TheFeenem
door TheFeenem Apr 2, 2014 om 13:15
Voeding & gezondheid

Wordt er water in vlees ingespoten ?

Het valt mij op dat er bij het bakken van vlees niet alleen vet maar ook behoorlijk veel water uit het vlees komt. Dit vooral bij kip en varkensvlees.
Wordt er water aan vlees toegevoegd en zo ja zijn daar regels voor ?

7763 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2014 om 13:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ceeme,

....Wordt er water aan vlees toegevoegd en zo ja zijn daar regels voor ?....
Ja.
Al jaren.
Klik hier.

tenormin
door tenormin - Apr 2, 2014 om 14:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ceeme, van kip is het inderdaad al jaren bekend maar (onschuldig als ik ben) ik had geen idee dat er b.v. in varkenshaas ook water gespoten wordt. Althans, ik kocht zondag bij mijn PLUS een aanbieding varkenshaas (eet zelden varkensvlees) en thuisgekomen lees ik tot mijn verbazing: ingrediënten: 85% varkensvlees en 12% water. Plus nog een rijtje E-nummers. Nu maar hopen dat het niet in een kogelbiefstukje zit. ;-)

pi
door pieterwolters - Apr 2, 2014 om 14:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waar het ook vaak fout gaat is dat vlees op een te lage temperatuur wordt aangebraden. Als je het vlees op zo hoog mogelijk vuur dichtschroeit en daarna op lagere temperatuur laat garen blijft het vocht in het vlees.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 2, 2014 om 14:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 2 apr 2014, 14:06]Waar het ook vaak fout gaat is dat vlees op een te lage temperatuur wordt aangebraden. Als je het vlees op zo hoog mogelijk vuur dicht schroeit en daarna op lagere temperatuur laat garen blijft het vocht in het vlees.
Daarvoor gaat het vaak ook al mis; direct uit de koelkast/vriezer en gelijk in de pan in. Even een beetje richting kamertemperatuur laten komen.

tenormin
door tenormin - Apr 2, 2014 om 14:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 2 apr 2014, 14:14]
Daarvoor gaat het vaak ook al mis; direct uit de koelkast/vriezer en gelijk in de pan in. Even een beetje richting kamertemperatuur laten komen.

Nou, dat laatste doe ik (bijna) altijd: maar die haas was toch een stuk kleiner dan voor het braden. ?

di
door digioma - Apr 2, 2014 om 15:46
646 Antwoorden / 29 Vragen

Waar zou het woord "plofkip" vandaan komen?
Juist ja.

Em
door Emmap - Apr 4, 2014 om 13:05
162 Antwoorden / 8 Vragen

Zoek op internet maar eens op de website van tv-programma van de Keuringsdienst van Waarde, een van de beste consumentenprogramma's van collega-omroep KRO, de uitzending over ham, van 4 oktober 2005, en kijk die uitzending (ca. 25 minuten).
Misschien hebben ze hun leven gebeterd, maar ik vrees ...

Zoek een betere slager en betaal niet langer voor water maar voor echt vlees.

ma
door marleenvanh - Apr 4, 2014 om 13:07
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het woord plofkip komt van het feit dat de kip, of beter het kuiken, zo snel moet groeien (en raad eens waarom dat is.....) dat ie letterlijk uit elkaar (en door zijn pootjes) PLOFT. Dat is echter nog niet genoeg dus 'een beetje' water, in het vlees, na de slacht kan er dan ook nog wel bij. En de mensen die het kopen, betalen, naar verhouding dus weinig voor een hoop dierenleed, maar veel voor gewoon water. Net goed!

