakomen. Als u twijfelt of het zinvol is om zo'n procedure te starten, kunt u zich laten adviseren door het Juridisch Loket.

Lees meer klik HIER

Voor zover ik weet moet de sociale huurwoning wel geschikt zijn voor een partij die anders óók in aanmerking voor de woning was gekomen indien er geen sprake was geweest van woningruil. Bijv. een woning speciaal voor 50+ waar dan een 30-er in wil gaan wonen.
Of als qua oppervlakte of aantal kamers de woning normaliter alleen aan 2 of meer personen wordt toegewezen, dan mag 1 persoon niet via woningruil op zo'n woning komen.
Van een betere buurt heb ik nog nooit gehoord. Dat lijkt me klinkklare onzin
.

Ja dat laatste vind ik dus ook. Normaliter had.ik gewoon kans gemaakt ook en kwa samenstelling is het ook beter voor beide partijen
Hartelijk dank

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 10:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=jesse-isabella schreef op dinsdag 26 aug 2014, 21:50]Dat zou betekenen dat als ik nu bijv een 2 kamerwoning zou huren ik dus nooit een 3 kamerwoning zou mogen betrekken.

U vergeet dat u beiden, met een woningruil, de wachtlijsten omzeilt die er nu eenmaal zijn voor sociale huurwoningen. In grote steden staan mensen soms wel 10 jaar ingeschreven om een sociale huurwoning toegewezen te krijgen.
De ruil lijkt voor beiden gunstig, dus wat maakt het uit, zou je beredeneren, zeker als beiden ook altijd netjes de huur hebben betaald. Het maakt uit dat als sociale huurwoningen onderling worden geruild de woningmarkt nog verder stagneert en mensen op de wachtlijst nog langer op een passende woning moeten wachten. Het zou zomaar kunnen zijn dat één van uw woningen beter past bij mensen die bovenaan de wachtlijst staan dan bij u.
Daarom is het eerlijker dat u beiden, als de huidige woning niet meer voldoet, u inschrijft op woningen die beschikbaar komen en wel voldoen.

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2014 om 12:31
16826 Antwoorden / 108 Vragen

woningruil. Een minder officiële site dan zoekster doorgaf, maar wat op hetzelfde neerkomt. Of dit soort ruilen de woningmarkt zal stagneren weet ik niet, geloof ik ook eigenlijk niet omdat dit al heel lang mogelijk is.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 12:51
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 27 aug 2014, 12:31]Of dit soort ruilen de woningmarkt zal stagneren weet ik niet, geloof ik ook eigenlijk niet omdat dit al heel lang mogelijk is.
Laat me je overtuigen.
Als er enorm onderling geruild wordt, dan kunnen mensen dus steeds een passende sociale huurwoning vinden d.m.v. ruilen.
Het voelt alsof: als ik maar een sociale huurwoning heb gekregen (en dus van de wachtlijst ben), dan gaan wij, die allemaal van de wachtlijst af zijn, het onderling wel even zelf regelen.

Uiteraard chargeer ik hier nogal, maar ik voorzie wel een levendige ruilhandel in sociale huurwoningen.
Aangezien daar een tekort aan is, misschien maar eens een website voor opzetten? Met inschrijfgeld uiteraard.

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 12:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 27 aug 2014, 12:51]
Uiteraard chargeer ik hier nogal, maar ik voorzie wel een levendige ruilhandel in sociale huurwoningen.
Aangezien daar een tekort aan is, misschien maar eens een website voor opzetten? Met inschrijfgeld uiteraard.

Die sites zijn er al lang. Ook wbv's bieden op hun site vaak ruimte om je oproep voor woningruil te plaatsen.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 13:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 27 aug 2014, 12:57]Die sites zijn er al lang. Ook wbv's bieden op hun site vaak ruimte om je oproep voor woningruil te plaatsen.
Mijn pleitbetoog is juist dat woningruil van sociale huurwoningen dient te stoppen.
Gewoon lekker op zoek (via de wachtlijst) naar een andere woning, net als ieder ander. In sommige acute gevallen kan een urgentieverklaring worden afgegeven.

