je
door jeanberkhof Jan 29, 2011 om 18:50
Winkels & webshops

Wormpje

Ik heb nu al een paar keer een wormpje in mijn kabeljauw gevonden die ik in de supermarkt heb gekocht. Na enige research op het internet kwam ik erachter dat dit in de volksmond ook wel de 'haringworm' wordt genoemd en wel vaker wordt gevonden in de vis van supermarkten.
Mijn vraag is: Mag dit? Het is als consument niet prettig om wormpjes in je lekkere visje te vinden. En kunnen deze wormpjes ons schade toe brengen?

30124 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 29, 2011 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

lijkt me niet gezond.
http://www.dumpert.nl/mediabase/193331/43ef308e/kabeljauw_met_worm_te_koop_bij_albert_heijn.html
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2011 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanuit Wikipedia; het is dus wel zeker schadelijk!

Wanneer de mens de larven via het voedsel binnenkrijgt kan een darmontsteking ontstaan met hevige buikkrampen. Ook kan de worm de darmwand doorboren en zich nestelen in het spierweefsel. Het kan aanleiding zijn tot ernstige buikpijnen en zelfs ophoesten van de nematode. In ernstige gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk. In minder ernstige gevallen verdwijnt de parasiet vanzelf via de ontlasting of wordt gedood door het afweersysteem van het lichaam.

Koop gewoon de vis bij de visvoer, zeker kans op betere kwaliteit.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2011 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gadverdamme!
Eerst die muisjes in HoogCatharijne en nu weer (zij het) één kleintje!!
Nee, ik heb het niet zo op die Appie.

Bij mij is het: "Doe maar gewoon dan doe ik al gek genoeg!"

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar hebben we de haringworm weer. Tientallen jaren geleden kwamen we die ook al tegen. Heb er zelf nooit eentje gevonden, maar het antwoord van Pino, die z'n informatie haalde via Wikipedia lijkt me duidelijk: niet gezond dus.
Maar voor wat betreft de kabeljauw: gekookt of goed doorbakken zal je er niets van overkomen. Blijft natuurlijk, dat het niet hoort, wormen in vis.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook wel eens gehad, en gewoon terug gebracht, het antwoord was "de vis is dan niet goed schoongemaakt, komt wel meer voor".
Dus gewoon naar de visboer gaan.
Sinds die tijd koop gewoon bij de visboer.

Met vriendelijke groeten.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen.

Dat is dan dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet, of niet goed gebeurd.
In onvervroren(!) Nederlands: 't spul is verrot!!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jean, dit zijn de larven van de haringworm oftewel Anisakis simplex. Geen prettige ontdekking, maar ze kunnen niet altijd allemaal uit de buikholte worden verwijderd tijdens het schoonmaken van de vis.
Pino leest helaas maar half de Wikipedia-info, want hij/zij vergeet de laatste zin hieruit te vermelden: Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor.

En zo is het! Door het invriezen worden alle, eventueel aanwezige, larven afgedood en daarom komt de ziekte bij de mens niet meer voor in Nederland. Niet bij vis uit de supermarkt en ook niet in die van de visboer! De wormen zelf zijn aanwezig in de maag van zeezoogdieren, zoals walvissen, bruinvissen, zeehonden en zeeleeuwen.

P. Overgaauw, dierenarts-parasitoloog

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn ex heeft dankzij deze haringworm een gemis vam 40 cm darm en ondervind nog steeds problemen hierdoor
hij is in 1987 hieraan geopereerd en het was maar goed dat z'n blinde darm opspeelde anders had hij het niet overleefd want de boel stond opspringen.
dus wees gewaarschuwd aub niet eten

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeanberkhof schreef op zaterdag 29 jan 2011, 18:50: Ik heb nu al een paar keer een wormpje in mijn kabeljauw gevonden die ik in de supermarkt heb gekocht. Na enige research op het internet kwam ik erachter dat dit in de volksmond ook wel de 'haringworm' wordt genoemd en wel vaker wordt gevonden in de vis van supermarkten.
Mijn vraag is: Mag dit? Het is als consument niet prettig om wormpjes in je lekkere visje te vinden. En kunnen deze wormpjes ons schade toe brengen?

