wa
door wahe3da Mar 24, 2014 om 14:04
Huishouden & energie

Woningbouw werkt niet mee?! Zijn ze verplicht de meterstanden op te nemen?

Hoi iedereen,

ik heb een dringende vraag aan jullie. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een eindafrekening van oxxio gehad voor gas. Ik moet 960 euro terug betalen. Het blijkt dat wij in 1 jaar tijd 2500 Kub hebben verbruikt terwijl het gemiddelde voor een 2 kamer flatje op 1250 zit. De man van oxxio heeft mij verteld dat dit eigenlijk niet mogelijk is terzij we iedere dag de verwarming op 30 graden hebben staan en de ramen open hebben.Dit is bij ons dus niet het geval en de man van oxxio zegt dat het waarschijnlijk komt omdat onze meterstanden aan het begin van ons contract geschat zijn.. Ook heeft deze meneer gezegd dat als wij de beginstanden van de meter hebben dit uiteraard opgelost kan worden, maar als we niet achter de beginstanden kunnen komen zijn we eigenlijk gewoon de "lul" en moeten we betalen.

Nou hier komt dus mijn vraag; de woningbouw (in mijn geval de alliantie) hoort toch de meterstanden op te nemen als de oude bewoner eruit gaat en hoort de meterstanden ook op te nemen als de nieuwe bewoner het huis in gaat? Ik heb meerdere mensen van de Alliantie gooi en vechtstreek gesproken en meerdere hebben mij gezegd dat het wel heeeeeeeeeel raar zou zijn als van allebei de bewoners geen meterstanden bekend zijn. Maar aangezien mevrouw niks kon vinden hebben ze mij doorgestuurd naar de afdeling woonadvies, welke ook niks kon vinden in het systeem en ik zou terug gebeld worden. Nu ben ik uiteindelijk terug gebeld door onze contactpersoon voor deze woning en wonder boven wonder hebben ze geen meterstanden van ons in het systeem maar ook niet van de oude bewoner. De meneer van de woningbouw die beweert dat wij in het begin toen we hier woonde en afspraak hadden staan om de meterstanden op te nemen (waar ik niks meer van weet!!!!!!) Maar dat we niet thuis waren dus dat het onze eigen schuld is. Als deze meneer de waarheid spreekt dan moet er toch een brief in onze brievenbus zijn gegooid dat we een afspraak hadden maar dat wij niet aanwezig waren? Deze hebben wij niet ontvangen, maar hij geeft wel ons de schuld. Nadat de meneer van de woningbouw dit had gezegd vroeg ik hem is het dan ook onze schuld dat jullie geen meterstanden hebben van de oude bewoner? Toen zei hij: "dat is niemand zn schuld en daar wil ik het bij laten". En toen had hij opgehangen.

Ik heb vandaag terug gebeld en heb gezegd dat ik het er niet bij ga laten omdat het ons anders 960 euro gaat kosten terwijl het niet onze fout is en dat ik juridische stappen ga ondernemen. Toen zei hij oké dat moet je zeker doen bedankt voor de mededeling en een prettige dag verder. Toen heeft hij opgehangen. Ook heeft meneer mij uitgelachen toen ik vertelde dat ik graag een kopie van de brief wil waarin hoort te staan dat wij een afspraak hadden om de meterstanden op te nemen.

Nu is mijn vraag, wat kan ik doen???? Is de woningbouw VERPLICHT de meterstanden op te nemen als een oude bewoner de woning uit gaat? En is de woningbouw verplicht de meterstanden op te nemen als er een nieuwe bewoner in komt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik vind dat ik onterecht word behandeld door deze meneer van de Alliantie en hoop niet dat wij straks de dupe zijn omdat de Alliantie niet professioneel met deze gegevens is omgegaan...

Groetjes,

Waheeda

6399 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had de voorgaande bewoner dan ook een overeenkomst met Oxcio? Bij mijn weten dient u zelf de meterstanden op te nemen en door te geven aan uw leverancier. Het huis kan wel maanden leeggestaan hebben.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt "waarschijnlijk geschat", maar dat staat toch op de nota vermeld?

mahadma
door mahadma - Mar 24, 2014 om 14:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bij alle verhuizingen (in de historie) zijn bij mijn nieuwe adres de waarden gecontroleerd/genoteerd en door mij en de verhuurder ondertekend, zodat daar geen twijfel over kon ontstaan. Ook bij het verlaten van de oude woning was dat het geval. Derhalve lijkt het mij minimaal correct als dat bij u ook het geval is.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Mar 24, 2014 om 15:01
57 Antwoorden / 0 Vragen