Ik was niet echt van plan een commerciële website op te zetten voor die woningruil, maar gezien de schaarste zou het best commercieel aantrekkelijk kunnen zijn en dat is nu net niet waar sociale huurwoningen voor bedoeld zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag mij af of u en de andere partij zich ingeschreven hebben voor een passender woning bij uw en andere WBV's?

zoekster
door zoekster - Aug 27, 2014 om 13:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe het ook zij, op dat woningruilformulier van de wbv stonden voorwaarden voor een woningruil. Als je daaraan voldoet, zou het in orde moeten zijn.

Als wbv-en op zich tegen woningruil zijn , dan moeten ze daar geen formulieren voor opstellen.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag mij af of een WBV überhaupt tegen woningruil kan en mag zijn.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 13:36
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 27 aug 2014, 13:16]Als wbv-en op zich tegen woningruil zijn , dan moeten ze daar geen formulieren voor opstellen.

Dat klopt wel, maar tijger1 heeft toch wel een punt.
Het zijn 2 verschillende WBV's.

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2014 om 14:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 27 aug 2014, 13:36]
Het zijn 2 verschillende WBV's.

Edoch, de TS schrijft dat beide partijen aan alle voorwaarden voldoen. Neem dus aan, zoals bij de WBV 's die woningruil aanbieden allebei dezelfde voorwaarden hebben, zoals de meeste WBV 's in Nederland.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 14:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 27 aug 2014, 14:15]
Edoch, de TS schrijft dat beide partijen aan alle voorwaarden voldoen. Neem dus aan, zoals bij de WBV 's die woningruil aanbieden allebei dezelfde voorwaarden hebben, zoals de meeste WBV 's in Nederland.
Ik neem niet aan dat alle WBV's dezelfde voorwaarden hebben, noch neem ik aan dat TS werkelijk aan alle voorwaarden voldoet. Je zal met meer moeten komen als een verhaal dat iemand iets heeft meegedeeld door te telefoon om mij te overtuigen.

Kortom, TS moet niet wachten tot ze wordt teruggebeld door Mvr, maar actief op zoek moeten gaan naar documenten waarop de voorwaarden staan. En ik denk dat Tijger1 gelijk had met de vraag of ze beiden wel ingeschreven stonden bij elkaars WBV, want wat hebben die verhuurders verder met elkaar òf de huurders bij een andere WBV te maken?

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 14:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 aug 2014, 13:19]Ik vraag mij af of een WBV überhaupt tegen woningruil kan en mag zijn.

Een WBV heeft een huurovereenkomst met haar huurder(s).
Waarom zouden ze verplicht zijn tot contract-ruil met een andere WBV?

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u er alles over lezen.

Eventueel naar de rechter dus.

Klik hier

zoekster
door zoekster - Aug 27, 2014 om 14:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 27 aug 2014, 14:39]
Ik neem niet aan dat alle WBV's dezelfde voorwaarden hebben, noch neem ik aan dat TS werkelijk aan alle voorwaarden voldoet. Je zal met meer moeten komen als een verhaal dat iemand iets heeft meegedeeld door te telefoon om mij te overtuigen.

Ik heb zelf jaren geleden ook een woningruil gedaan. Gewoon twee verschillende wbv-en. Is heel normaal in Amsterdam. Je hebt daar ik weet niet hoeveel wbv-en, zou wel heel toevallig zijn als de woningruil toevallig juist tussen dezelfde wbv-en gaat.

Waarom moet jij overigens overtuigd worden? Je staat er verder toch buiten?

mi
door miepje58 - Aug 27, 2014 om 14:58
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik snap niet wat er tegen ruilen is. Ik vind hier toch een bepaalde pissigheid uit klinken. Veel erger is dat het gebrek aan sociale huurwoningen door verhuurders zelf groter wordt gemaakt. De sociale huurwoningen die hier 4 jaar geleden gebouwd zijn, worden sinds vorig jaar, zodra de huurder vertrekt, al verkocht voor een bedrag dat iemand die een sociale woning nodig had niet kan opbrengen. En nog erger is dat ze nu ook in de verhuur gaan... met een prijs van minimaal 760 euro.
Tel uit je winst!
Dat vind ik nu echt schandalig. Ruilen niet.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 15:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 27 aug 2014, 14:48]
Ik heb zelf jaren geleden ...
Waarom moet jij overigens overtuigd worden?