komsja
door komsja - Apr 4, 2014 om 16:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Er word vrijwel in alle vlees water ingespoten is een tijdje geleden een keer op tv geweest dat bijvoorbeeld de varkens lappen onder een machine doorgaan met allemaal naalden om het niet alleen malser te maken maar ook om er water in te pompen om zo het gewicht op te schroeven
Heb zo,n gevalletje gehadmet runderlappen van de Emte had die lappen voor de gein eens gewogen voor en na het bereiden bleek dat na het bereiden het gewicht bijna de helft minder was heb toen klacht ingediend bij de Emte,werd gezegd dat dat niet mocht mogen gebeuren kon toen gratis 2 kilo runderlappen ophalen maar heb dat natuurlijk niet gedaan,ga daar in die winkel een beetje voor lul staan met m,n bonnetje.Het ging er mij om dat het gewoon oplichting was

who cares
door who cares - Apr 5, 2014 om 10:33
146 Antwoorden / 9 Vragen

Men zou wat bewuster moeten gaan leven, vlees is gewoon slecht voor de mens er wordt alleen maar mee ,er is echt van alles mis mee, als je het een beetje volgt in de media weet je eigenlijk al genoeg, en dan praten we nog maar op het topje van de ijsberg, ik denk als we alles zouden weten dat men dan echt kotsmisselijk zou worden wat er allemaal mis is met het vlees ,maar ja ,Nederland moet toch blijven draaien ten koste van alles , en dan knijpen we maar een paar oogjes toe ,ook in Den Haag, daar weten ze meer dan wij denken te weten.

Have a meat free life

tenormin
door tenormin - Apr 5, 2014 om 13:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=who cares schreef op zaterdag 5 apr 2014, 10:33]

het topje van de ijsberg, ik denk als we alles zouden weten dat men dan echt kotsmisselijk zou worden wat er allemaal mis is met het vlees ,maar ja ,Nederland moet toch blijven draaien ten koste van alles , en dan knijpen we maar een paar oogjes toe ,ook in Den Haag, daar weten ze meer dan wij denken te weten.

Have a meat free life

Niet alleen met vlees, als ik recent dit lees: bruin brood, vraag ik me af wat we nog wel veilig kunnen eten. Denk je goed bezig te zijn, een goed leven gehad hebbend kippetje te kopen, stukje veilig vlees en lekker tarwe brood; is er weer iets niet goed met tarwe! Dan gaat zelfs het spreekwoord: op water en brood leven niet meer op. Ik zou het inmiddels niet meer weten.

komsja
door komsja - Apr 10, 2014 om 18:26
1064 Antwoorden / 218 Vragen

We worden allemaal enorm belazerd,en er zit in of op alle voedsel enorm veel rotzooi waar we geen weet van hebben heb het al eens eerder gezegd op het forum hoe kan het dat juffrouw jannie(kip) van het ei binnen een aantal weken uitgroeit tot een kip van een kilo,hoe kan het dat een paprika (pas nog op tv geweest) elke 6 weken geoogst kan worden,en zo kunnen we nog wel effe doorgaan.
En neem bijvoorbeeld cornedbeef,is heerlijk in bijvoorbeeld een zelf gemaakt slaatje of op een boterham
Er staat op dat het 100% rundvlees is en dat is het ook,maar ze draaien(behalve de vacht) er alles maar dan ook echt alles erdoorheen en dan is het inderdaad 100% rund ja.
Maar we leven allemaal nog en we worden steeds ouder

zonnewind
door zonnewind - Apr 22, 2014 om 08:42
222 Antwoorden / 61 Vragen

@komsja, "we leven allemaal nog en we worden steeds ouder" Dat klopt. Echter.... HOE worden we ouder? Velen krijgen onderweg naar het einde toch wel heeeeel veel nare ziektes. Maar daar helpen we de pharma industrie mee. Want ze hebben voor veel wel een pilletje. Krijg je bijwerkingen van maar ook daar hebben ze wel een pilletje voor.
Leef wat bewuster, kijk wat je eet zodat hetgeen er aan de onderkant uit komt (Miedas Dekker) :) er een beetje goed uitziend uitkomt.

TheFeenem
door TheFeenem - Apr 22, 2014 om 10:10
9 Antwoorden / 9 Vragen

Na kennis genomen te hebben van de antwoorden blijft bij mij toch nog een vraag staan.
Zijn er wettelijke regelingen wat betreft het maximum is wat vlees aan water mag bevatten ?

Ik heb ook het idee dat vlees kopen bij een slager niet zoveel uitmaakt omdat er nagenoeg geen slagers meer zijn die zelf nog slachten. Dus daar zitten tussen weide/stal en bord ook al meerdere "tussenstations" waar met het vlees gesjoemeld kan worden om meer winst te genereren.

zonnewind
door zonnewind - Apr 22, 2014 om 11:55
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=ceeme schreef op dinsdag 22 apr 2014, 10:10]Na kennis genomen te hebben van de antwoorden blijft bij mij toch nog een vraag staan.
Zijn er wettelijke regelingen wat betreft het maximum is wat vlees aan water mag bevatten ?