Getsie!!! Het lijkt mij heel vies om zoiets in je eten te vinden, (on)schadelijk of niet.
Maar wat mij opvlat is dat u zegt dat u het al een paar keer heeft meegemaakt met vis van de supermarkt. Ik eet al 25 jaar 3 a 4 keer per week vis, maar ik heb dit (gelukkig) nog nooit meegemaakt/gevonden. Ik koop mijn vis bij de visboer en weleens bij de visafslag en heel soms in de supermarkt.
Wordt het voor u misschien tijd om naar een andere supermarkt te gaan???

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overgaauw, Kan het zijn dat de haringworm dood gaat door de vis te verhitten?

m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Worm of andere ongedierte in de voeding ? per direct terugbrengen, of tenminste weggooien, nooit eten.
Niet alle soorten kun je doden door verhitting/bakken/koken heel veel micro monsters kunnen overleven, vooral specifieke bacterie en virussen.
Het is nu 2011, virussen en bacteriën zijn niet meer hetzelfde asl 50 jaar geleden. Ze zijn sterker agressiever en mensen worden nu ook door allerlei andere dingen onderdrukt in de zin van gezondheid, dus onze immuun systeem kan deze dingen niet aan. Daarom hou het schoon, nuttig nooit iets waar je niet zeker van ben.
het gaat makkelijk in, maar eruit krijgen zal heel moeilijk zijn. Heb ik zelf ervaren.
Door te eten bij allerlei shoarma zaken heb nu all een tijdje een bacterie in me zitten, die mijn maag stuk bij stuk opvreet, antibiotica en allerlei andere toestanden, ben nog niet ervan af, dus jullie zijn gewaarschuwd.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gatverdorie. Hoe durven ze die rot troep verkopen. Vis hoor je eigenlijk ook niet in de suoermarkt te kopen, maar bij de visboer. Ik zou die rommel gauw terug brengen naar de winkel. Dat is toch geen verkoopbaar waaren daar nooit weer kopen.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk dit bedoel ik nou vis koop je bij de vis boer niet in een supermarkt je weet nooit hoe oud de vis is en zo gaan er winkel mee kapot je koopt brood bij de bakker vis bij de visboer dan weet je wat je koopt en blijven deze zaken ook bestaan snap jer gaan al zo veel zaken over de kop

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als mij dit zou overkomen, dan schakelde ik de Voedsel en Warenwet in.
Even een telefoontje en ze komen het zelfs bij je thuis ophalen. Bovendien krijgen ze in de winkel waar dit verkocht is contrôle.
Deze vis zou ik zeker niet eten!!!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar koopt de visboer zijn vis? Waar koopt de supermarkt zijn vis?
Niet alle visboeren zijn gelijk en hebben voldoede kennis.
Niet alle supermarkten hebben een gelijk inkoop beleid.
Eertijds kwam de supermark er beter uit dan de (mobiele?) visboer.
Tip: Kijk af de gal er goed is uitgehaald. Dan weet je dat er goed is schoongemaakt.
De gal is zwart en zit voor het poepgaatje van de vis op de graat..

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

snoes02 schreef op vrijdag 4 feb 2011, 14:03: Overgaauw, Kan het zijn dat de haringworm dood gaat door de vis te verhitten?

m.vr.gr.

Zit je er dan op te wachten om dit soort wormen gebakken te eten?

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

overgaauw schreef op vrijdag 4 feb 2011, 13:13:

En zo is het! Door het invriezen worden alle, eventueel aanwezige, larven afgedood en daarom komt de ziekte bij de mens niet meer voor in Nederland. Niet bij vis uit de supermarkt en ook niet in die van de visboer! De wormen zelf zijn aanwezig in de maag van zeezoogdieren, zoals walvissen, bruinvissen, zeehonden en zeeleeuwen.

