di
door dinikemperman Oct 7, 2013 om 17:47
Geldzaken & recht

Woningbouw dreigt met rechtzaak

Ik ben een vrouw van 82 en woon met veel plezier alleen met mijn katten in mijn huurwoning.
Nu heb ik een brief gekregen van de woningbouw:
Betreft meewerken aan nieuwe centrale verwarming

Geachte mevrouw,
Binnenkort komt Stadgenoot uw verwarmingsinstallatie vervangen door een HR CV-installatie. U moet hieraan meewerken, want uw oude open verwarmings- en warmwaterinstallatie kan veiligheidsrisico's opleveren. Uw nieuwe verwarming is veel veiliger en energiezuiniger en zorgt voor meer comfort in uw woning. U kunt zelf aangeven in welke vertrekken u radiatoren wilt.

De kosten
De CV-installatie betekent een huurverhoging van € 20,00 per maand. Wij installeren daarvoor een nieuwe HR-Ketel die tevens ruim warm water levert voor uw keuken en badkamer. In uw woonkamer krijgt u een radiator die deze ruimte goed verwarmt. Radiatoren in andere vertrekken laten aanleggen kan ook. Per verwarmde ruimte betaalt u daarvoor € 5 per maand extra, tot een maximum van € 40 per maand voor een complete Cv-installatie, inclusief verwarming in aile vertrekken.
Hierbij komen nog servicekosten van € 3,76 per maand (prijspeil juli 2013)

U moet meewerken
Let op: we hebben u al meerdere keren een aanbieding gedaan. Toen hebt u niet gereageerd. Wij wijzen erop dat u verplicht bent om mee te doen, omdat uw huidige verwarming veiligheidsrisico's oplevert. Er kan koolmonoxide ontsnappen en dat kan dodelijk zijn. Ais u niet meewerkt, dient u dit schriftelijk te melden en zijn we helaas genoodzaakt juridische stappen te zetten. De ervaring leert dat de kantonrechter u zal dwingen mee te werken omdat uw veiligheid in het geding is. Het gaat hier formeel om dringend noodzakelijke werkzaamheden in de zin van artikel 7:220, lid 1, uit het Burgerlijk Wetboek. De kosten van een juridische procedure zullen bij u in rekening gebracht worden.

Stuur de verklaring terug
Wij verzoeken u, voor zover noodzakelijk sommeren wij u, bijgevoegde verklaring in te vullen, te ondertekenen en aan ons terug te sturen met bijgevoegde antwoordenvelop. Dan kunnen we snel aan de slag.
We gaan ervan uit dat u meewerkt en dat u binnenkort kunt genieten van uw zuinige, comfortabele en veilige verwarming.

Met vriendelijke groet,
Manager Planmatig Onderhoud

Maar ik wil dit niet. Mijn hele huis wordt ondersteboven gehaald voor de aanleg en ik ga heel wat meer betalen dan ik nu doe.
De geiser staat alleen aan als ik die gebruik en ivm de katten staat de keukendeur op een kier.
's-Nachts staat het raam van de woonkamer ook op een kier

Kan ik hier iets tegen doen?

8733 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 7, 2013 om 18:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1. Ja, hier moet u aan mee werken.
2. Een open geiser is gevaarlijk en mag vlg mij niet meer.
3. Als u huurtoeslag heeft, wordt een groot deel van de huurverhoging gecompenseerd.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 7, 2013 om 18:20
937 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft ( gelukkig ) geen keuze, u bent op deze manier een gevaar voor u zelf en voor andere bewoners in de buurt.

Wat u hier tegen kan doen? Verhuizen of snel akkoord gaan, anders kunt u worden uitgezet of heeft een rekening van een paar duizend euro aan kosten voor de rechtszaak.

zoekster
door zoekster - Oct 7, 2013 om 18:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat u er niets aan kunt doen als uw veiligheid in het geding is bij de oude geiser die er waarschijnlijk hangt.
Waar ik meer aan twijfel is de verwarming die u nu heeft.
Wat heeft u nu voor verwarming? Is het een veilige gaskachel? Het kan nl best zo zijn dat de geiser aan vervanging toe is, maar niet uw kachel en dat men u toch een combiketel door de strot tracht te duwen.

Mocht dit het geval zijn, dan kunt u een brief sturen naar de wbv dat u wel bereid bent tot het vervangen van de oude open geiser voor een veiliger geiser/boiler, maar dat u niet bereid bent een cv installatie te laten installeren. Ik weet dat ze dat meestal niet willen, ze willen meteen de hele boel vervangen (ook met het oog op een huurder na u).
Daarbij komt ook nog eens dat 1 radiator in de woonkamer doorgaans technisch niet mogelijk is, er moeten minstens 3 radiatoren zijn om een cv goed te laten werken, dus komt u naar mijn idee sowieso op een extra maandhuur van 33,76 euro. Vermeld dat u dat een veel te grove huurverhoging vindt en dat u niet van plan bent dat op te hoesten. En dat u daar ook het geld niet voor heeft.