Bij oplevering van het huis word dat normaal gesproken nagelopen en genoteerd om dit probleem dus te voorkomen. Daar hoor je zelf ook op te letten.

tenormin
door tenormin - Mar 24, 2014 om 15:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat de Woningbouw handelt zoals alle WBV 's: Iedereen neemt toch zijn eigen meterstand op, zeker als je ergens nieuw gaat wonen? Zelf hebben we niet eens een meter in de flat; moet daarvoor naar de kelder, gewapend met een zaklantaarn. Dat de man niet erg vriendelijk was is niet prettig maar ik denk niet dat uw dreigement om juridische stappen te gaan ondernemen veel indruk maakt. Met zoiets bent u alleen nog meer geld kwijt.

Cookies
door Cookies - Mar 24, 2014 om 16:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik mis het stukje 'eigen verantwoordelijkheid'? Je had er tenslotte ook zelf aan kunnen denken (zoals alle anderen die verhuizen) om even de meterstand op te nemen en door te geven.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2014 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is de stand van de watermeter ook niet opgenomen? Dan kunt u daar wellicht ook nog een naheffing van verwachten.

zoekster
door zoekster - Mar 24, 2014 om 17:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat u contact op moet nemen met Oxxio, want hoe zit het met de meterstanden van de vorige bewoner? Die moet er dan behoorlijk op vooruit zijn gegaan. Het begint ergens, maar het eindigt ook ergens....Als de vorige bewoner een andere leverancier had dan Oxxio dan moet u die zien te achterhalen. Lijkt mij dat de netbeheerder dat weet.

Komt u er niet uit met Oxxio, dan zou u zou nog bij de geschillencommissie kunnen aankloppen.
klik HIER
voor een toelichting

Als die meterstanden ongeloofwaardig hoog zijn, valt er misschien nog wat te schikken. Dat wordt vaak gedaan bij Geschillencommissies, maar geen idee hoe dat in uw geval zit.
klik HIER voor de GC
Lees goed de brochure door.

ro
door ron530 - Mar 24, 2014 om 17:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op uw vraag of de woningbouw verplicht is de meterstanden op te nemen moet het antwoord nee zijn, de woningbouw vereniging heeft niets met de meterstanden van doen. Het is aan u om de standen bij verhuizing aan Oxxio door te geven te weten eindstand oude woning en beginstand nieuwe woning of bij een eerste woning de beginstand. Blijkbaar heeft u in de hectiek van de verhuizing vergeten de stand/en door te geven en nu het fout gaat legt u uw vergeetachtigheid op het bordje van de woningbouw vereniging. Juridisch staat u helemaal niet sterk want de woningbouwvereniging is niet verantwoordelijk voor de meter en zeker niet verantwoordelijk voor opname meterstanden.

Ja
door JanvanAlles - Mar 24, 2014 om 17:39
330 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 24 mrt 2014, 16:47]Ik mis het stukje 'eigen verantwoordelijkheid'? Je had er tenslotte ook zelf aan kunnen denken (zoals alle anderen die verhuizen) om even de meterstand op te nemen en door te geven.

Mee eens, ik zeg wel vaker: tegenwoordig is álles altijd de "schuld" van een ander.
Eigen verantwoordelijkheid lijkt nogal behoorlijk zeldzaam te worden.

jansje
door jansje - Mar 26, 2014 om 11:04
131 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo.
Ten eerste had u het zelf even moeten opnemen. Ten 2de Ook wij hebben Oxxio gehad, en heel veel problemen er mee gehad, ook wij hebben eens meer dan 800 euro moeten bij betalen. Toen was ik het zat! Ben overgestapt naar een andere leverancier. Eindnota van Oxxio gehad , wat bleek tot mijn stomme verbazing? Kreeg exact het zelfde bedrag terug, wat ik het jaar daarvoor had moeten bij betalen. zeer verbazingwekkend niet waar? Ik raad u aan om over te stappen naar een andere leverancier, Oxxio niets dan ellende!!!!

tr
door trofaiac - Mar 26, 2014 om 12:27
57 Antwoorden / 4 Vragen

Twee jaar terug zijn wij verhuist. Voordat wij eruit gingen is er met de verhuurder een afspraak gemaakt voor een laatste controle. Daarbij werd de meterstanden ook opgenomen en door ons gecontroleerd. Nadien kregen wij nog een heffing van de eerste twee maanden voordat wij gingen verhuizen en alles is in tevredenheid afgehandeld. Volgens mij moet dat in het algemeen overal gebeuren. De huurder die gaat verhuizen moet vooraf een bericht van de verhuurder krijgen voor een laatste controle. Blijkbaar is dat bij u niet gebeurd wat mij vreemd overkomt.