P. Overgaauw, dierenarts-parasitoloog

Dat zie we dus, zo is het dus niet aangezien TS er een in zijn bak met vis vond. Opletten dus.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Hilde zegt is belangrijk;

Meld regelmatigheden met/in voedsel altijd bij de Voedsel en Waren Autoriteit, zo voorkom je dat er nog meer mensen risico lopen en dat fabrikanten geen actie ondernemen.

Voedsel en Waren Autoriteit

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

regelmatigheden = onregelmatigheden

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 4 feb 2011, 19:22:
snoes02 schreef op vrijdag 4 feb 2011, 14:03: Overgaauw, Kan het zijn dat de haringworm dood gaat door de vis te verhitten?

m.vr.gr.

Zit je er dan op te wachten om dit soort wormen gebakken te eten?

Ik zit er niet op te wachten, het was maar een vraag.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

snoes02 schreef op vrijdag 4 feb 2011, 14:03: Overgaauw, Kan het zijn dat de haringworm dood gaat door de vis te verhitten?

m.vr.gr.

Hey Snoes,

Ook de nauwelijks zichtbare eitjes van deze worm zijn schadelijk, want die kunnen gewoon uitgroeien tot een levende worm...

Om geen risico te nemen:

Verhit vlees, vis, kip en groenten door en door; de binnenste kern moet 100 graden Celsius zijn geweest en door en door gaar zijn.

Info AMC ziekenhuis

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is mij ook al eens overkomen in een restaurant. Levende wormpjes kropen door de vis op mijn bord. Gewoon saffraandraadjes, dachten mijn tafelgenoten. Maar die bewegen toch niet? Gelukkig had ik er nog niets van gegeten. Het personeel schrok zich een hoedje en ik kreeg meteen een ander gerecht (geen vis, want die trek was weg) en ik hoefde ook niet te betalen. Echt gesmaakt had het allemaal niet want ik bleef een beetje misselijk van het idee.....

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

overgaauw schreef op vrijdag 4 feb 2011, 13:13: Beste Jean, dit zijn de larven van de haringworm oftewel Anisakis simplex. Geen prettige ontdekking, maar ze kunnen niet altijd allemaal uit de buikholte worden verwijderd tijdens het schoonmaken van de vis.
Pino leest helaas maar half de Wikipedia-info, want hij/zij vergeet de laatste zin hieruit te vermelden: Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor.

En zo is het! Door het invriezen worden alle, eventueel aanwezige, larven afgedood en daarom komt de ziekte bij de mens niet meer voor in Nederland. Niet bij vis uit de supermarkt en ook niet in die van de visboer! De wormen zelf zijn aanwezig in de maag van zeezoogdieren, zoals walvissen, bruinvissen, zeehonden en zeeleeuwen.

P. Overgaauw, dierenarts-parasitoloog[/quote

Dat kan dierenarts-parasitoloog Overgaauw wel zeggen, maar het klopt niet altijd! Een paar jaar geleden had ook ik kabeljauw gekocht bij AH. Ik vond daarin een flinke worm van ruim 8 cm lang (geen visserslatijn!) die levendig EN DUS LEVEND kronkelde. De reactie bij AH was dat ze het heel afschuwelijk vonden, maar dat het weleens meer voorkwam - en niet helemaal te voorkomen was. Met de teruggebrachte vis hoefden ze niets te doen; er werd niet uitgezocht waar die vandaan kwam en de vis werd gewoon weggedaan.