Verzoek om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen. Laat dan maar zien waar ze mee komen.

Ik vind dat gedreig met juridische stappen tot daar aan toe, maar ook even de uitkomst van de rechter voorspellen is m.i. een stap te ver.

En vervolgens dat pseudo-vriendelijke gekipkakel over die zuinige, comfortabele, veilige verwarming, alsof het hier een wervingsfolder betreft.
Heel suf.

U wilt niet en dat weten ze. Neem ook contact op met de huurcommissie.
klik HIER voor de website

Verder kunt u dit ook nog even doorlezen, daar zit goede informatie bij.

klik HIER Daar staat duidelijk dat een centrale verwarming niet verplicht is.
De zaak moet wel veilig zijn, maar dat kan waarschijnlijk ook met een niet open geiser of boiler.

di
door dinikemperman - Oct 7, 2013 om 18:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zoekster,
De geiser hangt in de keuken met een eigen afvoer rechtstreeks naar het dak.
In de keuken zit tevens het kattenluik (waardoor het tocht altijd tocht) en in de ramen van de keuken zitten van die roostertjes die open staan.

De kachel in de woonkamer heeft ook een eigen rookkanaal naar het dak.
Persoonlijk zie ik hier dus absoluut geen gevaar in.
Er zijn geen andere bewoners in mijn huis, dus niemand anders heeft last van mijn beslissing.
Ik zal uw linken straks gaan bekijken

di
door dinikemperman - Oct 7, 2013 om 18:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een aantal jaren geleden heeft de woningbouw ook al geprobeerd om mijn geiser verplicht te vervangen.
Toen ik dit weigerde, kreeg ik te horen dat de geiser nu mijn eigendom is en dat ik zelf er voor verantwoordelijk ben. Ik hoefde toen ook geen huur meer voor de geiser te betalen.
Eens per jaar komt er een loodgieter die voor mij de kachel en de geiser netjes schoonmaakt.
De woningbouw zorgde eens per twee jaar voor een schoorsteenveger.

ph
door philip36 - Oct 7, 2013 om 18:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zijn nog legio (oude) open geisers in gebruik.
Waarom zouden deze ineens gevaarlijk zijn.
Denk niet dat rechter zal zeggen dat u moet meewerken aan deze huurverhogende CV installatie.
Als de huidige geiser gevaar oplevert laat ze deze dan vervangen zonder huurverhoging.

zoekster
door zoekster - Oct 7, 2013 om 18:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat u in ieder geval MOET doen is schriftelijk reageren naar de wbv. Mocht het voor de rechter komen dan heeft u geen schijn van kans als u de wbv maar zo'n beetje in het ongewisse heeft gelaten over de situatie, door niet te reageren.

Voer in een aangetekende brief aan dat u alle veiligheidsvoorschriften in acht neemt. Noem de loodgieter die langskomt, de schoorsteenveger, voeg kopieën van de nota's toe. Geef aan dat u eventueel zelf de schoorsteenveger zult laten langskomen.
Het is heel belangrijk dat u dossier opbouwt (zoals men dat noemt) u moet aannemelijk maken op schrift dat u in uw recht staat om het 'aanbod' van de wbv te weigeren.

Dat ze de uitkomst van de uitspraak van een rechter voorspellen is geen pluspunt, daar houden rechters doorgaans niet van, die maken graag hun eigen afwegingen en beslissingen.
Het komt ook over als een obstructie voor de huurder om zelf zijn/haar recht te gaan halen.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2013 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus de geiser is uw eigendom. Maar de kachel in de woonkamer?

Er zijn nog heel veel mensen die een gaskachel en geiser hebben. Helemaal niets mis mee. Zeker niet als die, zoals bij u elk jaar worden onderhouden en er voor voldoende ventilatie wordt gezorgd.

Kijk, zou u al een cv ketel hebben die versleten was, dan moet u toestaan dat die vervangen wordt, uiteraard zonder huurverhoging. Maar nu probeert men u met zo'n intimiderende brief overstag te laten gaan.

En het is nogal niet wat, wat daar voor gerekend wordt. En zoals gezegd, met een radiator bent u er echt niet.