Je zegt het zelf al: jaren geleden.
En jouw geval hoeft dus helemaal niet overeen te komen met alle andere gevallen, toen niet en al helemaal niet nu.

Ik hoef niet overtuigd te worden, maar ik wil TS aanzetten ZELF actie te ondernemen.
Geleuter aan de telefoon en dat dan via-via horen, daar schiet je weinig mee op.
Er is vast een schrijven of een foldertje te vinden waarin alle voorwaarden staan, incl. de aangesloten WBV's die zich daaraan hebben geconformeerd.
Daarbij geeft TS zelf aan dat ze er nog over teruggebeld zou worden door Mvr.

Wanneer leren mensen nu eens dat geleuter met een service-desk zinloos is?
Dat is een informatiebron van lik-me-vestje en mensen hebben daarbij de neiging alleen dat te onthouden wat ze zelf graag willen horen.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 15:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=miepje58 schreef op woensdag 27 aug 2014, 14:58]Ik snap niet wat er tegen ruilen is

Door het tekort is er van alles tegen ruilen, maar dat heb ik al uitgelegd.
Dat de hele woningmarkt verziekt is kunnen we vooral toeschrijven aan het decennia lange wanbeleid van de overheid.

je
door jesse-isabella - Aug 27, 2014 om 15:39
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hier klinkt inderdaad een hoop pissigheid...jammer.
Ik hoef hier niemand te overtuigen.. En ik hoor niet wat ik wil horen maar wat er word gezegd. Ik heb alle gesprekken opgenomen dus daar kunnen we altijd op terug komen.

Beide partijen staan ruim 8 jaar ingeschreven. In Rotterdam zijn alle woningcorporaties sociaal aangesloten bij woonnet rijnmond.
De ene partij heeft aangegeven geen alternatieve woning te hebben voor de tegenpartij dus gaan.ze akkoord met woningruil.
Zij heeft 3 slaapkamers met 2 bewoners waar wij 2 slaapkamers met 4 bewoners hebben.

En wat algemeen bekend is mits je geen oogkleppen op heb is dat er ook woningen onder de tafel worden weggegeven aan neefje nichtje etc. Dat is pas de woningmarkt stagneren.

Sommige nijdigheid die je hier ziet helpt niet.
Mensen maken zich druk over wat ik doe en hoe ik dat wil doen....
Mensen kunnen zich beter druk maken over belangrijkere zaken die er voor hun toedoen...dan doe ik.dat ook..
Mocht.u zich aangesproken voelen..tja

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, nou, wat een reactie. U zet uw vraag op een openbaar forum en dan kunt u allerlei antwoorden verwachten. Reacties die er toe doen en andere waar u niets aan hebt. U kunt daarin niet kiezen.

Maar u zult die afwijzing toch schriftelijk moeten ontvangen en dan maar naar de rechter.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 16:09
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=jesse-isabella schreef op woensdag 27 aug 2014, 15:39]n Rotterdam zijn alle woningcorporaties sociaal aangesloten bij woonnet rijnmond.

Ohh, het is Rotterdam, dan heb ik maar 1 tip: zo snel mogelijk verhuizen naar normaal gebied.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal naar Duitsland? Dan is er ook geen woningnood meer. ;-)

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 16:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Mensen maken zich druk over wat ik doe en hoe ik dat wil doen........

Volgens mij is dat maar 1 persoon die zich er druk over maakt.