Deze worm was kennelijk een overlever en dat zou voor eventuele eitjes ook weleens het geval kunnen zijn. De volgende vraag is dan hoe lang je de vis moet verhitten om zeker te weten dat alle parasieten ook ECHT uitgeschakeld zijn. Zo lang dit niet met zekerheid bekend is waag ik mij en mijn gezin of gasten er niet aan. Voor mij dus geen rauwe vis meer meer van AH!!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al een paar keer een wormpje in de vis gehad bij AH. Maar de vis die jij terug brengt wordt weer verkocht hoor, heb ik zelf gezien. Vandaar mijn reactie. nu koop ik er geen vis meer. Vis koop ik niet overal, je moet goed uitkijken waar.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

eigenlijs schreef op vrijdag 4 feb 2011, 20:39:
Dat kan dierenarts-parasitoloog Overgaauw wel zeggen, maar het klopt niet altijd! Een paar jaar geleden had ook ik kabeljauw gekocht bij AH. Ik vond daarin een flinke worm van ruim 8 cm lang (geen visserslatijn!) die levendig EN DUS LEVEND kronkelde. De reactie bij AH was dat ze het heel afschuwelijk vonden, maar dat het weleens meer voorkwam - en niet helemaal te voorkomen was. Met de teruggebrachte vis hoefden ze niets te doen; er werd niet uitgezocht waar die vandaan kwam en de vis werd gewoon weggedaan.

Hey Eigenlijs,

Bepaalde parasieten en/of hun eieren kunnen -onder bepaalde omstandigheden- makkelijk een etmaal -20 °C overleven...!

Jammer dat u niet meteen de Voedsel en Waren Autoriteit heeft ingeschakeld...

Blijkbaar heeft o.a. AH niets geleerd, want het blijkt nog steeds voor te komen in de supermarkt. De supermarkt heeft er ook geen baat bij, want het kost hun alleen geld en een (vis)leverancier zal boos worden.

Het is ronduit schandalig dat AH verder niets deed omdat, "Het weleens meer voorkwam".

U heeft al kunnen lezen dat dit wormpje niet zo onschuldig is... Mensen met een zwakke gezondheid kunnen ernstige complicaties krijgen.

U vroeg : Hoe lang je de vis moet verhitten?

Verhit vlees, vis, kip en groenten door en door; de binnenste kern moet 100 graden Celsius zijn geweest en door en door gaar zijn.

Voedsel en Waren Autoriteit

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

snoes02 schreef op vrijdag 4 feb 2011, 20:59: Ik heb al een paar keer een wormpje in de vis gehad bij AH. Maar de vis die jij terug brengt wordt weer verkocht hoor, heb ik zelf gezien. Vandaar mijn reactie. nu koop ik er geen vis meer. Vis koop ik niet overal, je moet goed uitkijken waar.

Hey Snoes,

Als dit het geval is, is dit schandalig!

Mag ik u aanraden om de Voedsel en Waren Autoriteit hiervan op de hoogte te stellen? Dit is geheel gratis!

Als mensen niets melden, zal er ook niets veranderen... En zullen nog meer mensen besmet raken...

Wat ik al zei; dit wormpje is verre van onschuldig en kan grote gezondheidsschade veroorzaken.

Succes!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
Telefoon: 0800-0488 (Gratis nummer)
Email: info@vwa.nl

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

tar schreef op vrijdag 4 feb 2011, 21:09: Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
Telefoon: 0800-0488 (Gratis nummer)
Email: info@vwa.nl

Dank je voor het gratis nummer zal het opslaan in de pc. Zal voortaan VWA bellen

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

tar schreef op vrijdag 4 feb 2011, 21:01:
eigenlijs schreef op vrijdag 4 feb 2011, 20:39:
Dat kan dierenarts-parasitoloog Overgaauw wel zeggen, maar het klopt niet altijd! Een paar jaar geleden had ook ik kabeljauw gekocht bij AH. Ik vond daarin een flinke worm van ruim 8 cm lang (geen visserslatijn!) die levendig EN DUS LEVEND kronkelde. De reactie bij AH was dat ze het heel afschuwelijk vonden, maar dat het weleens meer voorkwam - en niet helemaal te voorkomen was. Met de teruggebrachte vis hoefden ze niets te doen; er werd niet uitgezocht waar die vandaan kwam en de vis werd gewoon weggedaan.

