jo
door josephinevj Oct 10, 2013 om 20:25
Geldzaken & recht

Worden wij gekort?

Mijn man en ik krijgen beiden AOW. Nu hebben we een volwassen zoon die de helft van het jaar vaart, van huis is dus, en de helft van het jaar nog thuis woont. Worden wij ook daarom gekort op onze AOW, hoeveel en wanneer zou dat in moeten gaan? Ik krijg nergens een duidelijk antwoord op deze vraag.

396 2 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2013 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij niet.

Zie de site van de SVB.

[quote]U woont met meerdere personen
U woont in uw huis met meer dan twee meerderjarige personen. Wat zijn dan de gevolgen voor de AOW?

U bent getrouwd: 50% van het netto minimumloon
Als u getrouwd bent met één van de bewoners, krijgt u allebei een AOW-pensioen van 50% van het netto minimumloon. Als uw partner nog niet de AOW-leeftijd heeft, krijgt u naast uw eigen AOW een extra bedrag (toeslag) bovenop uw AOW-pensioen.

Dit is volgens mij uw situatie, u ontvangt beide 50%. Dat uw zoon inwoont is dan verder niet van belang. Maar bel anders voor de zekerheid de SVB even.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2013 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u wordt helemaal niet gekort op de AOW als uw zoon thuis is. De SVB had u dat simpel kunnen zeggen.

Als u wellicht huursubsidie hebt, dan wordt het inkomen van een volwassen kind meegeteld en zult u dat niet krijgen.

Maar uw AOW is veilig.