Heb je trouwens al wel de nieuwe huur door gekregen als het allemaal door gaat? Meestal grijpen nl. de wbv's zo'n gelegenheid aan om de huur meteen fiks op te trekken.

je
door jesse-isabella - Aug 27, 2014 om 16:20
7 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt hoor..Tis r maar 1...
Ik dank iedereen hartelijk voor de nuttige tips...
Ja rotterdam Hihi. en nee geen debts voor mij
De huur word wel hoger maar dat betaal ik met liefde.
Het betreft dan een nieuw huurcontract..lijkt mij logisch...ik zeg mij haha

Het is soms wel frustrerend als mensen Kattig doen..vandaar mijn wat kattige reactie terug

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 16:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 27 aug 2014, 16:11]
Heb je trouwens al wel de nieuwe huur door gekregen als het allemaal door gaat? Meestal grijpen nl. de wbv's zo'n gelegenheid aan om de huur meteen fiks op te trekken.

WBV's hanteren eigenlijk altijd de officiële huurpunten-telling.
En dan kom je al snel duur uit, dat klopt.
Ze kunnen bij verbeteringen aan een woning dat niet meteen doorberekenen, want dan zitten ze vast aan de landelijke huurverhoging. Inderdaad, vertrek je, dan krijgt de nieuwe huurder dat wel voor de kiezen. Je hebt gelijk, ook weer zo'n puntje om rekening mee te houden.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 16:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 aug 2014, 16:10]Allemaal naar Duitsland? Dan is er ook geen woningnood meer. ;-)
Nee, AUB niet, laat ze lekker blijven waar ze zitten.
Ik maak me niet druk. Rotterdam en Duitsland hebben nogal een verleden. Daarbij komen Rotterdammers per definitie zelden buiten hun regio, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn.
Ik ben geboren Rotterdammer, alle familie is uit Rotterdam en ik heb gezworen nooit meer naar dat klote-dorp terug te gaan. Politiek is het daar echt een zooitje, al jarenlang.

Maar *on-topic* de woningnood in Rotterdam is toch helemaal niet zo hoog?
In Zuid is volgens mij nog genoeg te vinden.

je
door jesse-isabella - Aug 27, 2014 om 16:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 27 aug 2014, 16:39][quote=tijger1 schreef op woensdag 27 aug 2014, 16:10]Allemaal naar Duitsland? Dan is er ook geen woningnood meer. ;-)
Nee, AUB niet, laat ze lekker blijven waar ze zitten.
Ik maak me niet druk. Rotterdam en Duitsland hebben nogal een verleden. Daarbij komen Rotterdammers per definitie zelden buiten hun regio, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn.
Ik ben geboren Rotterdammer, alle familie is uit Rotterdam en ik heb gezworen nooit meer naar dat klote-dorp terug te gaan. Politiek is het daar echt een zooitje, al jarenlang.

Maar *on-topic* de woningnood in Rotterdam is toch helemaal niet zo hoog?
In Zuid is volgens mij nog genoeg te vinden.

Haha das met een reden dat er genoeg woonruimte is.
Ik woon in Oost.. Iets beter..maar het liefst ga ik ook weg uit het dorp.. Inderdaad slechte politiek.
Maar mijn mannetje wil niet..geboren en getogen rotterdammer..helaas ;)

je
door jesse-isabella - Aug 27, 2014 om 17:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Jullie mensen..... Wat bot?
Oh en ik krijg geen huursubsidie....dus niemand betaald niks meer aan mij dan ik aan die ander. :)
Ik trek geen steun en betaal belasting.
Geen mensen ik hokjes plaatsen want dat is zeer kortzichtig en houd in feite een spiegel voor uzelf..nietwaar?!

Nogmaals dank ik voor de goede tips. Maar daarnaast snap ik de vele afgunst en cynisme niet hier..jammer.
De vraag was duidelijk... Ik heb mijn antwoord.

Tnx uit Rotjeknor ;)

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 17:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=jesse-isabella schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:48]De vraag was duidelijk... Ik heb mijn antwoord.

Heeft Mvr teruggebeld dan?
Hoe u de reacties ook heeft ervaren, ik zou het prettig vinden om de uitkomst te weten.
Daar kan ik wat van leren.

Off the record: Ik werd laatst helemaal doorgezaagd omdat ik Rotjeknor zei tegen iemand. Die vond dat denigrerend.