Laat u niet in de maling nemen en bedreigen, ga niet akkoord, als u tevreden bent met wat u nu hebt.

tenormin
door tenormin - Oct 7, 2013 om 21:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dacht eerst dat u een geiser had zonder afvoer. In eerste instantie had ik dan gereageerd met: ja, dat moet u. Maar nu lees ik dat het een eigen afvoerkanaal heeft, dat u alles laat onderhouden. 't Lijkt mij meer een dreigement. Het enige wat u in de toekomst waarschijnlijk moet doen is zelf de schoorsteenveger moet gaan betalen: nu, dat is goedkoper dan elke maand een extra huurverhoging van minimaal €20,00 per maand. 't Lijkt wel op het intimideren van een oudere dame. Laat 'de kat u maar niets wijsmaken'. Alleen bij gevaarlijke omstandigheden kan men eisen, maar dat lees ik helemaal niet.

ew
door ew - Oct 15, 2013 om 16:20
116 Antwoorden / 12 Vragen

Ook wij hebben het zelfde probleem met Stadgenoot.
Geiser is eigendom en in beheer van Stadgenoot. Wij betalen maandelijks een bedrag aan servicekosten. Gezien de leefttijd van de geiser vind ik het prettig dat Stadgenoot deze wil vervangen. Dat dit word gedaan met een HR ketel is prima.

Op de eeste verplichte aanbieding va Stadgenoot zijn ook wij niet ingegaan. OOk laten weten waarom. 5 radiators in een woning van 50m2 is een beetje veel van het goede. Ook is onze gashaard,welke in ons eigendom goed onderhouden. Wij hebben geen behoefte aan een cv. Wij verzochten om een nieuwe aanbieding voor een boiler of HR geiser. Deze hebben wij ontvangen. Omdat wij alleen twee bijbehorende maandprijzen kregen en een vakje om te tekenen hadden wij nog wel wat vragen. oa welke boiler of HR geiser we zouden krijgen,en niet geheel onbelangrijk waar deze zou komen te hangen. Stadgenoot zou ons informeren. Nooit meer iets vernomen. Tot ook wij de aanbieding kregen voor de HR ketel en cv met 1 radiator voor €20.00 pm. elke extra radiator kost €5 pm.. Of tekenen of Stadgenoot gaat naar de rechter stond er kort in. Aangezien het hier om een contract gaat zou ik toch eerst wel meer info wesen dus deed het verzoek tot een gesprek. Op schorvoetend toegeven van Stadgenoot kwam dan wel eerst de adviseur lang om door te spreken wat eventuele wensen zijn vanuit ons. De adviseur is ook geweest. Na wat doorgesproken over hoe de boel zou worden geinstalleerd wilde wij wel een aangepast contract ontvangen. Overigens is onze woonkamer groter dan standaard door het wegbreken van muren. De adviseur vind dat 1 radiator niet voldoende is voor onze woonkamer en dat Stadgenoot dus twee radiators moet plaatsen voor de prijs van de €20pm. Dit vonden wij zeer netjes. Afgesproken was dat wij binnen 5 dagen het akkoord en nieuwe contract zouden ontvangen. Ondertussen zijn er al twee weken voorbij en is het stil,heel stil aan de zijde van Stadgenoot.

Ondertussen ben ik al veel informatie tegen gekomen,heb advies gekregen en ben in contact geweest met het juridisch loket.
Dat Stadgenoot uit veiligheid de geiser wil vervangen voor een HR geiser is een zwaar wegende reden. De rechter zal dit dan ook toewijzen. Daarintegen is de cv een ander verhaal. Deze kan en mag niet zomaar door de Stadgenoot verplicht worden. Dat de Stadgenoot dit verbeterde woongenot vind doet niet ter zaken..

ew
door ew - Oct 16, 2013 om 20:54
116 Antwoorden / 12 Vragen

Vandaag heeft Stadgenoot eens contact met mij gezocht..

Tot nu toe is hier weinig uit gekomen. Ze zijn nog aan het bedenken hoe of wat. Maar ze hebben het druk,heel druk..

alfatrion
door alfatrion - Oct 17, 2013 om 00:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Wel of niet reageren maakt voor je kansen mijn inziens niets uit. Persoonlijk zou ik reageren om daarmee er achter te komen welke kaarten de tegenpartij heeft. Ze beschikken kennelijk over vonnissen en als ik in uw schoenen stond dan zou ik die opvragen.

xi
door xilefsim - Oct 17, 2013 om 07:34
111 Antwoorden / 1 Vragen

Vijf radiotoren is helemaal niet overdreven veel. Gewoon even doorbijten, na de installatie denkt U had ik het maar eerder laten doen.

moeder56
door moeder56 - Oct 17, 2013 om 08:31
483 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u uzelf al afgevraagd wat u zou doen indien het gratis zou zijn ??

wh
door whogenturf - Oct 17, 2013 om 11:00