Ik heb ook het idee dat vlees kopen bij een slager niet zoveel uitmaakt omdat er nagenoeg geen slagers meer zijn die zelf nog slachten. Dus daar zitten tussen weide/stal en bord ook al meerdere "tussenstations" waar met het vlees gesjoemeld kan worden om meer winst te genereren.

Het zou eigenlijk van de gekke zijn om wettelijke regelingen voor hoeveelheden water toe te staan. ER MAG HELEMAAL GEEN WATER AAN VLEES TOEGEVOEGD WORDEN! Punt uit. Wij, de consumenten betalen voor vlees, niet voor water.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 23, 2014 om 14:55
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@zonnewind
Dat is EU wetgeving. En is de EU goed voor ons?

zonnewind
door zonnewind - Apr 23, 2014 om 15:13
222 Antwoorden / 61 Vragen

Dus is het interessant om te weten of er vóór de EU ook al water aan vlees werd toegevoegd. Want, sjoemelen is al zo oud als de mensheid. Kán niet liggen aan de EU alleen. Toen ik klein was zei mijn moeder dat de melkboer zijn melk aanlengde met water. Kreeg dan zo'n vreemde, wat blauwige kleur. Toen hadden we nog geen EU.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 23, 2014 om 15:26
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zonnewind schreef op woensdag 23 apr 2014, 15:13]Kán niet liggen aan de EU alleen.
Nogmaals in de wetten die de EU maakt staat dat water toevoegen aan vlees is toegestaan. Dus het mag gewoon, die bedrijven doen dus helemaal niets fout, ze voldoen hiermee aan de wet.

Lees nu nogmaals eens mijn vorige reactie, nu wel duidelijk?

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2014 om 15:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zonnewind schreef op woensdag 23 apr 2014, 15:13]. Toen ik klein was zei mijn moeder dat de melkboer zijn melk aanlengde met water. Kreeg dan zo'n vreemde, wat blauwige kleur. Toen hadden we nog geen EU.

Toen ik "vroeger klein was" zat er lekkere, dikke room op de melk, dat 'blauwachtige' kwam pas later.

komsja
door komsja - Apr 23, 2014 om 19:01
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat die unit lekkerisdat loopt te verkondigen is natuurlijk onzin.Omdat het niet verboden is om water aan het vlees toe te voegen doen ze niks verkeerds.
Maar ondanks dat het dan blijkbaar niet verboden is beflikkeren ze de consument door water te verkopen als zijnde vlees en dat alles alleen maar om het geld geld geld en nogus geld,want alles draait om het geld,en maakt niet uit waar het vandaan komt als het maar binnen komt.
De hele wereld draait maar om drie dingen: KUT/KERK en geld. Amen! Urbi et Orbi

zonnewind
door zonnewind - Apr 23, 2014 om 21:55
222 Antwoorden / 61 Vragen

Heb even wat gegoogled. De EU is uitEINDELIJK voortgekomen uit Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal in 1951. Nederland in volle opbouw. Of er toen ergens een wet is gefabriekt waarin staat dat vlees met water "verrijkt" mag worden. Geen idee. Lijkt me toch een erg sterk verhaal. Maar misschien zijn er mensen die daar meer van weten? Daaruit voortkomend kwam de EEG in 1958 met na een poosje het Euratom erbij.
In 1967 wordt dit de EG, met uitéindelijk in 1993 de EU.

door 1953 - Apr 24, 2014 om 03:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Niet alleen in vlees of gevogelte ook in vis m.n. gerookte zalm wordt 10% zoutwater geïnjecteerd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 24, 2014 om 15:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=komsja schreef op woensdag 23 apr 2014, 19:01]Wat die unit lekkerisdat loopt te verkondigen is natuurlijk onzin

[quote=zonnewind schreef op woensdag 23 apr 2014, 21:55]Heb even wat gegoogled.

Klik, eerste hit bij het zoeken hierop.
Nu wel duidelijk?