Hey Eigenlijs,

Bepaalde parasieten en/of hun eieren kunnen -onder bepaalde omstandigheden- makkelijk een etmaal -20 °C overleven...!

Jammer dat u niet meteen de Voedsel en Waren Autoriteit heeft ingeschakeld...

Blijkbaar heeft o.a. AH niets geleerd, want het blijkt nog steeds voor te komen in de supermarkt. De supermarkt heeft er ook geen baat bij, want het kost hun alleen geld en een (vis)leverancier zal boos worden.

Het is ronduit schandalig dat AH verder niets deed omdat, "Het weleens meer voorkwam".

U heeft al kunnen lezen dat dit wormpje niet zo onschuldig is... Mensen met een zwakke gezondheid kunnen ernstige complicaties krijgen.

U vroeg : Hoe lang je de vis moet verhitten?

Verhit vlees, vis, kip en groenten door en door; de binnenste kern moet 100 graden Celsius zijn geweest en door en door gaar zijn.

Voedsel en Waren Autoriteit

Bedankt, ik zal zeker de VWA inseinen als het onverhoopt nog eens gebeurt. Maar: Hoe lang (indicatie, hoeveel minuten) moet het binnenste tot 100 graden Celsius verhit zijn? Is er een vuistregel voor, want 'door en door gaar' is pas achteraf te constateren.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2011 om 01:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komt dit ook voor bij haring? aangezien je die rauw eet maken de wormen hier nog een kans om in mensen te gaan nestelen... overige vis verhit je meestal zodat ze sterven, maar bij haring....?
sorry dus geen antwoord maar een wedervraag ;)

ve
door verwijderd - Feb 5, 2011 om 03:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

eigenlijs schreef op vrijdag 4 feb 2011, 22:36:
Bedankt, ik zal zeker de VWA inseinen als het onverhoopt nog eens gebeurt. Maar: Hoe lang (indicatie, hoeveel minuten) moet het binnenste tot 100 graden Celsius verhit zijn? Is er een vuistregel voor, want 'door en door gaar' is pas achteraf te constateren.

Geachte Eigenlijs,

Het gaat om het kortstondig (een seconden of 30) verhitten tot 100 graden Celsius van het (verdachte) voedsel.

Om zeker te zijn dat deze 100 graden Celsius ook binnenin bereikt is, dient u dit binnenin het voedsel te meten met een insteekmeting, door middel van, het liefst een digitale insteekthermometer; al te te koop voor een euro of 15.

Zo weet u zeker dat de temperatuur ook binnenin het voedsel hoog genoeg is geweest.

Succes!

P.S.

(Als u Googelt op: digitale insteekthermometer vindt u verschillende producten).

ve
door verwijderd - Feb 5, 2011 om 03:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

marsha schreef op zaterdag 5 feb 2011, 01:40: Komt dit ook voor bij haring? aangezien je die rauw eet maken de wormen hier nog een kans om in mensen te gaan nestelen... overige vis verhit je meestal zodat ze sterven, maar bij haring....?
sorry dus geen antwoord maar een wedervraag ;)

Hey Marsha,

Sorry Marsha dat ik je eetlust bederf; Het antwoord is helaas ja...

Bijna alle vissen en ook kreeften: zoals kabeljauw, schelvis, makreel, zalm en (zoetwater) kreeft kunnen wormen bevatten.

Sterker: Geef mij willekeurig 1 blikje zalm en na wat zoekwerk vind je meestal wel 1 of meerdere kleine dode wormpjes...
(Doordat de zalm in blik meestal is verhit zijn de wormpjes dood).

"Haring"-worm

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 5, 2011 om 06:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

BahBahbah!! ik hoef voorlopig geen haring meer, zie ze maar es te vinden tussen de graatjes door.