Sorry voor mijn bericht daarvoor zonder mijn antwoord.

ma
door manwijf - Mar 26, 2014 om 13:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

Iedere bewoner dient zelf een energieaanbieder te kiezen en hen de meterstanden bij aanvang door te geven. De netbeheerder kan zien of deze gegevens kloppen met de eindstand van de vorige bewoner. De woningstichting heeft hier niets mee te maken. Zij maken toch niet uit bij wie u klant wilt zijn? Dat mag u zelf regelen.

Vond u het niet gek dat u gas en electra had, terwijl u zich klaarblijkelijk nooit bij Oxxio had aangemeld?

jpm
door jpm - Mar 26, 2014 om 13:35
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het treft @wahe3da, dit is typisch iets dat bij De Alliantie kan ontstaan. De woningen staan er na vertrek onredelijk lang leeg (ten aanzien van de wachtenden op de wachtlijst) en dit soort 'slordigheden' komt vaker voor. Als je de lange leegstand aankaart bij deze woningbouwvereniging krijg je te horen dat ze de woning eerst weer 'verhuurbaar' (of bij verkoop van een huurwoning 'verkoopbaar' moeten maken. Als je in een Alliantiewoning woont in de buurt van woningen die zo lang leegstaan weet je dat dit kolder is. Ze zijn soms maar een dag of twee bezig met het in orde maken van een woning en zeker niet meer dan een dag of 5. Soms wordt een nieuwe keuken pas geplaatst als een nieuwe huurder al in de woning woont en heeft ingericht (dat is dus bij onze bovenburen gebeurd).
Gedurende de tijd dat men in de woning bezig is om deze opnieuw bewoonbaar (verhuurbaar) te maken gebruikt men ook stroom en zonodig gas of water. Dit is dan ook de reden waarop altijd alle meters aan het einde van een verhuurperiode en aan het begin van een nieuwe verhuurperiode moeten worden genoteerd in het bijzijn van de vertrekkende huurder en (later) van de komende huurder. Daarvoor moet worden getekend en een vraag om een bewijs van zo'n getekende brief is dan helemaal niet zo raar. Anderszijds moet u wel zelf goed opletten als komende huurder, tenslotte is het de stand van uw gas-, water- of stroommeter die bepaalt wat u later moet betalen.

ob
door obijn - Mar 27, 2014 om 14:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zeer slechte ervaring met Oxxio, dreigen incasso bureau geen info geven terwijl er alleen maar een tik? fout was door een nul achter het verbruik te plaatsen.
(Oxxio ik kokhals van die naam probeer het maar normaal uit te spreken)

Ik was in staat om met het "sorry pakket" en de 25 euro, na een jaar!! naar Bussem te rijden (met een steen eraan) om het "netjes' terug te geven.

ob
door obijn - Mar 27, 2014 om 14:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Oja het verbruik kan je controleren via de net leveranvcier dat heb ik met veel moeite ( in mijn geval RWE Hoofddorp) zelf gevonden.
Het betekende aan balie heel boos worden omdat , natuurlijk de man of vrouw wat anders te doen had zonder afspraak .
Toen men zag dat ik heel boos werd kon de dame aan de balie al zien dat het verbruik verkeerd was door gegeven!

Kassa svp / aub geef alleen de goedkoopste levarancier maar door op de bovenste plaats AUB! en dan zonder die vreselijke reclame's die we dus zelf betalen! ( behalve Energie Direct dan)

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2014 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou Kassa iets door moeten geven? En wie de "goedkoopste" is hangt van een heleboel zaken af.

ma
door manwijf - Mar 28, 2014 om 07:51
574 Antwoorden / 1 Vragen

@obijn
O.T. : Ieder bedrijf dat z'n geld niet krijgt, mag een incassobureau inschakelen. Niks mis mee. Doen ze overigens niet zomaar.
U bent zelf verantwoordelijk voor het invullen. Met "alleen maar" een tikfout komt u niet zomaar weg. Oxxio gaat af op de door u gegeven informatie. U had beter de netbeheerder advies kunnen vragen.
Oplossing van een probleem vereist verder wel een fatsoenlijke houding. Van beide kanten wel te verstaan. Gezien uw taalgebruik heb ik daar mn twijfels bij.