Tar bedankt voor je antwoord! (de naam zei natuurlijk ook al wel iets ;) en Wormpje bedankt voor je vraag!!
Had er nog nooit van gehoord en hopelijk hoop ik ze ook niet kronkelend tussen mn vis mee te maken, zal er zeker wat meer op letten.
Ben je niet op huisdier wormen alert zitten ze wel in je vlees, nee nu ook in je vis grrr.....
Bahbahbabah

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een tijd geleden stond ik bij AH aan de counter van de klantenservice. Een mevrouw kwam terug met een verpakking verse zalm. Er kropen lange wormen onder de verpakking. Ze hadden de kleur van de zalm. Ik heb ze ook gezien. Die mevrouw had het de dag ervoor gekocht. Het pak werd terug genomen en de mevrouw kreeg haar geld terug. Verder gebeurde er niets. Uit nieuwsgierigheid ben ik in de winkel gaan kijken in het visschap en getver, ik vond daar diverse verpakkingen zalm met wormen. Ter plekke een personeelslid erbij gehaald. Zij haalde alleen de verpakkingen weg waarbij je de wormen duidelijk zag. Ik ben toen erg kwaad geworden en heb gezegd dat het misschien wel een heel goed idee zou zijn om ALLE verpakkingen van die datum te verwijderen. Er kwam geen enkele reactie.
Sindsdien koop ik nooit meer verse vis bij AH.

Groeten,

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Jane,

Voedselveiligheid is een taak van ons allemaal.

Meld a.u.b. onregelmatigheden met/in voedsel altijd bij de Voedsel en Waren Autoriteit, zo voorkomt u dat er nog meer mensen risico lopen en dat fabrikanten en/of winkels geen actie ondernemen.

Voedsel en Waren Autoriteit

Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
Telefoon: 0800-0488 (Gratis nummer)
Email: info@vwa.nl

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jane,

Je had een pak mee moeten nemen en op moeten sturen naar de Voedsel en Waren Autoriteit.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Snoes02,

Ik begrijp het goede idee, maar de meeste mensen zien hiervan af omdat het geld kost en vrij veel moeite is...

Een idee: maak met je telefoon (als het kan) 1 of meerdere foto's (liefs van alle zalm-verpakkingen met wormen), upload deze naar je computer en stuur deze naar de Voedsel en Waren Autoriteit: kost helemaal niets, is sneller gedaan en werkt net zo goed.

Naam en adres van de supermarkt, de datum en de tijd en je bent klaar. :-)

Email: info@vwa.nl

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tar

Ja, dat wist ik niet dat het geld kost enz. Maar een foto maken is een goed idee.
Zal er op letten als ik boodschappen doe bij AH.

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Snoes02,

Het opsturen naar de Voedsel en Waren Autoriteit kost helemaal niets, maar het gekochte product, een envelop en de reis naar een postkantoor/agentschap kost wel geld en tijd; ik begrijp dat sommige mensen hier geen zin in hebben.

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tar,

Dan stel ik voor dat jij eens zorg, dat die vis met wormpjes bij VWA komt, is dat geen goed plan?

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 06:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

snoes02 schreef op maandag 7 feb 2011, 19:41: Hallo tar,

Dan stel ik voor dat jij eens zorg, dat die vis met wormpjes bij VWA komt, is dat geen goed plan?

Groetjes

Hey Snoes,

Goed idee!

AH heeft meer dan 750 winkels; Ik woon in Amsterdam, dus ik doe de 375 winkels in mijn buurt wel even... Doe jij de rest van Nederland? :-)

Weer even terug naar de realiteit:

Ik durf niet eens meer langs de verse vis van AH te lopen... :-(

Die wormen uit de zalm die vrolijk naar mij zwaaien krijg ik niet meer van mijn netvlies af en bij de gedachte aan een zalmsalade omarm ik langdurig het toilet...

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 07:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha tar,

Was ook maar een grapje van mij. Het is heel vervelend voor je, dat je er z'n last van hebt, ik ga er ook met een hele boog omheen.
maar er zal wel een oplossing voor komen toch? dat kan zo niet doorgaan, misschien is er vandaag of morgen iemand die er voor in de bres springt.

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off Topic

Hey Snoes,

Ondanks dat ik tegen kernenergie ben; (kost nu nog teveel en het radioactieve afval is een groot probleem), ben ik voor het bestralen van voedsel.

Zie b.v. deze link:

Bestraald voedels = veilig voedsel

Helaas bestaan er nog veel misverstanden over het veilig bestralen van voedsel; het resultaat is dat er, naar nu blijkt (gevaarlijk) ongedierte in ons voedsel kan voorkomen; de wormen in de zalm zijn nog vrij onschuldig in vergelijking met de ESBL-bacterie in bijna alle kipproducten...
Deze ESBL-bacterie dreigt helaas een ongekende ramp te worden...

ESBL-bacterie

Ik denk dat er pas een verandering komt als mensen (massaal) gaan klagen bij o.a. de Voedsel en Waren Autoriteit...

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha tar,

Dat laatste, daar ben ik het volkomen met eens.
Doe een oproep bij Kassa!!!

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed plan tar, zal het de volgende keer doen. Er valt me nog wat op in de supermarkten. De produkten die in de koelschappen moeten worden gelegd door de medewerkers van de supermarkt, staan soms een eeuwigheid vóór de koeling opgestapeld op een trolley. Let maar eens op als je veel boodschappen nodig hebt, soms staat die stapel er nóg tegen de tijd dat je de winkel weer uit gaat. Dit geldt trouwens ook voor de diepvriesproducten.
Zaten er geen wormen in de vis, dan komen ze er op deze manier volgens mij ook wel in, omdat het product veel te warm is geworden, zéker in de zomermaanden.

Groeten,
Jane

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van alle reacties nog een keer de juiste informatie.
Het zijn geen wormen en er zitten geen eitjes in de vis. Het zijn dode larven van de haringworm. Alle larven worden gedood door invriezen en tijdens het schoonmaken meestal verwijderd. Enkele minuten bakken bij 60 graden zal ze ook afdoden, maar is niet meer nodig. Haringworm en verwante soorten komen echter ook voor in vele andere vissen, zoals kabeljauw, schelvis, makreel en zalm. In september 2007 heeft de Europese Unie beslist dat alle vis die verkocht wordt om rauw te worden gegeten of die koud wordt gerookt, eerst gedurende 24 uur moet worden diepgevroren.

Als er nog bewegende wormpjes in vis aanwezig zijn, wat zeer uitzonderlijk is, dan is het invriesproces niet goed verlopen, de vis is zonder invriezen bereid (buitenland: Zuid-Europa, Japan enz.) of de vis is bedorven en er zijn door vliegen bv. eitjes afgezet waaruit maden zijn ontstaan. In al deze (zeldzame) gevallen is het vanzelfsprekend dat de nVWA wordt geinformeerd, zodat deze actie kan ondernemen.

De vis van bonafide supermarkten en visboeren in Nederland is gewoon te consumeren zonder risico om haringwormziekte te krijgen. Sinds 1970 is deze aandoening niet meer voorgekomen in Nederland (uitgezonderd een enkele patient die in het buitenland besmet was).

Paul Overgaauw, dierenarts-parasitoloog

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

dhr. Overgaauw,

Hoe komt u daar bij ik heb het zelf nog vrij recent mee gemaakt, en ze leven wel degelijk, het zijn geen made, het zijn gewoon lange witten wormen.
Maar ieder moet maar doen wat hij wil of hij ze wil eten of niet!!! toch?

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ dhr Overgauw

Ik heb dus net zoals snoes02 hele lange LEVENDE wormen in de verpakking gezien! Dus ?????

Groeten,
Jane

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte dr. Overgaauw,

Dat u verhitting beneden de grens van 72 graden Celsius adviseert is een raadsel.

Wetenschappelijk feit blijft dat vele andere bacteriën en virussen verhitting tot 60 graden Celsius gewoon overleven…

Heeft Pasteur tegenwoordig geen gelijk meer...

Ik vind het jammer dat u als doctor blijkbaar niet openstaat voor (mogelijke) bevindingen van andere forumleden.
U, als wetenschappelijk onderzoeker zou toch geprikkeld moeten zijn om wat voor wormen het gaat.

Helaas is dit gedrag kenmerkend voor veel Nederlandse artsen…

Hoogachtend,

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

jane1 schreef op dinsdag 8 feb 2011, 21:50: Goed plan tar, zal het de volgende keer doen. Er valt me nog wat op in de supermarkten. De produkten die in de koelschappen moeten worden gelegd door de medewerkers van de supermarkt, staan soms een eeuwigheid vóór de koeling opgestapeld op een trolley. Let maar eens op als je veel boodschappen nodig hebt, soms staat die stapel er nóg tegen de tijd dat je de winkel weer uit gaat. Dit geldt trouwens ook voor de diepvriesproducten.
Zaten er geen wormen in de vis, dan komen ze er op deze manier volgens mij ook wel in, omdat het product veel te warm is geworden, zéker in de zomermaanden.

Groeten,
Jane

Hey Jane,

Dit is bekend bij de voedsel groothandel; sterker de groothandel heeft met veel verzet voorkomen dat er een indicator op de verpakking kwam waaraan te zien zou zijn dat een product te warm was geworden...

Groetjes

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte dr. Overgaauw,

U kunt twijfelen aan de verklaring van Jane en Snoes... maar hoe verklaart u dit: (Opnieuw geplaatst).

Dit is geen levende Anisakis?!

Door de recente berichten van Jane en Snoes geloof ik niet dat dit toeval is geweest.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2011 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. Zonder onderzoek kan niet gesteld worden dat het Anisakis wormen zijn geweest. Zou zeker graag willen weten om welke wormen het wel gaat, dus insturen zou ik zeggen! De nVWA is de aangewezen instantie daarvoor.
2. Ik heb verschillende oorzaken voor de aanwezigheid van levende wormen gegeven, dus mogelijke verklaringen gegeven. Maar nogmaals: zonder nader onderzoek weten we niets over de aard en herkomst.
3. Parasieten zijn géén virussen of bacteriën. Dat 60 graden voldoende is om de wormen af te doden is uit onderzoek gebleken en in de handboeken terug te vinden.
4. Het slecht gekoeld houden van verse voedingsmiddelen zal eerder leiden tot voedselinfecties dan het ontwikkelen van wormen.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2011 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte dr. Overgaauw,

Ik ben blij dat u reageert als een wetenschapper!

Ik begrijp dat een organisme alleen goed te identificeren is als je het ook kunt onderzoeken.

In mijn bericht van: woensdag 9 feb 2011, 22:28, had het woord andere verwijderd moeten worden.

Zin had moeten zijn:

"Wetenschappelijk feit blijft dat vele bacteriën en virussen verhitting tot 60 graden Celsius gewoon overleven…".

Als u zegt dat de Anisakis simplex verhitting tot 60 graden Celsius niet overleeft, neem ik dat aan.

Vooralsnog vind ik verhitting tot 60 graden Celsius van rauw (hoogrisico voedsel) voedsel nog wel een raadsel; waarom zou je het risico nemen op een virale en/of bacteriologische besmetting?

ve
door verwijderd - Feb 10, 2011 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tar en @overgauw.

En dát zijn nou preciés de wormen die ik gezien heb bij AH, in meerdere verpakkingen en ook in het pak vis dat die mevrouw terug bracht (zie mijn eerdere post)
Bedankt tar!

Groeten,

ve
door verwijderd - Feb 10, 2011 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tar
Vergat ik nog. Jammer dat die indicator niet door is gegaan. En natuurlijk zijn ze in verzet gekomen, wie had anders verwacht! Dan moeten ze meer personeel aannemen om alles op tijd in de koeling/vriezer te krijgen hè en dat gaat hem dus dúidelijk niet worden.

Groeten,